Kauhajoen ampujan motiivia ei löytynyt

HTZA

Nuorukaisen ensirakkaus on antanut pakit, lasten, tyypillisellä, tavalla.
Nauraen ja herjaten. Mistä lie herjaten, nenästä, tavasta olla, ujoudesta.. tai mitä vaan.
Nuorukainen sulkeutui itseensä ja sai, runoilijoiden kuvaamia, itsetuhoisia ajatuksia:
AHH! Mun sieluin räytyy, tuska polttaa rintaani, ei lohtua oo, vain kuolema on vapauttava osani ja antaa lohdun, sieluuni, mun!

Tuskansa tykyttävää raastavuutta lisäsi se että ensirakkaus liikkui toisen pojan kanssa, onnelliselta näyttäen ja pussaillen.
Tuo näky poltti liekkiä rinnassaan, joka päivä, ja kalvoi sen sieluun, ammottavan, reiän. Siitä paloi tunteet pois.

Musta synkkyys ei armoa antanut, jäljelle jäi vain kuoleman antama lohtu.
Ja sitä kaipuuta hän purki nettiin, viimeisenä (avunhuutonaan?) uhmanaan, tuntien, miehistä vahvuutta jota ei ennen ollut tuntenut.

Leipääntyneiden ja kyynisten tutkijoiden kysymykset eivät saaneet nuoria avautumaan, eivätkä myöskään pullantuoksuisten sossutätien rutiinilepertelyt.

Ja niin, Koulukavereiden ja harvojen ystävien suusta ei tietoa tullut.
Tuloksena on: Motiivia ei löytynyt.

Olisimmeko me sen motiivin löytäneet?
Me, jotka olemme monimuotoisia, iloisia, pohtivia, ymmärtäviä, ainakin johonkin rajaan asti?

Olisimmeko me kyenneet porautumaan nuoren miehen ystävien ja kavereidensa sieluun toisella tavalla? Saaneet sieltä esiin sen vastauksen.
Perheellisiä kun olemme/olleet.

Ja huulen heittäjät, ei henkilökohtaisuuksiin, kiitos.

33

1195

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • henrii/

että kiusaamisesta ei löydy motiivia, Sehän on tehokkaasti poistettu kouluista, sitä ei näky näky näkyvästi ole...

• HTZA

mutta vain pieni osa.
        Sossun pullatädit,tosiaan, väittävät että uudet toimenpiteet ovat lopettaneet koulukiusaamisen.
        Taustakuorona ovat rehtorit, solistina alan ministeri.
        Aika naispuolista porukkaa.
        Ja sinnehän on nyt lisätty iso määrä, työttömiä psykologeja ja vertaishoitajia ja mitä sitä mössöä nyt on.

Joten: "Koulukiusaus on saatu loppumaan/vähenemään/ lässyn lässyn".
        On Skeidaa.

• HTZA
        HTZA kirjoitti:

mutta vain pieni osa.
        Sossun pullatädit,tosiaan, väittävät että uudet toimenpiteet ovat lopettaneet koulukiusaamisen.
        Ja sinnehän on nyt lisätty iso määrä, työttömiä psykologeja ja vertaishoitajia ja mitä sitä mössöä nyt on.

On Skeidaa.

tuon porukan ei tarvitse pelätä yt-neuvotteluja.
        Ihme vaan on että ne ottaa mukaan SPR:n porukkaakin tuohon lohdutus- ja "kriisityöhön"
        Niiltähän menee palkkaa hukkaan.

• tiukka mamma
        HTZA kirjoitti:

mutta vain pieni osa.

On Skeidaa.

minä sain sen loppumaan oman poikani kohdalla tiukalla tahdollani ja määrätietoisuudellani. Olin nimittäin itsekin koulukiusattu, enkä todellakaan salli että mun lastani kiusataan. Eikä kiusatakkaan, enää!!! Hah!!!!

• lähimmäinen,,,,

omat vanhemmat, ovathan he lähempänä, kuin me tuntemattomat ihmiset.Eikö heidän pitäisi paremmin ymmärtää nuortensa sielunelämää, kuunnella ja auttaa.

• HTZA

mutta et vastaa kysymykseen.
        Heität vain ajatuksiasi.

• lähimmäinen,,,,
        HTZA kirjoitti:

mutta et vastaa kysymykseen.
        Heität vain ajatuksiasi.

että tuskin olisimme pystyneet eläytymään näiden nuorten sielunelämään ja saamaan heistä irti yhtään sen enempää kuin ne, jotka ovat jo yrittäneet heiltä kysellä.
        Eri juttu, jos olisimme heidän vanhempiaan, silloin voisimme paneutua asiaan, koska tuntisimme nuoret paremmin.

• HTZA
        lähimmäinen,,,, kirjoitti:

että tuskin olisimme pystyneet eläytymään näiden nuorten sielunelämään ja saamaan heistä irti yhtään sen enempää kuin ne, jotka ovat jo yrittäneet heiltä kysellä.
        Eri juttu, jos olisimme heidän vanhempiaan, silloin voisimme paneutua asiaan, koska tuntisimme nuoret paremmin.

Nimittäin, jos vanhemmat eivät osaa otta kantaa niin eikö sivullisten pitäisi?
        Jos lapsi istuskelee yksinään, päivästä toiseen, niin eikö pitäisi mennä sinne ja halata ja kysellä: Mikä on?
        Siitäkin huolimatta että Poliisi tulee ja vie "pedofiilin" putkaan. (Sossun, pullatätien vaatimus)

• lähimmäinen,,,,
        HTZA kirjoitti:

Jos lapsi istuskelee yksinään, päivästä toiseen, niin eikö pitäisi mennä sinne ja halata ja kysellä: Mikä on?
        Siitäkin huolimatta että Poliisi tulee ja vie "pedofiilin" putkaan. (Sossun, pullatätien vaatimus)

jokaisella lapsella olla muitakin aikuisia lähellään, ellei vanhemmista ole auttamaan ja osallistumaan.
        Yksinäisyys on huolestuttava asia, siihen löytyy aina joku syy ja olisi hyvä selvittää, mikä se syy on.

• henri/

ei juurikaan puhu kotonaan, että vanhemmat eivät mokaisi itseään huutamalla naama punaisena asiasta, ja sillälailla saamaan lisää kiusaamista.

• HTZA
        henri/ kirjoitti:

ei juurikaan puhu kotonaan, että vanhemmat eivät mokaisi itseään huutamalla naama punaisena asiasta, ja sillälailla saamaan lisää kiusaamista.

pitäisi vanhempien huolestua.
        Miksi lapsi ei puhu.
        Se on paha merkki.

• HTZA

jokaisella lapsella olla muitakin aikuisia lähellään, ellei vanhemmista ole auttamaan ja osallistumaan.
        Yksinäisyys on huolestuttava asia, siihen löytyy aina joku syy ja olisi hyvä selvittää, mikä se syy on.

Jos naapuri puuttuu niin vanhemmat suuttuvat, ja jos huonosti käy tulee pullasossutäti ja vie lapsen ja laittaa naapurin putkaan.
        Yritä siinä selittää että olet hyvää tarkoittava, naapuri, vaan et pedofiili tai potentiaalinen "lapsenkaappaaja".

• ihmisiä, mitä pahaa
        HTZA kirjoitti:

ne on sulle tehneet?
        Ja huom. siellä on myös miehiä työssä!
        (Sinäkin olet kehuskellut vaimonläpsinnällä eli olisi sullakin ja lapsillasikin ollut asiaa moittimillesi sosiaalitoimen ihmisille, perheterapiaan!)

• lähimmäinen,,,
        henri/ kirjoitti:

jos löytyisi joku aikuinen, johon lapsi tai nuori luottaa ja jolle voisi huoliaan kertoa.

• HTZA
        ihmisiä, mitä pahaa kirjoitti:

ne on sulle tehneet?
        Ja huom. siellä on myös miehiä työssä!
        (Sinäkin olet kehuskellut vaimonläpsinnällä eli olisi sullakin ja lapsillasikin ollut asiaa moittimillesi sosiaalitoimen ihmisille, perheterapiaan!)

eivätkä tule koskemaan.
        Mielipide joka minulla heistä on, 22v. Hagiksessa ja Kalliossa, nähtyäni kaikenlaista ja kuultuani, pysyn kaukana jos pystyn vain kävelemään.
        Mitä tulee vaimon läpsimiseen niin siitä on kauan, ja minun lapseni ovat mallikansalaisia, mistä sitten johtuukin.

• Meriläinen

motiivi ollut ihmisviha?
      Maailma on kova paikka elää, täällä petetään ja valehdellaan jatkuvasti joka paikassa.
      En nyt tarkoita että jokainen mutta elämä on kovaa ja kun tarpeeksi yksin miettii ja netistä löytää samoin ajattelevia ihmisiä niin siinä se on.
      On kamalaa että tälläistä tapahtuu, mutta vaikka sitä nyt tässä kuinka pohditaan niin voidaanko seuraavaa ehkäistä? En usko.
      Koskaan ei voi tietää mitä toisen pään sisällä tapahtuu.
      Itse nauroin ystäväni kanssa samassa pöydässä aikoinaan enkä arvannut että kun meidän porukka hajosi niin tämä kaikin iloisin ihminen menee ja vetää itsensä kaulakiikkuun, kirjeen oli kirjoittanut jo ennen tätä iltaa joten täysin tiesi mitä menee tekemään illan jälkeen.
      Siinä sitten istuttiin koko porukka jälkeenpäin ja mietittiin miksi kukaan ei huomannut.
      Ja hänet sai raha tekemään tämän ratkaisun.
      En tiedä onko tässä vastausta sinulle, minä olen nähnyt niin monet jutut läheltä etten ihmettele enää mitään.
      Surullinen kyllä olen tästä maailman menosta.

• on muotisana

mutta kokemukset muokkaavat tekomme.

Mitä teki ennenvanhaan häiriintynyt nuori? Tappoi koulukavereitaan? Tuskin. Ei ollut ikinä kuullutkaan moisesta purkautumiskeinosta.

Tuollaiset tuhoavat tunteet häipyi kun pääsi työhön käsiksi, hiomaan särmää kokeneempia vasten. Kuunteli ja kyseli vanhemmilta, miten tekisi missäkin tilanteessa jotta se kääntyisi parempaan päin. Ja viisailla aikuisilla oli itsellä mistä jakaa neuvoja. Ei tarvinnut kaikessa odottaa ekspertin apua...joka ei ikinä tule ajoissa.

• - ystävä -

Kuten itse usein tuot julki, nyt sinä olet kirjoituksinesi väärällä palstalla.

Tiedämme, osaamme ajatella tuon minkä suurena viisautenasi kirjoitit. Miksi jauhat asiaa, tai olisit kirjoittanut tuonne 30 - 40v sivuille?
      Siellä tietoudestasi olisi enempikin hyötyä:/

Voi mitä surulla mässytystä, -aatosta jaloa ja alhaista mieltä - nyt meni lopultakin yli hilseen, hanki sinäkin jokin harrastus, tämän palstan sivistäminen ei ole työtäsi:((

• HTZA

olen iloinen että kiinnostin sinuakin ja sain sinulta hyviä neuvoja.
        Tuo mässytys oli tahallista, se saa nekin kiinnostumaan jotka eivät pidä kuivasta asiasta.
        Kuten, varmaan, itsekin huomasit.
        Vastauksesi on hyvää ja mielenkiintoista keskustelu, kuten palstalla pitää ollakin.
        Pääasia on, että päähäsi jäi ajatus.

• kuinka voit väittää ettei motiivia löytynyt näissä olevissa olosuhteissa kun tekijää ei enää ole..?

Eilen telkussa sanottiin, että motiivi on löytynyt pojan tuntemasta ja kokemasta yksinäisyydestä; oli ollut joskus kiusattu, oli huonommuuden tuntoinen, ja vetäytyi kaikesta syrjään..eikö tuossa jo ole, ei syitä eikä oikeutusta tekoon, mutta ns. motiivi teolle....

• HTZA

ole motiiveja, kuten tutkinta totesi.
        Noilla asioilla elää aika iso osa ihmisistä, kiltit ja rauhallisetkin.
        Noista syistä pimahtava ihminen on psykopaatti.
        Oman mielensä ja kuvittelunsa vanki.
        Ihminen joka ei osaa "rikkoa ympyröitään", kuten normaalit ihmiset.
        Tavallaan, kuin vauva tai pieni lapsi, vielä ei ole ilmaisukeinoja millä ilmaista pahaa oloa, muuta kun kauhea kiukku ja raivo.
        Psykopaatti elää aikuisen elämää mutta on sisimmässään lapsi.

• kukaan opeta
        HTZA kirjoitti:

ole motiiveja, kuten tutkinta totesi.
        Noilla asioilla elää aika iso osa ihmisistä, kiltit ja rauhallisetkin.
        Noista syistä pimahtava ihminen on psykopaatti.
        Oman mielensä ja kuvittelunsa vanki.
        Ihminen joka ei osaa "rikkoa ympyröitään", kuten normaalit ihmiset.
        Tavallaan, kuin vauva tai pieni lapsi, vielä ei ole ilmaisukeinoja millä ilmaista pahaa oloa, muuta kun kauhea kiukku ja raivo.
        Psykopaatti elää aikuisen elämää mutta on sisimmässään lapsi.

miten rikotaan ympyrä, ei ihminen sitä osaa tehdä. Varsinkaan nuori lapsi. Kaikki pitää ensin oppia, muuten et opi mitään, eikö niin? Ja miten oppia? No siten että joku opettaa, ainakin useammat asiat, varsinkin tässä tapauksessa ne, jotka mieleen liittyy. Minusta tuntuu että tuota nuorta lasta ei ollut kukaan ehtinyt opettamaan tuntemaan ja pärjäämään elämässä. Hänen vanhemmillaan ei ole ollut aikaa neuvoa, jutella ja keskustella lapsensa kanssa riittävästi.
        En menis heti haukkumaan psykopaatiksi, sillä psykopaatiksi ei synnytä. Siihen opitaan ja ihan omien ympäristötekijöitten takia. Kun ei välitetä riittävästi!

• Pyhäjoella ja Kainuun

armeijassa oli kiusattu ja simputettu.

Kauhajoella ei häntä kiusattu ollenkaan.

Silti purkautui siellä koko lasti.

• HTZA

minuakin kiusattiin koulussa, ja minä kiusasin, siinä sitten otettiin nokkapokka ja tasattiin tilit.
        Armeijassa minua ja muita simputettiin (1971) ja me vaan naureskeltiin.
        Tämänpäivän simputuksen puutteessa saatta olla näiden ongelmien ratkaisu.
        sopiva määrä kiusaamista ja simputusta karaisee luonnetta.
        Saa opettelemaan hyvää supliikkia tai lihaksia.
        Saa opettelemaan kuinka pidätellä tyttöjen kanssa.
        Ja siten saa kunnioitusta.

• kawe
        HTZA kirjoitti:

minuakin kiusattiin koulussa, ja minä kiusasin, siinä sitten otettiin nokkapokka ja tasattiin tilit.

etsiminen on perusteltua jälkeenpäin vain siksi, että pyritään estämään uusiutuminen, muutoin ollaan jälkijunassa. Vaikeudet, vaativassa yhteiskunnassamme, ovat jokaisen osa muodossa tai toisessa. Se miten niitä kestämme onkin yksilökohtaista. Miksi jotain lasta kiusataan ja miksi joku kiusaa, ovat varmaan usean asian summa. Molemmat kärsivät, ovat aina kärsineet, aikansa ja lopulta tekevät valintansa hyvän tai pahan välillä. Ehdotan vanhempien läsnäoloa, simppeliä, eikö.

• valtavat verot
        kawe kirjoitti:

etsiminen on perusteltua jälkeenpäin vain siksi, että pyritään estämään uusiutuminen, muutoin ollaan jälkijunassa. Vaikeudet, vaativassa yhteiskunnassamme, ovat jokaisen osa muodossa tai toisessa. Se miten niitä kestämme onkin yksilökohtaista. Miksi jotain lasta kiusataan ja miksi joku kiusaa, ovat varmaan usean asian summa. Molemmat kärsivät, ovat aina kärsineet, aikansa ja lopulta tekevät valintansa hyvän tai pahan välillä. Ehdotan vanhempien läsnäoloa, simppeliä, eikö.

joilla elätetään köyhien kuntien vanhat asukkaat ja
        laiskana hotelleissa elätteinä
        TV:n edessä lojuvat maahanmuuttajat.

Tarja Halonen sanoi, että kaikkien 6,7 miljardin ihmisen pitäisi muuttaa Suomeen hotelli-ylöspitoon.
        Mutta sehän ei ole mahdollista?

Ja kun meidän pitää ansaita rahaa näiden kaikkien elättämiseen,
        niin EMME ehdi olla lapsiemme kanssa!!!!

• kawe
        valtavat verot kirjoitti:

Tarja Halonen sanoi, että kaikkien 6,7 miljardin ihmisen pitäisi muuttaa Suomeen hotelli-ylöspitoon.

tekstissäsi pointtinsa, vaikka en ihan noin rankasti sanoisi. Kuitenkin on selvää, että kun verotulot vähenevät ja *omienkin huolenpito sen takia kallistuu (vähemmän maksajia)tulee mieleen auttamatta kovemmat arvot, valitettavaa, mutta realistista.
        Mutta me selviämme kyllä, ihan kohta helpottaa.

• HTZA
        kawe kirjoitti:

sinäkin

• HTZA

muustakin olen samaa mieltä mutta poimin tästä tuon vanhempien poissaolon.
        Ennen oli aina joku, joka ripsoi kintuille "koivuniemenherralla", kun hairahtui turhiin hullutuksiin, mummo, pappa, vanhempi veli tai sisko.
        Nyt ei kotona ole ketään ja jos on niin, on rättiväsyneitä, työstään tylsistyneitä, vanhempia.
        Ja ne vanhemmat eivät ole enää vanhempia, vaan "vapaan kasvatuksen" tuotteita. "Lastensa kavereita".
        Ja kavereita ei kiusata, eihän?
        Uutisista sitten luetaan ja haastatteluissa ihmetellään: "En olisi sitä hänestä uskonut, niin kiva ja avoin kaveri kun oli".
        "En minä äitinä osannut edes aavistaa, reipas ja utelias oli lapsi elämälle, olin kaverinaan monta kertaa..siellä sun täällä".
        "Kyllä nyt lähti isältä, paras kaveri".

• olet*
        HTZA kirjoitti:

käynyt kuinka monta vuotta sitten???
        On tainnut siellä ajat vähän muuttua, kun lukee mitä siellä nykyään tapahtuu ja miten simputetaan!
        Oma poika kohta armeijaan, toivottavasti olen opettanut hänet tarpeeksi hyvin olemaan välittämättä niistä.

• ihmettelen..

yrität pistää sen, ettei omien lasten kanssa ehdi olla?, vai ehkä sen, että yritetään kerätä rahaa enemmän kuin sitä itseasiassa omassa taloudessa tarvitsisi elääkseen? Mä veikkaan että syy on jälkimmäisessä, mut enhän mä mistään mitään tiedä, tällänen työtön yksinhuoltaja, jolla on kaikkee riittävästi, vaikka onkin mielettömän pienet "tulot"! (ja kohta vielä pienemmät, ellei töitä ala löytymään, mut ei se haittaa, silläkin elää kyl jotenkin) :)

• HTZA
        olet* kirjoitti:

käynyt kuinka monta vuotta sitten???
        On tainnut siellä ajat vähän muuttua, kun lukee mitä siellä nykyään tapahtuu ja miten simputetaan!
        Oma poika kohta armeijaan, toivottavasti olen opettanut hänet tarpeeksi hyvin olemaan välittämättä niistä.

vuosilukukin, kirjaimet ovat numeron näköisiä, kilauta kaverille.
        Toivottavasti poikaasi simputetaan, silloin oppii hän huumoria ja kovuuttakin mitä mies tarvitsee elämässään.
        Muuten, äitien ei pitäisi puuttua koko asiaan.

• tuttu tunne

että tuska voi tehdä niin kipeää, että ajatukset hakeutuu lopulta juuri siihen että "vain kuolema tuo lohdutuksen tähän...".
      Kun kukaan ei ymmärrä omaa nenäänsä pidemmälle, tai yhteiskunnan julkisivua, mitä lie. Ei halutakkaan ymmärtää. Oikeesti. Jos joku ees kuuntelisi kunnolla oman itsensä unohtaen, sekin voisi auttaa, ketä vain.

Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      127
      2333
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      950
    6. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      128
      949
    7. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe