Tietokone+TV

Nimetön

Eli ostin juuri LCD-television mallia Sony 40w4000 ja haluaisin nyt pystyä katsomaan elokuvia telkkarista tietokoneen kautta.
Kysynkin nyt että onko tietokone mahdollista kytkeä televisioon HDMI-HDMI kaapelilla? Tietokoneessani on takana HDMI-liitäntä ja televisiossani niitä on 3kpl. Tv:ssä on kuitenkin erikseen myös PC:liitäntä (VGA) jonka kautta sain kuvan näkymään melko huonolla resoluutiolla eikä tietenkään ääniä saanut sillä liitännällä kuulumaan enkä myöskään saanut kuvaa koko näytön kokoiseksi.
Tv siis on Sony 40w4000, koneeni on acer aspire m5100 64x2 dual core 5000 ja näyttis on Ati Radeon 2600 HD Pro. Haluaisin vaan tietää onko nämä kyseiset laitteet ylipäätänsä mahdollista kytkeä hdmi-hdmi kaapelilla vai ei? olen siihen tuhlannut jo monta tuntia aikaa ilman tuloksia.. en ole saanut minkäänlaista kuvaa tai ääntä televisiooni.. olen yrittänyt vain hdmi#3 sisääntuloa tv:ssä mutta tuskin sillä on väliä minkä niistä kolmesta valitsee kunhan sitten valitsee oikean kanavan päälle tv:stä.

olisin erittäin kiitollinen jos joku tietäisi asiasta enemmän etten tuhlaa sitten turhaa aikaa enää mikäli niitä ei voi kytkeä yhteen hdmi:llä!
Kiitos etukäteen kaikille vastanneille!!

15

5619

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kytkeä...

      Ohjekirjan mukaan laitteet kytketään, kun molemmat ovat virrattomina. Seuraavaksi voisit kytkeä tv:n päälle, sitten tietokoneesi. Valitse hdmi-liitännän mukainen "kanava" Options-näppäimellä esiin saatavasta valikosta.
      Seuraavaksi lie mentävä työpöytää hiiren oikealla klikkaamalla asettelemaan näytön ominaisuuksia. Tästä eteenpäin mulla on kokemusta vain tuosta vga-liitännästä, mutta uskoisin periaatteen olevan saman. Valitset Useita näyttöjä-tilan ja vaikka ruksi ruutuun Laajenna työpöytä toiseen näyttöön. Kokeilemalla se kuva sinne ilmestyy.
      Ja jos näkyy tyhjä taustakuva tv:ssä, hinaa joku ohjelmaikkuna sinne(yläpalkista kiinni ja kisko sivulle, kunnes tulee telkusta näkyviin).

      • Nimetön

        vastauksistanne,mutta olen jo tuotakin kokeillut että olen mennyt ATI catalyst centerin vai mikä olikaan ja yrittänyt sieltä laittaa kuntoon asetuksia mutta en saanut minkäänlaista kuvaa.. kun laitoin sen että ati pakottaa koneen tunnistamaan tv:n niin sinne ilmaantui tv jonka sitten kloonasin mutta en saanut mitään kuvaa näkymään. Toisaalta se tarjos tv:lle vain 25iHz taajuutta?! ja kontrastikin oli ihmeen alhainen :( en saanut mitään kuvaa näkymään.. Vga-piuhalla tosiaan sain kuvan näkymään mutta ei ääniä ja kuva ei ollut koko ruudun kokoinen vaikka laitoin sen asetuksista full screen mode.

        Ymmärsinkö oikein äskeisestä viestistä että myös DVI-HDMI piuhalla voi saada äänetkin kulkemaan?

        En ole niin kokenut tietokoneiden kanssa että osaisin katsoa meneekö se minun tietokoneessa oleva hdmi-liitin suoraan näyttikseen vai ei,mutta se ei ainakaan ole samassa paikassa siinä alhaalla koneen takana missä on DVI, VGA ja S-video portit.. :(
        Ehkä pitää käydä duunin jälkeen ostamassa sellainen DVI-HDMI kaapeli jos sillä saisi äänen ja kuvan näkyviin..

        Luin jostain että voi olla myös BIOS asetuksista kiinni mutta en ole uskaltanut niitä muutella.


    • osta...

      HDMI-HDMI-kaapeli, parempi kuvanlaatu ja riippuen tapauksesta äänet kulkee myöskin mukana.
      Tuosta sinun tapauksesta en niin varma ole mutta itsellä näytönohjain on MSI 9600Gt, siitä menee piuha emon s/pdif liitäntään. Olen kytkenyt taulutelkun DVI-HDMI kaapelilla tietokoneseen, kuva on hyvä ja äänet kulkee mukana, telkun ämyrit eivät tosin kaksisia ole mutta menettelee.

    • Siellä on mainittu kummankin liitännän sallitut signaalit.

      Luulisi kyllä, että sen "tuhlaamasi monen tunnin" aikana se käyttöohje olisi jo eksynyt käteen...

    • laakista HDMI-kaapelilla, jos tietokoneesi on kaikin puolin kunnollinen (Acer Aspire ei välttämättä ole) ja systeemi ei-sekaisin (Windows ei välttämättä ole). Mulla näkyy kuva LG:n Full-HD-TV:ssä HDMI:n kautta välittömästi kaikilla Maceilla ja jopa HP:n torni-PC:llä (Xp Pro).

      DVI-lähdöstä et tietenkään saa ääntä lähtemään, kun se on videoliitin. HDMI->HDMI voi kuljettaa ääntäkin, vaikka se usein on käytössä pelkälle kuvalle.

      • täällä...

        ainakin lähtee näytönohjaimen dvi-liitännästä äänikin, äänikortille kylläkin tulee piuha, kuten ylempänä selitin, näyttikselle. Kaapeli tietokoneelta telkulle on siis DVI-HDMI


      • Nimetön

        eli en osta sitten vielä DVI-HDMI kaapelia jos se teidän mielestänne pitäisi toimia HDMI-HDMI kaapelilla. Niin minäkin olettaisin kyllä siksi ostinkin kyseisen kaapelin.
        voikohan kaapelin laadulla ja pituudella olla merkitystä? Itse ostin nykyisen kaapelin samalla kun hain telkkarin verkkokaupasta,kaapeli on 5m pitkä. Maksoi n.25e eli ei se mikään huippu taida olla mutta luulisi sillä toimivan..

        Eli nyt on vaan jostain asetuksista kiinni koko homma.. voivoi. latasin uusimmat ajurit näyttikselle ja tosiaan yritin sieltä ati catalyst centeristä laittaa asetuksia mutta ei minkäänlaista havaintoa siitä että tietokone ja tv olisi yhteydessä toisiinsa.

        Pitää vielä yrittää jotain säätöjä ennenkun joutuu palkkaamaan jonkun alan ammattilaisen kokeilemaan saisiko toimimaan.

        kiitos kuitenkin kaikille vastauksista!

        Ja olen kyllä lukenut tv:n käyttöohjeita,siinä kyllä sanotaan että hdmi:n kautta voi pc:n kytkeä ja hdmi#2 kautta saa myös äänet jotenkin minijackin kautta..


      • Nimetön
        täällä... kirjoitti:

        ainakin lähtee näytönohjaimen dvi-liitännästä äänikin, äänikortille kylläkin tulee piuha, kuten ylempänä selitin, näyttikselle. Kaapeli tietokoneelta telkulle on siis DVI-HDMI

        kyllä sittenkin kokeilla tuolla DVI-HDMI piuhalla kunhan pääsen kotiin duunista ja haen sellaisen piuhan liikkeestä.. toivotaan että se sillä sitten lähtisi toimimaan. Minulla on näyttiksessä vaan 1 DVI liitin ja 1 VGA sekä se S-video niin laitan varmaan tietokoneen näytön VGA:lla kiinni ja sitten DVI:stä vien tv:n HDMI porttiin,eikö se näin mene? :) anteeksi amatöörimäisyyteni :)
        Kiitos paljon avusta,ilmoittelen sitten miten kävi :)
        Toivotaan että ne äänet tulisi myös mukana samalla,en muista nyt meneekö äänikortilta piuhaa näyttikselle enkä voi tarkistaa kun kone on himas ja itse en ole


    • Siitä DVI:stä et saa ääntä, vaikka kuinka toivoisit.

      Nyt vaikuttaa siltä, että jostain syystä sulla on emolevyllä integroitu näytönohjain, jossa on HDMI ja VGA. Sitten sulla on erillinen n-ohjain, jossa on DVI, VGA ja S-video. Onko noin? Tämä on tietenkin vain arvaus, koska mitään tarkempia tietoja et vehkeistäsi kertonut.

      Jos on, niin siitä HDMI:stä et saa mitään ulos.

      Ja sitten vielä kaikki säädöt CCC:ssä jotka koskevat TV:tä, tarkoittavat vain S-videoliitännän signaalia. TV:si ei ole "TV", vaan toissijainen näyttö.

    • m5100

      Mulla hieman uudempi malli, mutta pari asiaa voin kyllä oikaista. Se HDMI-liitin ei ole näytönohjaimessa (ATI Radeon), vaan emolevyyn integroituna. Eli et pysty kontrolloimaan sitä ATI Control Centerin kautta (turha edes yrittää). Näytönohjaimesi DVI-liittimen kautta ei kulje ääntä.

      Itsellänikään ei koneen HDMI-liitäntä suostunut heti toimimaan, vaan ongelma oli BIOS:n asetuksissa. En nyt ole omalla koneellani, enkä ulkoa muista mistä se asetus tarkalleen löytyy, mutta laitan viestin tähän samaan ketjuun kun ensi viikon alussa pääsen kotikonnuille.

      • Nimetön

        vasta äsken tarkemmin tuon sinun viestisi.. jos millään viitsit nii olisitko niin reilu ja laittaisit tänne infoa että miten sait oman koneesi kytkettyä hdmi-liitännän kautta sitten kun oman koneesi ääreen pääset.. kiitos kauheasti etukäteen!
        meinaa jo vähän hermoja koetella koko juttu en jaksa enää taistella koneen kanssa :)


    • kytkeä...

      http://www.fixya.com/support/t618007-jus_brought
      Etsi sanoja Best solution, lähettäjänä duncan429:

      I have just spoken with Acer Support, and where M5100's have dedicated graphics cards, this disables the onboard graphics including the HDMI.

      The onl way to eabl the HDMI is to remove the dedicated graphics card, and revert to shared graphics which will enable HDMI. The problem with this, according to the support technician, is that it will slow the computer down considerably.

      Why the hell do Acer do this? They must know this is an issue in the first place; absolute idiots.

      • Nimetön

        prkl.. ei taida saada toimimaan ei. siis tuolla HDMI-HDMI menetelmällä.
        tuolla oli monella sama ongelma! kiitos kaikiile joka tapauksessa..

        löysin kuitenkin toisen ratkaisun ongelmaan,nimittäin Windows Media Center. En muistanut ollenkaan että minulla on kyseistä ohjelmaa koneellani,mutta siellähän se on.. Sain liitettyä siihen eli WMC minun xbox360 konsolini ja sellasien ohjelman kuin My Movies jonka imutin netistä. My movies kansioon lisätään elokuvia ja sieltä sitten xbox360 valikosta tv:n näytöltä etsitään windows media center,sieltä my movies ja sitten elokuva pyörimään.. Ongelmana tässä on se etten ole ainakaan vielä osannu tekstejä laittaa kyseisellä menetelmällä ja kaikki leffat pitää ensin konvertoida toiseen muotoon koska tämä menetelmä ei toista kaikkia formaatteja.. itse hommasin tähän tarkoitukseen OJOsoft WMV converterin jolla muutan elokuvat AVI-muotoon ja lisään ne sitten sinne My Movies:iin.
        joo-o,aika hankalaksi menee.

        sain tv:n näkymään kyllä DVI-HDMI kaapelilla ja kuva oli tosi hyvä mutta en tiedä miten saisin äänet siihen lisäksi vielä :(
        Pakko tätä hankalaa menetelmää käyttää siihen asti kunnes joku osaa neuvoa miten saisin äänet lisättyä vielä käyttäen tätä DVI-HDMI menetelmää.

        Typeriä ihmisiä siellä ACERilla kun tuolla tavalla "hämää" ihmisiä tuolla HDMI-liitännällä. Tai minähän se tässä typerys olen kun luulin että se olisi noin yksinkertaista että liitetään vaan HDMI-HDMI. :(


    • Yleensä HDMI-HDMI toimii jos laitteet tarpeeksi uusia. Kivoin näytönohjain on sellainen joka tukee kauko-ohjainta. Eli HDMI siirtää myös TV:n kauko-ohjaimen painallukset (cec tuki). DVI-HDMI pihalla pitää ääni siirtää erikseen vaikka optisella piuhalla jos löytyy tuki. Analogisesti en ole vuosiin siirtänyt ääntä.

      Windows Media Center on surkea. Ilmainen Kodikin parempi. Itse olen suosinut Nvidian kortteja. Monissa näytönohjaimissa myös äänipiiri. Windows ei muistaakseni tarjoa mitään keinoa käynnistää ohjelma tietylle näytölle tai työpöydälle. Itsellä on kauko-ohjaimessa nappi joka käynnistää TV:n TV:n ruudulle ja sammuttaa musiikkisoittimen. TV ohjelmat saa TV-kortilta.

    • meevanhainkotiin

      Miksi sinä horisko vastaat v.2009 viestiin?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin ajattelit

      Nähdä minut? Onko jotain odotuksia?
      Ikävä
      144
      1912
    2. Yksi mies ajatteli hyvin pitkään

      ja hänen kaipauksensa menetti kiinnostuksensa häneen…
      Ikävä
      114
      1487
    3. Maailmanlaajuinen tietokone ongelma?

      Kuinka systeemit voidaan rakentaa niin että yksi tietokone ongelma vaikuttaa miljardin ihmisen elämään jopa viikkokausia
      Maailman menoa
      91
      1285
    4. Ihastuin sun kaksoisolentoon

      Kaipaan sitä nyt tästä eteenpäin. Joskus käy näin. 👋🏻
      Ikävä
      169
      1272
    5. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      89
      1205
    6. Minä vaan masennun yksinäni

      Viettäkää mukava perjantai ilta ja kiva viikonloppu. 🌃🌞🐺💤
      Ikävä
      207
      1081
    7. Hyvää yötä naiselle.

      Olitko sä taas lihonut? Hyh Hyh mieheltä jonka tunnet
      Ikävä
      98
      997
    8. Ketä kaivattusi mielestäsi muistuttaa

      ulkonäöllisesti?
      Ikävä
      47
      986
    9. Venäjä lähettää 480 tuhannen sotilaan armeijan Suomen rajalle

      Miten Suomessa vastataan Venäjän uhkaan sotilaallisesti
      Maailman menoa
      204
      962
    10. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      76
      848
    Aihe