Miten saatte hyvän lettutaikinan?Aina kun itse yritän räpeltää jotain niin letuista ei tule kunnollisia vaan saan aikaiseksi jotain ihme mössöä joka ei pysy koossa.Apua,ohjeita!
lettutaikina
17
21727
Vastaukset
- tällä...
8dl maitoa
2-3 kananmunaa
4dl vehnäjauhoja
1-2tl suolaa
(sokeria saman verran, jos tykkää...)
1/2 öljyä
Tämä sellainen satsi, että riittää 2-4 syöjälle.
Vinkkinä:jos letut hajoaa paistaessa, lisää taikinaan vielä yksi kananmuna. Se tekee taikinasta "sitkeämmän".- sama ohje
1 litra maitoa
3 munaa
5 dl vehnäjauhoja
hyppysellinen suolaa ja sokeria
vatkataan tasaiseksi seokseksi ja annetaan sen seistä hetki.
Paistamiseen rutkasti voita joka letun kohdalla. - lettutytöt
hyvä ohje jolla saatiin mahtavia lettuja...sokeria taas kannattaa laittaa enemmän. paisto-ohjeen olisi voinut lisätä samaan syssyyn.
- ihqLiisat
Heiiiiii!!!!!ihq ohje,lisää sokruuuuuXD
me lissuttajat innostuttiiiii vähäääään köksäässäääää!toivottavasti hokasiiiit!XDXDXDXDXDXD - Maistuu!
sama ohje kirjoitti:
1 litra maitoa
3 munaa
5 dl vehnäjauhoja
hyppysellinen suolaa ja sokeria
vatkataan tasaiseksi seokseksi ja annetaan sen seistä hetki.
Paistamiseen rutkasti voita joka letun kohdalla.Tulee jotenkin täyteläisemmän makuiseksi, kun joukkon heittää kourallisen pikakaurahiutaleita. Muuten olen tehnyt tämän ohjeen mukaan. Lettupannun pitää olla kuuma, että letusta tulee pitsimäinen. En minä niin "rutkasti" voita käytä, mutta VOITA sen olla pitää.Taikinaa hyvin varoen pannulle, ettei tulos ole paksu, sisältä lötkö.
- käytä
lättytaikinassa ollenkaan ohrajauhoja?? Vinkkejä tuli paljon, muttei missään mainittu ohrajauhoja.
Laitan puolet jauhoista vehnäjauhoa ja puolet ohrajauhoja, siten lätyistä tulee maukkaita ja rapeita. - lettutäti
www.lettutaikina.com siellä on hyvät paistoohjeet sekä resepti
- mie vaan..
vanhan kansan ohje on tuo eli kaksi munaa, kolme jauhoja ja kuusi maitoa. Sen verran siihen on muutosta tullut että munat on niin paljon pienempiä että laitan itse kolme. Jauhojakin voi lisätä jos tuntuu että jää ihna liruksi. Niin ja suolaa ei saa unohtaa 1tl riittää.
Usein lettuja aletaan paistaa liian nopsaan eli se taikina saa turvota ainakin tunnin ennen paistamista jolloin se pysyy paremmin kasassa.- DI-matikka
muokkaappas kaavaasi 2*3=6
- ohjeeni
Minä teen lettuni tämän reseptin mukaan:
- 2 1/2 dl jauhoja
- 2 1/2 dl maitoa
- 2 munaa
- 1/2 rkl sokeria
- 2 rkl öljyä
- hyppysellinen suolaa
Anna taikinan levätä hyvin noin tunnin ajan ennen paistamista.
Hivelen teflon-pannun öljyllä ennen ensimmäisen letun paistoa, sen enempää rasvaa en paistamiseen käytä.
Kokeile ja kerro onnistuiko. - Lyyti
Lettuja: 1l maitoa tai vettä ja maitojauhetta sokeria maun mukaan tai ei ollenkaan 1-2 tl suolaa.Sekoita nää ensin ja maista, lisää jotain jos on tarvis. Lisää munia 5kpl:tta vatkaa maitoon,lisää vehnäjauhot noin 6dl-1 litra ja sekoita 1-2 soodaa vehnäjauhoihin. Sekoita ensi sooda vehnäjauho seos maitoon ja sitten loput jauhot, ettei jää paakkuja. Vispaa muutama minuutti ja ANNA LEVÄTÄ pari tuntia ja paista. Ja NAUTI hillon ja kylmän maidon kanssa.
- Maijamini
Kannattaa katsoa, että taikina ei ole liian löysää. Lisää pikkuisen enemmän jauhoja kuin ohjeen mukaan, jos siltä vaikuttaa. ;)
- ..............
Ja huonolla pannulla mä en ainakaan saa hyviä lettuja.
- Cloetta...
Lasten ollessa pieniä tein usein pannukakkua tai lettuja, jotka olivat koko naapuruston lasten suosiossa. Käytän osittain jauhoina kaurahiutaleita.
Lettutaikina:
5 dl maitoa
3 kananmunaa
1 tl suolaa
1 dl sokeria
3 tl vaniljasokeria
jauhoja sen verran, että taikinasta tulee paksua velliä (sisältäen 1 dl kaurahiutaleita)
Anna taikinan tekeytyä ainakin yhden tunnin ajan, ennen kuin alat paistamaan lettuja valurautapannulla. Lisää voinokare pannulle, ennen jokaisen letun paistamista. - gergerereree
ite en mittaile tuossa aineksia pahemmin, mutta mutta:
vettä(tai maitoa, itse käytän vettä koska en viitsi ostaa laktoositonta lettutaikinann takia)1-2litraa
2kpl kananmunia
sokeria
vehnäjauhoja sen verran että taikina ei ole liian löysää eikä liian paksua(ekan letun jälkeen voi vaikka lisätä jauhoja jos tarvis)
en anna seistä pöydällä vaan samantien paistamaan, täyttävämpää saat kun lisäät vielä kaurahiutaleita taikinaan, mutta muista että nekin paisuvat siellä joten vähemmän jauhoja silloin - Lättynä
Minulta jäi viikonloppuna aikasmoinen määrä muurinpohja lettu taikinaa voiko siintä tehdä pannukakkua ja miten lisäänkö jauhoja munia ??
- PARHAAT LETUT
5dl maitoa
2-3 kananmunaa
2tl suolaa
n.puoli dl öljyä
Vehnäjauhoja sekaan vispilällä vispaten niin paljon että siitä tulee paksua!
Ei mitään ohutta lierua.
Voit paistaa heti tai odottaa noin 10 min.
Kuumenna paisinpannu aika kuumaksi laita vähän öljyä ja margariinia tai voita.
Ensimmäiseen lettuun reilummin öljyä.
Anna eka letun olla ihan rauhassa, pienennä levy neloselle, käännä sitten kun on varmasti paistunut kunnolla.
Loput samalla tavalla, kunnon paisto ennen kääntöä. Jos käännät raakana niin tulee varmasti mössöä. Levyn voi joutua laittamaan välillä kolmosellekkin.
En laita taikinaan sokeria niin tästä voi tehdä myös suolaisia lettuja, juusto, jauheliha, riisi tai tonnikalatäytteellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan844333Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan313222- 1712601
- 142026
Onko tässä paljon lääkettä..
Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 42281492Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo1631376Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"
Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj131160- 741009
Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää38960Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä
On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän13872