Tammikuussa myönnettiin rakennuslupia yhteensä 2,1 miljoonalle kuutiometrille, mikä on 39 prosenttia vähemmän kuin viime vuoden tammikuussa, Tilastokeskus kertoo.
Asuinrakennuslupien kuutiomäärä laski 57 prosenttia vuoden takaisesta. Rakennusluvan sai tammikuussa 609 asuntoa. Määrä laski 59 prosenttia.
Myös teollisuus- ja varastorakennuksille sekä liike- ja toimistorakennuksille myönnettyjen lupien kuutiomäärä väheni reilusti viime vuoden tammikuusta. Vain julkisten palvelurakennusten ja maatalousrakennusten lupakuutiot kasvoivat vuotta aiemmasta.
Kuka näinä aikoina
7
351
Vastaukset
- nnnbnn
LAADUKKAASTI!
- rakentaa mökin
kesällä pitkästä tavarasta tammisaareen...että kyllä tässä vielä rakennetaan.
jos ihan tarkkoja ollaan, on nyt todella helppo kilpailuttaa kaikkea.
ja rakennusalalla (1993-) toimineena yrittäjän voin sanoa että hinnat ovat laskeneet materiaaleissa ihan reilusti...villa,styroksi,puu,betoni jne...kaikki on laskenut 20-50%....joten kesämökki tulee huomattavasti halvemmaksi kuin olisi tullut 2007....
ja kun tontti on ollut olemassa jo yli kymmenen vuotta niin eiköhän tuosta ihan hyvin voittoa tule joskus...?- Ostoa pukkaa
Viime vuotisesta ei laskua vielä ole tullut oikeastaan yhtään. Saunamökki avaimet käteen pikkuisen auki 80000 euroa...Joten odotellaan ja kilpailutetaan vielä.
- vetää vaikka
Ostoa pukkaa kirjoitti:
Viime vuotisesta ei laskua vielä ole tullut oikeastaan yhtään. Saunamökki avaimet käteen pikkuisen auki 80000 euroa...Joten odotellaan ja kilpailutetaan vielä.
v****n päähän.
teijotalot,älväri,kannustalo jne.
70-100m2 okt! 30-55m2 autotalli avaimetkäteen hintahaitarilla 84t€-118t€....ja nämä hinnat on jo tarjouksella.
pitkästä puusta teen itse vastaavat 10-15t€ halvemmalla.
että näin.
ps.ensin pitää tietää mistä puhuu ja sitten vielä pitäisi olla rahaa jolla ostaa, ennen kaikkia näitä pitää vielä tiedustella oikeasti hintoja eikä puhua paskaa ja tuhnutella.
piste - Ostoa pukkaa
vetää vaikka kirjoitti:
v****n päähän.
teijotalot,älväri,kannustalo jne.
70-100m2 okt! 30-55m2 autotalli avaimetkäteen hintahaitarilla 84t€-118t€....ja nämä hinnat on jo tarjouksella.
pitkästä puusta teen itse vastaavat 10-15t€ halvemmalla.
että näin.
ps.ensin pitää tietää mistä puhuu ja sitten vielä pitäisi olla rahaa jolla ostaa, ennen kaikkia näitä pitää vielä tiedustella oikeasti hintoja eikä puhua paskaa ja tuhnutella.
pisteKyseessä oli höylähirsinen saunamökki, 25neliötä.
Eli toimittaja tekee perustuksia myöten koko mökin avaimet käteen. Tontti on oma.
Pitkästä tavarasta en ala itse rakentamaan, kun en osaa, eikä ole aikaa sellaiseen. Tontilta myytiin kylläkin monenkin mökin tarpeet viime syksynä pois, mutta en alkanut niitä tukkeja varastoimaan, vaan pidin parempana vaihtoehtona ottaa rahat pois, kun sain täyden veroalennuksenkin.
Eli mökkirahat on kasassa, mutta vielä ei näköjään se hinnoittelu ole mennyt noissa valmismökeissä alaspäin viime vuodesta.
Ainoastaan sen nukkumaparven olisi saanut kaupantekijäisinä nyt (arvo n.3000 euroa)
Eli mitään Älväriä en sinne ole rakentamassa tällä hetkellä, vaan ihan saunamökkiä. Päärakennus saa odottaa vielä pari vuotta ja jos sille on todellista käyttöä, niin kyseeseen voi tulla silloin talopaketti, eikä pelkästään mökkipaketti.
Joten, tiedän mistä minä puhun ja kehoitan ensin lukemaan ja harkitsemaan ennenkuin kuin alkaa hakkaamaan näppistään rikki.
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että pitkästä tavarasta saa mielesen halvemmalla, varsinkin jos itse pystyy ja osaa sitä rakentaa. Lisäksi pitää olla rahat siihen projektiin.
En osaa itse rakentaa, joten valmis paketti ja siihen löytyy rahat. - samaa paskaa
Ostoa pukkaa kirjoitti:
Kyseessä oli höylähirsinen saunamökki, 25neliötä.
Eli toimittaja tekee perustuksia myöten koko mökin avaimet käteen. Tontti on oma.
Pitkästä tavarasta en ala itse rakentamaan, kun en osaa, eikä ole aikaa sellaiseen. Tontilta myytiin kylläkin monenkin mökin tarpeet viime syksynä pois, mutta en alkanut niitä tukkeja varastoimaan, vaan pidin parempana vaihtoehtona ottaa rahat pois, kun sain täyden veroalennuksenkin.
Eli mökkirahat on kasassa, mutta vielä ei näköjään se hinnoittelu ole mennyt noissa valmismökeissä alaspäin viime vuodesta.
Ainoastaan sen nukkumaparven olisi saanut kaupantekijäisinä nyt (arvo n.3000 euroa)
Eli mitään Älväriä en sinne ole rakentamassa tällä hetkellä, vaan ihan saunamökkiä. Päärakennus saa odottaa vielä pari vuotta ja jos sille on todellista käyttöä, niin kyseeseen voi tulla silloin talopaketti, eikä pelkästään mökkipaketti.
Joten, tiedän mistä minä puhun ja kehoitan ensin lukemaan ja harkitsemaan ennenkuin kuin alkaa hakkaamaan näppistään rikki.
Olen samaa mieltä kanssasi siinä, että pitkästä tavarasta saa mielesen halvemmalla, varsinkin jos itse pystyy ja osaa sitä rakentaa. Lisäksi pitää olla rahat siihen projektiin.
En osaa itse rakentaa, joten valmis paketti ja siihen löytyy rahat.kerropa mikä toimittaja sinulle tarjoaa 25m2 pakettia avaimet käteen mallina hintaan 80.000€!?...haloo hei...
itse olen kysellyt teijotaloilta 63m2 taloa (mummonmökki peippi) ja 55m2 tallia avaimetkäteen...pohjineen päivineen...kaikkineen...itselle jää maankaivuut, n.15.000€ liittymineen kaikkineen.
koko paketti TÄYDELLISENÄ alle 100.000€!!!
joten oletkohan ihan oikeasti ihan ajantasalla.... - Ostoa pukkaa
samaa paskaa kirjoitti:
kerropa mikä toimittaja sinulle tarjoaa 25m2 pakettia avaimet käteen mallina hintaan 80.000€!?...haloo hei...
itse olen kysellyt teijotaloilta 63m2 taloa (mummonmökki peippi) ja 55m2 tallia avaimetkäteen...pohjineen päivineen...kaikkineen...itselle jää maankaivuut, n.15.000€ liittymineen kaikkineen.
koko paketti TÄYDELLISENÄ alle 100.000€!!!
joten oletkohan ihan oikeasti ihan ajantasalla....Sähköliittymä 3000 egee, vesi 5000, pohjat ja viemäröinnit yms. 15000. Mökki kaikkine minikeittiöineen, takkoinen yms. 22500-25000 egee. Loppu on pystytyksen ja viimeistelyn osuutta. Hinta on yhteensä 80 000 egee.
Oliko vielä jotain? Minusta on käsittämätöntä, ettet voi hyväksyä, että minulle on kerrottu tuollainen arvio avaimet käteen periaatteella tehdystä mökistä. En siis todellakaan aio tehdä itse yhtään mitään siellä, vaan he ottaa kokonaisvaltaisen urakan, joka sisältää kaiken...Kaiken. Siellä ei ole mitään huuhaalukemia noitten itse tehtyjen maankaivujen urakkahinnoista, vaan jätevesijärjestelmää myöten kaikki on laskettu. Ottaako se sinulla nyt jotenkin kauheasti pattiin, vai mikä on?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p525632Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "692701Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181980No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol371816Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1561808- 191743
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5150881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191141Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy801129Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah64946