Minkälaisia arvoja teillä munasarjasyöpää sairastaneet on ollut ennen leikkausta? Minulla nyt karvan alle 200, ja kuvauksissa (ultra ja ct) epäilty pahanlaatuista. Voiko olla niin, että ei olisikaan pahanlaatuinen? (lääkäri sanoi olevan monilokeroinen jne)
CA 12-5
15
23462
Vastaukset
- gyne
alkuvaiheen syövässä tai harvinaisempien syöpälaatujen kohdalla normaalikin, vaihdevuodet ohittaneella alle 35 ja nuoremmalla alle 65. 80%:ssa munasarjasyöpätapauksista arvo on koholla, mutta vaihteluväli on suuri muutamista sadoista useisiin tuhansiin. Arvoa voi nostaa myös mm. tulehdukset, endometrioosi tai joku muu vatsakalvon ärsytystä aiheuttava tila.
Paras tilanne on kun arvoa käytetään yhdessä ultraäänitutkimuslöydöksen ja naisen iän kanssa (munasarjasyöpä tavallisempi menopaussin jälkeen). Pahanlaatuisuuteen viittaavat mm. munasarjakasvainten molemminpuoleisuus, kiinteät alueet, nesteonteloiden sisäkasvut ja vapaassa vatsaontelossa oleva neste eli askites, samaten jos muualla vatsaontelossa näkyy pesäkkeisyyttä. Hyvänlaatuisetkin muutokset voivat olla monilokeroisia, eikä esim. suuri koko välttämättä tarkoita pahanlaatuisuutta.
Valitettavasti lopullisesti asia selviää vasta leikkauksessa otetuista näytteistä.- Kohtusyöpä
Silloin löydettiin kohdustani syöpä, merkkiaine oli vain 7. Poistoleikkauksen jälkeen kohosi 52, siis päivä ennen solusalpaajatiputusta.Juuri kohdusta kaavitusta kohteesta otetusta koepalasta todettiin PAD-tuloksena syöpä. Joka kerta päivä ennen solusalpaajatiputusta otettiin verikokeita, Ca-12-5 putosi sitten ja pysytteli 7-8 tienoilla. Nyt olen työelämässä, 2. kontrolli käyty ja seuraava kesäkuussa.
Sopeutumisvalmennuskurssilla oli kaksi naista, joilla oli munasarjasyöpä. Toisella on krooninen syöpä, v. 2000 todettu,syöpä nyt remissiossa.Useita rankkoja hoitoja käyty. Toisella taas uusi suolistosyöpä,munasarjasyöpä v.2005 ja tämä uusi vuoden 2008 syksyllä, mutta en tiedä onko etäispesäkkeenä vai erillisena syöpänä. Hän silti selviytyi toisen kerran rankoista hoidoista ja äskettäin vietti yli 60 vuotiaana synttäreitään.Kurssilla eräs munasarjasyövän potilas oli huolestunut kohonneesta Ca-12-5 ( n. 900), mutta silti hänen yleisvointinsa ja muut veriarvot oli hyviä ja kävi lääkäreillä, ei ollut aihetta lisähoitoihin. Luennoitsija sanoi, että ei ole silti aihetta huoleen, seurataan vaan yleistuntemuksia ja verikokeita. Hän sanoi, että voi olla krooninen syöpä. - Anni*
Kohtusyöpä kirjoitti:
Silloin löydettiin kohdustani syöpä, merkkiaine oli vain 7. Poistoleikkauksen jälkeen kohosi 52, siis päivä ennen solusalpaajatiputusta.Juuri kohdusta kaavitusta kohteesta otetusta koepalasta todettiin PAD-tuloksena syöpä. Joka kerta päivä ennen solusalpaajatiputusta otettiin verikokeita, Ca-12-5 putosi sitten ja pysytteli 7-8 tienoilla. Nyt olen työelämässä, 2. kontrolli käyty ja seuraava kesäkuussa.
Sopeutumisvalmennuskurssilla oli kaksi naista, joilla oli munasarjasyöpä. Toisella on krooninen syöpä, v. 2000 todettu,syöpä nyt remissiossa.Useita rankkoja hoitoja käyty. Toisella taas uusi suolistosyöpä,munasarjasyöpä v.2005 ja tämä uusi vuoden 2008 syksyllä, mutta en tiedä onko etäispesäkkeenä vai erillisena syöpänä. Hän silti selviytyi toisen kerran rankoista hoidoista ja äskettäin vietti yli 60 vuotiaana synttäreitään.Kurssilla eräs munasarjasyövän potilas oli huolestunut kohonneesta Ca-12-5 ( n. 900), mutta silti hänen yleisvointinsa ja muut veriarvot oli hyviä ja kävi lääkäreillä, ei ollut aihetta lisähoitoihin. Luennoitsija sanoi, että ei ole silti aihetta huoleen, seurataan vaan yleistuntemuksia ja verikokeita. Hän sanoi, että voi olla krooninen syöpä.arvo oli 70-8o välillä useita kuukausia
endometrioosin takia. - titta_n
Anni* kirjoitti:
arvo oli 70-8o välillä useita kuukausia
endometrioosin takia.miten olet pärjäillyt endon kanssa, mitä oireita ja hoitoja? Kun minulla vähän epäillään että toisella puolella olisi endoa....
- Anni*
titta_n kirjoitti:
miten olet pärjäillyt endon kanssa, mitä oireita ja hoitoja? Kun minulla vähän epäillään että toisella puolella olisi endoa....
kävi sitten niin,että minua ultrattiin tavallisella- ja doppler-ultralla.
Nähtiin,että munasrjoissa on jotain häikkää.Jouduin leikkaukseen.Pieni epäilys oli myös munasarjasyöpään,koska ne arvot olivat koholla kokoajan.
Leikkauksessa sitten selvisi,että munasarjoissa oli endometrioomat,vatsakalvolla ja peräsuoleen myös kiinnittyneenä endometrioosia.
Poistettin munasarjat/johtimet ja kohtu.
Munasarjat olivat sen verran pahoin vaurioituneet,että ne katsottiin järkevimmiksi poistaa.
Oireita oli tosiaan hyvin monenlaisia:
-huonoa oloa lähes päivittäin
-tärinäkipua
-alaselkäkipuja
-vatsakipuja
-kuukautisten lähestyessä liikkuminen oli toisinaan hyvin tuskallista. - kohtusyöpä
Anni* kirjoitti:
kävi sitten niin,että minua ultrattiin tavallisella- ja doppler-ultralla.
Nähtiin,että munasrjoissa on jotain häikkää.Jouduin leikkaukseen.Pieni epäilys oli myös munasarjasyöpään,koska ne arvot olivat koholla kokoajan.
Leikkauksessa sitten selvisi,että munasarjoissa oli endometrioomat,vatsakalvolla ja peräsuoleen myös kiinnittyneenä endometrioosia.
Poistettin munasarjat/johtimet ja kohtu.
Munasarjat olivat sen verran pahoin vaurioituneet,että ne katsottiin järkevimmiksi poistaa.
Oireita oli tosiaan hyvin monenlaisia:
-huonoa oloa lähes päivittäin
-tärinäkipua
-alaselkäkipuja
-vatsakipuja
-kuukautisten lähestyessä liikkuminen oli toisinaan hyvin tuskallista.Kiitos Anni, että kerroit endometrioosista, joka näkyi kohonneena Ca-12-5 veriarvossa. Tietääkseni se ei ole syöpä. Mutta sinun potemasi oireet olivat aika pahoja. Tehtiin aika radikaali leikkaus sinulle. Onko sinulla ennestään lapsia? Kun sinulta poistettiin kohtu.
Endometrioosi on semmoinen sirottumatauti joka puolella vatsaa häiritsevänä ja pahasti oireihtivana.
Sinulle voimia eteenpäin elämässä toipuneena ja terveenä naisihmisenä! - Anni*
kohtusyöpä kirjoitti:
Kiitos Anni, että kerroit endometrioosista, joka näkyi kohonneena Ca-12-5 veriarvossa. Tietääkseni se ei ole syöpä. Mutta sinun potemasi oireet olivat aika pahoja. Tehtiin aika radikaali leikkaus sinulle. Onko sinulla ennestään lapsia? Kun sinulta poistettiin kohtu.
Endometrioosi on semmoinen sirottumatauti joka puolella vatsaa häiritsevänä ja pahasti oireihtivana.
Sinulle voimia eteenpäin elämässä toipuneena ja terveenä naisihmisenä!lapset jo saatuna,joten sikäli ei ollut vaikea luopua kohdusta ja munasarjoista :)
Sikäli harmillista,että vaihdevuodet alkoivat samantien,kun leikkauksesta paranin,ikää kuitenkin oli vain 38v.
Hormoonihoito aloitettin ja ihan kivasti on mennyt,ainakin tähän asti :) - titta_n
Anni* kirjoitti:
lapset jo saatuna,joten sikäli ei ollut vaikea luopua kohdusta ja munasarjoista :)
Sikäli harmillista,että vaihdevuodet alkoivat samantien,kun leikkauksesta paranin,ikää kuitenkin oli vain 38v.
Hormoonihoito aloitettin ja ihan kivasti on mennyt,ainakin tähän asti :)sinulla endo oireillut leikkauksen jälkeen? Eikö se ole kuitenkin krooninen tauti?
Kuinka pian leikkauksen jälkeen aloitettiin hormonihoito? - Anni*
titta_n kirjoitti:
sinulla endo oireillut leikkauksen jälkeen? Eikö se ole kuitenkin krooninen tauti?
Kuinka pian leikkauksen jälkeen aloitettiin hormonihoito?on kylläkin epämääräisiä lantio-ja alavatsakipuja,lienevätkö sitten endoa vai leikkauskiinnikeiden oireilua.
Olen kyllä muistaakseni lukenut jostain,että endo voi uusiutua,jos leikkauksessa ei saada kaikkea poistettua.
Hormonihoidon aloitin heti,kun sairaalasta kotiuduin. - titta-n
Anni* kirjoitti:
on kylläkin epämääräisiä lantio-ja alavatsakipuja,lienevätkö sitten endoa vai leikkauskiinnikeiden oireilua.
Olen kyllä muistaakseni lukenut jostain,että endo voi uusiutua,jos leikkauksessa ei saada kaikkea poistettua.
Hormonihoidon aloitin heti,kun sairaalasta kotiuduin.minulla sitten todettiin leikkauksessa vaikea endometrioosi. Kohtu, suoli, munasarjat ja kaikki kiinni toisissaan ja muutenkin kiinnikkeitä vatsan alueella. Kohtu ja munasarjat lähti, hormonihoito aloitettiin jo sairaalassa kun tuli oireita. Saa nähdä mitä oireita siitä sitten alkaa tulla.... Ja minulla ei kaikkea saatu pois, oli niin pahasti virtsanjohtimien ja valtimoiden takana, että vaurioriskin vuoksi ei uskaltanut leikata. Ja suolessakin luultavasti on sitä, menen heti tähystykseen kun tästä toivun.
- titta-n
titta-n kirjoitti:
minulla sitten todettiin leikkauksessa vaikea endometrioosi. Kohtu, suoli, munasarjat ja kaikki kiinni toisissaan ja muutenkin kiinnikkeitä vatsan alueella. Kohtu ja munasarjat lähti, hormonihoito aloitettiin jo sairaalassa kun tuli oireita. Saa nähdä mitä oireita siitä sitten alkaa tulla.... Ja minulla ei kaikkea saatu pois, oli niin pahasti virtsanjohtimien ja valtimoiden takana, että vaurioriskin vuoksi ei uskaltanut leikata. Ja suolessakin luultavasti on sitä, menen heti tähystykseen kun tästä toivun.
Vielä lisäyksenä, että CA 12-5 oli pudonnut leikkaukseen mennessä arvoon 144
- ........
Kiitos tuhannesti tästä tiedosta. Sain tästä hiukan toivoa, sillä kasvaimeni on monilokeroinen, mutta arvo normaali. Sain lisää toivoa, että kasvain olisi hyvänlaatuinen lokeroista huolimatta. Muutaman viikon päästä menen leikkaukseen. Pelottaa ihan hirveästi.
- saman kokenut
........ kirjoitti:
Kiitos tuhannesti tästä tiedosta. Sain tästä hiukan toivoa, sillä kasvaimeni on monilokeroinen, mutta arvo normaali. Sain lisää toivoa, että kasvain olisi hyvänlaatuinen lokeroista huolimatta. Muutaman viikon päästä menen leikkaukseen. Pelottaa ihan hirveästi.
Hei! Älä ole liian huolissasi, myös minulla oli monilokeroiset kasvaimet munasarjoissa ja sen lisäksi CA 12-5 merkittävästi koholla, mutta epäilyistä huolimatta kasvaimet olivat hyvälaatuiset. Ikäiselläni kuulemma harvinaista, että tämäntyyppinen kasvain on hyvänlaatuinen, mutta näin minun tapauksessani kävi. Tsemppiä leikkaukseen!
- Ajkk
........ kirjoitti:
Hei, kuinka silloin kävi? Oliko hyvänlaatuinen? Kiinnostaa kun itsellä sama tilanne nyt.
- epilooki
Minulla arvo on 29 ja on todettu kaavinnassa kohtusyöpä. Nyt menossa mangneettitutkimukset ym, leikkaukseen olen menossa ilmeisesti parin viikon päästä. Kohtu ja munasarjat poistetaan, leikkauksessa otetun näytteen perusteella päätetään, poistetaanko myös imusolmukkeet. Tulevaisuus on hämärän peitossa, mielialat liikkuvat itkusta raivoon. Ajattelen, että tämä on minulle jokin rangaistus. En ole uskonnollinen. mutta ajattelen, että nämä elämän loppuvaiheen kärsimykset ovat se helvetti, jota kuolemanjälkeiseksi kuvataan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073215GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja531092Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351032- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24851