Äiti ja veljeni jäi asumaan taloa.N.3v sitten äiti alkoi dementoitumaan,siskoni ja hänen miehensä muuttivat heidän turvakseen.Siskosta tuli omaishoitaja äitille,kuitenkin n.½v sitten äitini sijoitettiin hoivakotiin.Veljeni ja sisko miehensä kanssa jäi asumaan taloa.
Nyt sitten he vaatii,että sisarusten pitää alkaa maksamaan talon kotivakuutusta.He itse ei maksa asumisestaan mitään vuokraa.Ainoastaan sähkö,vesi ja jäte maksut.
Kysyn,onko oikein heidän vaatimus.
Isä kuollut jo
6
983
Vastaukset
- haasteet
Ilmeisesti talo on jakamattoman kuolinpesän omaisuutta? Ja äiti jäänyt käyttämään asumisoikeuttaan? Siihen asti äiti lienee vastannut talon kaikista kuluista?
Leski on velvollinen pitämään kiinteistön arvoa yllä tarvittaessa kunnostus- ja korjaustoimenpitein. Leski vastaa myös asunnon käyttökuluista. Seinien maalaus ja tapettien uusiminen on luonteeltaan huoneiston ylläpitoon kuuluvia sellaisia vuosikorjauksia, jotka johtuvat omaisuuden käytöstä aiheutuvasta kulumisesta. Samoin käyttökulut, esim mainitemasi sähkö. Kuten myös henkilövakuutus.
Peruskorjaustyöt kuuluu omistajien maksettavaksi - mutta päätös tulisi pohjautua yhteishallinnon päätöksiin. Talon palovakuutus yms omaisuudesta huolehtimisen kulut kuuluu kuolinpesän maksuihin.
Äiti voi vuokrata oikeudellaan talon ulkopuoliselle - ja nauttia siitä saadun tuoton. Tarkista siis ensiksi onko äitisi tehnyt tällaisen sopimuksen, esim hoivakodin maksujen maksamiseksi!!! Vuokra maksetaan siis äidille, ei teille sisaruksille.
* Voitte yrittää vaatia käräjäoikeudelta yhteisomistuksen purkua vedoten äidin hoivakodissa asumiseen. MUTTA jos äidillä ja asumaan jääneellä veljellä on em vuokrasopimus, luulen ettei se onnistu, koska äidiltä jää silloin vuokratuotto saamatta...- alkup.
on tila ja Äitillä ilman muuta asumisoikeus ollut siinä.Äiti vastasi talon kaikista kuluista,teetti kunnostus ja korjaustoimenpiteitä, kuin maksoi kotivakuutuksen,ynm.normaalit kustannukset.
Olisiko isän kuoleman jälkeen meidän lasten kuulunut osallistua kotivakuutuksen maksuun,eikä Äidin yksin sitä maksaa.
Nyt kun hän ei enää siinä asu niin sisko ja hänen miehensä vaatii meiltä muilta osuutta kotivakutuksen maksamiseen.
Äiti ei ymmärrä enää mitään eikä näin ole mitään sopimuksia tehnyt.Itse ymmärrän,että ne jotka siinä nyt asuu kuuluisi maksaa vuokraa Äidille,kuin myös yleiset asumiskustannukset,sis.myös kotivakuutuksen.Vai olenko väärässä. - ........
alkup. kirjoitti:
on tila ja Äitillä ilman muuta asumisoikeus ollut siinä.Äiti vastasi talon kaikista kuluista,teetti kunnostus ja korjaustoimenpiteitä, kuin maksoi kotivakuutuksen,ynm.normaalit kustannukset.
Olisiko isän kuoleman jälkeen meidän lasten kuulunut osallistua kotivakuutuksen maksuun,eikä Äidin yksin sitä maksaa.
Nyt kun hän ei enää siinä asu niin sisko ja hänen miehensä vaatii meiltä muilta osuutta kotivakutuksen maksamiseen.
Äiti ei ymmärrä enää mitään eikä näin ole mitään sopimuksia tehnyt.Itse ymmärrän,että ne jotka siinä nyt asuu kuuluisi maksaa vuokraa Äidille,kuin myös yleiset asumiskustannukset,sis.myös kotivakuutuksen.Vai olenko väärässä.Ilmoittakaa sille siskolle ja hänen miehellensä, ettette maksa sitä vakuusta, sillä te kuittaatte sillä heidän ilmaisen asumisensa.
- muallikko
alkup. kirjoitti:
Äiti ei ymmärrä enää mitään eikä näin ole mitään sopimuksia tehnyt.Itse ymmärrän,että ne jotka siinä nyt asuu kuuluisi maksaa vuokraa Äidille,kuin myös yleiset asumiskustannukset,sis.myös kotivakuutuksen.Vai olenko väärässä.Minun käsittääkseni asuva sakki käyttää nyt sitä lakiin perustuvaa lesken hallintaoikeutta, vaikka heillä ei ole paperia vuokrasuhteestaan. Hallintaoikeuden haltijan kuuluu maksaa kaikki asumisen ja hallinnan kulut, pienet rempat ja myös vakuutus, mutta vain siihen summaan saakka, mitä asunnosta olisi paikkakunnan käypä vuokra.
Maksuvelvoite on leskellä, mutta asukkaat voivat tietysti hoitaa maksut suoraan perikunnan tilille lesken puolesta. Siis nimenomaan perikunnan tilille, jonka te perilliset voitte yhdessä jakaa osittaisina perinnönjakoina, vaikka joka kuukausi.
Sellaiset perusparannukset, jotka nostavat talon arvoa ovat perikunnan yhteisesti päätettäviä ja maksettavia kuluja. - alkup.
muallikko kirjoitti:
Minun käsittääkseni asuva sakki käyttää nyt sitä lakiin perustuvaa lesken hallintaoikeutta, vaikka heillä ei ole paperia vuokrasuhteestaan. Hallintaoikeuden haltijan kuuluu maksaa kaikki asumisen ja hallinnan kulut, pienet rempat ja myös vakuutus, mutta vain siihen summaan saakka, mitä asunnosta olisi paikkakunnan käypä vuokra.
Maksuvelvoite on leskellä, mutta asukkaat voivat tietysti hoitaa maksut suoraan perikunnan tilille lesken puolesta. Siis nimenomaan perikunnan tilille, jonka te perilliset voitte yhdessä jakaa osittaisina perinnönjakoina, vaikka joka kuukausi.
Sellaiset perusparannukset, jotka nostavat talon arvoa ovat perikunnan yhteisesti päätettäviä ja maksettavia kuluja.kaikille vastanneille.
Selvensi valtavasti asiaa,itse olin heti samaa mieltä mitä te olette vastanneet.Sais vain heidät käsittämään,että heille kuuluu edellä mainitut velvoitteet.
Aikaisemmin oli puhetta kosteitten tilojen uudistamisesta johon oli rahoituskin,heiltä tulikin yks kaks tiukka ilmoitus etteivät ala mitään siellä tekemään.Itse heidän ei sitä olisi tarvinnut tehdäkkään. - oikeuksistasi
alkup. kirjoitti:
kaikille vastanneille.
Selvensi valtavasti asiaa,itse olin heti samaa mieltä mitä te olette vastanneet.Sais vain heidät käsittämään,että heille kuuluu edellä mainitut velvoitteet.
Aikaisemmin oli puhetta kosteitten tilojen uudistamisesta johon oli rahoituskin,heiltä tulikin yks kaks tiukka ilmoitus etteivät ala mitään siellä tekemään.Itse heidän ei sitä olisi tarvinnut tehdäkkään.Kosteat tilat kuuluu selvästi kuolinpesän vastuulle. Ja päätös on tehtävä asiasta yhteisesti.
Kotivakuutus on asujan vastuulla: jos tavarat ovat heidän omiaan, eikä kuolinpesän... Rakennuksen palovakuutus taas kuolinpesän vastuulla.
Käy asia heidän kanssaan läpi. Äläkä suostu vedätyksiin. Jos asioiden hoito ei toimi, vaadi yhteisomistuksen purkua.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p475475Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "612356Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181880Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1451771- 171595
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol331543Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5138881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171117Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771088Joutuuko Suomi24-palvelu taas oikeuteen ?
Nämä Purraa ja Perussuomalaista johtoa pedofiilian suojeliana pitävän kirjoittajan viestit eivät vain poistu täältä. Se2231021