Olin lähes pakotettu hankkimaan toisen yliopistotutkinnon alani hankalan työtilanteen vuoksi. Tukikuukaudet (70) on kohta käytetty ja valmistuminen yliopistosta on vasta ensi vuoden alussa. Uusi tutkinto parantaa työmahdollisuuksia huomattavasti, mutta ensin on tutkinto saatava ulos. Ainoa vaihtoehto on sossu, kun työtä ei ole yrityksistä huolimatta löytynyt. Olen ollut koko ajan työnhakijana työvoimatoimistossa
Mites ne kattoo luottokortin debit/credit - pakottavatko ottamaan katteetonta luottoa?
Onko ttt:n alentaminen kyseissä tilanteessa miten tod.näk. ja entäpä koko ttt:n epääminen?
Voin sanoa että helvetilleseen tilanteeseen olen joutunut. Lähtötilanne: akateeminen työtön ja piirun verran alle 10 vuoden työhistoria niin kusessa ollaan uudelleenkoulutustilanteen suhteen. Asemassani olevien tila paranee vasta jos opetusministeriön "ammatillisesti suuntautuneen aikuiskoulutuksen kokonaisuudistus" eli akku-ehdotus saa lainvoiman. Mutta meneeköhän läpi tässä taloustilanteessa?
op.tuki loppu --> ttt
3
295
Vastaukset
- arvutimasiin
on korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistu v. 2006. Kaksoistutkinnon suorittamisen vuoksi esim. työnhakijaksi ilmoittautumisesta kieltäytyminen voi lähtökohtaisesti oikeuttaa alentamaan toimeentulotuen perusosaa, mutta antamiesi tietojen perusteella vaikuttaa siltä, että toimeentulotuki sinun tapauksessasi olisi myönnettävä täysimääräisenä, ilman perusosan minkäänlaista leikkausta.
"Diaarinumero: 674/3/04
Antopäivä: 4.10.2006
Taltio: 2547
Arvioitaessa, voitiinko toista tutkintoa suorittavan opiskelijan toimeentulotuen perusosaa alentaa toimeentulotuesta annetun lain 10 §:n 1 momentin 1 kohdassa tarkoitetun kieltäytymisen tai laiminlyönnin vuoksi, tuli muun ohessa ottaa huomioon, vaikuttaako opiskelu toimeentuloa turvaavasti myöhemmin niin, että toisen tutkinnon suorittaminen lisää henkilön mahdollisuuksia saada tulevaisuudessa elatusta turvaavaa työtä."
(3. viimeisen kappaleen loppuosa)
"Opiskelua toisen tutkinnon suorittamiseksi on mahdollista pitää oman elatusvelvollisuuden laiminlyöntinä. Toimeentulotuen viimesijainen luonne huomioon ottaen lain 10 §:n 1 momentin 1 kohdan säännöstä on tulkittava siten, että henkilön toimeentulotuen perusosaa voidaan alentaa 20 prosentilla, mikäli henkilö ei toisen tutkinnon suorittamisen vuoksi hakeudu ansiotyöhön tai turvaudu työvoimapoliittisiin toimenpiteisiin. Tällöin on kuitenkin otettava huomioon myös henkilön toimenpiteet työn saamiseksi ja hänen mahdollisuutensa saada työtä ja myös se, onko toisen tutkinnon suorittamisella etukäteen arvioiden mahdollista saada tulevaisuudessa paremmin työtä ja turvata toimeentulo kuin aikaisemmin suoritetun tutkinnon alalta."
Koko ratkaisu:
http://www.finlex.fi/fi/oikeus/kho/vuosikirjat/2006/200602547suorittaa tutkinto ja koettaa sinnitellä alennetuin perusosin? (Olen ymmärtänyt - erehtyenkö - että 60-prosenttista toimeentulotuen perusosaa pitää maksaa tulojensa perusteella tukeen oikeutetulle joka tapauksessa. Kokonaan toimeentulotukea ei siis voitane evätä.)
Päätöksistä voi aina myös valittaa mutta valitusprosessi vie aikaa, ja mahdollisesti reklamoiden tulevat rahat eivät akuuttia hätää poista.
- *ituttaa
Meni tasan 2 vikkoa kun vastasivat tt hakemukseen lisäselvityspyynnöllä. Pyytävät papereita, jotka lähetin jo ensimmäisessä hakemuksessa - vaikuttaa että kiireessä on turvauduttu tähän kieroon keinoon. Sitten vaativat miksen nosta opintolainaa? --> en ole enää oikeutettu opintotukeen ja täten myös opintolainaan. Mielestäni eivät voi laskea opintolainaa mukaan kun en sitä nostanut ja nyt en pysty. Tai voivathan ne tehdä ihan mitä haluavat niin kuin tällä palstalla voi kertomuksista huomata. Vaativat vaan kerran selvitettyjä asioita uudelleen ja asiointi pitkittyy.
Olin pitkään työelämässä ja olen maksanut pitkän pennin verojani kaupungille. Nyt kun olisi minun vuoro saada katetta maksamilleni verovaroille, ja ihan aiheesta oikeasti ikävään tilanteeseen, niin pompotellaan vaan. Saa nähdä miten monta pingpong kirjeenvaihtoa tässä sossun kanssa käydään, ennen kuin tilanne päättyy. Itse osasin jo varautua tähän tilanteeseen, joten kaapit on ostettu täyteen safkaa (kyllä makarooni tiellä pitää). Tili on kuitenkin nollilla, joten mitään yllättävää ei voi nyt tapahtua. Puhelinlasku meni tosin jo muistutuksen puolelle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163365Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3803101Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o772928Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä362779Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582278- 491939
- 901862
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise141809Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181799- 571689