Litium-hoito

Litoja

Psykiatrini haluaisi aloittaa meikäläiselle litium-hoidon. Itseä hirvittää mahdolliset sivuvaikutukset ja jatkuva verikokeissa juokseminen.

Onko täällä ketään, jolla olisi kokemuksia ko. lääkkeestä? Olin ymmärtänyt, että nykyisin aika usein ensin määrätään jotain muuta mielialan tasaajaa. Lääkärini haluaisi mennä suoraan litiumiin.

Tarkoittaako litiumin määrääminen sitten automaattisesti bipo-diagnoosia?

123

35103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mimmitin

      Käytin Litoa siihen asti kun sain kilpirauhasen vajaatoiminnan. Tukka lähti päästä ja kiloja tuli. Muuten lääke toimi ihan ookoo. Myönnettäköön, että lopetin Liton ihan itse, lääkäri ei siitä tykännyt mutta jälkeen päin löydettiin Abilify, joka on ollut ihan hemmetin hyvä lääke. Ei ole tullut mitään sivuoireita ja se tuntuu hyvältä. Taitaa myös olla harvinaista, ettei tule sivuvaikutuksia.

      • jutskapa

        Kiloja tuli ja tukka lähti, oksetti kun meni siinä verikokeiden välissä liian ylhäälle tasot, varmaan hyvä lääke mut kovin vanhanaikainen.
        Suosittelen Abilifyta ennemmin.


      • neuroleptijassrivihaaja

        abilify on hyvä lääke jos on bipolar jos mitään neuroleptiä voi suositella koskaan koska ne sumentaa ja prässää ajatukset tiettyy malliin.. itellä niitten piti koostaa ajatuksia muttaa sen lääkityksen lopettamisen jälkee huomasin että olin enemmän levällää ku koskaa mut kirkkaus palas ja jären juoksu samalla niinku mielialojen vaihtelut eli tunnetilojen ihana hallinta ja reagointi toisiin tunteisiin.. lääke auttoi alussa mutta sitten ku kaikki oli tasasen ok mikää ei kiinnostanu ja rupes tulee sellane alho mitä ei huomaa edes välttämättä vaan sitä menee virran mukana niin se oli kaikista pahinta ja se hämäys sen lääkkeen avulla avoille että oot ehjä vaikka kaikki on loppupeleis esillä etkä ite vaan sitä tajua kun kaikki on vaan nii tasasen ok.¨


      • Anonyymi

        Minä sain Abilyfain 2011 ja sivuoireena muutaman viikon käytön jälkeen nousin tuolista ylösalas koko ajan ja kävelin koko ajan jos seisoin. Näin meni 3 kk, kun kiltisti söin lääkettä ja luulivat, että oireet johtuivat sairaudestani. Oireet loppui, kun lääke lopetettiin ja olin yli 10 kg kevyempi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minä sain Abilyfain 2011 ja sivuoireena muutaman viikon käytön jälkeen nousin tuolista ylösalas koko ajan ja kävelin koko ajan jos seisoin. Näin meni 3 kk, kun kiltisti söin lääkettä ja luulivat, että oireet johtuivat sairaudestani. Oireet loppui, kun lääke lopetettiin ja olin yli 10 kg kevyempi.

        Hyvä tietää tuokin asia. Mulle ehdotti nuppitohtori Litoa. Ehkä olisi sopivampi lääke mulla kaksisuuntaiseen.


    • Lääkkeiden vaikutukset ja sivuvaikutukset ovat hyvin henkilökohtaisia. Ei pidä pelästyä muilla olleita ikäviä sivuvaikutuksia. Vain kokeilemalla löytyy oikea lääke sinulle.

      Itselläni lito ei auttanut mitenkään, sen sijaan sivuvaikutukset olivat erittäin ikäviä. Tärisin niin, etten pystynyt nimeäni kirjoittamaan ja olin jatkuvalla, tosi pahalla ripulilla. Lopetinkin litot ilman lääkärin lupaa, vaikka niin ei saisi missään tapauksessa tehdä.

      • madinamerica

      • Anonyymi

        Lopeta ne muutkin spede


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lopeta ne muutkin spede

        Vain lääkärin kanssa keskusteltua kannattaa lopettaa, jotta tietää, millä aikataululla lopettaminen tehdään eli tarvitseeko lääke lopettaa asteittain vähentämällä ja kuinka monta mg/vko tms. Kaikkia lääkkeitä ei saa lopettaa kuin seinään.

        Älkää uskoko toisia spedeiksi netissä nimitteleviä netin idiootteja, vaan jutelkaa hoitavan tahon kanssa ensin! Täällä on paljon trolleja, joiden suurinta iloa on kiusata toisia ihmisiä. Hankkisivat elämän.

        Tuollainen ihmisten neuvominen vailla mitään lääketieteellistä osaamista voi olla haitallista ja maksaa jopa jonkun hengen, jos joku päättää yhtäkkiä lopettaa seinään ja saa vaikkapa voimakkaita itsetuhoisia ajatuksia sivuvaikutuksena.


    • oli lääkityksenä lito parinvuoden ajan..ei tullut minkäänlaisia sivuoireita...oli kaikenkaikkiaan ihan hyvä lääke mulle. Vaihdettiin sitten lamictaliin kun mulla oli aikoinaan paha tapa ottaa litoa suuria määriä kerralla. lamictali ei ole ihan niin kova lääke eikä niin kova myrkky. Myöskään veriarvoja ei tarvitse lamictalissa seurata niin kuin litossa.

      • käyttäjä

        Minulle määrättiin lito ku oltiin kokeiltu vaikka mitä muuta ensin, lamictal, absenor, zoloft, seroquel, remeron eri yhdistelmiää
        Lito on sopinut minulle todella hyvin, ei ole ollut mtn sivuvaikutuksia ja mieliala pysynyt tasaisena.
        Onhan se tietysti ehkä vähän rasittavaa ku joutuu verikokeissa ravaamaan, mut on se sen arvoista kun/jos lääke sopii.


      • myössss
        käyttäjä kirjoitti:

        Minulle määrättiin lito ku oltiin kokeiltu vaikka mitä muuta ensin, lamictal, absenor, zoloft, seroquel, remeron eri yhdistelmiää
        Lito on sopinut minulle todella hyvin, ei ole ollut mtn sivuvaikutuksia ja mieliala pysynyt tasaisena.
        Onhan se tietysti ehkä vähän rasittavaa ku joutuu verikokeissa ravaamaan, mut on se sen arvoista kun/jos lääke sopii.

        itsellä ollut lito monta vuotta. aluksi en uskaltanut ottaa kuin yhden tabun mutta nyt kaksi päivässä. silti arvo veressä vaan 0,2 joka on ihan minimi arvo,mutta enempään en suostu! mulla ihan hyvin sopinut. en ole lihonut paitsi omilla syömisillä. joskus toivon vielä lääkkeetöntä aikaa, mutta parempi tämä kuin meno päällä:) tsemppii muille pilleristeille!:)


      • 456456234

        Mitä?????Lamotrigin nimenomaan muuttaa verisolujen määrää. Siis eikö muka Lamotrigin ole indikaationa verikokeille?????!!!!!


      • ooiii

        Ainakaan Lamictalista ei oteta mitään verikokeita, jos syö epilepsiaan. Tiiä sit onko sairaudella merkitystä mihin sitä syö?


      • Nolito

        Mulla Lito ollut vuoden ja yritän saada psykiatrin käsittämään että sivuoireet sietämättömiä..Huimaus,painon nousu (15 kg),hikoilu,vapina ja jatkuva jano..
        Just päätttyi mania jakso,eli ei Litosta ollut apua..
        Ei lievä mania ole niin paha kuin Lito..


      • onnimanniohtola
        ooiii kirjoitti:

        Ainakaan Lamictalista ei oteta mitään verikokeita, jos syö epilepsiaan. Tiiä sit onko sairaudella merkitystä mihin sitä syö?

        Lamictalin haittana on verenkuvan muutokset. Toisilla enemmän toisilla vähemmän joillakin ei lainkaan muutoksia.
        Sama mihin sitä syö, kaksisuuntainen vaiko epilepsia, niin samat haitat on!!!

        Varsinkin silloin kun tulee tärinää ja vilutusta, tulisi verisolujen määrät tutkia. Fiksu lääkäri otattaa verinäytteet, vaikka maamme taloudellinen tilanne olisikin huono ja pitäisi myös terydenhuollon olla säästöliekillä.


      • Anonyymi

        Miksi otit sitten liikaa Litoa kerralla? Oliko sulla niin paha olla itsesi kanssa? Mulla on ollut taipumusta tempaista rauhoittavia oikein urakalla. Onneksi ne vaiheet on selätetty. Nyt olen tehnyt niin, että jos oikein ahdistaa ja kaikki on ihan vinturallaan, lähden ulos kävelemään. Luonto rauhoittaa, tasoittaa mielialan vaihtelua ym. hyviä asioita se tuo mukanaan.


    • wikki

      Olen syönyt Litoja nelisen vuotta. Alussa oli pahoinvointia ja jotain muuta pientä. Ohi menivät.
      Minusta Lito on ollut erittäin hyvä. Minulla hoitotaso noin 0,6-0,8. En ravaa verikokeissa kuin ehkä kerran vuodessa nykyisin, koska taso on
      pysynyt samoissa. Päiväannos 1200 mg.
      Suosittelen. Muistettava vaan mainita aina Litosta muita lääkkeitä määrättäessä, joillakin yhteisvaikutus. Sain hermokipuihin juuri Prodaxenia, joilla mahdollinen vaikutus Lito arvoihin.

      • Litiumpupu (m)

        Juu, diagnoosi tehtiin 2006 alkukesästä, eikun Litoa nassuun. Aluksi 2 nappia iltaisin, mutta jossain vaiheessa homma alkoi luistamaan hanskasta. Yhdessä vaiheessa oli kokeilu 2 3 litoa mut siitä tuli niin kaamea surkeus että palattiin 2 2.

        Alussa oli kyllä hieman "dorka" olo, ihan kuin olis ollut hidastetussa mustavalkoisessa elokuvassa, mutta onneksi on värit ovat palautuneet ja rainakin kulkee normaalinopeudella. Välillä kyllä tuntuu että olisi ylimääräistä hiekkaa päässä, henkinen suorituskyky ei aina yllä ihan entiseen kaikissa tilanteissa. Toisaalta olen todella tyytyväinen että mäet ja kuopat ovat taaksejäänyttä elämää. Toisaalta kalvaa sisuksissa pieni epätietoisuus että syökö tuo litium tässä vuosien mittaan esim. munuaiset tohjoksi? Toisaalta olen "hyväksynyt" ajatuksen, että jos sisuskalut hajoaa esim. 3-5 v. ennen "laskettua aikaa" niin haittaako se jos pystyy esim. 30 - 40 v. siedettävää/ lähes normaalia elämää ilman tuota helvetin vuoristorataa. Voihan sitä kuolla vaikka auto-onnettomuudessa, jolloin kukaan ei pysty sanomaan vaikuttiko lääkitys ko. henkilön elämään.

        Kokeilkaa hyvät ihmiset, mikä lääke tai lääkitys teille oikein sopii ja valitkaa niistä paras!


    • Entinen käyttäjä

      Söin aiemmin litoa kaksisuuntaisen akuutteihin oireisiin ja siitä luovuttiin kun vereni litopitoisuudet heittelehtivät epänormaalisti, vaikka olin syönyt lääkkeitä ohjeiden mukaan, ja kun diagnoosi tarkentui sekamuotoiseksi - lito ei järin hyvin siihen auta.

      Verikokeissa joudut ainakin aluksi juoksemaan kun annostusta nostetaan. Muut haittavaikutukset ovat yksilöllisiä. Minulle aiheutti aika kovaa janoa ja laimensi virtsaa, joten vessassakin tuli juostua. Epäilin sen aiheuttavan myös neurokognitiivisia ongelmia, kuten muisti- ja keskittymisvaikeuksia, mutta ne saattoivat johtua myös sairaudesta.

      Liton kanssa pitää olla tarkkana, sillä akuuttihoitopitoisuus tarvii vain triplata niin päädyt koomaan ja voit kuolla jos et saa hoitoa. Ainoa hoito on sekin verensiirto. Myrkyllistä tavaraa siis yliannostuksena.

    • KOKEELTU ON

      Joillekki harvoille lito voi auttaa Noin 30%
      mutta pitäis tehdä ne tutkimukset ensin sopiiko
      se ,helvetinmoista tuskaa ellei sovi
      Monesti vain tämä kokeilu lääkärillä mieles
      Mutta unohtaa kokeiren ottamisen voiko käyttää
      Parempiaki ja vaarattomampia lääkeitä on nykyään
      Kuuluuu samaan sarjaan kuin Triptyyl Peratsin ym
      Eli nooan aikainen lääke ,potilas pakkopaitaan ja pehmustetuun seliin ,näinhän ennenn tehtiin

    • Makedl

      Lito on sen verta vanha lääke, että lääkärit mielellään aloittavat sillä. Vaikutukset ja sivuoireet sen verta tuttuja. Itsellä Lito ollut n. viisi vuotta. On vaan matkan varrella tullut lisää neurotol slow (mania tasari) ja Tolvon (masennuslääke). Lito kun meikäläisellä pehmentää laskua alas, muttei riitä.

      • mies_1975

        Hei,

        minä sain juuri eilen litoa ja olen vasta yhden päivän sitä syönyt. Olen kokeillut tässä kahden vuoden aikana lähes kaikki mahdolliset lääkkeet ja nyt ollaan koventamassa otteita. Liton sain itse pyytämällä lääkäriltäni. Muina tasaajina on zyprexa ja lamotriginia. Lamotriginin saaminen hoitotasolle vie vielä monta viikkoa.

        Itselläni diagnoosi skitsoaffektiivinen häiriö ja nyt tuntuisi olevan maniavaihde päällä. Toivottavasti tämä olo tästä vähän tasaantuisi, ettei tarttisi olla koko ajan kuin duracell pupu ja sit väsähtää puoliltapäivin, kuten nyt on käynyt.

        Täytynee olla tarkkana niiden verikokeiden yms. kanssa ja muistaa juoda tarpeeksi.


      • Litomamma
        mies_1975 kirjoitti:

        Hei,

        minä sain juuri eilen litoa ja olen vasta yhden päivän sitä syönyt. Olen kokeillut tässä kahden vuoden aikana lähes kaikki mahdolliset lääkkeet ja nyt ollaan koventamassa otteita. Liton sain itse pyytämällä lääkäriltäni. Muina tasaajina on zyprexa ja lamotriginia. Lamotriginin saaminen hoitotasolle vie vielä monta viikkoa.

        Itselläni diagnoosi skitsoaffektiivinen häiriö ja nyt tuntuisi olevan maniavaihde päällä. Toivottavasti tämä olo tästä vähän tasaantuisi, ettei tarttisi olla koko ajan kuin duracell pupu ja sit väsähtää puoliltapäivin, kuten nyt on käynyt.

        Täytynee olla tarkkana niiden verikokeiden yms. kanssa ja muistaa juoda tarpeeksi.

        Olen käyttänyt Litoa useamman vuoden ja siitä on ollut apua, mutta nyt mietityttää. Kilppariarvot heittelehtii, vaikka selvää vajaatoimintaa ei muka ole. Outoja jalkakramppeja esiintyy ja välillä hervottomuutta jaloissa. Voiko johtua Litosta, en löytänyt haittavaikutustiedoista? Voi johtua muustakin. Muita lääkkeitä en lähtisi nyt kokeilemaan.


      • Tiilia
        Litomamma kirjoitti:

        Olen käyttänyt Litoa useamman vuoden ja siitä on ollut apua, mutta nyt mietityttää. Kilppariarvot heittelehtii, vaikka selvää vajaatoimintaa ei muka ole. Outoja jalkakramppeja esiintyy ja välillä hervottomuutta jaloissa. Voiko johtua Litosta, en löytänyt haittavaikutustiedoista? Voi johtua muustakin. Muita lääkkeitä en lähtisi nyt kokeilemaan.

        Olen jo muutaman vuoden pyytänyt lääkäriltä, että lito lopetettaisiin. Mutta ovat vain jarrutelleet/ uhkailleet. mm psykoosiin joutumisella. Vaikken ole koskaa sellaisessa ollut. Nyt on uusi lääkäri ja hän on kuunnellut millasisa oireita mulla on. Jatkuva turvotu, kova jano, käsien täriseminen, hiustenlähtö, ripuli, rauhattomuus ja painoni on noussut näiden vuosien aikana lähes 25 kiloa ja verenpaine noussut, muisti häiriöitä yms
        Minulla meni kauan ennenkuin tajusin millainen myrkky lito on. Alkuaine litium, jota käytetään mm kelloissa. Kysymyksessä on suola, jonka vaikuttavaa ainetta ei edes tiedetä tarkkaan. Ihmettelen nyt miksi kyseistä lääkettä ylipäätään määrätään kenellekään.
        Uusi lääkärini, joka tutki veriarvoni, määräsi heti annosta pienemmäksi ja koko lito lääke tullaan ajamaan alas.


      • 767676669996
        mies_1975 kirjoitti:

        Hei,

        minä sain juuri eilen litoa ja olen vasta yhden päivän sitä syönyt. Olen kokeillut tässä kahden vuoden aikana lähes kaikki mahdolliset lääkkeet ja nyt ollaan koventamassa otteita. Liton sain itse pyytämällä lääkäriltäni. Muina tasaajina on zyprexa ja lamotriginia. Lamotriginin saaminen hoitotasolle vie vielä monta viikkoa.

        Itselläni diagnoosi skitsoaffektiivinen häiriö ja nyt tuntuisi olevan maniavaihde päällä. Toivottavasti tämä olo tästä vähän tasaantuisi, ettei tarttisi olla koko ajan kuin duracell pupu ja sit väsähtää puoliltapäivin, kuten nyt on käynyt.

        Täytynee olla tarkkana niiden verikokeiden yms. kanssa ja muistaa juoda tarpeeksi.

        Liian paljon lääkkeitä päällä tekee olon sekavaksi ja skitsoidiseksi. Oiskohan aika tuulettua ilman lääkkeitä.


      • lithiumsoossssi
        Tiilia kirjoitti:

        Olen jo muutaman vuoden pyytänyt lääkäriltä, että lito lopetettaisiin. Mutta ovat vain jarrutelleet/ uhkailleet. mm psykoosiin joutumisella. Vaikken ole koskaa sellaisessa ollut. Nyt on uusi lääkäri ja hän on kuunnellut millasisa oireita mulla on. Jatkuva turvotu, kova jano, käsien täriseminen, hiustenlähtö, ripuli, rauhattomuus ja painoni on noussut näiden vuosien aikana lähes 25 kiloa ja verenpaine noussut, muisti häiriöitä yms
        Minulla meni kauan ennenkuin tajusin millainen myrkky lito on. Alkuaine litium, jota käytetään mm kelloissa. Kysymyksessä on suola, jonka vaikuttavaa ainetta ei edes tiedetä tarkkaan. Ihmettelen nyt miksi kyseistä lääkettä ylipäätään määrätään kenellekään.
        Uusi lääkärini, joka tutki veriarvoni, määräsi heti annosta pienemmäksi ja koko lito lääke tullaan ajamaan alas.

        Lithium on alkuaine, jota käytetään mm. lithium- pattereissa. Pitää varoa ettei pääse syövyttämään ihoa, jos lithium- patteri vuotaa vähänkin, niin laite, jossa se vuotaessaan on, menee piloille ja syöpyy. Jotta sellainen aine on Lithium.


      • bipo17
        lithiumsoossssi kirjoitti:

        Lithium on alkuaine, jota käytetään mm. lithium- pattereissa. Pitää varoa ettei pääse syövyttämään ihoa, jos lithium- patteri vuotaa vähänkin, niin laite, jossa se vuotaessaan on, menee piloille ja syöpyy. Jotta sellainen aine on Lithium.

        Ei se itse litium syövytä, vaan happo, jossa litiumionit siinä patterissa lilluvat. Litium-lääkkeessä ei ole sitä happoa.


    • Pieni pyöreä

      Liton pitoisuuden veressä eli terapeuttisen annoksen pitäisi olla 0,6-1,2 (olikohan yksikkö mikrogrammaa litrassa verta). Verikokeet eivät hetkauta minua eikä ole neulakammoa tms, mutta kun pitoisuus saatiin arvoon 0,7, aamulla herääminen oli ihan mahdotonta, väsytti kauheasti ja tasapaino heitti ettei pysynyt pystyssä. Kokeilu jäi lyhyeksi.

    • Naapurin puolesta

      Kuulin juuri tänään, että entinen naapurini on joutunut sairaalaan litiummyrkytyksen vuoksi.

      Hänellä epäillään munuais- ja aivovauriota.

      Varokaa ihmiset!

      • RIP

        Sille tielle naapurini jäi, kohta on hautajaiset.

        - Ei päässyt enää sairaalasta kotiin, sai ainakin jonkinasteisen aivovaurion eikä pysynyt enää juuri pystyssä. Keuhkokuume viimeisteli homman.

        Parikymmentä vuotta sitä Litoa söi...

        (((Rest in peace - lepää rauhassa)))


    • litiumia

      Muita nimenomaisesti kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon kehitettyjä lääkkeitä ei ole olemassakaan Liton lisäksi. Usein kaksisuuntaisille syötetään epilepsialääkkeitä tai psykoosi/masennuslääkkeitä.

      Minulla on ollut diagnoosi kohta kymmenen vuotta. Pari vuotta sitten helpotti kun sain liton, sen jälkeen en ole sairaalaan joutunutkaan.

      Verikokeista hösstöttäminen liton kohdalla on outoa, deprakinea kun söin niin maksa-arvoja piti seurata kolmenkin kuukauden välein. Kun lito on hoitotasolla, niin verikokeita ei tarvita välttämättä kuin pari vuodessa. Ja niistäkin toisen voi jättää väliin.

      Siis mainio lääke ei aiheuta sekavuutta ja pitää manian ja sekoamiset poissa.

      • liinaliina20

        itse olen syönyt kohta 2 viikkoa Litoa ilman minkäänlaisia sivuoireita.
        Aluksi itsekin pelkäsin mahdollisia haittavaikutuksia, juuri kun olin lukenut niistä niin paljon..
        Onneksi uskalsin aloittaa lääkityksen Litolla, tuloksia odotellessa...
        Vielä ei ole mitään hyviäkään vaikutuksia ilmaantunut, eipä ne yleensä näin lyhyessä ajassa toteudukaan, mutta ajan kanssa näkee sopiiko tämä.
        Kaikenlaisia vääränlaisia lääkkeitä minuunkin on tähän ikään mennessä pumpattu, on ollut todella vaikea löytää sopivaa lääkitystä.
        Toivotaav parasta!


      • Pibo

        Lito tuhoaa ihmisen sisältä päin. Eka voi olla vinttti vähän paskana. Mutta sitten on jo munuaiset ja kilpirauhanen paskana. Puhumattakaa muista jutuist esim. vapina ja painon nousu. Paskin lääke mitä ikinä on keksitty. Jopa Skitso pilsutkin on parempia.


      • Anonyymi
        Pibo kirjoitti:

        Lito tuhoaa ihmisen sisältä päin. Eka voi olla vinttti vähän paskana. Mutta sitten on jo munuaiset ja kilpirauhanen paskana. Puhumattakaa muista jutuist esim. vapina ja painon nousu. Paskin lääke mitä ikinä on keksitty. Jopa Skitso pilsutkin on parempia.

        Mainitsemiesi lisäksi Lito ym. bipolääkkeet aiheuttavat yli kolminkertaisen riskin parkinsonin tautiin:

        https://www.madinamerica.com/2019/10/people-diagnosed-bipolar-disorder-increased-risk-parkinsons/


      • Anonyymi

        Lito on Lithiumpitoinen lääke. Lithium on sama alkuaine, jota käytetään Lithium- pattereissa ja se on syövyttävä. On elimistöön joutuessaan hyvinkin vaarallinen, mutta tästä ei juurikaan puhuta, sillä esille tuodaan vaan se pieni määrä, joka pillerissä on. Mutta vuosia tuota myrkkyä syötyään voikin sitten huomata sairastuvansa vakavasti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Lito on Lithiumpitoinen lääke. Lithium on sama alkuaine, jota käytetään Lithium- pattereissa ja se on syövyttävä. On elimistöön joutuessaan hyvinkin vaarallinen, mutta tästä ei juurikaan puhuta, sillä esille tuodaan vaan se pieni määrä, joka pillerissä on. Mutta vuosia tuota myrkkyä syötyään voikin sitten huomata sairastuvansa vakavasti.

        Miten sairastua?


      • Anonyymi

        Lito on toiminut hyvin vuosikaudet. Helteet tosin ovat sen kanssa hyvin raskaita. En silti lähde vaihtamaan, vaan ostan ilmalämpöpumpun.


      • Anonyymi

        Kiitos hyvästä kommentista@ nyt uskallan aloittaa liton.


    • x

      Litium on lääkärini mukaan (totesi asian 2 vuotta sitten) eniten käytetty mielialan tasaaja kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoidossa. En tiedä, käytetäänkö sitä muuten.

      Verikokeissa on mielestäni vaivatonta käydä (2 krt vuodessa). Joskus litium aiheuttaa kilpirauhasen vajaatoiminnan, mutta ko. sairaus on helposti hoidettavissa ja litiumia voi käyttää senkin aikana. Toki Kilpirauhasen vajaatoiminta on muutenkin yleinen sairaus.

      Raskauden aikanakin litium on parempi lääke kuin epilepsialääkkeet ja aiheuttaa vähemmän vaaroja.

      Olen käyttänyt litiumia nyt 20 vuotta. Kaikki veriarvoni ovat normaalit.

      • Anonyymi

        Kilpirauhasen vajaatoiminta on vakava koko elistön toiminnan häiriö jota ei voi noin vaan kuitata, että syödään sitten Thyroksinia. Asiahan on niin, että ihmisen kilpirauhanen toimii normaalilla tavalla , kun vajaatoimintaa ei ole, mutta vajaatoimintaa ei saada kokonaan samanlaiseksi Thyroksinilla, mitä sen toiminta oli ennen vajaatoimintaa.

        Lithium on yksi niistä alkuaineista, joka kertyy kilpirauhaseen ja maksaan aiheuttaen siten vakavia terveysongelmia. Jopa syöpää.


      • Anonyymi

        Hyi h*lvetti, että vielä vauvakin altistettaisiin myrkyille...Jos on raskaana ei tule käyttää /jatkaa mitään lääkkeitä vaan syödä luomuruokaa jne. Jos haluaa käyttää lääkkeitä, ei pidä hankkiutua raskaaksi.

        N-77


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kilpirauhasen vajaatoiminta on vakava koko elistön toiminnan häiriö jota ei voi noin vaan kuitata, että syödään sitten Thyroksinia. Asiahan on niin, että ihmisen kilpirauhanen toimii normaalilla tavalla , kun vajaatoimintaa ei ole, mutta vajaatoimintaa ei saada kokonaan samanlaiseksi Thyroksinilla, mitä sen toiminta oli ennen vajaatoimintaa.

        Lithium on yksi niistä alkuaineista, joka kertyy kilpirauhaseen ja maksaan aiheuttaen siten vakavia terveysongelmia. Jopa syöpää.

        Minä luulen, kun minulla on Thyroxin ollut jo toistakymmentä vuotta, niin silti otan Liton. Ei kestä tätä sekopäisyyttä enempää! Jos syöpään menehdyn, kun sitä nyt tarjottelevat täällä neuvona, että Lito aiheuttaa syöpää, niin sille ei mitään voi. Sen näyttää aika sitten senkin asian. Olen jo 65- vuotias, enää en niin ihmeempiä toivokaan elämältä kuin että olisi suurinpiirtein pää kasassa loppuvuoden. Jos Lito on se lääke , joka auttaa vihdoinkin, sen seitsemän sortin pillerit olen napsinut kaksisuuntaiseen, niin olisin tosi tyytyväinen en.


    • nöpö89

      Mulla todettiin kakkostyypin kaksuuntanen..Olihan tuo mieli/olo ihan hurjaa vuoristorataa ääripäästä toiseen.
      Noh, sitten lekuri määräs litoa. Joo, on olo tasaantunut huomattavasti, mutta en tunne mitään. Mikään ei tunnu miltään, mikään ei huvita, en jaksa, ei kiinnosta. Todella alakuloinen olo kokoajan. Seksikään ei maistu. Se on mulle outoa, sillä olen hyvin sekusaalinen ihminen. Nyt ei ole ollut tuon lääkityksen aikana minkäänlaisia haluja.
      Kaikki ärsyttää, äänet, meteli, soitteleva mummo. Välillä tärisyttää, on todella epätodellinen olo, myös on vaikeuksia kohdistaa katsetta. Välillä tuntuu kun katsoisin maailmaa vanhanaikaisen lasin läpi, jotenkin vääristyneet ääriviivat. Illat ovat kaikkein pahimpia, sillon on todella outo olo. Kuin kelluisi jossain nesteessä. Pää tuntuu ontolta ja ajatukset katkonaisilta.
      Sen lisäksi pelkään kaikkea, ääniä varsinkin ja liikkumista ulkosalla. Sydän pamppailee hullunlailla.
      Öisin on vaikea nukahtaa kun tuijotan makuhuoneen oven raosta, ettei kukaan ole asunnossani. Jos rappukäytävästä kuuluu avaimienkilinää, olen heti valppaana.

      Onkohan nämä nyt jotain alun sivuvaikutuksia vai mitä? Pitäskö tässä huolestua.. Vai ootella vaan oireiden katomista?
      Tällä hetkellä annos on aamulla 300mg, illalla 600mg.
      Nytkin on todella epämielyttävä olo. Henkeäkin ahdistaa.

      • on

        moi

        mulla oli ja on edeleen joitain saman suuntaisia oireita, litoa oon syönyt vasta pari viikkoa mutta muutakin lääkettä menee (masennus ja psykoottiset oireeet). Tuskin se lito pelkoja tai masennusta aiheuttaa, jutteleppa lääkärin tai hoitokontaktin kanssa oireista, voi olla että pelkkä lito ei riitä tuossa.


    • bipo-poika84

      Voiko litiumin kanssa juoda alkoholia turvallisesti, vai sekoaako siitä jotenkin? Tänään (ja tulevaisuudessa) olisi baari-ilta tiedossa. Eli pitäydynkö vain kahvissa ja limussa, kuten lääkärit suosittelevat?

      • bipo-tyttö20

        No eihän sitä alkoholia tosiaan suositella Liton kanssa, vaikutukset on aika yksilölliset. Jostain enkunkieliseltä paltsalta luin, että jollakin oli tullut totaalinen blackout jo 3 oluen jälkeen.. Siinäkin vaikuttanee annostus.
        Itse jätin iltalääkkeen ottamatta kun kävin lauantaina baarissa. Mitään erikoista en olossani huomannut, tosin juomat nousivat hitaammin hattuun kuin normaalisti. Tuntui ettei olisi missään vaiheessa kovin humalassa edes ollutkaan.. ja vaikka tuli juotua suht paljon, ei tullut edes krapulaa.


      • litoa kansalle

        Ehkä niitä alkoholin nauttimisen alun nousujakin lito tasaa, vaikeaapa on liton kanssa enää örveltää ja seikkailla hypona.


      • Sh-opiskelija
        litoa kansalle kirjoitti:

        Ehkä niitä alkoholin nauttimisen alun nousujakin lito tasaa, vaikeaapa on liton kanssa enää örveltää ja seikkailla hypona.

        Lito vaikuttaa alkoholin kanssa nautittuna hitaasti munuaisiin aiheuttaen pitkällä aikavälillä (tämäkin yksilöllistä) munuaisten vajaatoimintaa.


      • Kokeiltu on

        Jos onnistuu niin hörpi limpparii, ellei, niin jätä iltalääke pois. Muuten alkaa väsyttää ihan vietävästi ja loppuu ilta aika aikasin kesken.


    • Rohkea rokan syö.

      Suosittelisin yrittää vaihdosta.Jos se sopii sinulle,voit olla erittäin tyytyväinen siihen.Ennen olet lopun elämääsi tavannomaisaen kaltainen kuin aina saisit peljätä milloin mikäkin muu lääkityksesi pettäisi ja löytäisit taas itsesi sairaalasta.

    • tiinuli_tytteli

      Mielesäni litium on ollut istelleni hyvin sopiva lääke. se auttaa masennukseen ja maniaan ja voimakkaisiin mielialan vaihteluihin sekä pelkotiloihin. Mulla on diagnoosina skitsoaffektiivinen häiriö.
      Alussa joutui käydä labrassa, mutta nyt ku on syönyt useamman vuoden niin 3kk välein vain. tavallisimpina haittavaikutuksina hodon alussa voi olla esim. janon tunnetta, ruokahaluttomuutta, ripulia, käsien vapinaa.
      Itselläni ei ollut mitään noista.. Muita mielialan tasaajia mulla on kokeiltu (lamictal,deprakine)
      En tiedä mitään sun oiresta mutta jos on mielialan kanssa suosittelen. musta tää on paras mielialan tasaaja mulla on 3 tablettia.

    • ....

      Itsellä dg Bipo1. Kokeiltu vuosien mittaan vaikka mitä lääkettä, ilman apua. Vuosi sitten sain Liton, kun lopultakin suostuin sen ottamaan. Lito on ehkä parasta mitä minulle on tapahtunut. Sen avulla sain elämäni takaisin. Oireet helpottivat 100%. Maniat, mielialanvaihtelut ja jatkuvat masennukset jäivät taustalle. Lieviä masennusoireita on toisinaan, mutta ne itsemurhamasennukset ovat poissa. Parasta on se että kykenen olemaan tasainen ja täysipainoinen ensimmäistä kertaa elämässäni.
      Hintana juoksen labrassa 3kk välein, mutta se on pieni hinta se. Kilpirauhasen vajaatoimintaa ei ole tullut, jos tulee, niin sitten tulee. Sitäkin voi hoitaa.

      Lito ei sovi kaikille, joillekin siitä on kuitenkin suurikin apu.

    • vaikeaaelämää

      Luin että alkoholin kanssa otettuna Lito voi aiheuttaa pysyviä keskushermosto muutoksia, ikävällä tavalla. Olen itse käyttänyt Litoa muutaman viikon , samalla on Lamictal. Ahdistaa ja masentaa edelleen, tuntuu ettei mikään tuo hyvää oloa. Seksi ei kiinnosta eikä oikein mikään. Maailma näyttää tylsän värittömältä, päivät turhia. Maniaa ei ole, vaikka itselläni ollutkin vain hypo maanista. Otan nyt 3 tablettia iltaisin eli annos 900 mg

    • dr.vatson

      Täällä on taas eri alojen asiantuntijat kokoontuneet.

      • konkaribipo

        Juurikin näin, dr. vatson. Eka kerran mulle on määrätty Litoa v. -83. Sen jälkeen olen ollut pysyvässä työsuhteessa koko ajan elättänyt, kasvattanut ja kouluttanut kolme nuorta aikuisuuteen (enimmäkseen yh-äitinä) . Olen ylpeä tästä kaikesta ja toivon, että ihmiset eivät tekisi turhia yleistyksiä.


      • Konkaribipo
        konkaribipo kirjoitti:

        Juurikin näin, dr. vatson. Eka kerran mulle on määrätty Litoa v. -83. Sen jälkeen olen ollut pysyvässä työsuhteessa koko ajan elättänyt, kasvattanut ja kouluttanut kolme nuorta aikuisuuteen (enimmäkseen yh-äitinä) . Olen ylpeä tästä kaikesta ja toivon, että ihmiset eivät tekisi turhia yleistyksiä.

        Tarkennuksia vielä... Lito-hoito toi minulle kilpirauhasen vajaatoiminnan (kukaan ei maininnut tästä vaarasta). Syön Thyroxiniä ja käyn kilpirauhaskokeissa Lito-kokeiden kanssa samaan aikaan. Thyroxin-pitoisuuksia on jouduttu nostamaan koko ajan. Seksi on nautittavaa ja alkoholia voi nauttia. Nämä eivät ole hetken lausuntoja. Toivon, että ihmiset jaksaisivat uskoa, että näinkin voi elää.


    • lito väsymys

      Mua Lito väsyttää. Aikaisemmin käytin sitä kolmisen vuotta ja väsymys ei kadonnut. Lito aloitettiin uudelleen, koska sairastuin aika pahasti, Suostuin Litoon, koska halusin terveeksi mahdollisimman pian. Nyt taas se sama pirun väsymys vaivaa.

    • ZZzzzzzz

      olen jatkuvasti väsynyt ja nukunkin suurimman osan vuorokaudesta heräämällä välillä vain syömään ja vessaan. minulla oli nelisen vuotta Litium, mutta jätin sen pois koska en ollut silloin sitäkään vähää hereillä kuin nyt olen. hoitona lääke oli ihan ok, mutta olisin jo alkanut tarvitsemaan kotiapua siivoamiseen ja kaupassakäynteihin, jos olisin jatkanut lääkehoitoa. masennusjaksoonhan se ei auta eikä tehoa, ja masennusta tämä väsymys on

      • L ? ? ? ? ? M

        Miten voit sanoa, että lääke on ollut hoitona ihan ok, jos toimintakykysi on laskenut sen vaikutuksesta jatkuvasti.


      • Taitsto

        Litoo vittuu, muita kehii. Mulla yöksi ketipinor 100 mg ja päiväl duloksetiini 60 mg. Nää toimii mulla. Lito tekisi saamattomaks siaks mut, lopetin 4 viikon jälkeen.


      • Anonyymi
        Taitsto kirjoitti:

        Litoo vittuu, muita kehii. Mulla yöksi ketipinor 100 mg ja päiväl duloksetiini 60 mg. Nää toimii mulla. Lito tekisi saamattomaks siaks mut, lopetin 4 viikon jälkeen.

        Sama mulla. Olen Liitosta todella saamaton vai onko masennusta. Ota tästä sopasta nyt selvää.


      • Anonyymi
        Taitsto kirjoitti:

        Litoo vittuu, muita kehii. Mulla yöksi ketipinor 100 mg ja päiväl duloksetiini 60 mg. Nää toimii mulla. Lito tekisi saamattomaks siaks mut, lopetin 4 viikon jälkeen.

        Ihan järkyttävää kaikki ketit. Hyvin yksilöllistä ovat nämä. 20 v Litoa ilman mitään ongelmia.


    • lithiumtappaa

      kun ei jaksa enää välittääkkään

    • vitun lito

      tulee kilpirauhasen vajaatoimintaa ja hiukset tippuu. kiva kiva.

    • jaajaa1

      Moi!
      Aloitin liton pari viikkoa sitten, syön vasta 600 mg (pitoisuus ei vielä tasolla 0.6 -->) ja sain noin viikko sitten kutisevaa ihottumaa erityisesti käsiin ja kaulaan. Onko kellään muulla käynyt samoin? onko mennyt ajan kanssa pois? :(

    • ei kiitos

      Kyllähän Lito toimii mutta sivuoireet ovat ikävät. Kamalaa paskaa sanoisin.

    • Nonononlitolito

      Lito tappaa kilpirauhasen joillakin. Mut toisille on tosi hyvä lääke.

    • Bipohullu

      Mulla ei oo Litosta (1200 mg/pv) tullut mitään sivuoireita ja sopii tosi hyvin. Lisäksi syön paniikkihäiriöön paroksetiinia 40 mg/pv. Elämä helpottunut ihan helvetisti ja maniat jääneet lähes kokonaan pois, myöskin masennusjaksot on helpottuneet huomattavasti.

      • Lito toimii

        22 vuotta Litoa, ei mitään sivuoireita. Tukka kasvaa ja elämä hymyilee kunhan vaan muistaa ottaa napit. Ei toimi dokaamisen kanssa, sitä kannattaa välttää.


      • Epäillen
        Lito toimii kirjoitti:

        22 vuotta Litoa, ei mitään sivuoireita. Tukka kasvaa ja elämä hymyilee kunhan vaan muistaa ottaa napit. Ei toimi dokaamisen kanssa, sitä kannattaa välttää.

        On vaikea uskoa, että et ole saanut mitään haittavaikutuksia 22 vuoden käytön aikana. On todennäköisempää, että et vain tunnista haittoja enää. Niin käy valtaosalle psykiatrisia aineita käyttäville.


      • nelly65
        Epäillen kirjoitti:

        On vaikea uskoa, että et ole saanut mitään haittavaikutuksia 22 vuoden käytön aikana. On todennäköisempää, että et vain tunnista haittoja enää. Niin käy valtaosalle psykiatrisia aineita käyttäville.

        Minä olen syönyt annoksella 1200mg n.20vuotta. Ei mitään haittavaikutuksia ja olo tasainen. Olen töissä ja kaikki hyvin.


      • Epäillen
        nelly65 kirjoitti:

        Minä olen syönyt annoksella 1200mg n.20vuotta. Ei mitään haittavaikutuksia ja olo tasainen. Olen töissä ja kaikki hyvin.

        On vaikea uskoa, että et ole saanut mitään haittavaikutuksia n. 20 vuoden käytön aikana. On todennäköisempää, että et vain tunnista haittoja enää. Niin käy valtaosalle psykiatrisia aineita käyttäville.


      • 3+5
        nelly65 kirjoitti:

        Minä olen syönyt annoksella 1200mg n.20vuotta. Ei mitään haittavaikutuksia ja olo tasainen. Olen töissä ja kaikki hyvin.

        litoa mennyt nyt viisi vuotta. Ihan ykkös kamaa.


      • Litoon
        Lito toimii kirjoitti:

        22 vuotta Litoa, ei mitään sivuoireita. Tukka kasvaa ja elämä hymyilee kunhan vaan muistaa ottaa napit. Ei toimi dokaamisen kanssa, sitä kannattaa välttää.

        Onks sulla jo Skitso dignoosii myös. Jos ei käy äkkii hakee.


    • hyvä kokemus

      Toisille sopii ja toisille ei.
      Oma kokemus oli positiivinen. Söin vaikeassa elämänvaiheessa Litoa ja tuntui auttavan ihan masennukseen; nosti takas jaloilleen. Kaikki tuskaisuus jms. poistui.
      Pitää toki ravata labroissa mutta yks syy on siinä ihan se, että etitään oikeata annosta. Tuotahan käytetään muuhunkin kuin kaksisuuntaisuuteen. Jotku epileptikotkin ovat saaneet siitä avun.

    • bipolainen

      Erinomainen apu kaksisuuntaisuuteen. Sivuoireet varsin harvinaisia vrt.muihin.

    • bibobää

      mulla ollut lito 15v. sain elämäni takaisin. pientä harmia kuitenkin : hiukset haurastuivat,
      paha olo joskus, ikuinen jano, iho kuivuu ja säärissä nykintää iltaisin. olen hyväksynyt
      nämä oireet itselläni. monet vaivat tulevat kuitenkin iän myötä. en halua entistä elämää
      takaisin enkä vaihtaa/aloittaa minkään uuden lääkkeen kanssa. alkoholia en käytä.
      kaikki lääkevaikutukset ovat subjektiivisia.

    • BipoEiKiristäEnää

      Kuulun siihen ryhmään, joka on saanut ratkaisevanlaatuisen avun Litosta. Ihanaa olla suhteellisen tasapainoinen immeinen vuosikymmenien vuoristoratailun jälkeen.

    • metsänpeikotartahdonolla

      söin litoa muutaman vuoden joskus vähän alle 30-vuotiaana, kyllä se ainakin minulle suuren avun tarjosi ja sain elämäni parissa vuodessa ihan uusille ja ennenkaikkea vakaille urille

      lopetin liton syömisen kun elämäni on vakiintuntu ja tunsin että uskallan kokeilla elämistä ilman sitäkin, ja ihan hyvin se sitten onnistuikin, vain pieniä repsahduksia on sen jälkeen ollut, mutta niihin en ole säännöllistä lääkitystä tarvinnut, mutta en kyllä pelkää litoa taas aloitaa jos joskus mielialat ja elämä menee liian sekaisin

    • tasainen

      vanhakantainen lääkäri tai itselläsi tosi paha aivofiba

    • stooritrye

      Ihminen on monimutkainen konstruktion kokonaisuus. Kahta samanlaista ei ole. Lääkkeet tehdään kaavoja käyttäen rajattomasti kaupallisen intressin säädellessä tuotantoa. Jokaiselle ei voi valmistaa omaa onnellisuuspilleriä erikseen. Toistaiseksi.

    • väsynyt2

      Mulla on kans toi pirun väsymys haittana. Meneeköhän se ohi ollenkaan? Muuten tuntus olevan sopiva lääke mullekin.

      • Walobäälito

        Ei lopu ikinä, sit loppuu ku lopetat liton.


    • 2plus18

      Tujuahan se voi varsinkin alkuannostuksilla (rajun manian nujertamiseen) olla, mutta litium myös todellakin pitää maniat poissa. Enkä sanoisi, että verikokeissa "pitää ravata."
      On todella tutkittu ja käytetty aine.
      Kaikissa lääkkeissä - sairaudesta riippumatta - on aina joitakin sivuoireita, kenellä mitäkin. Silti näissä todella vakavissa sairauksissa on kuitenkin huomioitava ensisijaisesti lääkityksen hyödyt ja välttämättömyys. Ns. pienempi paha.
      Joku löytää nopeastikin itselle sopivimman lääkkeen ja annostuksen, joku toinen voi joutua hakemaan sitä lääkärin kanssa hieman pidempään.

    • koekaniini777

      Itse haluaisin lopettaa liton koska luulen ettei painoni muuten laske enkä kestä sivuvaikutuksia .Vatsa on koko ajan turvoksissa ja pahenee sekä kovia kipuja ja jaktuvaa närästystä.1800mg:lla annostusta käteni tärisivät niin etten voinut juuri tehdä aamuisin mitään aamutoimia siihen sitten propralia..tosin verenpaineet edelleen korkealla ja alipaine jatkuvasti koholla sekä pulssi...painajaisia, päänsärkyjä,käsien puutumista öisin niin että se todellakin häiritsee..ymss ei niin kivaa.Litoa syönyt jo 7 vuotta .Enkä syö enää. 0,6 lito pitoisuudella nyt vaikka lääkettä iste syön enää 600-900mg vrk.Siitä se on hyvä alkaa vähentämään .Labroissa tietty pitäisi käydä -se tässä selittäminen onkin. Lääkäri ei suostu vaihtamaan eikä lopettamaan litoa.Mitähän nyt teen..?

    • Babsan

      Minulle ei lito sopinut enkä halunnut sitä alkuun ollenkaan. Lääkäri vaihtoi Abilyfyn ja lääke on sopinut hyvin. Pitää tosi tasaisena.

    • narskuparsku

      litium lihotti, sai hiukset lähtemään, syljen kuivumaan ja lihakset nykimään. lopetin lääkkeen käytön vähentämällä pikkuhiljaa määrää, uutta lääkettä ei ole. lääkkeetöntä aikaa on takana kymmenisen vuotta: raha-asiat ovat ok, miesystäviä ei ole, seksi on loppunut 20v. sitten avioeron yhteydessä, velkoja ei ole, koti on siisti ja hoidettu, muitakaan addiktioita ei ole, kävin luovuttamassa verta säännöllisti, ulkoilen ja nautin yksinasumisesta ja -olosta. olen siis oppinut tulemaan sairauteni kanssa toimeen ja hoitamaan sitä

      • Pera3-6

        Onnea sulle.


    • Surullinenomainen

      Omaisellani on ollut lito lääkityksenä kaksisuuntaiseen varmaan jo yli 10-vuotta. Itse uskoisin hänellä olevan enemmänkin jokin adhd-tyypin oireyhtymä, kun on ääniyliherkkyyttä ja keskittymisvaikeuksia. Jos hänellä on tosiaan kaksisuuntainen, niin tuo lääke ei tasaa oloa lainkaan. Ihan samaan tahtiin hän kiivastuu kuin ennenkin. Lito on käsittääkseni lähinnä suolaa, joten omaiseni on lihonut ja keho turvonnut. Harmittaa hänen puolestaan, kun tiedän ettei haluaisi olla niin lihava kuin mitä on nyt.

      • teyeh

        Lito on litium-metallia. Ajattele: METALLIA! Kuka nyt syö metallia. Kyllähän siinä huoinosti käy ennemmin tai myöhemmin.


      • bipo17
        teyeh kirjoitti:

        Lito on litium-metallia. Ajattele: METALLIA! Kuka nyt syö metallia. Kyllähän siinä huoinosti käy ennemmin tai myöhemmin.

        Rautakin on metalli. Jos et saa sitä riittävästi ruoasta, sinun pitää syödä sitä tabletteina, muuten kärsit anemiasta.


    • LyllyLare

      Lito aiheutti sen, että kiloja tuli 30 lisää ja tukka lähti. Niin lähti vaimokin.

    • Bipo2diag2011

      Itsellä lito ei hyödyttänyt mitään, mutta maksa-arvot paukahti moninkertaisiksi. Ei jatkoon.

    • Tonppa72

      Johan on jutut. "Lito on metallia, kuka nyt syö metallia"? Silti suurimmalla osalla on hampaat paikattu amalgaamilla = Elohopea muodostaa malmissa olevan metallin kanssa amalgaamin, joka kerätään talteen. Eli kuka nyt haluaa suuhunsa elohopeaa!! Joo asiaan, itellä vasta aloitettu Lito ja olo on varsin virkeä pitkän masennusjakson jälkeen. Sopii siis mulle ainakin (600mg iltaisin). Lisäks on Ketipinor 900mg. Mieli nyt huomattavasti vakaampi ku ennen lääkkeen aloittamista. Ilmoittelen kyllä jos alkaa tukka lähtemään tai alan paskantamaan alumiinia! :)

      • Anonyymi

        Elohopeaa on itse asiassa käytetty sairauksien hoidossa ja sen toimintamekanismi on yhtä tieteellinen, kuin litiuminkin, ovathan molemmat tehokkaita neurotoksiineja. Myös vaikutukset olivat yhtä mietoja, mitä nyt hampaat tippuivat suusta ja ikenet mustuivat ja turposivat, potilaalle tuli märkiviä haavaumia, vapinaa, dementiaa, hallusinaatioita ja virtsaamisongelmia. Kyseinen lääke on tunnettu ihmeidentekijänä monien sairauksien hoidossa itse asiassa vuosituhansia.
        http://www.saunalahti.fi/arnoldus/mercuriu.html

        Myös litiumin hyödyt manian hoidossa ovat kiistattomat. Mitä nyt ihminen ei tekisi laannuttaakseen liiallisen vireystilan ja innon, eikäs vaan? Plasebokontrolloitujen tutkimusten mukaan litiumin NNT on 5-6, eli sinun pitää vahingoittaa 5 ihmisen sydäntä, munuaisia ja aivoja saadaksesi yhden ihmisen lyhyellä manian aikavälillä laantumaan aivoja lamaavan lääkkeen johdosta. Ja nämä tutkimukset ovat systemaattisesti suoritettu potilailla, jotka ovat vuosikausia syöneet litiumia ja täten kärsivät plaseboa syödessään raskaista vieroitusoireista. On tutkimuksia, joissa on käytetty lääkitystä käyttämättömiä potilaita, ja niiden mukaan lääke ei ole juuri plaseboa tehokkaampi manian hoidossa. Litiumin markkinointislogan voisikin olla jotain tämän kaltaista: tuhoa aivosi ja munuaisesi aktiivisella plasebolla! Helppo tapa suorittaa hidas itsemurha! jne.

        https://joannamoncrieff.com/2015/07/01/reasons-not-to-believe-in-lithium/

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10807488


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Elohopeaa on itse asiassa käytetty sairauksien hoidossa ja sen toimintamekanismi on yhtä tieteellinen, kuin litiuminkin, ovathan molemmat tehokkaita neurotoksiineja. Myös vaikutukset olivat yhtä mietoja, mitä nyt hampaat tippuivat suusta ja ikenet mustuivat ja turposivat, potilaalle tuli märkiviä haavaumia, vapinaa, dementiaa, hallusinaatioita ja virtsaamisongelmia. Kyseinen lääke on tunnettu ihmeidentekijänä monien sairauksien hoidossa itse asiassa vuosituhansia.
        http://www.saunalahti.fi/arnoldus/mercuriu.html

        Myös litiumin hyödyt manian hoidossa ovat kiistattomat. Mitä nyt ihminen ei tekisi laannuttaakseen liiallisen vireystilan ja innon, eikäs vaan? Plasebokontrolloitujen tutkimusten mukaan litiumin NNT on 5-6, eli sinun pitää vahingoittaa 5 ihmisen sydäntä, munuaisia ja aivoja saadaksesi yhden ihmisen lyhyellä manian aikavälillä laantumaan aivoja lamaavan lääkkeen johdosta. Ja nämä tutkimukset ovat systemaattisesti suoritettu potilailla, jotka ovat vuosikausia syöneet litiumia ja täten kärsivät plaseboa syödessään raskaista vieroitusoireista. On tutkimuksia, joissa on käytetty lääkitystä käyttämättömiä potilaita, ja niiden mukaan lääke ei ole juuri plaseboa tehokkaampi manian hoidossa. Litiumin markkinointislogan voisikin olla jotain tämän kaltaista: tuhoa aivosi ja munuaisesi aktiivisella plasebolla! Helppo tapa suorittaa hidas itsemurha! jne.

        https://joannamoncrieff.com/2015/07/01/reasons-not-to-believe-in-lithium/

        https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10807488

        Harmi kun englanniksi... Kielitaito vajaa.. Suomea vain osaan. Kiinnostunut tiedosta. Litoa syönyt nyt 4 kk ja en tulokseen tyytyväinen. Tasannut, mutta tilalle saamattomuus ja kilpparin vajaatoiminta. Mietin mitä teen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Harmi kun englanniksi... Kielitaito vajaa.. Suomea vain osaan. Kiinnostunut tiedosta. Litoa syönyt nyt 4 kk ja en tulokseen tyytyväinen. Tasannut, mutta tilalle saamattomuus ja kilpparin vajaatoiminta. Mietin mitä teen.

        Joanna Moncfrieff (joka on tutkija ja psykiatri) viittaa blogissaan viimeaikaisiin tutkimuksiin, joissa osa potilaista (toisin kuin vanhemmissa tutkimuksissa) ei ole käyttänyt litiumia ennen kokeen alkua. Osa taas on. Tässä suora käännös blogitekstin osasta:

        "Keskeisin ongelma (lääkehoitoon liittyvässä) tutkimusnäytössä on se, ettei ole olemassa tutkimuksia, joissa verrataan litiumilla hoidettuja potilaisiin, joita ei hoideta litiumilla. Jokainen satunnaistettu litumia koskeva tutkimus käyttää koehenkilöinä ihmisiä, jotka ovat olleet jollakin lääkityksellä ennen kokeen alkua, usein litium-lääkityksellä. Nykyään on vahvaa, myös litium-lääkitystä kannattavien taholta hyväksymää, näyttöä siitä, että litiumin vieroitusoireena voi esiintyä etenkin maniaan liittyviä relapseja. On esimerkiksi tutkimuksia, joiden mukaan litiumia käyttävät potilaat saavat todennäköisemmin relapseja litiumin lopetuksen jälkeen kuin mitä he saivat ennen litiumin käyttöä. Kukaan ei tiedä tähän syytä, mutta vaikuttaa siltä että litiumin aiheuttama neurologinen supressio lisää manialle taipuvaisten ihmisten hermojärjestelmän herkkyyttä ajautua ylikierroksille, ennakoiden maniaa.

        Joten tutkimusnäyttö siitä, että litium-lääkitykseltä plasebolle ajetuilla ihmisillä ilmenee suurempi määrä relapseja verrattuna litium-lääkityksellä pysyviin, ei osoita että litium-lääkityksen aloittaminen ensimmäistä kertaa estää uusia episodeja. Mutta kaikki plasebo-kontrolloidut tutkimukset ovat tällaisia (tutkimusastelmaltaan).Esimerkiksi kokeessa, joka alunperin toimi näyttönä pitkän aikavälin litium-hoidolle, käytettiin koehenkilöinä ihmisiä, jota olivat olleet litium-lääkityksellä vuosikausia. Viime aikaisissa tutkimuksissa kaikki koehenkilöt taas eivät ole olleet litium-lääkityksellä ennen kokeen alkua, mutta heistä suuri osa käytti todennäköisesti muuta sedatoivaa (rauhoittavaa) lääkitystä. Ensimmäinen näistä oli yksi suurimmista siihen mennessä tehdyistä tutkimuksista sisältäen yhteensä 372 osallistujaa, ei löytänyt minkäänlaista eroa litiumin, valporaatin ja plasebon välillä, mitä tuli kaikkien mielialahäiriön ilmaantumiseen. Toisessa tutkimuksessa relapsien määrä oli suurempi plasebolle satunnaistetussa ryhmässä kuin litiumille, mutta relapsin ilmaantumisen tapa viittasi hyvin suurella todennäköisyydellä vieroitusoireisiin. Suurin osa maniaepisodeista plaseboryhmässä ilmaantui ensimmäisten viikkojen aikana, kun taas yksikään relapsi ei ilmaantunut viimeisten kuukausien aikana. Viimeisessä kokeessa relapseja oli 28 % plaseboryhmässä ja 14 % litium-ryhmässä, mutta 20 % osallistujista oli käyttänyt litiumia ja muut joko Depakrinea tai antipsykootteja, jotka kaikki olivat lopetettu liian nopeasti ennen koetta.

        Mahdollisuus että relapsit plasebo-ryhmissä näissä kokeissa johtuvat vieroitusoireista voisi selittää sen tosiasian, että on ollut mahdotonta todistaa modernin lääkehoidon parantaneen kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitotuloksia. Itse asiassa yleisellä tasolla näyttää jopa siltä, että se on heikentänyt niitä. "

        https://joannamoncrieff.com/2015/07/01/reasons-not-to-believe-in-lithium/

        Hänellä on pitkä litania liitteitä tieteellisiin tutkimuksiin, joihin voi halutessaan tutustua. Tosin ne ovat luonnolliseti kaikki englanniksi.


    • juk1

      n.23v.litoa "takana" ihan "positiivista" aikaa.hoitotaso ollut 0,4-0,6 koko ajan .Välillä/aika usein tietty ollu semmoinen "tasapaksu" olo mut kumminkin selvitty ilman manioita(olipas pelle sana).
      Alkoholia on menny kohtuullisesti,tai no....jonninverran viikonloppuisin en ole huomannut vielä ainakaan mitään hälyyttävää.....
      Kaippa nuo munuaiset ja muut sitten jossain vaiheessa poksahtaa....
      Näillä mennään ku ei enempää oo saatu.
      Pikkuisen alkaa nuo kilpirauhaset antaa ilmeisesti periksi...
      Mutta tosi hyvä lääke on suosittelen (ja aika edullinen..)
      Ja onhan kevät tulossa...

    • Jurtsi

      Puoli vuotta mennyt Litoa. Hus:in psykiatrian ylilääkäri määräsi koska käyty todella monta lääkettä läpi eikä monivuotinen masennus ole parantunut yhtään (kaksi vuotta maannut sängyssä lähes joka päivä). Viimeisin psykiatri ollut 30 v. ammatissa ja kertoi että suurin osa hyötyy Litosta, joka on vanha hyvä lääke edelleen. Joillekin se on ollut ihan pelastus. Yritän nyt kestää sivuoireet jos ne vaikka hellittäisivät. Olen monisairas, joten Liton lisäksi todella on monta muutakin lääkettä. Tämän takia aloin arpomaan mikä lääke aiheuttaa sivuoireet. Annosta nostettiin kuukausi sitten 900 mg,:aan/pv, jonka yksityinen psykiatri totesi aloitusannokseksi, sitten verikokeet. Ensimmäinen lääkäri aloitti 300 mg, jota toinen naureskeli homeopaattiseksi annokseksi. Sivuoireina siis keljuimpina käsien paha vapina, ihan pihalla olo, mitään en muista, sanat on ihan hakusessa, puhe on surkeaa kun on korvattava sanat jollain kiertoilmauksella, morfiinilääkityskään ei aiheuta mitään mänttiä oloa. jalkakrampit (keljuja autolla ajaessa) päänsärky, vatsakipu. Bibo ll diagnoosi mutta mielestäni nykyään niin lievä että vois ihan hyvin hoitaa pelkkää masennusta, viimeiset maniat ollut n.20 v. sitten. Muina lääkkeinä Venlaflaxin 300 mg/pv ja Lamiktal400 mg/pv. Lääkärit ei usko että tunnistan jos mania alkaa, kuin myös mieheni tunnistää välittömästi, siis haluaisin pelkät masennuslääkkeet esim. Venlan Luinkin että on tosi paljon erilaisia kokemuksia Litosta, ilmeisesti sivuvaikutukset ei lähde ajan kanssa?

      • Toisellesopii

        Mulla paha tärinä litosta tulee siinä kohtaa kun litium arvojen pitoisuudet on yläkantissa (yksilöllistä, toiset voi syödä suurempaa annosta ja toiset taas joutuu pienempää)
        Itsellä lito ainoa lääke joka pitää maniat poissa (remissio tällä hetkellä), syön 900mg, enkä koe tarvetta nostoon, jollei mieliala ala kohoamaan
        Vapinaan yleensä auttaa propral, jos liton aiheuttamaa
        Itse saanut sivuvaikutuksena kilpirauhasen vajaatoiminnan, mutta omalla kohdallani koen sen pienempänä pahana itselläni kuin 1 tyypin kaksisuuntaisen jatkuvan oireilun

        Toisaalta kerroit olevasi monisairas, joten siinä mielessä vähän pohdin tuota miksi on aloitettu, vaikka lito on ns vanha hyvä lääke ja esim itsellä se elämänpelastaja, niin listahan on loputtoman pitkä mitä muita lääkkeitä ei voi liton kanssa käyttää ja ne usein on lääkkeitä, jotka nostavat litium pitoisuuksia veressä, litiumin terapeuttinen alue on hyvin kapea ja myrkytys voi syntyä nopeasti


    • Anonyymi

      Äitini alkoi syödä Litoa pari viikkoa sitten ja on tullut paljon haittavaikutuksia. Puhe puuroutuu tablettien ottamisen jälkeen ja kävely on tökkivää. Kädet ovat alkaneet vapista ja hän tuntuu unohtavan sanoja jatkuvasti sekä kärsii hikoilusta ja janon tunteesta. Ei tunnu tämä lääke hänelle sopivan, mutta pelkään että hän vain joutuu sitä syömään koska hänen lääkärinsä pitää Litoa ainoana hyvänä lääkkeenä kaksisuuntaisen mielialahäiriön hoitoon..Onko täällä muilla toiminut joku muukin lääke?

    • Anonyymi

      Lähes 9 vuotta Litolla. Sitten lopetin. Monet vuodet tiesin, etten tarvitse mitään Litoa. Mulla ei koskaan ole ollut mitään maniaa, paitsi lääkkeiden vaihtoihin liittyvää sekavaa tunnetta ja huonosti nukutun yön jälkeen puheen pulputusta. Koko ajan tiesin, ettei Lito ole lääkkeeni. Otin lopettamiseen liittyvän lievän sekoamisen vastaan ja aloitin elämäni uudestaan, elämästä nauttien. Ihan kaikki on paremmin.

    • Anonyymi

      Homeopaattinen litium auttaa nopeammin, mutta ei se mikään paras lääke ole psyykkisiin ongelmiin, paljon parempiakin löytyy. Joissakin maissa kaikki ravaa homeopaateilla, Suomessa taidetaan olla vähän ennakkoluuloisia, sääli kun olettaisi että Suomi on edistyksellinen maa.

      • Anonyymi

        Enää en tiedä mikä oire liitosta ja mikä kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja mikä thyroxin istua... Masennukseen ehdotettiin voxraa, mutta en ottanut kun samat oireet tulee kilpirauhasen vajaatoiminnasta... Nyt vain istun kaiket päivät tekemättä mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Enää en tiedä mikä oire liitosta ja mikä kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja mikä thyroxin istua... Masennukseen ehdotettiin voxraa, mutta en ottanut kun samat oireet tulee kilpirauhasen vajaatoiminnasta... Nyt vain istun kaiket päivät tekemättä mitään.

        Otin itse kilpirauhasen liikatoimintaan homeopaattisia iodiumia ja thyroidiniumia ja rauhotuin kummasti. Taitavat antaa vajaatoimintaan calcareaa ja thyroidiniumia, mutta viisainta käydä homeopaatilla. Lisäksi jooga liikkeistä ainakin olkapääseisonta ja oliko se kalat auttaa ja on niitä muitakin.


      • Anonyymi

        Jotkut tajuaa itse hoitaa itseään vähähiilihydraattisella ruokavaliolla. Olette varmaan tietoisia hiilihydraattien huonoista puolista. ( jättäkää pois vaaleat pullat, leivät, sokeriset kakut, keksit, wienerit, hot dogit jne. Myös suklaat ja karkit ja jäätelöt minimiin. Perunassakin on hiilihydraattia, mutta se on tärkkelyksen muodossa. Tummaa leipääkään ei kannata nauttia kuin muutama viipale vuorokaudessa.

        Miksi näin. Nopeasti imeytyvät hiilarit ja edellä mainitut imeytyvät nopeasti , nostavat veren sokeria ja muuttuvat rasvoiksi. Verensokerin nousu tällaisen syömisen jälkeen vaikuttaa aivojen toimintaan. Väsymystä, sen jälkeen uusi halu saada lisää, kun sokerit laskee vähänkin. Hiilarihumala saa aikaan elimistössä vakavia häiriöitä.

        Vähähiilihydraattinen ruokavalio auttaa sokeritautisia, mielialahäiriöisiä, estää jopa Alzheimerin tautiin sairastumista, auttaa painonpudotuksessa, edelleen rasvaa poistuu maksasta ja vatsaontelosta. Auttaa unihäiriöisiä, helpottaa kokonaisuudessaan elämää ja elämänlaatu paranee, kun voimia palautuu ja jaksaa paremmin. Moni ei tätä usko, vaan lähtee valittamaan uupumustaan lääkärille, joka kirjoittaa väsyttäviä lääkkeitä, jotka lääkkeet vielä lisäävät ruokahalua ja kierre on valmis. Kohta et pääse enää töihin ja alat syödä ja nukkua pitkin päivää.


    • Anonyymi

      Eikö litosta voi tulla pysyvä sydänvaurio? Lääkäri voi haluta aloittaa minkä tahansa hoidon, mutta viimekädessä sinä päätät. Lääkkeet tai mikään hoito tai tutkimus ei ole pakollista. Kokeile päärjäätkö ilman lääkkeitä, muilla lääkkeillä tai mieluiten luontaistuotteilla pelkästään tai hypnoosia voi kokeilla. Minä en ainakaan käyttäisi vaarallisia lääkkeitä, en edes silloin jos olisi mt-diagnoosi!

      N-77

      • Anonyymi

        Olin syksyllä 6 vk psykosastolla sekamuotoisen jakson takia, sen hetkiset lääkkeet eivät enää tehonneet. Muitakin lääkkeitä kokeiltu mutta vielä pahempia sivuoireita mm. Nousin sekunnin välein tuolista. Sairastuin 8 vuotta sitten ja sitä ennen olin tämän puolen hoitaja ja näin kaksisuuntaisia jotka lopettaneet lääkkeet ja saaneet elämän sekaisin ja tauti paheni, joten siksi en ole uskaltanut kokeilla lääkkeetöntä elämää. Joskus vaan mietin kuitenkin jos vaikka oireet tulee lääkkeistä... Mutta taitaa olla vain haavekuva.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olin syksyllä 6 vk psykosastolla sekamuotoisen jakson takia, sen hetkiset lääkkeet eivät enää tehonneet. Muitakin lääkkeitä kokeiltu mutta vielä pahempia sivuoireita mm. Nousin sekunnin välein tuolista. Sairastuin 8 vuotta sitten ja sitä ennen olin tämän puolen hoitaja ja näin kaksisuuntaisia jotka lopettaneet lääkkeet ja saaneet elämän sekaisin ja tauti paheni, joten siksi en ole uskaltanut kokeilla lääkkeetöntä elämää. Joskus vaan mietin kuitenkin jos vaikka oireet tulee lääkkeistä... Mutta taitaa olla vain haavekuva.

        Täälläkin saamattomuutta liitosta. Mikä auttaa. Onko kohtalotovereita.


    • Anonyymi

      Yli kaksikymmentä vuotta tuttavani käytti Litoa ja sai erikoisen syövän. Kuoli melko nopeasti syövän toteamisen jälkeen.

      • Anonyymi

        Se syöpä tuskin Litosta johtui. Syöpiäkin on kymmeniä erilaisia.


      • Anonyymi

      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se syöpä tuskin Litosta johtui. Syöpiäkin on kymmeniä erilaisia.

        Mieheni söi Litoa vuosia. Todettiin munuaissyöpä, Litosta johtuva. Kuoli 2 kk sitten kyseiseen syöpään.


    • Anonyymi

      30v Litoa lihonut 30kg 2tyypin diabetes, babillaarinen kilpirauhassyöpä 8 v sitten nyt tutkitaan lisäkilpirauhasen liika eritys kalsiumia liikaa veressä. Mikä johtuu ehkä Litosta.

    • Anonyymi

      Moi,

      Pelkäsin litoa vuosia, kun kaikkialla sillä pelotellaan. Oli pitkiä käyntejä sairaalaan.

      Sitten hyväksyin tilanteen ja nyt olen syönyt sitä pari vuotta. Menee 4x iltaisin, eli onko se sit 1200. Jossain välissä annosta nostettiin, kun tuli mania.

      Tukkaa lähti, tuntui ontolta, kädet tärisi, oli ripuli jne. Kaikki tämä meni ohi. Nyt on ollut tasainen olo pitkään. Ei mikään zombie missään nimessä.

      Sanoisin melkein, että kaikissa lääkkeissä on tätä totuttelua, mutta liton kanssa olen alkanut vihdoin luottamaan uudestaan siihen, että elämä pysyy kasassa.

      Mukana myös säännöllinen rytmi, riittävä uni, alkoholi jäänyt melkein kokonaan jne.

      Ei ole paha ja jos ei sovi sulle, niin tästä sitten lääkärille kertomaan. Maltti on kuitenkin valttia, hidasta paskaa näiden lääkkeiden testaaminen.

      Tsemppiä vaan kaikille ja älkää turhaan pelätkö Litoa.

      • Anonyymi

        On outoa ja hämmentävää, että hankit itsellesi ehdoin tahdoin munuaisvaurion ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vain siksi, että litium estää lääkekokeissa litiumin aiheuttamat vieroitusoireet keskimäärin hieman paremmin kuin plasebo lyhyellä aikavälillä. Noita lääkkeitähän ei ole tutkittu lääkitystä käyttämättömillä maanis-depressiviisllä potilailla, vaan heillä on jo ennestään vahva lääkeriippuvuus ja nopeasta vieroituksesta johtuvia, usein maniaan sekoitettavia vieroitusoireita. Pitkän aikavälin tutkimuksissa ei ole mitään näyttöä siitä, että nuo estäisivät sairaalahoitoa vaativia maniajaksoja. Itse asiassa tilastojen mukaan relapsien määrä on kasvanut huomattavasti sen jälkeen, kun litium yleistyi maanis-depressiivyden hoidossa. Psykiatri Joanna Moncrieff viittaakin aihetta käsittelevässä artikkelissaan Jamie Lowen New Yorkiin kirjoittamaan artikkeliin, joka oli otsikoitu hienosti "En usko Jumalaan, mutta uskon litiumiin". Muutamaa vuotta myöhemmin kyseinen litiumiin rakastunut kirjoittaja sai litiumista munuaisvaurion, minkä johdosta hän tulee tarvitsemaan päivittäistä dialyysia ja elinsiirron. Moncrieff katsookin, että todennäköinen vakava elinvaurio on liian kallis hinta lääkkeestä, jonka tehoa manian hoidossa ei edes ole vakuuttavasti osoitettu. Eli hoitosi on vahvojen toiveiden ja hermomyrkyn varassa, tsemppiä tosiaan tarvitaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On outoa ja hämmentävää, että hankit itsellesi ehdoin tahdoin munuaisvaurion ja kilpirauhasen vajaatoiminnan vain siksi, että litium estää lääkekokeissa litiumin aiheuttamat vieroitusoireet keskimäärin hieman paremmin kuin plasebo lyhyellä aikavälillä. Noita lääkkeitähän ei ole tutkittu lääkitystä käyttämättömillä maanis-depressiviisllä potilailla, vaan heillä on jo ennestään vahva lääkeriippuvuus ja nopeasta vieroituksesta johtuvia, usein maniaan sekoitettavia vieroitusoireita. Pitkän aikavälin tutkimuksissa ei ole mitään näyttöä siitä, että nuo estäisivät sairaalahoitoa vaativia maniajaksoja. Itse asiassa tilastojen mukaan relapsien määrä on kasvanut huomattavasti sen jälkeen, kun litium yleistyi maanis-depressiivyden hoidossa. Psykiatri Joanna Moncrieff viittaakin aihetta käsittelevässä artikkelissaan Jamie Lowen New Yorkiin kirjoittamaan artikkeliin, joka oli otsikoitu hienosti "En usko Jumalaan, mutta uskon litiumiin". Muutamaa vuotta myöhemmin kyseinen litiumiin rakastunut kirjoittaja sai litiumista munuaisvaurion, minkä johdosta hän tulee tarvitsemaan päivittäistä dialyysia ja elinsiirron. Moncrieff katsookin, että todennäköinen vakava elinvaurio on liian kallis hinta lääkkeestä, jonka tehoa manian hoidossa ei edes ole vakuuttavasti osoitettu. Eli hoitosi on vahvojen toiveiden ja hermomyrkyn varassa, tsemppiä tosiaan tarvitaan.

        Duodecimissakin on tosiaan ollut jo juttu, jonka mukaan litium aiheuttaa 25 %:lle käyttäjistään yli 2 vuoden käytössä munuaisvaurion. En tiedä, onko tämä kyseinen munuaisvaurio aina tuollainen kertomasi totaalinen tuhoutuminen dialyyseineen, mutta pysyvä (parantumaton) munuaisvaurio yhtä kaikki. Neljäsosalle sitten sellaista; erikoista, että tällaista enää määrätään ihmisille.


    • Anonyymi

      Voiko lito lääkityksen aikana ottaa korona rokotteen tietääkö kukaan??

    • Anonyymi

      Älä ota litoa myrkky!

    • Anonyymi

      Vaihda lito kepitoriiniin , ei vapise kädet eikä sisuskalut mene rikki!
      Lääkärin suositus 100mg. Iltaisin
      T Lääkäri

    • Anonyymi

      Onko teillä kestänyt kauan jalkojen ja käsien heikotus ja vapina kun olette aloittaneet Lito lääkityksen?

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      52
      5056
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3327
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1462
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      182
      1307
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      1000
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      898
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      867
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      806
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      748
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe