Kyselisin muutamaa asiaa valmiilta artesaaneilta, artesaaniksi opiskelevilta tai muilta asiasta tietäviltä. Ensinnäkin, kuinka paljon artesaanin opinnoissa vaaditaan matematiikan, fysiikan ja kemian osaamista? Yllätyin, kun huomasin että kyseiset aineet kuuluvat opintosuunnitelmaan. Vai onko niin, että niistä käydään vain jotkut peruskurssit? Kyseessä on siis yksityinen opisto, ei mikään ammattikoulu tai vastaava, mutta ilmeisesti ihan samanlaisen pätevyyden tarjoaa..?
Rakastan kutomista ja virkkaamista, ja ostin äskettäin ompelukoneenkin. Olen ollut koko ikäni kiinnostunut käsitöistä, mutta en ole kovin luova enkä varsinkaan hyvä piirtämään. Sopiiko artesaani-koulutus silti minulle? Tuntuu vähän hölmöltä lähteä tradenomikoulutuksen jälkeen opiskelemaan artesaaniksi, mutta tuntuu etten ole vielä valmis työelämään. Ja opiskelu kiinnostaisi!
Entä kuinka paljon opinnoissa tehdään eri materiaaleista harjoitustöitä tai vastaavia? Itse olen lähinnä painottunut tuolle kudonta-virkkaus-puolelle..
Kertoisitteko mielipiteitänne ja kaikkea konkreettista artesaanin opintoihin liittyen. Kiitos! :)
Artesaaniksi?
1
322
Vastaukset
- ottaa yhteyttä
sinne koululle suoraan noine kysymyksinesi. Siellä ne osaa vastata parhaiten juuri sen koulun käytännöistä. Ammatillisten koulutusten opetussuunnitelmaan kuuluu tietty määrä matematiikkaa ja muuta. Niistä käydään ihan perusteita vain. Jos olet käynyt lukion, niin saat lukio-opinnoilla hyväksiluettua nämä kurssit.
Artesaani-koulutus valmistaa käsityöyrittäjäksi (tässä mielessä voisi toimia hyvin tradenomikoulutuksen kanssa, riippuen vähän millaisiin juttuihin olet siellä suuntautunut), joten tuskin kauhean paljon pääset koulussa virkkaamaan. Työt tehdään neulekoneilla, ompelukoneilla yms. Muutamia kursseja saattaa olla perinteisistä tekniikoista. Kannattaa miettiä onko järkeä lähteä ammatilliseen koulutukseen vain siksi, että virkkaaminen on kivaa.
Pointti on se, että siellä valmistetaan ihmisiä toimimaan ko. ammatissa, joten jos tykkäät vain harrastaa, voisi työväenopiston kurssit ja muut olla kannaltasi parempi vaihtoehto? Työelämään voi valmentautua työkkärin harjoittelujen ja muitten kautta. Kannattaa vähän kysellä itseltään, mitä haluaa isona tehdä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242921No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760