Hampaat

putoaa?

Hitto vieköön, rupesin ihmetteleen pari päivää sitte, ku suuhun ilmesty jostain pieniä kiviä. Sit mietin, että mistä niitä nyt mun suuhun olis tullu ja katoin, niin valkonen pieni hampaan pala. Sit lähti hetken päästä toinen. Nyt tänään kielellä tunnustelin hampaita ja huomasin, että jossain kolossa oli jotain ruuan tähteitä. Rupesin hammastikulla tonkiin niin lähti kauhea klöntti lihaa (niitä tähteitä) ja hetken päästä tavallista isompi hampaan palanen. Säikähdin ja rupesin peilaileen, niin mukava kolo nyt sitten suussa.

Kuukausi sitte ku peilailin niin samassa kohdassa oli iso musta reikä, mutta enää ei ookkaan reikää vaan hemmetin moinen kolo. Että mitä hemmettiä?! Alotin oksentelun vissiin 2-3 viikkoa sitte... että ei tätä bulimiaksikaan ihan voi sanoa vielä. Oon oksennellu aika tiheään tahtiin, mut viimepäivinä oon kuivilla ollu. Mutta siis siitä oksentelustako ny alko hampaat lohkeileen? Ei mulla sentäs ennen ole tällasta ollu, vaikka hampaissa reikiä on ollu...

No hammaslääkäriin hommaan toki itteni sitte ja vähän äkkiä...

8

4752

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • coffin

no itellä bulimiaa ja anoreksiaa takana neljä vuotta, viime vuoden join helvetisti, melkeen joka päivä (enimmäkseen kaljaa)ja nyt vasta alkaa hampaat tippumaan.........etuhampaissa on sellaset hirveet reiät.luulen et johtuu just tosta oksentelusta ja alkoholi on aikas paha syövyttää kans...

• kannattais lopettaa.

Jos sulla kuukaudessa menee tohon kuntoon,niin vuodes joudut hankkiin tekarit.:/

• dadadad

Sinulla voi olla tavallista hauraampi hammasluu, mutta todennäköistä on, että olet ahmintojesi jälkeen laiminlyönyt hampaiden puhdistuksen. Hapokkaat mehut, limsat, sitrushedelmät ja sokeriset ruoat (oikeastaan kaikki ruoka, missä on hiilihydraatteja vähänkin) aiheuttaa happohyökkäyksen ---> kuluttaa kiillettä ja saa lopulta hampaat pahimmassa tapauksessa murenemaan.

Se iso musta reikä on KARIESTA. Eli hampaasi on lähtenyt mätänemään, se voi mennä leukaluuhun asti. Kannattaa hoidattaa mahd. pian kuntoon.

• järkyttynyt

hyi helvetti noita kuvia oikeasti :OO kyllä mä tiesin, että bulimia vaurioittaa hampaita, mutta kuvia en ollut nähnyt. itelläni ei varsinaisesti ole bulimiaa, oon vain joskus oksennellut satunnaisesti (nyt en tosin vähään aikaa). ja mietin kyllä tarkkaan kun seuraavan kerran tekee mieli oksentaa, että onko se todella tuon arvoista!

• kuluu

Pahinta mitä voit oksentamisen lisäksi tehdä, on se että menet harjaamaan hampaat suoraan oksentamisen tai minkä vain ruokailun (pahimmillaan colan tms juomisen) jälkeen.

Jos suussa on käynnissä happohyökkäys (on se sitten oksentamisen, colan tai ruoan ansiosta (kaksi ekaa pahimmat)), on hammaskiille sillä hetkellä pehmittyneenä, ja jos siihen väliin alat hinkaamaan hammasta harjalla, on kiilteen lähtö taattu.

Senpä takia, hammaspesun ajoitus on tärkeää, tee se siis siten ettet ole juuri ruokaillut (ja colajuomat ja varsinkin oksentamisen voisit jättää kokonaan pois).

• harjasin heti

Bulimian alkuaikoina harjasin melko heti hampaat oksentamisen jälkeen ja ennen oksentamista otin suuvettä.
        Nykyään harjaan hampaat aikaisintaan noin puolen tunnin kuluttua oksentamisesta..siis silloin kun harjaan..olen myös viimeaikoina paljon laiminlyönyt harjaamista.. en todellakaan vain ole aina jaksanut! :((
        Olen joskus väsähtänyt oksentamisen jälkeen ja "mennyt suoraa nukkumaan". Aamulla sitten olen ne hampaat harjannut..mutta mitä kaikkea ne vatsahapot, ruoka ja pöpöt ovat yön aikana saaneet aikaan, en uskalla edes ajatella :´((
        Kiillevauriot nyt ilmenivät jo bulimian alkuaikoina ja hampaista tuli hetkessä tavallista rumemmat..siitä ne on vaan vuosien varrella pikkuhiljaa pahentuneet. Hampaani olivat luonnostaan jo kellertävät, nykyään kellertyneet entisestään, valkeita pilkkuja muutamassa kohtaa, hampaat ohentuneet huomattavasti..niin että jo alaosasta paistaa läpi. Reikiäkin on löytynyt muutama, mutta ihmeellisen vähän.
        Yritän ryhdistäytyä taas parempaan hampaiden hoitoon, vaikka tälläisiä hampaita ei olekaan kovin ilo hoitaa..
        Miten muuten posliinikuoret kestää oksentamisen?, sitten kun/jos saa sellaiset hommattua? Suunnittelen niitä sitten enemmän mahdollisesti tervehtyessäni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      138
      9808
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5383
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      39
      3982
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      131
      3595
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2654
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1906
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      359
      1572
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      98
      1567
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      73
      1418
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe