Toimeentulotuki asiakas

Jaana86

Hei, olen ollut noin puoli vuotta toimeentulotuki asiakkaana, nyt minulla olisi mahdollisuus ensi kuussa tehdä pätkätyötä joka siis kestäisi vaan tuon kuukauden. Tässä kuussa olen vielä saanut normi tuen mutta ens kuussa en sitä tarvitse, miten on sitten toukokuussa? Huomioiko sossu mitä olen tienannut? Tosiaan saan sairaspäivärahaa ja asumistukea, eli sossusta olen kuukausittain saanut n 100e, ja työ mitä huhtikuussa tekisin tulisi tuottamaan minulle n 200e . Mutta laskeeko sossu silti huhtikuun tuen minulle ja huomioi toukokuussa tuon toisen 100e ylijäämää huhtikuulta? Meni vähän monimutkaiseksi selitykseksi :)

7

748

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • arvutimasiin

kun sanoit, että koko huhtikuun työ tuottaisi sinulle 200 e. Ilmeisesti siis niin, että vain sv-päiväraha jää pois, (koska ilmeisesti noin lyhyt työrupeama ei vaikuta asumistukeen).

Mutta siis luultavasti sinulla ei mitään vyörytettävää ylijäämää huhtikuun tuesta toukokuulle edes laskennallisesti jäisi, koska jos takautuvasti huhtikuun tulojasi laskeskellaan, niin pitäähän sinun saada siltä kuulta hyväksesi ns. etuoikeutettu tulo (väh. 20 % ansiotulosta, maks. 150 e, jätetään laskelmassa tulona huomioimatta). Ja vaikka laskuri edelleen jotain pientä tuloylijäämää näyttäisikin, niin se luultavasti olisi niin vähäinen, ettei sitä tulona tulisi toukokuussa huomioida. Omalla kunnallasi saattaa tästä tuloylijäämän vyörytyksestä olla omat tarkat soveltamisohjeet (jotka voivat kuitenkin olla myös lainvastaiset).

• Petu...

Kannattaa käydä hakemassa tt-tukea niinäkin kuukausina kun saa satunnaisia (palkka) tulouja eikä tt-tukioikeutta siitä johtuen synny. noin varmistaa sen, että tuloja ei väärin vyörytetä tuleville kuukausille.

Tiedäthän, että työmatkakulut katetaan tt-tuella ja lisäksi nettotulosta 20%, enintään 150€/kk, jätetään huomioon ottamatta ns. etuoikeutettuna tulona.

• Jaana86

siis sairaspäivärahaan tuo tulo ei vaikuta, siinä saa pienellä työllä tienata n 500e ennenkuin vaikuttaa. Eli huhtikuun tulot olisi sairaspäiväraha 440 asumis tuki 150 työ tulot 200 eli 790 ja menot vuokra 240 eli 500 eli ylijäämä olisi noin 80e. Ja suurin ongelma tässä on se että kun pian toivottavasti pääsen muuttamaan niin silloin tuo toimeentulotuki olisi tärkeä (vuokra nousee hieman) mutta jos nuo ylijäämät lasketaan niin en saa sitten mitään.

• Jaana 86
        Petu... kirjoitti:

Kannattaa käydä hakemassa tt-tukea niinäkin kuukausina kun saa satunnaisia (palkka) tulouja eikä tt-tukioikeutta siitä johtuen synny. noin varmistaa sen, että tuloja ei väärin vyörytetä tuleville kuukausille.

Tiedäthän, että työmatkakulut katetaan tt-tuella ja lisäksi nettotulosta 20%, enintään 150€/kk, jätetään huomioon ottamatta ns. etuoikeutettuna tulona.

tuossa alhaalla onkin vähän enemämn tulo selvitystä mutta siis nyt tilanne on niin että tuo työ saattaisi jatkua väliaikaisesti, eli jos haen joka kuukausi ja ylijäämä on vaikka huhtikuussa tuo 94e joka siirretään toukokuulle niin sehän käytännössä vain tuplaantuu koko ajan? Ei siis kun toukokuussa jää myös tuo 94 niin siihen lisätään vielä tuo huhtikuun 94e ylijäämä jne? Jos nyt sitten olisin vaikka 3kk hakematta ja sitten hakisin niin monta kuukautta taaksepäin sossu huomioi tuet?

• Jaana 86 kirjoitti:

tuossa alhaalla onkin vähän enemämn tulo selvitystä mutta siis nyt tilanne on niin että tuo työ saattaisi jatkua väliaikaisesti, eli jos haen joka kuukausi ja ylijäämä on vaikka huhtikuussa tuo 94e joka siirretään toukokuulle niin sehän käytännössä vain tuplaantuu koko ajan? Ei siis kun toukokuussa jää myös tuo 94 niin siihen lisätään vielä tuo huhtikuun 94e ylijäämä jne? Jos nyt sitten olisin vaikka 3kk hakematta ja sitten hakisin niin monta kuukautta taaksepäin sossu huomioi tuet?

94 euron ylijäämä on niin vähäinen että sitä ei saa vierittää seuraavalle kuukaudelle.

Jos tässä on ongelmia niin lupaan hoitaa asian hallinto-oikeuskäsittelyn ilman, että se maksaa sinulle mitään.

[email protected]
        julkishallinnon asiantuntija
        http://www.netfi.fi/toimeentulotuki/

• arvutimasiin
        Jaana86 kirjoitti:

siis sairaspäivärahaan tuo tulo ei vaikuta, siinä saa pienellä työllä tienata n 500e ennenkuin vaikuttaa. Eli huhtikuun tulot olisi sairaspäiväraha 440 asumis tuki 150 työ tulot 200 eli 790 ja menot vuokra 240 eli 500 eli ylijäämä olisi noin 80e. Ja suurin ongelma tässä on se että kun pian toivottavasti pääsen muuttamaan niin silloin tuo toimeentulotuki olisi tärkeä (vuokra nousee hieman) mutta jos nuo ylijäämät lasketaan niin en saa sitten mitään.

saat hyväksesi ns. etuoikeutetun tulon ansiotuloistasi. 200 euron työtulosta se olisi juuri tuon 80 e (=20% ansiotulosta, mutta enintään 150 e/kk), jolloin mitään ylijäämää ei edes jäisi seuraavalle kuulle vyörytettäväksi.

Etuoikeutetun tulon osuus siis jätetään toimeentulotukilaskelman ulkopuolelle.

• arvutimasiin
        arvutimasiin kirjoitti:

saat hyväksesi ns. etuoikeutetun tulon ansiotuloistasi. 200 euron työtulosta se olisi juuri tuon 80 e (=20% ansiotulosta, mutta enintään 150 e/kk), jolloin mitään ylijäämää ei edes jäisi seuraavalle kuulle vyörytettäväksi.

Etuoikeutetun tulon osuus siis jätetään toimeentulotukilaskelman ulkopuolelle.

siis 20% 200:sta on tietysti 40. Joten periaatteessa 40 e jäisi tuloylijäämää, mutta kuten edellä todettu, saattaa olla, että sen 40 e:n vyöryttäminen seuraavalle kuulle olisi lainvastaista.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4862
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3523
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1548
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      40
      1413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1312
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1108
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1027
    Aihe