Mielisairaaloiden nimet

pipo

Hei!
Teen tutkimusta mielisairaaloiden epävirallisista nimistä. Sitähän siis sanotaan, että mennään tai joudutaan esimerkiksi Moisioon, Paiholaan ja niin edelleen. Moisio tai Paihola eivät siis ole sairaaloiden nimiä, vaan niitä paikkakuntia, joilla hoitoa annetaan.

Tietäisikö joku jotain muita? Kertokaa sairaalan virallinen nimi ja se, miksi itse paikkaa kutsutte tai olette kuulleet kutsuttavan.

Tietäisikö joku muuten kertoa, mistä löytäisin virallisen listan mielisairaaloista Suomessa?

44

7645

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pitkis & Niemi

Tamperelaiset menee Nokialle Pirkanmaan sairaanhoitopiirin hallinnoimaan Pitkäniemen sairaalaan.

"Mää sekosin ja jouruin Niämeen."

• ei leimattu

Useimmin kuitenkin Pitkäänniemeen tai -niämeen.

Kouluaikana tuo oli sopiva häpeällinen pelote. Se pelote kaverien leimaamismahdollisuudesta "pitkäänniemeen" piti ojennuksessa useampaa honkkelia.

Normaalit honkkelit pitivät rajana sitä ettei leimattu tuolla tavalla. Ja joten kuten meistä Tampereen ja ympäristön nuorista kasvoi parempia aikuisia kuin esimerkiksi Turussa.

• ei leimattu
        ei leimattu kirjoitti:

Useimmin kuitenkin Pitkäänniemeen tai -niämeen.

Kouluaikana tuo oli sopiva häpeällinen pelote. Se pelote kaverien leimaamismahdollisuudesta "pitkäänniemeen" piti ojennuksessa useampaa honkkelia.

Normaalit honkkelit pitivät rajana sitä ettei leimattu tuolla tavalla. Ja joten kuten meistä Tampereen ja ympäristön nuorista kasvoi parempia aikuisia kuin esimerkiksi Turussa.

Paitsi Nokialla. Se unohtui mainita.

• sairaala

Huutoniemen sairaala eli "Hutski"

• Laksi

oli vielä 60-luvulla "Södilä", joka tulee lyhenteestä SÖD eli Södra Österbottens Distrikt ...

• Anonyymi
        Laksi kirjoitti:

oli vielä 60-luvulla "Södilä", joka tulee lyhenteestä SÖD eli Södra Österbottens Distrikt ...

Myös seitkytluvulla…

• ainakin

paihola ja moisio ovat ihan virallisia nimiä.siis paiholan sairaala,moision sairaala.

• psyk.poli

kallokukkula tai kakskolmonen.

• pipo
        psyk.poli kirjoitti:

kallokukkula tai kakskolmonen.

Tiedätkö muuten, mistä nimet Kallokukkula ja Kakskolmonen tulevat? Mitä ne tarkoittavat? Hauskoja.:)

• eli lappari

...

• Visala...

Minusta siihen ei tarvita mitään epävirallista nimeä, koska tuolla virallisellakin on jo niin paha kaiku. Sanaa on lievennetty muuttamalla se Vitsalaksi.

• pipo

Niin, ajattelinkin että ihmiset kokevat, että nimellä on jokin "paha kaiku". Siksi olisikin mukava tietää, millä nimellä sairaaloita sitten kutsutaan, jos ei oikealla nimellä. Tähän mennessä tulleet ovat mainioita! Ihan sitä mitä hainkin. Tahtoisin kuulla kuitenkin vielä lisää. Jos tiedätte samasta sairaalasta monta erilaista nimiversiota, laittakaa ne kaikki. Olisin huippuonnellinen! :)

• on varmaan

siis niillä, joilla on keskussairaala, psykiatrinen osasto. Niitäkin sanottiin ennen mielisairaaloiksi.

• joopps

Turussa ihan vaan Kupittaa, "jouduin kupittaalle" kun on kaupunginosan nimi. Tai osastoittain "AAKOLONEN" (päihdepsykiatrinen)

• ladattavana_

Turun puolessa jouduttiin myös Märyyn ladattavaksi. Märynummi Halikossa. Kai jo suljettu.
        Luultavasti puolet turkulaisista on ollut Kupittaalla.

• 1,90EUR

Kuopiossa "Julukula" kun joutuu/pääsee Julkulan kaupunginosassa olevaan psyk. sairaalaan.

• ON HELVETTI!!!!!!!!!!!!!!

SIELLÄ OLEMINEN ON SAMA ASIA KUN KIDUTUKSEN KESTÄMINEN SIELLÄ ON HIRVEETÄ!!!!!!!!!! JA KOHTELU SIELLÄ ON KUN JOSSAIN KESKITYSLEIRISSÄ. SIELLÄ ON AHTAAT OSASTOT, IKKUNAT KIINNI, SIELLÄ ON HANKALA HENGITTÄÄ, ILMA ON KUIVAA JA TUNTUU ETTÄ SINNE TUKEHTUU!!!!!!!!!!!SE ON HELVETTI!!!! PELKKÄ MAANPÄÄLLINEN HELVETTI, SIELLÄ JOKAINEN MUUTTUU HULLUKS NIIN HUONON KOHTELUN TAKIA!!!! SANAT EI RIITÄ KUVAAMAAN MITEN HIRVEETÄ SIELLÄ ON!!!! SIELLÄ KIUSATAAN JA HALVEKSITAAN JA SIITÄ JOS TEKEE VALITUKSEN HALVEKSIMINEN JA KIUSAAMINEN MAKSIMOITUU!!!!!! SIELLÄ OLLAAN JOPA SEINÄN HAKKAAMISEN, HUUTAMISEN JA LEVOTTOMUUDEN TAKIA LAITETTU ERISTYKSEEN, SIELLÄ OLLAAN RAAHATTU POTILASTA PITKIN OSASTOA KÄSISTÄ, EI PÄÄSTETTY ULOS, JOITAKIN OLLAAN RAAHATTU JALOISTA JA KÄSISTÄ LATTIAA PITKIN ERISTYKSEEN SIELLÄ ON HIRVEETÄ!!!!!!!! TOSI MONET OVAT YRITTÄNEET JA SUUNNITELLEEN ITSEMURHAA NIIN HUONON KOHTELUN TAKIA.

• paljoa tiedä

No ainakin HUS Psykiatriakeskusta kutsutaan sen vanhalla virallisella nimellä Hesperiaksi. Itse kutsun Auroraa A:ksi. Tai no lasketaanko Auroraa vieläkään mielisairaalaksi, vaikka siellä on enää yhdessä rakennuksessa muuta kuin psykiatrista toimintaa. Joka tapauksessa itselleni Aurora on mielisairaala. Jollekin joka siellä infektiotautien yksikössä on ollut hoidossa, se ei tietenkään sitä ole. Olen toki itsekin ollut Aurorassa somaattisista syistä pienenä lapsena, mutta en muista siitä juuri mitään niin pidän Auroraa mielisairaalana.

• edellinen

Niin ja sitten itse kutsun Aurorassa olevaa psyk. päivystystä "keltaseksi taloksi". Niin ja olen kuullut Hesperiaa eli HYKS Psykiatriakeskusta kutsuttavan Hessuksi.

• Törnävä
        edellinen kirjoitti:

Niin ja sitten itse kutsun Aurorassa olevaa psyk. päivystystä "keltaseksi taloksi". Niin ja olen kuullut Hesperiaa eli HYKS Psykiatriakeskusta kutsuttavan Hessuksi.

l. Törsky tai Törtsi

• pipo

Kaikki tähän mennessä tulleet ovat auttaneet minua jo edes vähän eteenpäin.

Kirjoitelkaa ihan vapaasti kaikki mieleenne juolahtavat nimet! Ei haittaa, vaikka osa nimistä olisi jo kertaalleen tullutkin.

Voi olla, että tiedätte yhdestä sairaalasta monta erilaista nimitystä. Yrittäkää keksiä ne kaikki ja laittakaa ne näkyviin.

Myös saman nimen eri muodot, eli esimerkiksi Kupittaa, Kuppis, Kuppari jne...

• pipo

...jotkut ovat laittaneetkin esimerkin, että miten käyttäisitte puheessa (esim. joutua Paiholaan tai Niämeen jne.). Näitäkin olisi kiva kuulla, jotta saisin käsityksen siitä, kuinka nimi taipuu (esim. Niemihän voi taipua joko Niemeen tai Niemelle...). Meneekö monimutkaiseksi? Voi sentään...

• MQD

Eli Kemissä, Torniossa, Keminmaassa tunnetaan ainakin paikka nimeltä Keropudas. "Hänet vietiin Keroputtaalle."

• Andropov

Täällä pääkaupunkiseudulla on Kellokoskella mielisairaala, jota ainakin sairaalapiireissä kutsutaan "Kellikseksi".

Entistä Lapinlahden mielisairaalaa taas nimitettiin ainakin Helsingissä "Lappikseksi".

Entisenä kuopiolaisena Niuvanniemen mielisairaalaa nimitettiin "Niuvaksi" n.10 v.sitten.

• ny ainakin on

Oulun piirimielisairaala. Jos joutuu piirille täälläpäin, joutuu Ouluun. Voi olla muuallakin Suomessa näitä entisiä piirisairaaloita.

• Vanha Armo

Kellokosken sairaalaa kuulee joskus sanottavan Aikakoskeksi.

• Hvas

Satakunnan sairaanhoitopiirin hallinnoima Harjavallan sairaala
      tunnetaan satakuntalaisten keskuudessa paremmin nimellä hullujenhuone, jotta sitä ei sekoiteta Harjavallan kaupunginsairaalaan.

• Vihreäkattoinen

Harjavallan sairaala kutsutaan joskus vihreäkattoiseksi johtuen sairaalan pääosastorakennuksen katn väristä. "Kyllä sut pitäis laittaa vihreäkattoiseen"

• F60.1

Lahdessa on muumilaakso. (PHKS)

• kaikkipeikotlaaksossa

joo muumari.se on sellainen sininen rakennus ja siel on pien tornikin.

• häiriöinen

Turun Kupittaan mielisairaalaa kutsutaan myös Kuppikseksi. " Se on kuppiksella"

• JK

EN TIEDÄ

• 4+5

Kellokoski eli kellis ja niuvaniemi eli niuva

• leilayh

Vanhan Vaasan vankimielisairaala eli Vanhis

• MPnoo

Niuva. Rovaniemen nuorisopsyk Lähde. Jorvin sairaalan suljettuosasto Jossu. Avointa osastoa kutsuttiin Lataamoksi, mutta se taitaa olla aika lailla yleislempinimi hullujenhuneille

• Tttiit

Tietääkö kukaan vankimielisairaaloiden lempinimiä?

• huutoniemeläinen

Vaasan Keskussairaalan psykiatrinen yksikkö on tämä Huutoniemen sairaala,mutta itse sanon Huutoniemen mielisairaala.Vanhan Vaasan vankimielisairaala on Vanhis.

• varttihullu?

Eikö Halikossakin ole tai ainakin oli joku? Olen meinaan kuullut parin tyypin lähteneen "Halikkoon" lataukseen.

• hulluitekin

sijaitsee Märynummella Halikossa. "jouduin Märynummelle" olen kuullut joskus sanottavan

• dkfjfj

Tietysti Muurolan mielisairaala lapissa.

• kokenut olen..

Noista hullujenhuoneista jää pysyvät traumaattiset muistot, myös kun näkee esim. jotakin potilasta viedään jaloista ja käsistä tai muuten vain miten sattuu pyöritellen eristyshuoneeseen ja kuulee näitä muitakin kertomuksia, omista silmistänikin olen nähnyt ja kokenut että kohdellaan kuin eläintä, ei mielipiteitä, ei arvoa, ei tunteita mitään, kohdellaan kuin seilin hospitaaliin aikoinaan joutuneita spitaaleja, syrjäyttäen, halveksien...

• apeninja

hämeenlinna. mäki eli khks. joutuu mäelle. saman lafkan nuorisopsykiatrista kutsutaan puhekielessä seitenkakkoseksi

• molemmissa_ollut

Lahdessa PHKS:n PSY. Osastot.

"Jouvuin vitoselle, seiskalle" = osasto 5, kriisi- ja vastaanotto-osasto, seiska sama.
      "Jouvuin Muumilaaksoon"

Nuoret joutuu muistaakseni "kakkoselle".

Kouvolassa joutuu "kuusaanmäelle" tai ihan vaan "mäelle".

"Jahas tais tulla mäelle keikka"
      "Kuusaanmäki kutsuu"

• neuvokasta

Siilinjärvellä oli aikoinaan maamme suurimpiin mielisairaaloihin kuuluvat Harjamäen A- ja B-mielisairaala. Harjamäkeä kuulin kerran sanottavan Hurjamäeksi. Nimi on savolaisittain älykäs sanaleikki, koska adjektiivia hurja on käytetty adjektiivin hullu synonyyminä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet taitava

monessa asiassa. Myös siinä, miten veit sydämeni. Äkkiarvaamatta, pikkuhiljaa. Yhtäkkiä huomasin että minusta puuttuu jo
      Ikävä
      74
      7664
    2. Sinällään hauska miten jostakin

jaksetaan juoruta vaikka mitä. Jakorasia yms. Raukkamaista toimintaa. Annetaan jokaisen elää rauhassa eikä levitellä per
      Ikävä
      58
      3203
    3. Mikä ihme sai sut käyttäytymään

Niin helvetin törkeästi mua kohtaan, jos kerta olet ihastunut?
      Ikävä
      37
      2496
    4. Miten voit manipuloida katsojalukuja?

Palstatrolli ja väsynyttä sontaa palstalle suoltava Varmakkakkiainen on viime aikoina vedonnot siihen, että hänen ketjuj
      Ateismi
      13
      2109
    5. Osuuspankki Kuhmo!

Ei pysty pitämään yhtä Otto pankkiautomaattia toiminnassa Ksupermarketin kanssa,20 vuotta sitten Kuhmossa oli neljä auto
      Kuhmo
      35
      2054
    6. Voi helvetti

Mihin olet mut ajanut.
      Ikävä
      22
      1988
    7. Tiedät etten tiedä

Mitä pitäisi tehdä.
      Ikävä
      13
      1887
    8. Rakkaalleni!

Halusin tulla kertomaan, että sinua ajattelen ja ikävöin vaikka olen sukuloimassa. Meinasin herkistyä, kun tykkään sinus
      Tunteet
      15
      1673
    9. Työttömyys kasvaa

Onneksi persujen kannatus ei kasva.
      Perussuomalaiset
      61
      1621
    10. hyvää yötä.

toivottavasti sulla oli kiva jouluaatto. 🤍
      Ikävä
      18