Kuka luki tänään Helsingin Sanomien jutun, jossa vantaalainen lastentarhanopettaja ja poliitikko, Simo Pokki, kritisoi subjektiivista päivähoito-oikeutta?
Mielestäni on aivan hulvatonta, että lakkauttamalla tai ainakin rajoittamalla kotonaolevan vanhemman oikeutta viedä lapsi hoitoon voidaan säästää vuodessa 10-15 miljoonaa euroa.
Olen itse lastentarhanopettaja ja tällä hetkellä olen kahden pikkulapsen kotiäiti. Minä ja lukuisat kollegani olemme jo pitkään ihmetelleet, miten yleisessä keskustelussa on onnistuttu kääntämään viesti niin, että päiväkoti olisi eittämättä lapsen etu. Tai että vastaavasti tavallisissa kotioloissa lapsi jäisi jotakin oleellista vaille. Monille nykyajan vanhemmille tulee yllätyksenä se tieto, että päivähoito on kehitetty aikanaan työelämän tarpeisiin - ei siis lasten hyvinvoinnin edellytykseksi! Toki kaikki ymmärtävät, että ON olemassa marginaaliryhmiä, joiden lapset hyötyvät kiistatta päivähoidosta, vaikka vanhempi on kotona. Tämän on kuitenkin oltava poikkeus eikä sääntö, sillä suurin osa vanhemmista pystyy takuulla hoitamaan omat lapsensa kotona aivan hyvin, mikäli he ovat siellä itsekin. Alle 3-vuotiaat lapset eivät kehityksensä kannalta tutkitusta kummoisia virikkeitä kaipaa, ja ainakin pk-seudulta löytyy kerhoja joka lähtöön. Kyse on vanhemman omasta aktiivisuudesta, jaksaako lasta sinne viedä ja jaksaako tutustua paikalliseen kerhotoimintaan.
Olen myös aivan ymmälläni, miksei itse lastentarhanopettajia ja psykologeja kuunnella enempää, mitä tulee subjektiiviseen päivähoito-oikeuteen. Tässä suora lainaus psykologian professori Liisa Keltikangas-Järviseltä:
"- - Siitä nykyajan virheestä, kun vanha lapsi viedään uuden syntyessä pois (päiväkotiin) maksetaan myöhemmin tunne-elämän ongelmina korkea hinta. Tunne-elämän ja myöhemmin niin tärkeän sisarusrakkauden hyvä pohja, suorastaan edellytys on, että mustasukkaisuus käydään oikeassa iässä läpi, niin ettei se jää vaikuttamaan koko elämän ajaksi. Se ei ole mahdollista, kun lapsi viedään pois, mutta se lisää mustasukkaisuuden tunnetta ja vaikeuttaa sen hallintaa. - -"
Niinpä niin. Kyseinen professori on esitellyt viime aikoina myös muita psyykkiseen kehitykseen liittyviä riskejä, joita suurryhmät tuovat tullessaan. Kärjistetysti esitettynä yhteiskunta panostaa suurella summalla näiden riskien toteutumiseen, ja sitten valitetaan, kun koululaisten ja nuorten pahoinvoinnin hoitamiseen ei ole rahaa eikä resursseja.
Jos ja kun lama etenee, en uskokaan, että päättäjät eivät voi vedota loputtomiin haluttomuuteensa rajoittaa subjektiivista päivähoito-oikeutta. Tuolla summalla, mikä säästettäisiin subjektiivisen päivähoidon lakkauttamisella tai ainakin rajoittamisella, saataisiin ensi hätään päiväkotilapsille ja päiväkotien työntekijöille inhimillisemmät hoito- ja työolot.
Mitä muuta käyttöä yhteiskunnassa olisi 10-15 miljoonalle eurolle / vuosi? Minulla olisi monia ideoita.
HS: Subj. päivähoidon kritiikkiä
13
843
Vastaukset
- 4 x äiti
Mikäli jokalapsen oikeus päivähoitoon säilytetään, vanhemman tulee maksaa itse virikehoidosta kaikki viulut saamatta yhteiskunnalta mitään tukea.
Ja jos tuo maksaminen ei jollekin sovi, tulee harkita tapauskohtaisesti, tarvitseeko kyseinen lapsi välttämättä hoitopaikan. Eli kotiolot ja lapsen kehitys tarkkaan syyniin. - Hesaria
mutta tässä omakohtainen kokemukseni 10 vuoden takaa.
Loppuraskaus toinen lapseni odotuksessa oli todella vaikea ja olinkin saikkarilla ennen äippäloman alkamista. Olisin halunnut pitää hiukka vajaan 3v lapseni tarhassa kokopäiväisesti synnytykseen asti, sillä hyvä jos pystyin itseni jotenkuten hoitamaan saatikka lapsen.
Tarhassa ei mitenkään käyny päinsä, että olisin äippäloman alun (sen noin kuukauden ennen kuin synnytys on)pitänyt lasta kokopäiväisenä ja he tarjosivat puolipäiväistä paikkaa KOKO äippäloman ajaksi. Totesin, että en pysty itse viemään ja tuomaan lasta sellaisilla kellonajoilla, kun puolipäiväisen voisi tuoda ja hakea enkä näin ollen vaihda puolipäiväpaikkaan eikä tarpeeni ole koko äippälomaa vaan otan sitten lapseni kokonaan pois tarhasta. Tästäpä se päiväkodinjohtaja alkoi nakkelemaan niskojaan eikä tykännyt, kun ei vaihtoehto sopinut minulle.
Minulla olisi siis ollut oikeus viedä koko äippäloman ajan isosisko pois kotoa tarhaan, mutta ei siis sille ajalle (reilu kuukausi) kokopäiväpaikkaa kun tarve olisi ollut. Ei se tarha ole lapselle välttämättömyys ns. kaverisuhteiden ylläpidon takia.Subjektiivinen päivähoito ei myöskään takaa sitä, että jonon ohi päästettäisiin niitä henkilöitä, ketkä hoitopaikkaa juuri eniten tarvitsevat. Tarkoittaahan subjektiivinen oikeus sitä, että jokainen hakija on tasavertainen!
Olen itse myös katsellut kauhulla sitä, että meidän kaupunginosassamme, jossa päivähoitopaikkoja on hyvin niukasti, ei ole mitään oikeutta ja kohtuutta. Minusta on esimerkiksi selvää, että työssäkäyvä äiti tarvitsee lapsellensa hoitopaikan. Ja hoitopaikanhan saa, mutta eri asia, mistä päin kaupunkia. Esimerkiksi meiltä päin monet joutuvat ajamaan ns. satelliittipäiväkotiin aivan toiselle puolelle kaupunkia n. 10 kilometrin päähän. Eräskin ystäväni ajaa lapsensa tuonne joka päivä ja lähtee sitten cruisailemaan töihin täysin päinvastaiseen suuntaan. Aamut alkavat tässä perheessä siis törkeän aikaisin! Sitten näillä tarpeellisilla paikoilla on näitä subjektivisteja, joissa äidit eivät ole vielä kymmeneltäkään päättäneet, jaksavatko viedä lapsensa hoitoon ja kummassa mestassa olisi parempaa ruokaa tänään tarjolla.
Siis ymmärtänette, mitä tarkoitan. En ole edelleenkään romuttamassa koko systeemiä, mutta kuten joku totesi, tarpeet täytyy laittaa tärkeysjärjestykseen ja punnita sittenkin tarkasti!
- lapsen äiti
Miksi tästä asiasta täytyy edes keskustella? Eikö jokaisen järki sano, että sen verran tehdään lapsia kuin jaksaa kerralla hoitaa! Eri asia sitten, jos on päättänyt alkaa kokopäiväjuopoksi, saada lapset 10 kuukauden ikäerolla tai muuten vaan nappaa kupolista. Mutta miksi se vanhemmuus nappaa kupolista?? Auttaako noihin ongelmiin loppupeleissä joku kämäinen päiväkoti....?
- mamaliini
Kun olin lapsi, vanhempiemme piti viedä tarhaan työvuorolistat. Tarhassa oltiin siis sen aikaa kuin työt vaativat ja kaupassa ehti just ja just käydä työpäivän päätteeksi. Ei puhettakaan,että olisi äidit saaneet vielä klo 16 jälkeen oman jumppahetken tai drinksuhetken kulmakuppilassa. Mukavuudenhalustahan tässä pitkälle on kyse ja mitäpä tässä äitejä syyttelemään. Päättäjät on antaneet mahdollisuuden, jota jotkut sitten käyttävät oikein urakalla. Vähän menneet vaan jyvät ja akanat sekaisin!!
- Totta!
Itse tiedän yhden naisen, jolla viisi lasta. Ja aina, kun äitiysloma on loppunut, hän on vienyt lapsen tarhaan. Ja isommat lapset olleet tarhassa koko ajan, kun äiti "hoitanut" vauvaa kotona. Käsittämätöntä!
- nykynaiset
mamaliini kirjoitti:
Kun olin lapsi, vanhempiemme piti viedä tarhaan työvuorolistat. Tarhassa oltiin siis sen aikaa kuin työt vaativat ja kaupassa ehti just ja just käydä työpäivän päätteeksi. Ei puhettakaan,että olisi äidit saaneet vielä klo 16 jälkeen oman jumppahetken tai drinksuhetken kulmakuppilassa. Mukavuudenhalustahan tässä pitkälle on kyse ja mitäpä tässä äitejä syyttelemään. Päättäjät on antaneet mahdollisuuden, jota jotkut sitten käyttävät oikein urakalla. Vähän menneet vaan jyvät ja akanat sekaisin!!
haluaa vähän fiilistellä... viedään lapset tarhaan ja fiilistellään kotona, josko lähtis jumppaan/shoppailemaan/kampaajalle jne.
Kyl tää maailma menee ihan perseelleen.
Ei olis tullut kuuloonkaan silloin kun minulla oli pieni lapsi. Ja ihan hyvä niin! - totta!!!
nykynaiset kirjoitti:
haluaa vähän fiilistellä... viedään lapset tarhaan ja fiilistellään kotona, josko lähtis jumppaan/shoppailemaan/kampaajalle jne.
Kyl tää maailma menee ihan perseelleen.
Ei olis tullut kuuloonkaan silloin kun minulla oli pieni lapsi. Ja ihan hyvä niin!tai sit halutaan olla vauvan kanssa kahdestaan kotona, kun niin päästään helpommalla ja isompi/isommat viedään tarhaan vaikka itkisivät kuinka sitä miksi eivät saa olla kotona vauvan ja äidin kanssa. Hyvä alku sisarussuhteen ja turvallisuudentunteen muodostumiselle, totta tosiaan...
Itselleni ei tulisi mieleenkään viedä kohta kolmevuotiasta isosiskoa tarhaan nyt kun on taloon vauva tullut (ollut siis tuo vanhempikin kotona kanssani aina). Minusta se olisi jo melkoista lapsenrääkkäystä erottaa toinen äidistä ja vauvasta ja viedä tarhaan. Jos en jaksaisi lapsia itse hoitaa en niitä olisi myöskään tehnyt, ainakaan kahta (ja toivottavasti tulee yksi tai kaksi vielä lisää). Meillä mitään hoitoapua ei ole saatavilla, ei sukulaisia ym. asu lähellä ja on vielä noita lemmikkejäkin kotona useita hoidettavana ja vahdittavana (lasten ja lemmikkien yhteieloa) joten ihmettelen joitakin äitejä, jotka eivät viitsi edes kahta kotonaolevaa lasta hoitaa itse vaikka olisi koko suku ja puoli kylää auttamassa vaan viedään toinen lapsi hoitoon.
Ja nyt haluan tuoda esiin, että ymmärrän hoidon tarpeen kyllä, jos on kyse esim. äidin vakavasta sairaudesta tms. järkevästä syystä. - ihmettelen,
totta!!! kirjoitti:
tai sit halutaan olla vauvan kanssa kahdestaan kotona, kun niin päästään helpommalla ja isompi/isommat viedään tarhaan vaikka itkisivät kuinka sitä miksi eivät saa olla kotona vauvan ja äidin kanssa. Hyvä alku sisarussuhteen ja turvallisuudentunteen muodostumiselle, totta tosiaan...
Itselleni ei tulisi mieleenkään viedä kohta kolmevuotiasta isosiskoa tarhaan nyt kun on taloon vauva tullut (ollut siis tuo vanhempikin kotona kanssani aina). Minusta se olisi jo melkoista lapsenrääkkäystä erottaa toinen äidistä ja vauvasta ja viedä tarhaan. Jos en jaksaisi lapsia itse hoitaa en niitä olisi myöskään tehnyt, ainakaan kahta (ja toivottavasti tulee yksi tai kaksi vielä lisää). Meillä mitään hoitoapua ei ole saatavilla, ei sukulaisia ym. asu lähellä ja on vielä noita lemmikkejäkin kotona useita hoidettavana ja vahdittavana (lasten ja lemmikkien yhteieloa) joten ihmettelen joitakin äitejä, jotka eivät viitsi edes kahta kotonaolevaa lasta hoitaa itse vaikka olisi koko suku ja puoli kylää auttamassa vaan viedään toinen lapsi hoitoon.
Ja nyt haluan tuoda esiin, että ymmärrän hoidon tarpeen kyllä, jos on kyse esim. äidin vakavasta sairaudesta tms. järkevästä syystä.miksi vääntää kakaroita tähän maailmaan jos ei sitä vertaa välitä niistä, että olis niiden kanssa, kun on itsekin kotona. prkl!
- se on
mamaliini kirjoitti:
vieläkin monessa paikassa. Työssäkäyvien pitää ilmoittaa tarkat työ- ja työmatkoihin kuluvat ajat mutta kotona olevat saavat pitää lapsensa hoidossa koko hoitopaikan aukioloajan.
- rajoittaa
koska on olemassa "tärkeämpiäkin" ihmisiä ts niitä, jotka käyvät töissä ja tarvitsevat kipeämmi hoitopaikkaa lapselleen, kuin nämä, jotka viettävät päivänsä kotona.
On täysin naurettavaa, että kotonaolevat vanhemmat saavat viedä lapsensa hoitoon.- avoimessa päiväkodissa
eli siis tavallaan puistossa,jos joku ei tiedä,mikä on avoin päiväkoti....
Sitä toimintaa pitää kehittää, se olisi ratkaisu ylipursuaviin päiväkoteihin.
- 5 lasta
eikä ole tullut koskaan mieleenikään viedä lapsia päiväkotiin jos itse olen ollut kotona.Työttömänäkin olen hoitanut lapset kotona ja kun on työtä saanut niin hoito on aina järjestynyt heti.
Ehdoton ei,että vanhemmat vievät lapsiaan hoitoon ja ovat itse kotona!!!
Vanhempien itsekkyys huipussaan!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m724294Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1003740Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363429- 513010
- 402498
Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu182429Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest222202- 231836
UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?
Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami141625Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?331612