Citroen XM- paras talviauto ikinä

xm-fani

Talven selkä on taittumassa ja erään toisen palstan innoittamana rupesin analysoimaan autoni talviominaisuuksia. XM -96 on ollut käytössäni pari talvea ja saldona vain positiivisia kokemuksia. Käyntiin lähtee ensimmäisellä starttauksella, sisätilat lämpenee nopeasti kovillakin pakkasilla. Se ei ole ihme, lämmityslaitteen kenno tuottaa lämmintä vaikka omakotitalon tarpeiksi. Ikkunat pysyvät kirkkaina hyvin suunnitellun ilmanvaihdon ansiosta, nimenomaan kaikki ikkunat.
Kaikkein parasta on ajo-ominaisuudet. Jäiset, pitkittäiset urat ja polanteet eivät vaikuta kulkuun mitenkään. Lumituiskujen jäljiltä syntyvät keskivallit ovat niinikään pelkkää ilmaa ohituksiin lähdettäessä. Jos XM sattuu lähtemään luistoon, se on täysin hallittavissa ja auto pyrkii sen korjaamaan.
Nykyisissä autoissa on kaikenlaisia ajonvakautusjärjestelmiä, Citroen XM:ssä ne on sisäänrakennettu ajo-ominaisuuksiin. Myös etenemiskyky auraamattomilla teillä on uskomaton, luokkaa parempi kuin kaikenmaailman katumaastureilla. Tiukan paikan tullen maavaraa voi nostaa ja taas mennään.
Kaasunestejousituksen etuihin kuuluu vielä se, ettei nopeutta tarvitse pudottaa esim korotetun suojatien takia, itse asiassa ne ovat 50-60 km:n nopeudella ajettaessa täysin huomaamattomia. Nopeusmittaria on syytä tarkkailla koko ajan, vaikeatkaan olosuhteet ei vaikuta kulkuun.
Jos on huolehtinut jousituksen kunnosta säännöllisillä huolloilla, Citroen XM on varmaan paras talviauto. Vaikka siihen olisi päässyt tulemaan vikoja ja huollot unohtuneet, se on viallisenakin kirkkaasti parempi ajo-ominaisuuksiltaan kuin uusi japanilainen auto.

10

1250

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vakavissaan..

olet. Olemattomat on kokemukset autoista kun tuomoisia höpiset.

• Sehän kulukee

tuota katteellisten ihemettelyä, voe voe..

• maatalousnäyttelyssä

tehtiin kysely eri puolueitten kannatuksista ja yllätys yllätys keskustalla oli suurin kannatus, että se siitä.

• normaalia...

'Citroenilla ajamista ei huolia säästä tai tiestä.

• Uusi C5

Saisipa uuteen C5:een XM korin, pohjalevy, moottori, voimansiirto ja tekniikka tästä uudesta Cvitosesta. Kyllä olisi vielä parempi.
      Tämä sen takia, että ihailen XM korimallia, se sävähdyttää aina kun näkee.
      Olet oikeassa että on katumasturin veroinen kulkija lumessa tässä uudessa C5:ssa on 64% painosta vetävillä pyörillä automaattivaihteisena. Tämä ajonhallinta on kyllä sitten tosi hyvä, että vaikka XM onkin hyvä niin ajonhallinnalla olisi vielä parempi.

• Uusi DS 5

oikein kunnolla,
        minä taasen toivoisin, että tuo uusi DS 5 sisältäisi C6:n kaasunestejousituksen,maavaran säädön, DS:n korimuodot, XM:n pohjalevyn apurunkorakenteen, hybridivedon eteen sähköllä lisämomenttia taakse...

• xantiani

14 vuotias Xanttuni pesee talviautona monet uudemmat tai kalliimmat. Ja kokemusta ja tietoa on monista muista merkeistä.

• Xanhdi

Juu, eipä voi Xantian talviominaisuuksia moittia. Jos nipottamaan rupeaa niin pari puutetta sentään on:
        - istuinlämmittimien katkaisijoita ei ole valaistu
        - poljintila on hiukan ahdas leveäpohjaisille talvikengille

Muuten maukas auto - myös talvella!

• omistanut

XMn vuosia sitten, sen jälkeen ei Citroenia ole ollut, mutta loistava auto se oli.
      Auto oli minulla kuusi vuotta eikä siinä ollut vikoja koko aikana. Totta puhut, se oli hyvä talviauto. Lämpöä tuli sisälle pakkasella kuin pakkasella enemmän kuin tarpeeksi ja lämpeni todella nopeasti, myös sivulasit pysyi aina huurteesta vapaana.
      Ajettavuus on XMässä yhä kilpailukykyinen jopa parempi kuin monien nykyautojen.

XMästä minulla ei ole yhtään moitteen sanaa, se oli hyvä auto. Aika ja vaihtelunhalu vain ajoi ohi ja halusi jotain uutta, vaihdoin sen Jaguar S typeen joka on minulla yhä, mukava ja luotettava auto sekin on ollut mutta en voi sanoa kumman ajettavuus olisi parempi, vaikea verrata.

• Totta turiset

Näinhän se on.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3898
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1937
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      10
      1655
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      811
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe