Hei!! Meidän aurinkoiselle tytölle (2,2 v) tuli sit uhmaikä. Olen ihan poikki, mutta jaksan kuitenkin suurimmanosan kiukuttelusta. Ruokailut on ongelma. Aamupala, lounas ja välipala menee ihan ok, mutta sit se alkaa illallisella. Ei suostu syömään lämmintä ruokaa millään (jollei sitten ole spagettia). Tänäänkin sanoin, että jos et tätä syö, ni sitte ei syödä kun seuraavan kerran ennen nukkumaan menoa. Aloin sit kuitenkin ajattelemaan, että sit se alkaa kiukuttelemaan jo puolen tunnin kuluttua kun on nälkänen, joten pitäiskö sitten antaa vaikka leipäpala, että selvittäis iltapalaan asti. Olisko jollain antaa vinkkejä???
Uhmaiästä ja ruokailusta
6
919
Vastaukset
- teen jatkossakin
näin että jos ei syö niin ei syö mutta välillä ei mitään tule. on meidän poju ollu jopa 16h ilman ruokaa kun puurot ei kelvannu ja säilytin sen ruuan seuraavaan ruokailuun asti jotta kun jotain kinus niin edellinen ruoka iskettiin naaman eteen.
- on se, että
korvaat ruuan jollakin muulla. Eli lapsesi saa tahtonsa läpi. Pidä säännölliset ruoka-ajat, jos ruoka ei maistu älä nosta meteliä. Totea, että seuraavan kerran syödään silloin ja silloin... Johdonmukaisuus ja pitkä pinna kantavat tulosta. Jos annat lenkkiä tuosta hommasta, lapsesi rupeaa pelamaan peliään muidenkin asioiden suhteeen. Jos lapsellasi on nälkä, hän ei siihen kuole - kerro milloin on seuraava ruoka ja sen takia olisi kannattanut aiemmin syödä.
- mie vaan..
jos lapsi ei syö niin sitten on syömättä! Kyllä seuraavalla ruualla syö sitten senkin edestä. Ja jos kiukkuaa kun nälkä tulee niin se sun vaan on nyt kestettävä. Vaihtoehtona kun on nimittäin se, että lapsi saa tahtonsa läpi ja jatkossa pompottaa tässä ja muissakin asioissa sua ihan yks nolla.
Yksi äiti sanoi että uhmaikä on asemasotaa ja siinä ei voi livetä rintamalinjasta yhtään tai tappio on taattu! Mun mielestä aika osuvasti sanottu!
Tuossa iässä noi syy-seuraus-suhteet alkaa hahmottua ja tämä on yksi niistä konkreettisemmista; jos ei syö tulee itselle nälkä!
Niin ja mitään haukkapalaa ei välissä voi antaa tai siitä tulee uusi leikki jossa ei syödä kun saadaan leipä tilalle kohta kuitenkin. Ja tappio sulle taas.. - virhettä kuin mä
Kannattaa tosiaan ottaa näistä neuvoista vaarin, mä kans yritän taas saada jonkinlaista rotia tähän uhmiksen ruokailuun.. tai ehkä se liittyy yleensäkin syömisen ja siihen liittyvien tapojen harjoitteluun kuin pelkästään uhmaikään, mutta siis...
Eli meillä poika jo 2 v 7 kk, ja vrmaan tossa samoilla tienoilla alkoi ruuan kanssa puljaaminen, eli noin puolisen vuotta on nyt jatkunut se, ettei poika oikein syö millään ruualla ja minä kuljen puurolautanen perässä lusikka ojossa ja yritän parhaani mukaan sujauttaa lusikallisia pojan suuhun, ewttä edes jotain menisi. nyt syntyi pikkukakkonen enkä hänen hoitamiseltaan ehdi kontata toisen perässä ja tupata ruokaa suuhun. Poika on ollut tarhassa ennenkuin itse jäin äippälomalle ja syöminen siellä on onnistunut, vaikkakin laiskasti. Lisäksi jos tarjoan myös esmes sitä spagettia, katoaa ruoka lautaselta ihan kiltisti.
Meillä siis nykyään syöminen aivan sirkusta. Poika ei pysy pöydässä, vaan juoksentelee muualla, ottaisi leipää tms. olohuoneeseen, tai seisoo tuolilla ja kiipeilee ja kurottelee pöydältä muita tavaroita. Aikaisemmin yritimme saada mielenkiinnon lukemalla samalla kirjaa, mutta siitä tavasta onneksi olemme päässeet jo yli. Sillä uhkailulla, että ruoka heitetään roskiin, syö poika ehkä yhden tai kaksi haarukallista, mutta senkin syötettynä!
Jos hänet saa istumaan kiltisti pöydässä (esim sillä että käy pariin kertaan jäähypenkillä miettimässä miten istutaan pöydässä), hän istuu, mutta ruoka on ja pysyy lautasella, koska hän odottaa että minä syötän. TAI vähintään laitan haarukkaan suullisen valmiiksi, jonka hän itse EHKÄ vaivautuu nostamaan suuhunsa... Tähän on ajauduttu kun poika on valittanut, että on kuumaa ja sitten sitä on itse laittanut haarukkaan ruokaa annoksen reunamilta, ettei olisi kuumaa...
Nyt sitten olen mielessäni käynyt kärpäsenä katossa ja tajunnut, miten mahdottomaksi tilanne on puolen vuoden aikana pahentunut. Itsehän olemme tämän aiheuttaneet juuri sillä, että ruuatta jättäminen kuulostaa niin ankaralta.
Nyt on kuitenkin mitta täynnä ja juuri äsken tarjosin ruokaa (aamupalalla poika söi hädin tuskin yhden leivän ja joi puolisen lasia juomaa) Juomista on kyllä pyytänyt päivän mittaan ja olen sitä antanut (vaikka ehkäpä nälkä tulisi paremmin, jos ei antaisi mitään, mutta onko nesteenkin antaminen pahasta?)
Lounas ei kelvannut ja välipalalla sentään nälkä sanoi jo sen verran, että tuli pöytään omin voimin istumaan. Odotti kuitenkin palvelua, ja söi ainoastaan yhden lusikallisen, sen minkä olin laittanut malliksi valmiiksi, ja kun kerroin, että äiti ei nyt auta ja jos ei ruoka maistu, niin mene pois, ja hän meni. Kysyin vielä moneen kertaan, etkö ota ja näytin malliksi, että heitän ruuan sitten pois, mutta silti pysyi päätöksessään olla syömättä.
Nyt sitten mietin, osaako tuon ikäinen VARMASTI jo yhdistää syyn ja seurauksen, ettei tässä sitten pidä lastansa turhaan nälässä??
Eli kokeillaan nyt vain olla tiukkoja, sillä ei tosiaan kannata antaa lapselle pikkusormea, sillä puolen vuoden kuluttua jo kuljet ympäri huushollia lusikka ojossa kun poika juoksee nauraen karkuun! älä päästä asioita samaan kuin minä olen päästänyt. nyt sitten vihdoin yritän tehdä asialle jotain konkreettista, kun vastasyntyneen kanssa yksinkertaisesti ei ehdi juoksemaan toisen perässä ruokalautasen kanssa.- ainakin
melkein kolmevuotiaan vastarinta olla syömättä on sitä voimakkaampi, mitä enemmän yritän tuputtaa. nykyään laitan ruuan lautaselle pojan eteen, ja jos ilmoittaa olevansa syömättä, niin totean vaan että saat tehdä itse joko hyvän päätöksen syödä tai huonon päätöksen olla syömättä, jolloin tulee nälkä. ja seuraava ruoka on sitten vasta kun sen aika on, ei välipaloja/leipää/jälkiruokaa. yleensä vähän aikaa pöydässä mietittyään poika syö - selvästi pitää saada ikään kuin itse päättää. kokeilepa!
- Ehkä apua?
Taapero-ikäisen uhma kertoo taaperon halusta tehdä itse nyt sen mikä äiti vauva-iässä tehnyt lapsen puolesta.Kiukku kummasti alkaa hellittää kun antaa taaperon itse harjoitella syömistä.Tarjota ensin ruokaa mitä lapsi pystyy sormilla syömään sitten lusikalla ja lopuksi haarukalla.Tavallisesti jo vähän päälle vuoden lapsi nauttii mahdollisuudesta itse pistää suuhunsa ruokaa.Omatoimisuus myös pukemisen ja vessahommien kanssa on taaperolle tärkeää. Lapsi ei kuitenkaan automaattisesti vaan yhtäkkiä näitä taitoja osaa vaan tarvitsee harjoittelua äidin kanssa ja etenkin äidin uskoa että taapero kohta osaa. Taapero tarvitsee paljon äidin rohkaisua ja harjoittelu vie aikaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134802Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293493No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452420- 501538
- 361473
- 391349
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv231212- 141202
- 1651079
- 271078