Jos mielit puhujaksi, kansanedustajaksi tai vallan presidentiksi, niin kaikista helpoimmin pääsisit seurapuhujaksi täyttämällä seuraavat ehdot:
Pyri lukion jälkeen teologiseen tiedekuntaan, sillä opiskeltuaisi papiksi, saat takuuvarmasti puhujaksi ylenemisen, mikäli olet ollut alunperin vanhoillislestadiolainen.
Jos ei kiinnosta papin ura, niin ei voi puhujankaan pesti kiinnostaa. Yleensä puhjaksi ei tarvitse pyrkiä, eikä saakkaan, vaan siihen joudutaan. Kun olet aktiivinen seurakunnassa ja käytät puheenvuoroja, joissa ylistät Jumalan valtakuntaa ja Jumalan lapsia, kutsua puhujan paikalle ei tarvi kauvaa odottaa.
Mutta jos kansanedustajan urasta ja politiikasta kiinnostut ja satut vielä eduskuntaan nousemaan, melko varmasti saat kutsun myös puhujan tehtäviin.
Myös kunnallispolitikot ovat haluttua kamaa puhujan tehtäviin.
Mutta edelleen: Opettajat, poliisit ja lääkärin uran valinneet voivat saada kutsun sananjulistajaksi. Poikkeuksiakin on. Maajussikin kelpaa joissakin tapauksissa, kuten Matti Lääkkö.
Tupakoinnilla ei ole mitään merkitystä, oletko kelvollinen puhuja, kunhan et vaan saarnaamaan tupakasta ala.
Mutta miksi halutaan sellaiseen tehtävään, kuin Jumalan sanan saarnaajaksi sellaiseen seurakuntaan, jossa puhuja ei saa kehittyä tai nousta urallaan. Puhuja ei saa tuntea olevansa opettaja, vaan nöyrä palvelija.
Missä vaiheessahan puhuja parka sitten voisi tuoda jotain uutta? Kun Jumala antaa sanat suuhun, niin voihan jonain kertana käydä niin, että puhujan kautta kirkastuu jokin uusi asia synniksi tai jotain syntinä pidettyä ei enää tarvitse syntinä pitää.
Kukahan puhuja uskaltaa ensimäisenä julistaa, että äidin terveydentilan takia ei ole syntiä, vaikka taivaallisia lahjoja ei enää otettaiskaan vastaan.
Puhuja ei ole sama kuin opettaja tai neuvonantaja.
Puhujien pitää puhua vain niistä asiosita, joista on yleisesti sovittu SRK:n suurissa vuosikokouksissa. Puhujien pitää toistaa ja kerrata niitä samoja teemoja, muuten hänen puheensa ei vastaa aamenta.
Puhujan osa on raskas ies. Hän kipuilee jatkuvasti sen kanssa, onko hän kelvollinen. Tällaista kipuilemista katsotaan kuitenkin suopeasti, sillä se on merkki siitä, että puhuja on oikeassa hengessä.
Jos kukaan ei haluaisi vl-puhujaksi, tämä joukko olisi hiljaa ja karttelisi ettei vaan tulis huomatuksi. Ilmeisesti tähänkin epäkiitolliseen tehtävään on halukkaita, sillä esillä oleminenhan on monille ihmisille mieluisaa.
Puhujille olisi mieluisa saada nähdä kuulijajoukosa
kyyneleitä ja tunteiden purkauksia.
Hyvä puhuja kun saa liikutuksia aikaan. Huono puhuja taas sen, että kansa nuokkuu unen ja valveillaolon rajamailla.
Puhuja ei voi toteuttaa itseään millään tavalla.
Tarkoitan, ettei voi pitää hyvää puhetta, sellaista kuin itse haluaisi, ainakin pitää muistaa toistaa näitä samoja tuttuja lauseita, Jumalan valtkunnassa asuu Jumalan lapsia. Uskokaa kaikki nimellisetkin synnit anteeksi.
Saanhan minäkin vielä uskoa?
Puhujillekkin tulee vipauksia, siis sellaisia, jotka ei vastaa henkeen, mutta nämä pitää varmuuden vuoksi puheen lopussa pyytää seurakunnalta anteeksi, vaikka ei itse hoksaiskaan vipanneensa, puhuneensa asian vierestä.
Aarno Haho sanoi kerran kansanopistossa meille poikosille näin: "Se on poijat niin, että jos teitä tultaisiin pyytämään puhujaksi, niin se on mentävä, vaikka suussa ei olisi muuta kuin sylkeä ja pää olis tyhjä kuin pärekori!"
Haluaisitkos puhujaksi ?
18
804
Vastaukset
- riittävästi
on helppo olla puhuja.
Raamatusta pieni pätkä kuin ohjeeksi. Ja 100 tunnéttua fraasia perään niin siinä on tunnin puhe.
Muuta ei tarvitse.- sanankuulia.
Niitä on sellaisia puhujia, joilla ei koskaan sana aukea, vaan pitää alkaa noita tavanomaisia fraaseja lausumaan kerta toisensa perään.
Suviseuroihin kyllä sitten valitaan sellaiset puhujat, joilla on todellista antia ja sana luistaa, että kyllä ne hyvät ja huonot puhujat joissakin tapauksissa valkataan.
- Ranking lista
Erään tunentun vl-puhujan tyttö (naimisissa) kertoi muutama vuosi sitten, että puhujilla on pisteytys ja ranking järjestys.
Väittämänsä mukaan taivaassa olisi paremmat oltavat mitä enemmän pisteitä haalittu.
Ei ole feikki ja tyttö (tai nainen oikeastaan) aivan vakavissaan kertoi. Väitti olevansa mukana vl-liikkeessä.
Pitääkä paikkaansa ? Tuntuu vähän jehovien tapaiselta touhulta.- mutta juhlapuhujat
...juhlapuhujat suviseuroissa tiedetään valitun.Suviseurapuhujaksi pääseminen on melkoinen kunnia asia, eli sinne ei pääse kovin huonoantinen pälpättäjä.
Jokaisen olisi päästävä elämänikäisen puhujauransa aikana puhumaan suviseuroihin, mutta läheksään kaikki eivät koskaan.
En tiedä, missä raatissa nuo juhlapuhujat valitaan, mutta ei sinne kaikkia hyväksytä.
Nämä ovat sellaisia pisteytysasioita, joita ei julkisuuteen tuoda ja saamme vain arvailla ja tehdä johtopäätöksiä. - Kuka panee paremmaksi?
Uskotko todella itsekään, mitä kirjoitit.Ulkona tunnut olevan ,kuin lumiukko kaikesta siitä. mitä vl:t ovat, mutta silti pukataan kommenttia.On tää uskomaton palsta, sanan varsinaisessa mielessä.
- Ranking lista
Kuka panee paremmaksi? kirjoitti:
Uskotko todella itsekään, mitä kirjoitit.Ulkona tunnut olevan ,kuin lumiukko kaikesta siitä. mitä vl:t ovat, mutta silti pukataan kommenttia.On tää uskomaton palsta, sanan varsinaisessa mielessä.
vl-puhujan tytön (naisen) väite tuntuu aika uskomattomalta.
Ei ole minun keksintöä.
- Kuka teillä on
neuvonantaja. Eikö Jumalanpoika Jeesus Kristus saakkaan olla seurakunnan päänä.
Uskallan sanoa, että silloin kun Jeesus ei saa olla seurakunnan päänä ja PyhäHenki Johtajana, menette jokainen harhaan ja pahasti.
Ei Jumala halua ihmis-saarnoja, vaan Hän Jeesuksessa Kristuksessa haluaa antaa virvoituksen Pyhän Hengen Kautta, eikä minkään ihmisen viisauden ja opittujen Fraasioiden kautta. Siis, antakaa tilaa Jumalan Pyhälle Hengelle ja kerrankin kuunnelkaa, mitä Jumalalla on teille sanottavaa.
Voi teitä ihmisviisauden varassa saarnaajat.
Jumala on kyllä luvannut täyttää suusi, kun sinä sen avaat, mutta niillä sanoilla, mitä PyhäHenki seurakunnalle tahtoo sanoa.
En ole pyrkimässä puhujaksi, enkä papinkaapua itselleni sovittamassa, mutta sanon vain ja ainoastaan sen, mitä JumalanHenki sanottavaksi on antanut.
Jumala ei asu käsintehdyissä temppeleissä, eikä hyväksy Kyyhkystenmyyjien pöytiä tänäkään päivänä.
Hän itse tulee kaatamaan jokaisen, niin papin, kuin piispankin, joka on Jumalansanaa vastaan saarnoissaan.
Miksi saarnaatte ihmisen korvasyyhyyn?, eikö ole aikaa olla Jumalan neuvotteluissa ja kysyä, mitä sinä Herra haluat, että kansasi saisi kuulla.
Ettekö viivy Hänen neuvottelussaan rukoillen ja sanoen, Herra puhu palvelijasi kuuntelee.
Voitko sanoa näin.
Ihmiskäskyjä on ja lakia luettu tälle kansalle, mutta Jumalan täydellisestä ristin sanomasta olette unohtaneet kertoa, että pirasr Jeesuksen verta riittää syntiselle Armoa anovalle.
Viimeiset lauseet olivat mainittu Aarno Haho:sta.
Hän oli meidän avioliittomme 47v sitten siunaamassa, missä seurakunta oli todistamassa.
En edes muista, mitä hän silloin saarnasi, mutta se ei todella riitä, että suussa on vain sylkeä ja pää tyhjä.
Niin jos Jeesus Kristus saa olla puheen keskipiste Pyhän Hengen kanssa, niin onnistuu, jos ei ole kuin sylkiä suussa.
Tämä kansa tarvitsee rakastavaa armahtavaa Jumalaa, joka ei laita läksy läksyn päälle, käsky käskyn päälle.
Jumala ei katso henkilöön, kenet Hän ottaa jaloon tehtävään ja kuka on hänen sanalleen uskollinen, eikä puhu omiaan.
Kenet Hän tehtävään valmistaa, hänellä on rakastava Armahtava ajatus, ajatus ennenkaikkea, eksyneille, haavoittuneille, heikoille, sillä itse Hän Jeesus Kristus tulee sitomaan haavoittuneet ja tuo takaisi eksyneet ja poispoikenneet.
Annetaan Jumalan PyhänHengen tulla seurakuntiin tuomaan viestiä taivaasta, miten Hän vielä pelastaa ja toimii, kun Hänelle annetaan täyden vallan, eikä ihmis viisauden varassa tehden muotomenoja.
Jumala itse on siirtävä hännän pääksi ja pään hännäksi, milloin Hän sen parhaaksi näkee.
Olkaamme valmiina vastaanottamaan Kuningasten Kuningasta ja Herrojen Herraa, Jeesusta Kristusta.
näin sanoo totinen jumalan Henki vähäisen palvelijattarensa kautta- aloittaja.
No niin, kerrankin joku innostuu vastaamaan ja ihan asiallisestikin. On täällä siis aitojakin uskoa tunnustavia, vaikka tämä on heiltä kielletty palsta.
Haho oli huumorimiehiä, minulla olisi paljonkin hänen huumorilausahduksiaan, kun kirjoitin niitä muistiin sitä mukaa kun hän niitä laukoi tulemaan.
Mutta eikös ne asiat ja puhujain puhetavat mene kummiskin käytännössä näin, niinkuin kuvasin.
Katsos, minä kun olen reaaliuskovainen, siis sellainen, joka näkee asioiden syvemmänkin puolen - en kanna mitään epidemiaa
aloittaja. kirjoitti:
No niin, kerrankin joku innostuu vastaamaan ja ihan asiallisestikin. On täällä siis aitojakin uskoa tunnustavia, vaikka tämä on heiltä kielletty palsta.
Haho oli huumorimiehiä, minulla olisi paljonkin hänen huumorilausahduksiaan, kun kirjoitin niitä muistiin sitä mukaa kun hän niitä laukoi tulemaan.
Mutta eikös ne asiat ja puhujain puhetavat mene kummiskin käytännössä näin, niinkuin kuvasin.
Katsos, minä kun olen reaaliuskovainen, siis sellainen, joka näkee asioiden syvemmänkin puolenKerron vain sen, mitä Jumala on minulle antanut sanottavaksi.
En karsinoi ketään uskovaa, joka tunnustaa, että Jeesus on Herra. Tiedän, että on minun lisäksi taivaaseen menossa muitakin lampaita, kuten Jeesus sanoo. Siis sama taivas ja sama Jumala Jeesuksessa voi kaikki, joka minua vahvistaa.
Haluankin sanoa, että kun olen nainen, en ole muuhunkuin rukoilemaan veljien puolesta, että Jumalansana leviäisi heidän kauttaan väärentämättömänä ja Jumala herättäisi uusia palvelijoita oikealla työnäyllä, jotta mahdollisimman moni saisi tulla löydettyä Jeesuksen avulla.
sinua siunata tahdon, jos olet väsynyt työstä.
Tai levottomasta yöstä, sinua siunata tahdon.
Jeesuksen nimessä - aloittaja.
aloittaja. kirjoitti:
Katsos, minä kun olen reaaliuskovainen, siis sellainen, joka näkee asioiden syvemmänkin puolenHaho muuten arvosteli muita saarnamiehiä ja heidän puhetyylejään ja vipauksiakin.
Hän vähän niinkun ylenkatsoi muita kun oli omasta mielestään hyvä puhuja. - sama.
en kanna mitään epidemiaa kirjoitti:
Kerron vain sen, mitä Jumala on minulle antanut sanottavaksi.
En karsinoi ketään uskovaa, joka tunnustaa, että Jeesus on Herra. Tiedän, että on minun lisäksi taivaaseen menossa muitakin lampaita, kuten Jeesus sanoo. Siis sama taivas ja sama Jumala Jeesuksessa voi kaikki, joka minua vahvistaa.
Haluankin sanoa, että kun olen nainen, en ole muuhunkuin rukoilemaan veljien puolesta, että Jumalansana leviäisi heidän kauttaan väärentämättömänä ja Jumala herättäisi uusia palvelijoita oikealla työnäyllä, jotta mahdollisimman moni saisi tulla löydettyä Jeesuksen avulla.
sinua siunata tahdon, jos olet väsynyt työstä.
Tai levottomasta yöstä, sinua siunata tahdon.
Jeesuksen nimessäNyt meni kommenttisi yli hilseen.
Ei minua tarvitse siunata, pärjään oikein mainiosti ominkin avuin - näinhän se käy
aloittaja. kirjoitti:
Haho muuten arvosteli muita saarnamiehiä ja heidän puhetyylejään ja vipauksiakin.
Hän vähän niinkun ylenkatsoi muita kun oli omasta mielestään hyvä puhuja.Joka itsensä ylentää, hänet alennetaan.
Rukoillaan Haholle UUTTA VOIMAA JA TAIVAALLISTA VIISAUTTA VELJIÄ KOHTAAN.
EHKÄ HÄNELLÄ ON IKÄKIN JO TEHNYT UUPUMUSTA, MUTTA JUMALA ON LUVANNUT ANTAA UUDEN VOIMAN, MYÖS HÄNELLE. - vuodatuksestasi ?
näinhän se käy kirjoitti:
Joka itsensä ylentää, hänet alennetaan.
EHKÄ HÄNELLÄ ON IKÄKIN JO TEHNYT UUPUMUSTA, MUTTA JUMALA ON LUVANNUT ANTAA UUDEN VOIMAN, MYÖS HÄNELLE.Toivon niin, niin paljon olit nähnyt vaivaa tekeleesi värkkäämisessä.
Uutta putkeen vaan, kun saat keksittyä uuden mojovan aiheen.Insestiä, vl:n moottorisahamurhia ja muuta perheväkivaltaa, ym,ym vois yrittää kaataa uskovaisten niskaan,ei oo aivan just taas käsiteltykään. Joku tietämätön saattaa uskoakin.
Lopuksi pitää sanoa kuin nää palstan "viisaat", (omasta mielestään, Kempsut, ym Hellarit, vaparit, Hysit) että: Sinausta ! - enkä tosikkokaan
näinhän se käy kirjoitti:
Joka itsensä ylentää, hänet alennetaan.
EHKÄ HÄNELLÄ ON IKÄKIN JO TEHNYT UUPUMUSTA, MUTTA JUMALA ON LUVANNUT ANTAA UUDEN VOIMAN, MYÖS HÄNELLE.Aloittajana vakuutan kirjoittaneeni omien kokemuksieni, tuntemisieni, kuulemisieni ja näköaistin saamien havaintojen pohjalta.
Luonteenpiirteisiini kuuluu tehdä havaintoja ympäröivästä maailmasta reeali näkökulmasta.
Minun olisi pitänyt alkaa juorulehden toimittajaksi, sillä yleensä etsin kaikesta niitä huvittavia puolia.
Päivämies kehukoon lehdessään seurakuntaansa, minun tehtäviini kuuluu kertoa mitalien toisen puolen asioista.
Täältä palstalta saa tietoa lestadiolaisesta elämästä kaunistelemattomana.
- puheenpitäjä
puhui näin: "käymään vain tänne tullaan eikä olemaan, niin kuin lauluntekijäkin kauniisti tuossa laulussa sanoo"
- en minä ainakaan
tänne halua jäädä, kun Jeesus tulee omansa hakemaan.
Aivan oikein hän sanoi, meillä on Isän luona asumus, jonne varmasti jokainen Jeesuksen oma haluaa.
- näyttelijä
Tiedän puhujan joka tietoisesti toimii niin miten kirjoitit. Näytelmään kuuluvat tekonöyryys, itsensä vähättely, seurakunnan manipulointi liikutus jaksossa, ym ym . Tämä on tietoista toimintaa. Kuvottavaa. Muut tuntemani puhujat ovat aitoja , "sydämmellä" saarnaavia.
- pääsee jokainen
joka saa oman lapsen kasvatettavaksi. Tätä vastuullisempaa virkaa ei täällä maanpäälä ole ollut, ei ole tänään eikä tule koskaan olemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1107582
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h1065286Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv1163526Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p293517Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska352564Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1191886Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..
...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam3561530Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?961521Jos oikeasti haluat vielä
Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚1311366Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?621364