Kelan tuet

Huolissani olen

Elikkäs minulla LA 14.8. ja kaksosia odottelen. Neuvola vasta ensi kuun puolessa välissä jolloin saan infoa ja kaavakkeita kelan tukia varten.

Nyt olenkin pyöritellyt mielessäni että mitenköhän minulle mahdetaan maksaa niitä tukia, tuleeko kaksosista automaattisesti jotakin korotusta siihen äitiysrahaan vai onko se ihan normaalisti se summa minkä olen laskenut kelan sivuilta 2007 vuoden tulojen mukaan. Huolestuttaaa vain kun summa on kohdallani aika pieni päivää kohden kun olen pätkätöitä vain tehnyt. Lapsilisän nyt ymmärränkin mutta että onko tuo äitiys- ja vanhempainraha siis sama kuin että odottaisin yhtä lasta vain?

Ei me nyt ihan kuolemaa tehdä kun ukko on kyllä töissä ja tienaa ihan keskivertoisesti mutta kun on asuntolainat ja autot sun muut tuossa joten miehen tili menee kutakuinkin niitä hoitaessa joten minun huolekseni jää tämä koko konkkaronkan syöttäminen ja vaipoissa pitäminen mutta mietityttää vain että miten se mahtaa onnistua minimituilla?

6

1989

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tupla-tuplat

      ... että kaksosäidit "häviävät" rahallisesti (vaikkakin voittavat tuplapotin ;-)).
      MUTTA monikkovanhemmat saavat 60 päivää pidennetyn vanhenpainvapaan sekä äitiysavustuksen x 3.

      Kyllä se on onnistunut muiltakin, joten miksikäs ei teiltä?

      Onnea ja jaksuja!

      • *ap

        Ei muuta kun vaan kirjaa pitämään tuloista ja menoista niin onnistunee varmasti :) Kiitoksia tiedosta.


    • Monen mude

      Jos,et tiedä,niin lastenhankkiminen ei ole busnestä!Koeta pärjätä!

    • Nonna-84

      Samoja asioita murehdin myöskin silloin odotusaikana. Meilläkään ei miehellä mitkään hirmutulot ole ja itse sain kelasta vain sitä minimiäitiyspäivärahaa. Kuitenkin ollaan selvitty ja pojat nyt 1v2kk.
      Nyt saan hieman enemmän kelalta, kun oon kotihoidontuella (jotain reilu 100euroa enemmän jää käteen). Meillä kaksosten lisäksi 4v tyttö.

      Äitiysavustuksen otin silloin rahana, jotka käytettiin vaunujen ostoon. Vaatteita oli jo jonkin verran varastossa ja lisää hommasin sitten kirppareilta ja ihan pienimpiä (50-56cm) ostin kaupasta.

      Nyt pitäisikin sitten ostaa molemmille pojille keväthaalarit ja ensiaskelkengät.. siihen saa käyttää sievoisen summan rahaa, mutta onneksi on vähän laitettu etukäteen sivuun!:)

    • Myös monikkoäiti

      Hei!

      Kyllä varmasti pärjäätte, jos et meinaa kaikkea uutena kaupasta ostaa. Käytä kirppareita hyväksi, pyydä kavereilta ja sukulaisilta vanhoja. Uusia voi sitten käyttää kyläreissuilla yms..
      Vaippoihin menee sievoinen summa, myös kestikset maksaa: Jos teillä on LIDL lähistöllä, osta sieltä vaippoja. Ovat aivan yhtä hyviä kuin muutkin. Hinta vain on noin 4-5e halvempi!! Taitavat vielä ollakin Liberon tekemiä..
      Ja niistä tuista itsestään.
      Olettehan huomanneet vaihtoehdon, että isä voi siis jäädä lasten synnyttyä melkein 3kk:ksi kotiin (tämä on juuri se monikkolisä..) vanhempainrahalle, joka taitaa olla tulosidonnainen. Se aika, jonka isä on kotona, lyhennetään äidin ajasta pois. Jos on mahdollista, käyttäkää sitä. On aivan ihanaa..!
      Kela huomioi automaattisesti toissavuoden verotulot, ellei nykyiset tulot eroa vähintään 20%:ia niistä, eli siis vaikka 2007 tulot olisivat 1200e ja nyt tienaisit 1800e niin raha voidaan tällöin maksaa ja laskea tuon korkeamman mukaan.

      Pärjäätte kyllä varmasti! :)

      • *ap*

        Kiitos kullanarvoisista vinkeistäsi!

        Juu, olen jo pitkälle kiitollinen siitä että ihmiset jaksavat olla kiinnostuneita "tilastani" ja auttavat minkä kykenevät, vaatteita on sadellut puolin ja toisin sekä muutakin hyödyllistä tavaraa - tässä tilanteessa otan enemmän kuin mielelläni avun vastaan iloisena, vaikka olen aiemmin ollut kovin itsepäinen,että en apuja kaipaa.

        Kuinka sattuukaan, LIDL on vain kivenheiton päässä, olenkin jo pitkään taivastellut vaippojen hintoja cittareissa ja prismoissa. Ja nyt varsinkin kun tuplaten tarvitaan niin todellakaan ei tarvitse olla Liberoa. Alkuun näin, muuten olenkin kestovaippojen kannalla kun niitä kerran osaan itsekin tehdä. Ruuat toki osaan itsekin tehdä, soseet ja sen semmoiset, niihinkin saa uppoamaan pitkän pennin jos purkkeja ostaa.

        Tuota isän kotiin jäämistä on vielä syytä miettiä uudemman kerran sitten kun on ajankohtaista...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      79
      1820
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1699
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1524
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1204
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1203
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1192
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1146
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1131
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      8
      1129
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1114
    Aihe