ihmetyttää..

memmulipemmuli

Mieheni toi tuossa eräs päivä kaupasta Floraa leivän päälle. Laitoin sitä sitten illalla näkkärin päälle ja syödessäni lueskelin paketin kyljestä, mitä kaikkea se sisältää. Sitten huomasin, että paketin kyljessä luki Floran olevan hyvä A-vitamiinin lähde!!

Eikös se ole juuri A-vitamiini mitä raskausaikana ei saa syödä? Muistanko oikein..? Enkö siis voi syödä Floraa enää?

Ja älkää hyvät ihmiset naurako vaikka tämä olisi ihan hölmö kysymys :)

11

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äippä33

että sä saisit syödä aika monta pakettia ennen kun jotai haittaa ois, en kyl ole sata varma. itellä rv 16 6 mutta en ees muista että kattelisin pakkausten kyljestä mitä ne sisältää. sillä onhan monta kymmentä vuotta sittenkin lapsia tehty ja ei heillä ole ollu näin tiukat "ohjeet" mitä saa syödä ja mitä ei, mutta jos joku tietää tosta a- vitamiinista niin mäkin ihan innolla odotan vastausta.

• memmulipemmuli

Harvemmin minäkään pakettien sisältöjä selailen, mutta nyt jostain syystä pakettia tarkemmin tutkiskelin :)
        Muistaakseni siinä luki, että 100g sisältää aikuisen ihmisen päivän tarpeen A-vitamiinia..eli aika paljon sitä tosiaan saisi syödä..mutta jos oikein muista niin minulle neuvolassa sanottiin, että mielellään 0-linja tuon A-vitamiinin suhteen? Siksi asiaa täällä kyselen..kun ei neuvolaakaan nyt ihan lähiaikoina ole ja leipää kuitenkiin päivittäin syön.. :D

• onpas omituista...
        memmulipemmuli kirjoitti:

Harvemmin minäkään pakettien sisältöjä selailen, mutta nyt jostain syystä pakettia tarkemmin tutkiskelin :)
        Muistaakseni siinä luki, että 100g sisältää aikuisen ihmisen päivän tarpeen A-vitamiinia..eli aika paljon sitä tosiaan saisi syödä..mutta jos oikein muista niin minulle neuvolassa sanottiin, että mielellään 0-linja tuon A-vitamiinin suhteen? Siksi asiaa täällä kyselen..kun ei neuvolaakaan nyt ihan lähiaikoina ole ja leipää kuitenkiin päivittäin syön.. :D

No onpa kummallinen linja neuvolassa! Ne on valtavia määriä mitä pitää A-vitamiinia syödä ennen kuin mitään vahinkoa tapahtuu. Sitä paitsi A-vitamiinia TÄYTYY saada raskauden aikana jonkin verran, kaikki vitamiinit on tärkeitä. Maksalaatikkoa ja maksaa ylipäätään ei suositella kauheasti juuri tuon korkean A-vitamiinipitoisuuden takia, mutta niitäkin saa silti syödä vähän (ainakin maksamakkaraa saa syödä tietyn määrän). Ihmeellisiä neuvoja siellä neuvolassa. Syö ihan rauhassa sitä Flooraa, et mitenkään voi saada yliannostusta siitä. Ja yliannostus tarkoittaa kyllä sitten paljon enemmän kuin edes se 100 % prosenttia aikuisen päivätarpeesta. :)

• kohta kaks
        onpas omituista... kirjoitti:

No onpa kummallinen linja neuvolassa! Ne on valtavia määriä mitä pitää A-vitamiinia syödä ennen kuin mitään vahinkoa tapahtuu. Sitä paitsi A-vitamiinia TÄYTYY saada raskauden aikana jonkin verran, kaikki vitamiinit on tärkeitä. Maksalaatikkoa ja maksaa ylipäätään ei suositella kauheasti juuri tuon korkean A-vitamiinipitoisuuden takia, mutta niitäkin saa silti syödä vähän (ainakin maksamakkaraa saa syödä tietyn määrän). Ihmeellisiä neuvoja siellä neuvolassa. Syö ihan rauhassa sitä Flooraa, et mitenkään voi saada yliannostusta siitä. Ja yliannostus tarkoittaa kyllä sitten paljon enemmän kuin edes se 100 % prosenttia aikuisen päivätarpeesta. :)

kiellettiin tuo maksan syönti kokonaan. Ei pelkästään sen A-vitskun takia vaan siitä kun se maksa tahtoo kerätä kaikki myrkyt itteensä. Ja A-vitamiinista mulle sanottiin että ei saa vitamiinilisissä syödä kun sitä saa varmasti tarpeeksi normi ruoasta ja sitä ei saa liikaa saada. Eli en usko että tosta margariinin sisältämästä A-vitamiinista on mitään haittaa.

• vaihtelee..
        kohta kaks kirjoitti:

kiellettiin tuo maksan syönti kokonaan. Ei pelkästään sen A-vitskun takia vaan siitä kun se maksa tahtoo kerätä kaikki myrkyt itteensä. Ja A-vitamiinista mulle sanottiin että ei saa vitamiinilisissä syödä kun sitä saa varmasti tarpeeksi normi ruoasta ja sitä ei saa liikaa saada. Eli en usko että tosta margariinin sisältämästä A-vitamiinista on mitään haittaa.

No nämä suositukset tuntuu vaihtelevan melkoisesti. Jos sitä maksaa harvoin syö niin häviävän pieni määrä siitä mitään myrkkyjä tulee. Niitä tulee joka tapauksessa joka puolelta. Ja esim. maksamakkarassa itse maksaa nyt ei niin valtavasti edes ole, joten A-vitamiinipitoisuudetkaan eivät ole kovin korkeita. Tosiasia on, että A-vitamiinia pitäisi syödä hirmuiset määrät, että mitkään riskirajat ylittyisi. Mutta toki parempi katsoa kuin katua ja olla sitten vähän liiankin varovainen. Ihan normaaliruuasta sitä tosiaankaan ei voi liikaa saada.

• tuo hysterisointi

Jos menet 0-linjalle niin saat jättää aika monet ruoat syömättä. A-vitamiini on yksi tärkeimmistä vitamiineista raskausaikana. A-vit on aiheuttanut sikiölle ongelmia vain hiiri/rottakokeissa, ei ihmisillä. USA:ssa otettu "tiukka" linja on, ettei lisä-A-vitamiinia yli 10 000 ky/IU päivässä raskauden aikana. Ihan outoa tuollainen A-vitamiini hysteria...Just kävin itselle ostamassa kalanmaksaöljyä että saisi jostain A-vitamiinia...

• ---
        tuo hysterisointi kirjoitti:

Jos menet 0-linjalle niin saat jättää aika monet ruoat syömättä. A-vitamiini on yksi tärkeimmistä vitamiineista raskausaikana. A-vit on aiheuttanut sikiölle ongelmia vain hiiri/rottakokeissa, ei ihmisillä. USA:ssa otettu "tiukka" linja on, ettei lisä-A-vitamiinia yli 10 000 ky/IU päivässä raskauden aikana. Ihan outoa tuollainen A-vitamiini hysteria...Just kävin itselle ostamassa kalanmaksaöljyä että saisi jostain A-vitamiinia...

Jatkoa vastaukseeni: lue esim http://cerhr.niehs.nih.gov/common/vitaminA.html

Loppupäätelmänä: "We want to reassure women that the amount (of vitamin A) in their prenatal vitamin is safe, and so is the amount they're likely getting from their diet.'' Gilstrap went on to say that vitamins given to pregnant women usually contain 4,000-5,000 IU. Dr. Gilstrap considered this amount of vitamin A to be sufficient because it leaves room for dietary sources of vitamin A such as meat and dairy products.

Ei tule sun margariinista tuotakaan annosta...

• ...tarkoittaa

nollalinjaa LISÄTYN A-vitamiinin suhteen. Eli esim. monivitamiini- tai rasvahappovalmisteista, jos sellaisia kokee tarvitsevansa, on syytä tsekata, etteivät sisällä ylimääräistä A-vitamiinia.

Kaikki rasvat (voi, margariini, öljy) sisältävät jonkin verran A-vitamiinia, ja rasva (mieluiten pehmeä rasva) on ehdottoman tärkeää sekä äidin että vauvan hyvinvoinnille. Eli jos "nollalinjan" tulkitsisi kirjaimellisesti, kaikki nuo joutuisi jättämään kokonaan pois, ja se taas olisi omalla tavallaan haitallista.

• syönyt

sitä floraa molemmissa raskauksissa leivänpäällä ja käyttänyt muuhunkin ruokaan..ihan terve lapsukainen tuossa vieressä harjoittelee syömistä.

• itse syönyt

Floraa koko raskauden ajan ja en todellakaan ole huomannut että vauva olis voinu yhtää huonommi. Vkoja minulla on 38 5 ja tosiaan itse huomasin saman A-vitamiini homman vasta tällä vkolla.

• nyt..

jo, että A-vitamiinirajoitus koskee ainoastaan vitamiinivalmisteita sekä maksaa. Niiden A-vitamiinipitoisuus on moninkertainen verrattuna mihinkään muihin ruokiin. A-vitamiinia tarvitaan myös raskauden aikana, kyse on siitä, että erittäin suuret määrät (joita ei todellakaan mistään florasta voi saada) ovat haitallisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Korjaa toki jos...

Koet että ymmärsin sinut kuitenkin aivan väärin. Jännittäminen on täyttä puppua kun et muitakaan miehiä näköjään jännitä
      Ikävä
      28
      2693
    2. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      91
      1034
    3. Koetko sä mitään

Syyllisyyden tunteita siitä mitä teit mulle?
      Ikävä
      58
      901
    4. Mies muistatko kun näit

Mut ensimmäisen kerran? Missä se oli? Hyvää yötä.
      Ikävä
      66
      875
    5. olet kaiken rakkauden arvoinen

Olisinpa kertonut kuinka rakastuin sinuun. Kuinka hyvältä tunnuit siinä lähelläni, kunpa en olisi väistänyt vastapäätyy
      Ikävä
      26
      847
    6. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      6
      817
    7. Olisi kiva

Tietää, mitä oikein ajattelet minusta tai meistä? Mitä meidän välillä on? Salattua tykkäämistä, halua, himoa? Onhan tämä
      Ikävä
      37
      800
    8. Mikä koirarotu muistuttaa kaivattuasi eniten?

Koirien piirteet muistuttavat usein ihmisten ja omistajiensa piirteitä.
      Ikävä
      65
      794
    9. Oot mun koko maailma

Ei ole koskaan ollut ketään, joka olisi niin täydellinen minulle kuin sinä mies ❤️ Ikävöin sua🥹
      Ikävä
      75
      724
    10. Nainen, jos kuuntelet ja tottelet, niin sinulle on hyvä osa

Ominpäin toimiessasi olet jo nähnyt mihin se on johtanut. Olen jo edeltä sen sinulle kertonut ja näen sen asian ja totuu
      Ikävä
      135
      708
    Aihe