munuaiskysta

juhannuskukka

Hei! Onko kenelläkään ollut näin suurta munuaiskystaa : 9x9 cm ??
Minulla sellainen ja menossa kystapunktioon .
Kuinka teillä kohtalotovereilla kysta hoidettiin , miten onnistui , toipuminen , rajoitukset jne?
Kertokaahan kokemuksianne , -pian!
Minulla aih. kylkikipua ja paineentunnetta.

11

13657

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yksin kystani kanssa

      HEI,
      Minulla on oikeassa munuaisessa 8x8 cm kysta joka todettiin vuonna 1995. Seurattiin ultralla vuosittain ja on kasvanut koko ajan. Seuranta lopetettiin vuonna 2003 Mariassa. Hakeuduin itse uuteen ultraan vvuonna 2007 ja kysta oli kasvanutkin edellisestä kerrasta. Seuranta loppui taas kerran. Ei ole punktioitu koskaan. Tosin työterveyslääkäri lähetti lähetteen sairaalaan, mutta eivät antaneet kutsua vastaanotolle. Olen myös yksin kystani kanssa. Mietin joskus entä jos se puhkeaa, mitä tapahtuu. Kysta oli vuonna 1995 n. 2cm kooltaan. Oikealla selässä on painontunnetta ollut monta vuotta ja nyt joskus kipua kyljessä ja selän puolella.

      • popo79

        Minulla paineen tunnetta kylkiluiden alla mahan puolella, nyt enemmän selän puolella. Kävin eilen lääkärillä ja sain lähetteen mahan ultraan. Pelottaa mitä löytyy. Tunne ollut jo ainakin kaksi vuotta, nyt vaan lähes päivittäistä. Välillä kipeä mutta enemmän tunne, vaivaa mieltä.


    • Suvussa kystia

      Monesti yksittäiset kystat eivät minun ymmärtääkseni vaadi välttämättä säännöllistä seurantaa,oireista riippuen. Itse sairastan sairautta, jossa munuaisiin kertyy useita rakkuloita. Veljelläni ja isälläni munuaisista on puhjennut rakkula. Oireina oli äkillinen kova alavatsakipu selkäkipu/kylkikipu. Veljelläni ilmeni myös verivirtsaisuutta. Tulehdusarvot ja munuaisarvot kohosivat. Hoitona munuaisten nesteytys ja antibiootit. Viikko sairaalassa ja kotiin. Muutama viikko sairaslomaa ja vointi entinen. Tässä ainakin yksi esimerkki.

    • sotaorpo

      Sain kutsun sairaalaan munuaiskystantyhjennystä varten en tiedä kokoa ja jännittää kovasti.Toivon parasta että vielä saan jatkaa elämää.Olen 79 vuotias ja on ollut vaivoja vuosia.

    • kystanainen

      Itselläni löydettiin munuaisista kysta 80-luvulla, n 3-4 cm. 90-luvulla hieman suurempi ja 2000-luvun alussa tietokonekuvissa n 10 senttiä-. Muiden tutkimusten ohessa löydetyt. Tilannetta ei seurata ja poistoa ei suunnitella, kun kuulemma kysta voi kadota itsestään ja/tai uusiutua poiston jälkeen.

    • Potilas.Saarinen

      Itselläni on polykystinen munuaistauti ollut 30 vuotta (nyt 53v), munuaiset täynnä kystia. Verenpaineen ja veriarvojen seuraaminen tärkeää. Minun munuaisen koko 20×30cm, kystat noin kananmunan kokoisia ja pienempiä.
      Nyt dialyysissä 8kk ja oikea munuainen poistettu, odotellen elinsiirtolistalla. Nefrologi kun tutkii/opastaa niin olen ollut pätevässä hoidossa, unohtamatta sairaanhoitajia munuaispolilla jotka ovat huolehtimassa sekä opastamassa upeasti!
      Lisätietoja munuais-ja maksaliiton sivuilta.

    • Anonyymi

      Minulta on poistettu munuaisesta kysta. Huomattiin toisessa tutkimuksessa vahingossa kun oli niin iso, että tuli näkyviin. Kokoa oli 15cm x 19xcm. Kysta tyhjennettiin, enkä ollut huomannut mitään oireita vaikka oli ollut kokoa kystalla ja siitä tuli reilu 2 litraa nestettä pois..😃

      • Anonyymi

        Minulta tyhjennetty 2 kertaa 7- 8 edellisen vuoden aikana 10x10 cm kysta. Nyt oireilee/ kipuilee ja terv.kesk. lääkäri pohtii lähetettä/ tyhjennysasiaa lykkäämällä, ,koska ” ehkä paranee itsestään tai ei ole yleensä haitaksi ”. Miltä Hgin seudun yksityiseltä tyhjennyskokemuksia ?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulta tyhjennetty 2 kertaa 7- 8 edellisen vuoden aikana 10x10 cm kysta. Nyt oireilee/ kipuilee ja terv.kesk. lääkäri pohtii lähetettä/ tyhjennysasiaa lykkäämällä, ,koska ” ehkä paranee itsestään tai ei ole yleensä haitaksi ”. Miltä Hgin seudun yksityiseltä tyhjennyskokemuksia ?

        Asun Oulussa. Minulla todettu munuaisten monirakkulatauti v. 93. Sairaus on geneettinen ja sitä on ollut jo 3 polvessa. Munuaisten halkaisija 22-23 cm ja suurin kysta on 12,4 cm. Munuaiset aiheuttavat kipua selässä ja painon tunnetta rintalastan alla. GFR arvo n. 30. Mitään muuta ei tehdä, kuin seurataan verikokein krea -arvoa. Munuaisissa kehittyy munuaiskiviä ja ne kipukohtaukset ovat ihan hirveitä. Espoossa asuessani sanottiin, että kun GFR laskee alle 40, niin silloin erikoissairaanhoidon piiriin, Oulussa kuulemma vasta kun arvo on alle 15, joka on munuaisten loppuvaihe. Espoossa keskusteltiin v. 2014 toisen munuaisen poistosta, mutta minulla oli muutto Ouluun, jossa munuaisen poistoa ei vieläkään suositella, vaikka suurin kysta on 8 vuodessa lähes tuplaantunut. Lääkärit eivät usko, että munuaiset voivat aiheuttaa selkäkipua. Aina vaan todetaan, että on ylipainoa, keskivartalopyöreyttä pois, niin vaivat helpottaa. Kuinka saan keskivartalopyöreyttä pois, kun siellä on kaksi suurikokoista munuaista? Lisäksi yksi lääkäri toteaa, että munuaiset eivät ole vielä kookkaat, mutta radiologi kirjoittaa munuaisten olevan kookkaat. Sairaus aiheuttaa aivoihin verisuonenpullistumia ja minulla niitä on 2. Isäni ja hänen äitinsä sairastivat samaa sairautta ja he menehtyivät aivoverenvuotoon. Minulla kuvattu aivoverisuonet kaksi kertaa ja todettu, että jatkotutkimuksiin ei ole tarvetta. Olen eläkkeellä, eli en tuota yhteiskunnalle enää mitään. Onko niin, että vain veroja maksavat hoidetaan? Eletään hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa asuu onnellinen kansa. Mutta minä olen väsynyt tähän taisteluun ja hyvin masentunut. Mistä saan apua?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun Oulussa. Minulla todettu munuaisten monirakkulatauti v. 93. Sairaus on geneettinen ja sitä on ollut jo 3 polvessa. Munuaisten halkaisija 22-23 cm ja suurin kysta on 12,4 cm. Munuaiset aiheuttavat kipua selässä ja painon tunnetta rintalastan alla. GFR arvo n. 30. Mitään muuta ei tehdä, kuin seurataan verikokein krea -arvoa. Munuaisissa kehittyy munuaiskiviä ja ne kipukohtaukset ovat ihan hirveitä. Espoossa asuessani sanottiin, että kun GFR laskee alle 40, niin silloin erikoissairaanhoidon piiriin, Oulussa kuulemma vasta kun arvo on alle 15, joka on munuaisten loppuvaihe. Espoossa keskusteltiin v. 2014 toisen munuaisen poistosta, mutta minulla oli muutto Ouluun, jossa munuaisen poistoa ei vieläkään suositella, vaikka suurin kysta on 8 vuodessa lähes tuplaantunut. Lääkärit eivät usko, että munuaiset voivat aiheuttaa selkäkipua. Aina vaan todetaan, että on ylipainoa, keskivartalopyöreyttä pois, niin vaivat helpottaa. Kuinka saan keskivartalopyöreyttä pois, kun siellä on kaksi suurikokoista munuaista? Lisäksi yksi lääkäri toteaa, että munuaiset eivät ole vielä kookkaat, mutta radiologi kirjoittaa munuaisten olevan kookkaat. Sairaus aiheuttaa aivoihin verisuonenpullistumia ja minulla niitä on 2. Isäni ja hänen äitinsä sairastivat samaa sairautta ja he menehtyivät aivoverenvuotoon. Minulla kuvattu aivoverisuonet kaksi kertaa ja todettu, että jatkotutkimuksiin ei ole tarvetta. Olen eläkkeellä, eli en tuota yhteiskunnalle enää mitään. Onko niin, että vain veroja maksavat hoidetaan? Eletään hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa asuu onnellinen kansa. Mutta minä olen väsynyt tähän taisteluun ja hyvin masentunut. Mistä saan apua?

        Hei! Eläkkellä tässä ollut vuosikausia, ei enää hyödyksi.
        Jospa tämä keskustelu jatkuisi, on ollut sentään 2022 vuodelta.

        Ihan eksyin tänne, kun luin OmaKannasta magneettikuvien kirjoituksia. Lannerankaa kuvattiin, kun selkä ja jalat kipeät.
        Kesällä rontgenissä todettiin lannenivelrikko. Sitten pahenevaa kipua oikeassa jalassa nilkkaan saakka. Kävely helpottui (tai ei edes pystynyt suorassa) kumarassa, ne vähät kerrat.
        Sitten rupesin syömään glukosamiiniä, pystyn melko suorassa kävelemään. Reseptilääkkeistä ei apua.

        Nyt sitten luinkin kysta munuaisissa. Ihan yllätys, että sellainenkin vielä. Fysiatrikäynti peruuntui, Kelakyyteihin ei autoja. 20.12 oli ne kamalat kelit. Tai oletin, kun soitettiin.
        Nyt vasta helmikuussa, että pystyy kertomaan tarkemmin. Pääsin lukemaan, joten kovasti etsinyt tietoa.
        Ihan uskottavasti, että selkäkipujakin. Minulla sitten ainakin,vaikka kai muuta vaivas esittiin magneetissa.
        Kirjoitelkaa vielä 2023, aloitettu 2009.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Asun Oulussa. Minulla todettu munuaisten monirakkulatauti v. 93. Sairaus on geneettinen ja sitä on ollut jo 3 polvessa. Munuaisten halkaisija 22-23 cm ja suurin kysta on 12,4 cm. Munuaiset aiheuttavat kipua selässä ja painon tunnetta rintalastan alla. GFR arvo n. 30. Mitään muuta ei tehdä, kuin seurataan verikokein krea -arvoa. Munuaisissa kehittyy munuaiskiviä ja ne kipukohtaukset ovat ihan hirveitä. Espoossa asuessani sanottiin, että kun GFR laskee alle 40, niin silloin erikoissairaanhoidon piiriin, Oulussa kuulemma vasta kun arvo on alle 15, joka on munuaisten loppuvaihe. Espoossa keskusteltiin v. 2014 toisen munuaisen poistosta, mutta minulla oli muutto Ouluun, jossa munuaisen poistoa ei vieläkään suositella, vaikka suurin kysta on 8 vuodessa lähes tuplaantunut. Lääkärit eivät usko, että munuaiset voivat aiheuttaa selkäkipua. Aina vaan todetaan, että on ylipainoa, keskivartalopyöreyttä pois, niin vaivat helpottaa. Kuinka saan keskivartalopyöreyttä pois, kun siellä on kaksi suurikokoista munuaista? Lisäksi yksi lääkäri toteaa, että munuaiset eivät ole vielä kookkaat, mutta radiologi kirjoittaa munuaisten olevan kookkaat. Sairaus aiheuttaa aivoihin verisuonenpullistumia ja minulla niitä on 2. Isäni ja hänen äitinsä sairastivat samaa sairautta ja he menehtyivät aivoverenvuotoon. Minulla kuvattu aivoverisuonet kaksi kertaa ja todettu, että jatkotutkimuksiin ei ole tarvetta. Olen eläkkeellä, eli en tuota yhteiskunnalle enää mitään. Onko niin, että vain veroja maksavat hoidetaan? Eletään hyvinvointiyhteiskunnassa, jossa asuu onnellinen kansa. Mutta minä olen väsynyt tähän taisteluun ja hyvin masentunut. Mistä saan apua?

        Sama meno tuntuu olevan vaikka ikää olisi alle 40. Vaikka munuaiset olisivat jo yli 22 cm halkaisijaltaan ja painavat muita sisäelimiä niin mitään muuta ei sanota kuin että koita laihduttaa pari kiloa. Ja sitten seuraillaan tilannetta siihen asti ettei enää munuaiset toimi. Tämä Pirkanmaalla/tays alue.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      108
      7826
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      37
      2872
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      35
      2452
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      119
      2175
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      17
      1845
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      10
      1599
    7. Musiikkineuvos Ilkka Lipsanen eli Danny TV:ssä - Blondeja, hittibiisejä, räjäyttävä Danny Show...

      Ilkka Lipsanen eli Danny on viihdyttänyt meitä jo kuusi vuosikymmentä. Musiikkineuvos on myös liikemies, jonka voidaan
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1449
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1446
    9. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1415
    10. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      11
      1364
    Aihe