Palkkatukityöstä kieltäytyminen

jälleen

Takana vuosi aktiivista työnhakua ansiosidonnaisella. Sain yllättäen puhelun jossa kysyttiin kiinnostustani haastatteluun, tarjolla max. puoli vuotta työtä valtiolta ja kyseessä palkkatuettu työ, jossa ei ole jatkoa tarjolla tuon 6 kk jälkeen. Tietoni oli lähetetty kyseiseen paikkaan työkkäristä, minulle sellaisesta ei ole ilmoitettu mitään (ei ole koskaan edes mainittu mahdollisuudesta mihinkään palkkatuettuun työhön), myöskään työkkäri ei ole kehottanut olemaan mihinkään yhteydessä. En edes tiedä kyseisestä paikasta mitään!

Siis onko nyt kyseessä työhönosoitus? Eli jos vaikkapa toteaisin jo puhelimessa etten ole kiinnostunut haastattelusta (syitä saattaa olla lukuisia, jopa päteviä), seuraisiko karenssi? Eli pitääkö tällaiseenkin työkkärin "ehdotukseen" mukisematta suostua? Olen toki aina hakenut niitä töitä, mistä on tullut postissa kehotus.

24

5999

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitää

työnhakusi voimassa, niin ota vastaan tarjottu työ. Se pidentää ansiosidonnaista puolella vuodella. Jos et mene osoitettuun työhön, niin karenssia paukkuu. Huomioi, että ansiosidonnainen lasketaan uudelleen vasta kun 10 kk on ollut työssä. Taloudellisesti ajatellen saat lähes puolet vähemmän kuin kotona olemalla, mutta minkäs teet. Taas on työvoimatoimiston natsimeininki kantanut hedelmää. Onnittelen!

• tiedoista...................

Itse olen katsonut paremmaksi ottaa työkkärissä näkyvistä yhteystiedoistani pois puhelinnumeron. Sen takia, että hyviä työtarjouksia ei voi saada työkkärin kautta. Mutta kun esim. haen työkkärin kurssille ja laitan puhelinnumeron hakemukseen, niin puhelinnumero automaattisesti päivittyy hakemuksesta minun työkkärin tietoihini.

• On'

Kyseessä on työtarjous, mikä on pakko ottaa vastaan karenssin uhalla.

Itse aikanaan työttömänä annoin työkkäriin tietojenluovutuskiellon ihan sen takia, että tiesin karensseja paukkuneen, kun työantajat, joilta puuttui alkeellinenkin puhelinkäyttäytyminen, ovat soitelleet työttömille ja työtön ei ole tajunnut, että kyse on aidosta työtarjouksesta.

Tietääkseni nykyisin voi laittaa tietojenluovutuskiellon mollin sivuilta pankkitunnuksilla.

''Eli jos vaikkapa toteaisin jo puhelimessa etten ole kiinnostunut haastattelusta (syitä saattaa olla lukuisia, jopa päteviä), seuraisiko karenssi?''

Armotta karenssi. Jos pohjalla on karenssi, niin et selviä karenssilla, vaan tulee rangaistustyössäoloehto.

''Eli pitääkö tällaiseenkin työkkärin "ehdotukseen" mukisematta suostua?''

Mukisematta.

• aloittaja

... että jokaiseen epämääräiseenkin tarjoukseen on pakko suostua, olisin ehdottomasti poistanut kaikki yhteystietoni vahinkojen minimoimiseksi.

Luulin nimittäin lähes koko tuon puhelun ajan, että soittavat eräästä "oikeasta" työstä (joihin hakemuksia on vetämässä tälläkin hetkellä useita). Soittaja puhui vaan "työpaikasta" ja olisinko kiinnostunut työhaastattelusta, johon tietenkin lupauduin. En ollut siis ikinä kuullutkaan koko palkkatuesta aiemmin, ja asia tuli puhelussa ilmi vasta kun kyselin palkasta - saati kuullut kyseisestä työstä tai mitä siellä tehdään.

Eli nyt paluuta ei ilmeisesti enää ole ja pakkotyö kutsuu. Kyllä nyt motivoi!!

• ...pitää...

...olla palkkansa väärti. Todellinen ammattilainen keksii konstit, jolla pidetään huoli ettei tulosta tule jos ei itsellekään hyötyä ole. Antaa hommaan pientä piristystäkin, homma muuttuu mielenkiintoiseksi !

• uuteen ja uusi

numero salaiseksi. Ei ole turhia soittoja tullut.

Ja jos on kyse kaupungin hommasta, kannattaa sinne mennä. Itse olin kerran puolen vuoden pätkän tai tarkalleen 5,5 kk, koska kesälomaa oli se kaksi viikkoa.
        Siellä ei töillä tapettu, puuhasteltiin.

• valtion hommaa,
        uuteen ja uusi kirjoitti:

numero salaiseksi. Ei ole turhia soittoja tullut.

Ja jos on kyse kaupungin hommasta, kannattaa sinne mennä. Itse olin kerran puolen vuoden pätkän tai tarkalleen 5,5 kk, koska kesälomaa oli se kaksi viikkoa.
        Siellä ei töillä tapettu, puuhasteltiin.

sinne vaan niin voit vielä saada joskus pestin työkkäriin. Sinne ei ole mitään kummempia vaatimuksia.
        Meilläkin parasta aatelia on entinen kaupan työttömäksi jäänyt myyjä/kassa.

• annappa neuvoja, olen
        ...pitää... kirjoitti:

...olla palkkansa väärti. Todellinen ammattilainen keksii konstit, jolla pidetään huoli ettei tulosta tule jos ei itsellekään hyötyä ole. Antaa hommaan pientä piristystäkin, homma muuttuu mielenkiintoiseksi !

menossa valtion hommiin puoleksi vuodeksi, toimistotöitä. Lusmutahan ei saa, mutta tahti palkan mukaan.

• mielenkiintoiseksi,
        ...pitää... kirjoitti:

olisi mukava ja jopa hauskaa kuulla kokemuksiasi.

• minni.,.,.

Ei sun pitäisi edes päästä palkkatuelle töihin koska ilmeisesti olet vielä ansiosidonnaisella?? nimittäin se pelastaisi sut. Voihan ne tietty toki pakottaa ilmaistyöhön siihen paikkaan...

• tarkistappa

saako tuleva työnantajasi täysiä tukia palkkaamiseesi, koska et ole ollut vielä pitkään ansiosidonnaisella.

• aloittaja

Kyllä olen ansiosidonnaisella, mutta miten se vaikuttaa asiaan? Eikös tuo palkkatuki ole ainakin Mollin sivujen mukaan tarkoitettu myös henkilöille jotka on olleet vähintään 6 kk työttömänä?

Yritin etsiä netistä lisätietoa palkkatukityöstä (mulle täyttä hepreaa eikä työkkäristä soittaessani osattu sanoa asiaan oikein mitään). Missään ei ole mainittu voiko tehdä aluksi vain muutaman kk sopimuksen, vai onko aika automaattisesti vähintään puoli vuotta?

• tuki työnantajalle
        aloittaja kirjoitti:

Kyllä olen ansiosidonnaisella, mutta miten se vaikuttaa asiaan? Eikös tuo palkkatuki ole ainakin Mollin sivujen mukaan tarkoitettu myös henkilöille jotka on olleet vähintään 6 kk työttömänä?

Yritin etsiä netistä lisätietoa palkkatukityöstä (mulle täyttä hepreaa eikä työkkäristä soittaessani osattu sanoa asiaan oikein mitään). Missään ei ole mainittu voiko tehdä aluksi vain muutaman kk sopimuksen, vai onko aika automaattisesti vähintään puoli vuotta?

on isompi työnantajalle, mitä pidempään esim. ansiosidonnaisella oleva palkattava työtön on ollut.
        Palkkakin muodostuu siten isommaksi ansiosidonnaisen loppupäässä olevalle.
        Tämä on minun käsitys asiasta. Joku teistä muista tietää varmaan paremmin.

• Vaikuta...
        aloittaja kirjoitti:

''Kyllä olen ansiosidonnaisella, mutta miten se vaikuttaa asiaan?''

Eipä tuo oikeastaan vaikuta mitenkään. Kyllä työkkäreillä on oikeus harkita asia miten mielivät. Riippuu varmasti myös käytettävissä olevistä palkkatukirahoista.

Kyllä palkkatukitöihin voivat ansiosidonnaisellakin olevat joutua. Eikä tuo 6 kk:aan ole ehdoton raja. Harkita voi kokonaistilanteen huomioon ottaen muutakin. Omallakin kohdalla olisi joustettu tuosta 6 kk:n edellytyksestä.

''Missään ei ole mainittu voiko tehdä aluksi vain muutaman kk sopimuksen, vai onko aika automaattisesti vähintään puoli vuotta?''

Riippuu työantajasta ja työkkäristä. Jos työantaja tarjoaa kuutta kuukautta, niin se on sitten kuusi kuukautta, jos työkkäri tuen myöntää.

Koska kyse valtion paikasta, niin ne homma toimii hiukan eri tavoin. Valtion paikkaan ei voi saada palkkatukea, vaan se on muistaakseni työllistämistuen nimellä ja tulee muista varoista kuin palkkatukeen tarkoitetuista varoista.

Kun valtiolta on tietyn pituista työpaikkaa tarjottu, niin kyllä siinä on selvitetty sitten muut puolet asiassa jo ennakolta.

• tuet
        tuki työnantajalle kirjoitti:

on isompi työnantajalle, mitä pidempään esim. ansiosidonnaisella oleva palkattava työtön on ollut.
        Palkkakin muodostuu siten isommaksi ansiosidonnaisen loppupäässä olevalle.
        Tämä on minun käsitys asiasta. Joku teistä muista tietää varmaan paremmin.

Työnantaja saa korotettua palkkatukea työllistäessään yli 500 päivää työttömänä olleen, vajaakuntoisen tai "vaikeasti työllistettävän" henkilön. Perus palkkatuki tulee työttömälle vaikka olisikin ansiosidonnaisella. Palkkaan ei palkkatuen määrä välttämättä vaikuta mitään, työnantaja maksaa mitä maksaa. Ja osoitetusta työstä kieltäytyminen on peruste karenssille, minimi 3kk:tta , karenssia et saa pois ellet ole työmarkkinatoimenpiteessä viittä kk:tta. Onnea haastatteluun....

• ********''
        tuet kirjoitti:

Työnantaja saa korotettua palkkatukea työllistäessään yli 500 päivää työttömänä olleen, vajaakuntoisen tai "vaikeasti työllistettävän" henkilön. Perus palkkatuki tulee työttömälle vaikka olisikin ansiosidonnaisella. Palkkaan ei palkkatuen määrä välttämättä vaikuta mitään, työnantaja maksaa mitä maksaa. Ja osoitetusta työstä kieltäytyminen on peruste karenssille, minimi 3kk:tta , karenssia et saa pois ellet ole työmarkkinatoimenpiteessä viittä kk:tta. Onnea haastatteluun....

''Ja osoitetusta työstä kieltäytyminen on peruste karenssille, minimi 3kk:tta , karenssia et saa pois ellet ole työmarkkinatoimenpiteessä viittä kk:tta''

Mistähän ihmeestä tuollaisia johtopäätöksiä vedät?

Koska aloittaja saa päivärahaa, hän kuuluu karenssijärjestelmän piiriin.

Jos aloittajalla ei ole aikaisempaa kieltäytymiskarenssia, niin hän saa 2 kk:n karenssin.

Jos aloittajalla on aikaisempi kieltäytymiskarenssi, niin hän saa 3 kk:n rangaistustyössäoloehdon.

5 kk:n rangaistustyössäoloehto koskee vain alle 25-v ja ammattikouluttamattomia tai väh. 500 pvää työmarkkinatukea saaneita tai päivärahalta tippuneita ja 180 pvää työmarkkinatukea saaneita.

• minni.,,.
        Vaikuta... kirjoitti:

''Kyllä olen ansiosidonnaisella, mutta miten se vaikuttaa asiaan?''

Eipä tuo oikeastaan vaikuta mitenkään. Kyllä työkkäreillä on oikeus harkita asia miten mielivät. Riippuu varmasti myös käytettävissä olevistä palkkatukirahoista.

Kyllä palkkatukitöihin voivat ansiosidonnaisellakin olevat joutua. Eikä tuo 6 kk:aan ole ehdoton raja. Harkita voi kokonaistilanteen huomioon ottaen muutakin. Omallakin kohdalla olisi joustettu tuosta 6 kk:n edellytyksestä.

''Missään ei ole mainittu voiko tehdä aluksi vain muutaman kk sopimuksen, vai onko aika automaattisesti vähintään puoli vuotta?''

Riippuu työantajasta ja työkkäristä. Jos työantaja tarjoaa kuutta kuukautta, niin se on sitten kuusi kuukautta, jos työkkäri tuen myöntää.

Koska kyse valtion paikasta, niin ne homma toimii hiukan eri tavoin. Valtion paikkaan ei voi saada palkkatukea, vaan se on muistaakseni työllistämistuen nimellä ja tulee muista varoista kuin palkkatukeen tarkoitetuista varoista.

Kun valtiolta on tietyn pituista työpaikkaa tarjottu, niin kyllä siinä on selvitetty sitten muut puolet asiassa jo ennakolta.

Ei pidä paikkansa. olet väärässä. 500 päivän jälkeen PÄÄSEE VASTA PALKKATUELLE! mä olen kaksi kertaa ollut ja aina on tarkistettu että olen kelan korvauksilla. nyt puhut palturia,tai sitten koko homman nimi on ihan muuttunut. Aloittajan kannattaa kysyä työkkärin tädiltä,niin asia selviää. Olin sen verran mukavassa paikassa töissä että kun ja jos ei muita töitä löydy niin kun olen tippumaisillani kelan korvauksille niin pyrin tähän palkkatukipaikkaan taas töihin,ja nyt en pääse koska olen ANSIOSIDONNAISELLA.

• tekemistä...............
        minni.,,. kirjoitti:

Ei pidä paikkansa. olet väärässä. 500 päivän jälkeen PÄÄSEE VASTA PALKKATUELLE! mä olen kaksi kertaa ollut ja aina on tarkistettu että olen kelan korvauksilla. nyt puhut palturia,tai sitten koko homman nimi on ihan muuttunut. Aloittajan kannattaa kysyä työkkärin tädiltä,niin asia selviää. Olin sen verran mukavassa paikassa töissä että kun ja jos ei muita töitä löydy niin kun olen tippumaisillani kelan korvauksille niin pyrin tähän palkkatukipaikkaan taas töihin,ja nyt en pääse koska olen ANSIOSIDONNAISELLA.

"Ei pidä paikkansa. olet väärässä. 500 päivän jälkeen PÄÄSEE VASTA PALKKATUELLE"

Jos on alle 25 vuotias, niin pääsee palkkatuelle vuoden työttömyyden jälkeen.

Ansiosidonnaisella ei ole mitään tekemistä palkkatuelle pääsemisen kanssa. Ainoastaan työttömyyden keston määrä on joka ratkaisee.

• Sotke'
        minni.,,. kirjoitti:

Et kai sotke palkkatukitöitä orjatöihin?

Työkkäreillä voi olla myös eri käytäntöjä. Riippunee myös käytettävissä olevista palkkatukirahoista.

Itse olisin päässyt alle 6 kk:n palkkatukityöhön, mutta työpaikka oli ehditty hoitaa muin järjestelyin. Katsottiin, että koska minulla on sen verran paljon ikää, että siksi palkkatukityöpaikka olisi jo tuossa vaiheessa ollut mahdollinen. Olin myös sellaisen työkkärin asiakkaana, jossa työttömyys ei maan suurinta ollut, joten palkkatukirahoja olisi ollut käytettävissä.

''nyt en pääse koska olen ANSIOSIDONNAISELLA.''

Tuo on kyllä työkkärikohtainen kannanotto.

• minni.,
        Sotke' kirjoitti:

Et kai sotke palkkatukitöitä orjatöihin?

Työkkäreillä voi olla myös eri käytäntöjä. Riippunee myös käytettävissä olevista palkkatukirahoista.

Itse olisin päässyt alle 6 kk:n palkkatukityöhön, mutta työpaikka oli ehditty hoitaa muin järjestelyin. Katsottiin, että koska minulla on sen verran paljon ikää, että siksi palkkatukityöpaikka olisi jo tuossa vaiheessa ollut mahdollinen. Olin myös sellaisen työkkärin asiakkaana, jossa työttömyys ei maan suurinta ollut, joten palkkatukirahoja olisi ollut käytettävissä.

''nyt en pääse koska olen ANSIOSIDONNAISELLA.''

Tuo on kyllä työkkärikohtainen kannanotto.

en enää tiedä kuka on oikeassa mutta sen tiedän että 8 euron orjatyöhön pääsee vaikka onkin ansiosidonnaisella,siis ja sitten siihen päälle kelan korvaus tai edelleen toi ansiosidonnainen mitä nyt sitten kukinenkin saa. Pääsisin itekkin heti tolla kahdeksalla eurolla mutta odottelen että tipun kelan korvauksille ja sitten vuodeksi kolmannen kerran samoihin hommiin,kun jo pomon kanssa on vähän juteltu että jospa kohtapuolin se onnistuisi(toivon mukaan työkkäri suostuu)

minni., kirjoitti:

en enää tiedä kuka on oikeassa mutta sen tiedän että 8 euron orjatyöhön pääsee vaikka onkin ansiosidonnaisella,siis ja sitten siihen päälle kelan korvaus tai edelleen toi ansiosidonnainen mitä nyt sitten kukinenkin saa. Pääsisin itekkin heti tolla kahdeksalla eurolla mutta odottelen että tipun kelan korvauksille ja sitten vuodeksi kolmannen kerran samoihin hommiin,kun jo pomon kanssa on vähän juteltu että jospa kohtapuolin se onnistuisi(toivon mukaan työkkäri suostuu)

Orjatyöhön kylläkin, mutta ansiosidonnaista saava silloin saa työllistämistuen, joka tosin on yleensä pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha. Sen lisäksi saa työkkärin harkinnan mukaan 8 e:n ylläpitokorvauksen. Se tosin ei välttämättä tule kuin manulle illallinen, vaan riippuu työkkärin harkinnasta.

Työmarkkinatuella oleva saa orjatyössä työmarkkinatuen ja yleensä 8 e:n ylläpitokorvauksen, mutta tietyllä ryhmällä ei siihenkään ole oikeutta.

Tuossa mollin oppaasta:

Jos osallistut työelämävalmennukseen ja kuulut työmarkkinatukijärjestelmän piiriin,
        sinulle maksetaan työelämävalmennuksen ajalta työmarkkinatukea samoin perustein
        kuin työmarkkinatuella työharjoittelussa olevalle (ks. edellinen kohta).

Jos olet oikeutettu perus- tai ansiopäivärahaan, sinulle maksetaan TE-toimiston harkinnan mukaan vähintään työllistämistuen perustuki (ja enintään työllistämistuen perus-
        tuki korotettuna 60 %:lla = lisäosa) enintään viideltä päivältä viikossa. Tuen määrä on
        TE-toimiston harkinnan mukaan noin 550 – 882 euroa kuukaudessa.

• maksetaan......
        ***************** kirjoitti:

Orjatyöhön kylläkin, mutta ansiosidonnaista saava silloin saa työllistämistuen, joka tosin on yleensä pienempi kuin ansiosidonnainen päiväraha. Sen lisäksi saa työkkärin harkinnan mukaan 8 e:n ylläpitokorvauksen. Se tosin ei välttämättä tule kuin manulle illallinen, vaan riippuu työkkärin harkinnasta.

Työmarkkinatuella oleva saa orjatyössä työmarkkinatuen ja yleensä 8 e:n ylläpitokorvauksen, mutta tietyllä ryhmällä ei siihenkään ole oikeutta.

Tuossa mollin oppaasta:

Jos osallistut työelämävalmennukseen ja kuulut työmarkkinatukijärjestelmän piiriin,
        sinulle maksetaan työelämävalmennuksen ajalta työmarkkinatukea samoin perustein
        kuin työmarkkinatuella työharjoittelussa olevalle (ks. edellinen kohta).

Jos olet oikeutettu perus- tai ansiopäivärahaan, sinulle maksetaan TE-toimiston harkinnan mukaan vähintään työllistämistuen perustuki (ja enintään työllistämistuen perus-
        tuki korotettuna 60 %:lla = lisäosa) enintään viideltä päivältä viikossa. Tuen määrä on
        TE-toimiston harkinnan mukaan noin 550 – 882 euroa kuukaudessa.

"Jos olet oikeutettu perus- tai ansiopäivärahaan, sinulle maksetaan TE-toimiston harkinnan mukaan vähintään työllistämistuen perustuki (ja enintään työllistämistuen perus-
        TE-toimiston harkinnan mukaan noin 550 – 882 euroa kuukaudessa."

Mitähän tuon ohjeen mukaisesti maksetaan työllistäjälle ja työllistyvälle työttömälle.

Olen siinä käsityksessä, että työkkäri ei määritä mitä työttömän tulee saada palkkaa yrityksesta työllistyessään työkkärin tuella. Työkkäri määrittää ainostaan työnantajan maksamaan vähintään 40*peruspäiväraha suuruisen "vähimmäispalkan" työttömälle kun tehdään työtä 8 tuntia per päivä ja keksimäärin 21,5 vuorokautta kuukaudessa.

Usein kirjoituksista välittyy väärä kuva, että työttömälle itselleen maksettaisiin jonkun suuruista etua kun tosiasiassa tuki maksetaan työnantajalle.

Toki voi olla niin, että työkkäri tarkoittaa, että tuki maksettaisiin työttömälle suoraan, mutta yritykset ja sum muut yhteisöt voivatkin teeetää lyhyeäpää työpäivää, ja näin työttömän palkka jää pienemmäksi kuin mitä työkkäri tukia maksaa.

• maksetaan
        maksetaan...... kirjoitti:

"Jos olet oikeutettu perus- tai ansiopäivärahaan, sinulle maksetaan TE-toimiston harkinnan mukaan vähintään työllistämistuen perustuki (ja enintään työllistämistuen perus-

Mitähän tuon ohjeen mukaisesti maksetaan työllistäjälle ja työllistyvälle työttömälle.

Olen siinä käsityksessä, että työkkäri ei määritä mitä työttömän tulee saada palkkaa yrityksesta työllistyessään työkkärin tuella. Työkkäri määrittää ainostaan työnantajan maksamaan vähintään 40*peruspäiväraha suuruisen "vähimmäispalkan" työttömälle kun tehdään työtä 8 tuntia per päivä ja keksimäärin 21,5 vuorokautta kuukaudessa.

Usein kirjoituksista välittyy väärä kuva, että työttömälle itselleen maksettaisiin jonkun suuruista etua kun tosiasiassa tuki maksetaan työnantajalle.

Toki voi olla niin, että työkkäri tarkoittaa, että tuki maksettaisiin työttömälle suoraan, mutta yritykset ja sum muut yhteisöt voivatkin teeetää lyhyeäpää työpäivää, ja näin työttömän palkka jää pienemmäksi kuin mitä työkkäri tukia maksaa.

työnantajalle, joka maksaa työntekijälle TES:n mukaista, työaikaan sovitettua palkkaa.

• Ei ole kyse---
        maksetaan...... kirjoitti:

Tuossa ei ole kyse palkkatyöstä, vaan orjatyöstä, ts. työstä, josta työantajan maksama palkka on 0 e. Silloin työmarkkinatukea saava saa työmarkkinatuen ja useimmiten vielä 8 e päälle ja päivärahan saaja saa TE-toimiston harkinnan mukaisen työllistämistuen ja päiväraha jää katkolle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      79
      4578
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      109
      3813
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      160
      3566
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      51
      2030
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      71
      1928
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1259
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      128
      1088
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      138
      1024
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      953
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      27
      872
    Aihe