Bebekin 30W:n

juotin

Tuollaisia 30W:n http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.php?&tuote_id=36
juottimia hajonnut jo kaksi, ei kuumene enään.
Muuten erinomainen kolvi, kärkikin juuri sopiva, eikä kärki mene miksikään vaikka kuinka kolvaisi, mutta kun ei kestä vastus :(
usein ollut useampia kymmeniä minuutteja päällä, jopa tunninkin, hajottaako se vastuksen?

Onko mitään tehtävissä tälle juottimelle?

Mikä olisi hyvä juotinasema alle 100€:n hintaluokassa?
juottimen kärki saisi olla varmaan 0,3mm elektroniikka hommissa?

Hajoaako juotinasemissa vastukset jos pitää pidempään asemaa päällä, eli miten saa vastukset kestämään?

Kiitos vastauksista.

26

1895

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vika..

Sanoisin, että on suunnittelu-/valmistusvika. Joku insinööri laskenut vastuksen tehonkeston vikaan tai laskutikussa ollut klappia.

• varma ja tuttu valinta...

Hinta about 60 €, mutta vakiokärki täytyy vaihtaa pienempään.

Kestää isältä pojalle - myös kärjet.

• tawara...

Juu, mulla oli aikoinaan (parikymmentä vuotta sitten) keikkapakissa Wellerin verkkovirtaan liitettävä termostaattijuotin, kun eihän sitä erotusmuuntajalla varustettua keikkapakkiin. Vieläkin ehjä, mitä nyt liitosjohto pitäis vaihtaa, kun joskus tullut eristettä poltettua, kun asiakkaiden nurkissa on tullut sen kanssa pyörittyä tv-korjaushommissa.

• Vanha konkari
        tawara... kirjoitti:

Juu, mulla oli aikoinaan (parikymmentä vuotta sitten) keikkapakissa Wellerin verkkovirtaan liitettävä termostaattijuotin, kun eihän sitä erotusmuuntajalla varustettua keikkapakkiin. Vieläkin ehjä, mitä nyt liitosjohto pitäis vaihtaa, kun joskus tullut eristettä poltettua, kun asiakkaiden nurkissa on tullut sen kanssa pyörittyä tv-korjaushommissa.

Niin se vaan on valitettavasti, että edelleenkään ei ole muuta käyttökelpoista juotinta, kuin Weller. Käyttötarkoitus ja vaatimustaso määrittelee mallin.

• Tehokolvaaja

Eipä ole isät ja pojat pitkäikäisiä jos kärjet heidän ikänsä kestävät - varsinkin näin Pb-vapaana aikana.

• El -Miäs

Perus Weller kestää olla päällä 8h yhtäjaksoisesti eikä pala vastus,kokemusta on useamman vuoden ajalta

• muistelen
        El -Miäs kirjoitti:

Perus Weller kestää olla päällä 8h yhtäjaksoisesti eikä pala vastus,kokemusta on useamman vuoden ajalta

oli lukuvuoden päällä arkisin klo 8-16, kun työsalissa oli sähköt päällä. Keväällä kärki oli aika likainen, koska ilman epäpuhtaudet tarttuivat siihen. Mutta pyyhkimisen ja tinaamisen jälkeen kuin uusi! :)

• on kallis.
      • 65euroa.

www.kouluelektroniikka.fi
        taitaa olla halvin wellerin malli.

• T-ope

Se verran moneen juottimen seoneena voin hyvinkin jatkaa edellisesten suosituksia. Mallina suosittelisin WS-81. Teho riittää raskaaseenkin juottamiseen (80W), lämpötilan asetus vähän karkea mutta pitää lämpönsä tarkasti(ei polta ja lämpö riittää), menee pienellä kärjellä ahtaaseen paikkaan, suhteellisen runsas sekä edullinen kärkivalikoima ja yleinen työpaikoilla joten käyttöikä lisätarvikkeiden saatavuusen varjolla pitkä.

• Weller-kolvailija

Jos halvat kolvit hajoilevat tämän tästä, mutta "kallis" kestää koko elämän, voidaanko "kallista" silloin väittää kalliiksi? Laatu maksaa aina. Jos haluaa halvan ja hyvän, pitää ostaa molemmat. :)

• Esim.kouluelektroniikka

Niin...vaikea sanoa.Pitääkö sen sitten olla koko ajan päällä,kun se muutamassa,jopa kymmenessä sekunnissa lämpenee juotos lämpötilaan.kyllä minulla on tapana välillä sammuttaa kolvi,jos touhuan juottamisen välillä muuta.Muuten yhdyn edelliseen,eli kouluelektroniikasta löytyy ,jos et halua ostaa juotosasemaa,vaan pelkän kolvin,niin esim Wellerjuotin 25W=14.20euroa tai sitten 60W=65euron paikkeilla.warmaan löytyy muiltakin ,jos viitsii vähän netissä surffata ja kuuklata.Warmaan se tässä kolviasiassakin on niin että laatu (weller Hakko jne.)ratkaisee.

• pienitehoista ja

lämpöistä kolvia - juotosaika ratkaisee kun on mistä lämpöä ottaa.

• paljon sillä pilasin

Kunnes Antex 10 vuoden aktiivisen tinailun jälkeen kylmeni. Ostin uuden samanlaisen kun päitäki oli tullu hankittua ja 1 vuoden on jo toiminu uusi. Lämpöä voi säätää pienemmälle tarvittaessa vetämällä päätä ulos.

• säädin..

juottimelle on helppo tehdä. Sopivaan koteloon vaan. Sillä on kätevä pitää kolvi sopivan kuumana. Eikä kärkeä tarvii jatkuvasti viilata.

• ????

Hyvä pointti,,,mutta "kärkeä viilata"onko kyseessä vain vertaukuvallinen ilmaisu,vai ihan
        "näin minä sen teen"?

• S unohtu.
        ???? kirjoitti:

Hyvä pointti,,,mutta "kärkeä viilata"onko kyseessä vain vertaukuvallinen ilmaisu,vai ihan
        "näin minä sen teen"?

Siis vertauskuvallinen eikä vertaukuvallinen.SORRY.

• kysymys?
        ???? kirjoitti:

"näin minä sen teen"?

juu...aivan sama kysymys heräsi täälläkin.kyllä
        niitä kärkiä ei pidä mennä viilailemaan.vai mistä tässä viilailussa on kysymys?

• wellerin
        ???? kirjoitti:

"näin minä sen teen"?

wellerin kärjet lienee kuparia,ja ne on päällystetty"jotenkin ja jollakin"joten viilailu ehdottomasti kielletty.(näin on neuvottu.)mutta olen kyllä itsekin niitä joskus "muokkailut" eli vain taivutellut. mutta kyllä nykyään liikkeiden valikoimasta löytyy vaikka minkälaista kärkeä,joten myös muokkailut on jäänyt.

• säädin..
        ???? kirjoitti:

"näin minä sen teen"?

Minulla ei ole wellereitä. Tavallisia halpiskolveja vaan. Kyllä niitä joutuu viilaamaan. Ja usein.
        Tric-säädin kyllä vähentää viilautarvetta. Ei pala kärki niin helposti.

• hyvistä

vastauksista kaikille vastanneille.

Nuo Wellerit olis tietty hyviä mutta...hintaa vaan tuppaa olemaan reippaasti.

Tekeeköhän noilla halvemmilla mitään?
      http://www.kouluelektroniikka.fi/cgi-bin/shop.cgi?usr=cknfo570hdcfaeotm5shb909i5&action=prodshow&prodid=7260 485

Tai tuollainen
      http://www.vekoy.com/product_info.php?cPath=91_628&products_id=8441

Tai sitten vähän kalliimmista
      Xytronic http://www.partco.biz/verkkokauppa/product_info.php?products_id=11420

Xytronic onkin sitten melkein Wellerin hinnoissta.

Vaikka kyllä näyttäisi vastauksista päätellen tuo Welleri olevan ehdoton suosikki.

Mutta jos teillä on käyttäjäkokemusta noista halvemmista malleista, niin mielelläni luen mielipiteenne.

Joku 48-50 Watin asema on ehkä pienin mitä harkitsen, mieluummin 60-80w, jos hinta/laatu on kohdallaan.

Oisko ulkomailta tilaaminen kannattavaa?

• bittisuutari

Olen 7 vuotta käyttänyt samaa HAKKO 900 juotinta. Ostin pelkän kahvan, jonka liitin MASCOT-virtalähteeseen. Juottimen teho on 50W. Hinta oli noin 60€. Vaikka juottimen käyttöjännite on 24V, mutta se lämpenee 9 voltin jännitteellä. Jos tarvitsen enemmän tehoa, niin nostan jännitteen 12 volttiin. Pieninin kärki on 0,3 mm, koska käytän SMD-työssä.
        Juottimen kärjen lämpötilan kalibroin tarvittaessa. Minulla on lyijyselle ja lyijyttömälle juotteelle eri kärjet. Juottinasemien mittarit näyttävät "mitä sattuu",
        siksi niihin en luota. Itse käytän 250...300 asteisia lämpötiloja, lyijysellä juotteella tuo korkeampi lämpötila. Tutustu "Tanen juotosopisto" juttuun, jonka löydät blogistani "elektroniikkaabytane.blogspot.com"

• ostaisin...

kokemusta ei noista sinun esimerkki juottimista,(itsellä welleri,vaikka olen vain harrastelija.)mutta uskon kyllä,että nuo ovat ainakin harrastelija tasolla ihan loistovehkeitä.

• että ok....

KE tai VEKOY tai PARTCO eivät käsittääkseni kauppa mitään "sekunda"vehkeitä,mutta onhan se selvää,että"rahalla saa ja bemarilla pääsee".kyllä minäkin noista esimerkeistä voisin tilata,jos olisi tarvetta juotosasemalle pikkusummalla ja tarkoitus on vain harrastuskäyttö.

• tuollainen kolvi

ollut, tosin 25W malli. Ensimmäinen kesti varmasti kymmenen vuotta, kunnes onnistuin sen kastelemaan, mistä se ei pitänyt. Tämä nykyinenkin taitaa olla jo viiden vuoden vanha.
      Muuten hyvä, mutta joskus hiukan järeämpiä juotoksia tehdessä kaipaisi hiukan lisäpotkua, perus elektroniikan kanssa pärjää aivan hyvin.

• (c)Hokka

Nuorempana oli noita halpoja termostaatittomia juottimia, kestivät paremmin kun piti kolvia "kierretelineessä", siis metallilangasta spiraaliksi kierretty "jousi" johon kolvi laitettiin lepäämään, imi ilmeisesti jonkunverran lämpöjä kolvista.
        Huomattavasti paremmin toimi omatekemä ISO alumininen siili jossa oli kolvin mentävä reikä...

Mutta kyllä täytyy nyt sanoa että ei ole wellerin voittanutta. "kynä" ja "perus" 50W isompiin hommiin, molemmat säädettäviä. huonoa löytyy kynämallista; pienimmät kärjet ei tunnu kestävän mielestäni n.10€ hintaan kovinkaan pitkään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5080
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1604
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1279
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1209
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1143
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1027
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      989
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      915
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      789
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      763
    Aihe