kulkekaa sairaaloissa ja vanhainkodeissa.. siellä näette sen todellisuuden..
Minä itse olen erään aivoverenvuotoon sairastuneen miehen puoliso.. minä tiedän mitä on katsella kun oma mies sairastuu.. Muistan ajat jolloin hän oli terve.. hän teki työtä tällä alueella.. mikä hän on tänään.. eikö ihmiset muista.. mihin heiltä on kadonnut muisti.. Minä perään kuulutan ihmisten muistia.. minkälaista se on.. kun omainen tai läheinen sairastuu.. se voi tapahtua kenellä vain.. ei yksin mulla.. se voi tapahtua kenellä hyvänsä.. Eikö palvelut ym. pitäisi järjestää niin että ihmiset voisi sairastumisestaan huolimatta elää.. ei oo ihmisetn vika jos sairastuu.. aivohalvaus tulee kuin salama kirkkaalta taivaalta.. käykää ja ottakaa selvää ao. sairaudesta, mitä se todellisuudessa on..
Käykää katsomassa ihmisiä
46
2481
Vastaukset
- tarvitse muistuttaa
ainakaan siitä todellisuudesta - olen viettänyt sairaaloitten käytävillä viimeiset vuoteni.
- Aivohalvaus
siis kumpi miehelläsi on ? Vai molemmat ?
Vai ei kumpaakaan ?
Mitähän siitä tulisi,jos ihmiset alkaisivat kulkea sairaaloissa "katselemassa" ihmisiä ?
Kai siellä kaikki käyvät,kenellä joku omainen tai tuttava siellä on.- ollut niin,
ensin aivoverenvuoto, joka useimmiten johtaa aivohalvaukseen.
kyllä kannattaisi käydä ja todeta, vaatimatta ei saa kun säilytystä jossain kopissa,
ei ainakaan yli 20 asukaan paikkakunnilla.
- outo
kirjoitus ?
- viivatiina
kun äiti sairastui syöpään mun sisarukset ottivat vielä enemmän etäisyyttä vaikka sitä oli jo ennestään veljeni vaimo jolle kaikki apu oli kyllä aina kelvannut katos kuvioista kokonaan aivan kun maa olis niellyt ystävät kyllä soittivat äidilleni mutta ei hän niitä jaksanut tapailla samaan aikaan mieheni äiti sairasti myös syöpää elimme seitsemän vuotta mummuille eikä se ollut ollenkaan vaikeata mutta kieltämättä aika yksinäistä kun kukaan ei ottanut mitään kantaa mihinkään koskaan eivät jaksaneet kun oli omakin elämä niinhän se oli meilläkin ja kieltämättä sen koomin en oo ruvennu kantaan muiden ongelmia vaikka tuntuu että tänä päivänä niitä on jokaisella nyt keskityn omaan hyvinvointiini kerään voimia että jaksan jos sattuu että vielä joudun elämään läheiseni kanssa hänen sairastuttuaan tiedän käymättäkin todellisuuden ja olen kiitollinen näistä vuosista jotka olen saanut viettää ilman hätää ja huolta sairastuneesta omaisesta kaikkien meidän on opittava nauttimaan jokaisesta terveestä päivästä jonka saamme koska elämä saattaa muutua silmänräpäyksessä.
- ent.tehtaantyttö
jolloin ei meidänkään perheessä mitään hätää...meilläkin kun kaikki alkoi siitä, että ensin mieheni polio-oireet puhkesivat tosin lievänä..lapsena sairastettu polio kun myöhemmin uusiutuu myöhäispolio-oireina..no, parhaassa tapauksessa siinäkin tämä halvaus uusiutuu ja tuo liikuntakyky menee kokonaan...onneksi nuo oireet nyt pysähtyneet..sitten siihen päälle tuli agressiivin eturauhas-rakkosyöpä. Joka täytyi kiiresti leikata...ja tipalla oli sekin, ettei tuo syöpä ollut levinnyt pidemmälle..onni oli matkassa..siihen sitten vielä tämä sydänsairaus päälle..no, lääkäri totesi että, tuo lapsena sairastettu polio oli vaurioittanut tuota sydänlihasta..nyt elätetään näiden juttujen kanssa päivä kerrallaan...mutta, elämänhalua ja huumorintajua tämä ei meiltä vie...;) Elämästä pidetään kiinni...ja kun aika on...sen olen miehelleni luvannut, että hellästi irti kädestäni päästään lähtemään..jos, niin on määrä että, aikaisemmin minua joutuu lähtemään..
Nauttikaamme jokaisesta hyvästä päivästä; ja katsokaamme aurinkoon..täällä Stadissaki tänään auringoinen ja ihana sää..
t.friidu - viivatiina
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
jolloin ei meidänkään perheessä mitään hätää...meilläkin kun kaikki alkoi siitä, että ensin mieheni polio-oireet puhkesivat tosin lievänä..lapsena sairastettu polio kun myöhemmin uusiutuu myöhäispolio-oireina..no, parhaassa tapauksessa siinäkin tämä halvaus uusiutuu ja tuo liikuntakyky menee kokonaan...onneksi nuo oireet nyt pysähtyneet..sitten siihen päälle tuli agressiivin eturauhas-rakkosyöpä. Joka täytyi kiiresti leikata...ja tipalla oli sekin, ettei tuo syöpä ollut levinnyt pidemmälle..onni oli matkassa..siihen sitten vielä tämä sydänsairaus päälle..no, lääkäri totesi että, tuo lapsena sairastettu polio oli vaurioittanut tuota sydänlihasta..nyt elätetään näiden juttujen kanssa päivä kerrallaan...mutta, elämänhalua ja huumorintajua tämä ei meiltä vie...;) Elämästä pidetään kiinni...ja kun aika on...sen olen miehelleni luvannut, että hellästi irti kädestäni päästään lähtemään..jos, niin on määrä että, aikaisemmin minua joutuu lähtemään..
Nauttikaamme jokaisesta hyvästä päivästä; ja katsokaamme aurinkoon..täällä Stadissaki tänään auringoinen ja ihana sää..
t.friiduraskaasta asiasta ja hyvin osaat elää vaikeiden asioiden kanssa meillä olis kaikilla opittavaa sulta ja musta on hienoo kun kirjoitat kokemuksiasi ja tuntemuksiasi oppii itsekkin ymmärtään ja käsitteleen asioita oikeella lailla.
- sk49
ent.tehtaantyttö kirjoitti:
t.friiduTiedän kokemuksesta tuon tunteen, kun elää sairaan ihmisen rinnalla - se on rankkaa. Omasta kokemuksesta opin sen, kylläkin liian myöhään, että pitää olla myös armollinen itselleen ja joskus levätä koko painajaisesta.
- chattäri
Luin kirjoituksesi kahteen kertaan ja voin vain todeta, että nostat itsesi ainoaksi joka miestään käy katsomassa?
Ajattelitko ollenkaan, että meitä muitakin on joilla sama tilanne, mekin käymme katsomassa?
Tiedämme toki mitä on kun miehemme/vaimomme sairastuu, mitä on elää vakavasti sairaan omaisen vierellä.
Kehoitat meitä lukemaan sairaudesta, kuitenkaan itse et ole oikeen selvillä kumpi miehelläsi on ollut aivoverenvuoto tai aivoinfarkti.
Kumpikin on vakavia , mutta tyypiltään hyvin erinlaisia.Jopa se kummalla puolen aivostoa kyseinen aivoverenvuoto/infarkti on ollut, vaikuttaa sen saaneen ihmisen toimintoihin.
Läheiseni on saanut aivoinfarktin ja se on ollut aivoston oikean puoleisessa lohkossa ja melko laajana. Seurauksena oli, että hän halvaantui kehonsa toiselta puolen, säilyttäen kuitenkin esim. puhekykynsä, mutta kuitenkin aiheuttaen sen, että hän ei huomio halvaantunutta puoltaan ollenkaan.
Ystäväpiirissäni on mies jolla taas oli aivoverenvuoto ja hän on toipunut siitä kokonaan, on jopa palannut työelämään takaisin.
Tässä sinulle pari esimerkkiä,kummastakin tapauksesta ja tiedän monia muitakin, mutta en täällä niitä ala erittelemään.
Täällä tai chatissä tuomalla asia esille ja omaa egosia korottamalla, et saa muilta sympatiaa vaan enemmänkin kiukkua.- samoin ajatteleva
Nämä sairaskertomukset alkavat etomaan. Kauniisti lähimmäisiään paijaavat eivät huomaa, että jossain toisessa ketjussa palstalaiset saavat heiltä luudasta takaraivoon.
- voi jättää
samoin ajatteleva kirjoitti:
Nämä sairaskertomukset alkavat etomaan. Kauniisti lähimmäisiään paijaavat eivät huomaa, että jossain toisessa ketjussa palstalaiset saavat heiltä luudasta takaraivoon.
väliin, jos asia ei sinua kiinnosta.
Miehelläni on ollut aivoverenvuoto, josta tuli vasemman puolen hemipareesi.. Aivoinfarkti hänellä oli ensimmäisen kerran jo vuosia sitten.. tuon aivoinfarktin jälkeen hän oli vuoden vielä töissä.. seuraavana vuonna hän osallistui eräälle kivikurssillekkin.. teki mulle korujakin, erilaisia.. Kerrot että jollain tutullasi on ollut aivoifarkti, jossa hän halvaantui kehonsa toiselta puolen, säilyttäen kuitenkin esim. puhekykynsä, mutta kuitenkin aiheuttaen sen, että hän ei huomio halvaantunutta puoltaan ollenkaan.
Mun miehellä oli aivoverenvuoto ja tuo sama jota kerron että on hemipareesi, tarkoittaen vasemman puolen halvausta.. Turhaan mulle kerrot että mä en muka tiedä kumpi miehelläni.. Herätänkin vain puhetta kyseisestä sairaudesta.. koskapa ihmisiä on hoidettava niin ettei tuollaisia tule..- ovat monelle
samoin ajatteleva kirjoitti:
totisinta totta,kuin myös itselleni.Olin alalla vuosikausia ja näin mitä se on.Nyt ovat omat vanhempani samassa pisteessä ja tuttavapiiriini kuuluu lähes pelkästään vanhuksia,toipilaita,avun tarvitsijoita,joita käyn tapaamassa säännöllisesti.
Olen ajatellut että onkohan ketään kuka minua mahtaa käydä tapaamassa sitten kun itse olen samassa pisteessä?!
Sukulaiset ei varmaan välitä,kaikki on kuka missäkin,lapsia ei ole itsellä mutta voimia on vielä riittänyt monille,minulla.
Näen kuinka monen päivä on pelastettu,kun tapaamme ja juttelemme,saamme jakaa kuulumiset puolin ja toisin.
Olen jo työni puolesta törmännyt monenlaisiin sairauksiin,työskentelen terv.kesk.vuodeosastolla.Niin myös tiedän omaisten tuskan ja ahdistuksen,ainakin toivon niin.. Minullakin on ollut henk.koht.kokemus aivoverenvuod. Isäni meni muutamassa tunnissa tämän takia,ei voitu tehdä enää mitään,oli laaja-alainen vuoto,joka meni jo selkäydinkanavaa pitkin. Äitini joutui tekemään elämänsä raskaimman päätöksen, kun lääkäri kysyi lupaa hengityskoneen sammuttamiseen.Tästä on nyt 4,5v. Isäni oli tuolloin 73vuotias. Aino pieni lohtu oli siinä,että isäni toivoi aina pääsevänsä "suorilta jaloilta" Näin sitten hänen toiveensa toteutui. TOIVOTAN SINULLE JAKSAMISIA!!
- mihin asiaan
toivottaa voimia.
Niin epäselvää,etten edes usko.
- Heikunkeikku
...sairaalassa katsomassa, jos joku lähimmäiseni sinne joutuu.
En kuitenkaan lähde kuljeskelemaan sairaaloihin ja vanhainkoteihin katselemaan potilaita noin muuten vaan.
On todella ikävää ja kurjaa, että mehesi on sairastunut. Toivotan voimia sinulle.
Me kaikki tiedämme, että vanhenemme. Me kaikki tiedämme, että yhtäkkiä saattaa tapahtua jotakin kurjaa. Saattaa tulla aivoverenvuoto, saattaa tulla sydänkohtaus, saatamme joutua auto-onnettomuuteen, saatamme.... niin...saatamme vaikka mitä..??
En lähde kuitenkaan varmuuden vuoksi katsomaan sydänosastolle, enkä tapaturman uhreja vain sen takia, JOS minulle kävisi niin, tai jos jollekin lähimmäiselleni.
Haluan elää ja nauttia siitä, että tällä hetkellä olen terve.
Tuli mieleen, että kun mieheni kuoli ja kuljin päivittäin hautausmaalla, niin minulle ei tullut mieleen toitottaa ihmisille, että hei miksette käy haudoillanne, käykää ja menkää, niin näette, että sinne kaikki joutuuu. Tai silloin, kun hän oli sairas.
En myöskään kirjoitellut tänne, että hei ihmiset, nyt ottakaa kaikki äitinne/isänne kotiinne asumaan ja hoitakaa heitä.
Jokaisella on omat murheet. On Aina kurjaa, jos kuulee, että joku on sairastunut ja mielessään toivoo, että sairastuneen lähiomainen jaksaisi sen kaiken keskellä.
Vastaukseni saattaa tuntua pahalta sinusta, mutta ajattelen kuitenkin näin.
Ajattelen mieluummin positiivisesti ja katselen ilolla "Aira Samuliineja" ja muita "jaksavia" ja toivon, että minäkin jaksaisin mennä yhtä "lujaa".
Mutta JOS jotakin tapahtuu, niin toivon myös, että osaisin suhtautua siihen sillä ajatuksella, että näin vain On käynyt ja se on ollut tarkoitus ja se On hyväksyttävä ja lähdettävä etenemään niillä eväillä, mitä sillä hetkellä on. - vuosi toisensa
perään, vanhempiemme kodeissa, sairaaloissa, kun he sairastivat.
Työn jälkeen, sairaalasta tullessaan, ei ollut enää omaa elämää, ei paljon jaksanut.
Mutta, se oli ainoa valinta, meille.
Meitä on moneen junaan, paljon, ylivertaisesti eniten on meitä, velvollisuuden tunteen valtaamia, ja rakastavia.
Voimia Sinullekin! Kirjoitit ihan asiaa!
Asia on vakava ja meillä on liian vähän tietoa tästä sairaudesta. Ja kun vielä asumme täällä kaukana isosta sairaalasta (Ouluun 165 km.) niin melkoiset tuhot kerkiää tulla ennenkuin pään kuvaukseen pääsee.
Ja totta on myös se etteivät ihmiset käy riittävän usein sairaaloissa katsomassa omaisiaan. Kun eivät käy edes vanhempiaan katsomassa vaikka nämä asuisivat kotona. Ihmisillä on aina vaan mukamas niin kiire. Hui hai, ihmisillä ei ole ollut koskaan niin paljon aikaa kuin nyt. Monelle kiire on tekopeliä, tekosyy.
Mutta voimia Sinulle!
Noista vähättelijöistä ei kannata välittää, aina on tuo rakkilauma joka jaksaa räkyttää. Heille on tärkeämpää tietää millaisesta kupista aamukahvisi juot kuin se miten oikeasti jaksat!
Näkemisiin!- Pirre*
nyt kettää ole, - äitikin selvisi pienin vammoin infarktistaan, - mitä nyt puhe meni epäselväksi, mutta liikuntakyky jäi täydelleen, tulee toimeen itsenäisesti kotonaan.
Kyllä me käytiin sairaalassa katsomassa, kun hän siellä oli kohtauksen saatuaan, ja olihan hän meillä muutaman viikon kotiuduttuaan, tukihoidossa tai silimän alla..
Eli, eläpä aina huuda ja syyllistä..mittää ei oisi mahettu kohtauksen estämiseksi etukätteen.Niin, mitä lukikaa tuossa sun viestissä.. Voisitko jo soittaa mulle.. Minä en julkisesti jaksaisi noita sunkaan jättämiä lauseita lukia.. sinä et oo nähtävästi itse kokenut aivoverenvuotoa.. Sä oot itse varmaan täysin terve.. jotenkin kuulostaa että kun herjaat ihmisiä täällä.. niin luot vain sitä epäsuhtaa ihmisten välille.. Minä taas luon toisen laista ilmapiiriä kuin sinä.. No, samapa tuo.. me ei olla samanlaisia.. olen sen ennenkin sanonut..Eikö se ole elämän rikkaus että meitä ihmisiä on monenlaisia.. Ja mikä sua oikein risoo itseäsi..mikä sulla itselläsi.. Mä toivotan kuule sutkin tervetulleeksi käymään katsomassa tätä meidän aluetta.. niin näet omin silmin.. Tervetuloa!
Ohessa linkki:
http://www.hus.fi/default.asp?path=1,32,660,548,2718,5928,16441
josta jokainen voi käydä lukemassa lisätietoja aivoverenvuodosta.. Aivoverenvuoto on aina vakava sairaus.. Torstain 19.3.2009 Iltasanomissa on juttua siitä miten nuori poika on menehtynyt kyseiseen sairauteen.. Eli yhteenvetona.. tätä sairautta voi olla nuorissakin.. se ei katso ikää..- Pirre*
pirre-tyttö kirjoitti:
Niin, mitä lukikaa tuossa sun viestissä.. Voisitko jo soittaa mulle.. Minä en julkisesti jaksaisi noita sunkaan jättämiä lauseita lukia.. sinä et oo nähtävästi itse kokenut aivoverenvuotoa.. Sä oot itse varmaan täysin terve.. jotenkin kuulostaa että kun herjaat ihmisiä täällä.. niin luot vain sitä epäsuhtaa ihmisten välille.. Minä taas luon toisen laista ilmapiiriä kuin sinä.. No, samapa tuo.. me ei olla samanlaisia.. olen sen ennenkin sanonut..Eikö se ole elämän rikkaus että meitä ihmisiä on monenlaisia.. Ja mikä sua oikein risoo itseäsi..mikä sulla itselläsi.. Mä toivotan kuule sutkin tervetulleeksi käymään katsomassa tätä meidän aluetta.. niin näet omin silmin.. Tervetuloa!
Mutta ja, onhan niitä sairauksia, vaikka mitä ja itsekukin voimme sairastua koska vaan, mutta elettävä on siitäkin huolimatta, - ei tässä auta käyvvä makkuulle jottai kohtausta odottelemaan hi - tulee jos tulee, se on sen ajan murhe.
Toivon Sinulle terveitä päiviä, ja voimia.
P.s. elä ja anna toistenkin elää..:) - Meriläinen
Pirre* kirjoitti:
Mutta ja, onhan niitä sairauksia, vaikka mitä ja itsekukin voimme sairastua koska vaan, mutta elettävä on siitäkin huolimatta, - ei tässä auta käyvvä makkuulle jottai kohtausta odottelemaan hi - tulee jos tulee, se on sen ajan murhe.
Toivon Sinulle terveitä päiviä, ja voimia.
P.s. elä ja anna toistenkin elää..:)mie ja meinaan lähteä nyt kaupungille jatkamaan sitä minkä eilen aloitin, eli kotiin ja itteeni jotain uutta.
Hyvää päivänjatkoa sinulle :) Että suhtaudut vakaviin asioihin nykyisin ihan "omituisesti", sanoinko?
Tässä taas yksi esimerkki siitä että olin oikeassa.
Hyvä on jos joku läheisesi on selvinnyt, kaikki eivät selviä.
Eikä tämä kirjoittaja nyt syyllistä ketään, en ainakaan niin itse koe. Vai olisiko niin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...
Hei vähän nyt myötätuntoa, joohan?piive kirjoitti:
Että suhtaudut vakaviin asioihin nykyisin ihan "omituisesti", sanoinko?
Eikä tämä kirjoittaja nyt syyllistä ketään, en ainakaan niin itse koe. Vai olisiko niin että se koira älähtää johon kalikka kalahtaa...
Hei vähän nyt myötätuntoa, joohan?Hei,
sanonta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.. Tiedätkö jos menet koiraakin hakkaamaan niin aikansa se huutaa ja vikisee.. ja tiedätkös mitä sitten.. se kuolee.. Ihmisen murha on rikos, josta joutuu syytteeseen.. Siitä tekijä voi saada kymmeniä vuosia istumista tuolla vankilassa..Tällainen on suomen laki tietääkseni.. Ei ihmisiä saa lähteä tieten tahtoen murhaamaan.. vielä tietääkseni ei oo keksitty eutanasiaa.. joka sellaista suomessa harjoittaa tekee rikoksen.. Minä puolustan monissa kirjoituksissani vain sitä.. että jokaisella on elämisen oikeus tässä suomessa. Niin vammaisilla, vanhuksilla, sairailla, työttömillä, eläkeläisillä, lapsilla, nuorilla, työikäisillä.. Me kaikki olemme ihmisiä.. me emme ole eläimiä.. Eläimet on luku sinänsä ja ne on eriasia.. Kaikilla meillä ihmisillä on elämisen oikeus tässä kauniissa suomessa.. minun tietääkseni.. Teistä jokainen kirjoittaa vain tänne nettiin viestejä erilaisia.. moniko käy katsomassa asioita silmästä silmään.. moniko käy katsomassa sitä ihmistä jonka viestiin kommentoi.. minä perään kuulutan sitäkin.. eli menee ja käy sen ihmisen luona.. juttelee.. näkee jopa sen missä tuo ihminen asuu..piive kirjoitti:
Hei vähän nyt myötätuntoa, joohan?jossa kerrottiin tuosta. Siinä näytettiin esimerkki koirasta, jota oli hakattu.. Muutoin niin kaunis koira.. oli ihmisten takia mennyt niin huonoon kuntoon, että kun viimein pääsi lääkärin pakeille.. sille ei voitu tehdä muuta kuin antaa lopetuspiikki.. Jos asioita olisi tehty toisin.. tuokin koira eläisi ja vois hyvin.. Ne kalikat ja hakkaamiset olisi voitu jättää heittämättä.. Olisi voitu toimia toisin.. Tuonkin koiran elämä olisi ollut paljon parempi..
Kerron tämän vertauskuvauksena.. joka pätee kaikissa asioissa.. Eikö pitäisi ihmisten välisissä suhteissa ajatella, että elä ja anna toisenkin elää.. Ei tuhota toisiamme.. vaan annetaan mahdollisuus elää.. rakennetaan yhdessä erilaisten ihmisten kanssa tätä maailmaa eteenpäin.. Erilaisuus on minusta rikkaus.. sillä kukaan meistä ei oo toisensa kopio.. me ollaan erilaisia.. oli sitten kysymys vaikka indenttisistä kaksosista, heistäkin löytyy erilaisuutta.. jos lähemmin asioita tarkastelee.. ei hekään ole samanlaisia..- Meriläinen
pirre-tyttö kirjoitti:
Hei,
sanonta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.. Tiedätkö jos menet koiraakin hakkaamaan niin aikansa se huutaa ja vikisee.. ja tiedätkös mitä sitten.. se kuolee.. Ihmisen murha on rikos, josta joutuu syytteeseen.. Siitä tekijä voi saada kymmeniä vuosia istumista tuolla vankilassa..Tällainen on suomen laki tietääkseni.. Ei ihmisiä saa lähteä tieten tahtoen murhaamaan.. vielä tietääkseni ei oo keksitty eutanasiaa.. joka sellaista suomessa harjoittaa tekee rikoksen.. Minä puolustan monissa kirjoituksissani vain sitä.. että jokaisella on elämisen oikeus tässä suomessa. Niin vammaisilla, vanhuksilla, sairailla, työttömillä, eläkeläisillä, lapsilla, nuorilla, työikäisillä.. Me kaikki olemme ihmisiä.. me emme ole eläimiä.. Eläimet on luku sinänsä ja ne on eriasia.. Kaikilla meillä ihmisillä on elämisen oikeus tässä kauniissa suomessa.. minun tietääkseni.. Teistä jokainen kirjoittaa vain tänne nettiin viestejä erilaisia.. moniko käy katsomassa asioita silmästä silmään.. moniko käy katsomassa sitä ihmistä jonka viestiin kommentoi.. minä perään kuulutan sitäkin.. eli menee ja käy sen ihmisen luona.. juttelee.. näkee jopa sen missä tuo ihminen asuu..tapas tuoda asiota esille on aika alentava toisia palstalla olevia kohtaan.
Sinulla on todella paha olla mutta ei me täällä koneiden takana olevat muut voida sun oloas parantaa.
Enkä mä ainakaan halua kahville sellaisen ihmisen luo joka päälle tulee jo pelkillä kirjoituksillaan.
Itse istuin sairaalassa äitini vierellä useasti ennen hänen kuolemaansa, hoidin häntä loppuun asti, ja sain pienellä kylällä käydä hänen puolestaan taistelua ihan isojen herrojen edessä, kun tilanne niin vaati.
Oman sisareni syövän takia on moni paikka ja kipu tuttu.
Itse olen sairaalassa maannut kun ympärillä oleva hoitoporukka on minua suorastaan kuoleman porteille ollut viemässä.
Joten kyllä täälläkin kokemusta löytyy.
Ja juuri kaiken sen kokemuksen kautta olen kiitollinen tänä päivänä, enkä toitota mitä muiden pitäisi tehdä.
Olkaa ihmiset onnellisia terveistä ihmisistä ympärillänne ja terveydestä.
Olkaa onnellisia kun hyvät päivät osuvat kohdallenne, jokaiselle riittää tuskaa tässä maailmassa.
Nauttikaa elämästä kun nautinnon aika on. - Pirre*
Meriläinen kirjoitti:
mie ja meinaan lähteä nyt kaupungille jatkamaan sitä minkä eilen aloitin, eli kotiin ja itteeni jotain uutta.
Hyvää päivänjatkoa sinulle :)kiva kun sait positiivisen inspiraation :)
Täällä on ihana ilma, aurinko paistaa ja räystäät tippuu..mukavaa uudistumis- ja uudistamis päivää Sinulle :) - Pirre*
pirre-tyttö kirjoitti:
Niin, mitä lukikaa tuossa sun viestissä.. Voisitko jo soittaa mulle.. Minä en julkisesti jaksaisi noita sunkaan jättämiä lauseita lukia.. sinä et oo nähtävästi itse kokenut aivoverenvuotoa.. Sä oot itse varmaan täysin terve.. jotenkin kuulostaa että kun herjaat ihmisiä täällä.. niin luot vain sitä epäsuhtaa ihmisten välille.. Minä taas luon toisen laista ilmapiiriä kuin sinä.. No, samapa tuo.. me ei olla samanlaisia.. olen sen ennenkin sanonut..Eikö se ole elämän rikkaus että meitä ihmisiä on monenlaisia.. Ja mikä sua oikein risoo itseäsi..mikä sulla itselläsi.. Mä toivotan kuule sutkin tervetulleeksi käymään katsomassa tätä meidän aluetta.. niin näet omin silmin.. Tervetuloa!
että voisitko lopettaa joutavat mustamaalaamiseni; emme tunne toisiamme, ja nuo tarinasi ilmapiireistä jms., ovat ihan oman pääsi tuotoksia, - sorry vaan, mutta haluan oikaista tämän asian koska kirjoituksistasi syntyvät mielikuvat ovat minua loukkaavia.
Hyvää- tai parempaa jatkoa Sinulle kaima. - Heikunkeikku
pirre-tyttö kirjoitti:
Hei,
sanonta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.. Tiedätkö jos menet koiraakin hakkaamaan niin aikansa se huutaa ja vikisee.. ja tiedätkös mitä sitten.. se kuolee.. Ihmisen murha on rikos, josta joutuu syytteeseen.. Siitä tekijä voi saada kymmeniä vuosia istumista tuolla vankilassa..Tällainen on suomen laki tietääkseni.. Ei ihmisiä saa lähteä tieten tahtoen murhaamaan.. vielä tietääkseni ei oo keksitty eutanasiaa.. joka sellaista suomessa harjoittaa tekee rikoksen.. Minä puolustan monissa kirjoituksissani vain sitä.. että jokaisella on elämisen oikeus tässä suomessa. Niin vammaisilla, vanhuksilla, sairailla, työttömillä, eläkeläisillä, lapsilla, nuorilla, työikäisillä.. Me kaikki olemme ihmisiä.. me emme ole eläimiä.. Eläimet on luku sinänsä ja ne on eriasia.. Kaikilla meillä ihmisillä on elämisen oikeus tässä kauniissa suomessa.. minun tietääkseni.. Teistä jokainen kirjoittaa vain tänne nettiin viestejä erilaisia.. moniko käy katsomassa asioita silmästä silmään.. moniko käy katsomassa sitä ihmistä jonka viestiin kommentoi.. minä perään kuulutan sitäkin.. eli menee ja käy sen ihmisen luona.. juttelee.. näkee jopa sen missä tuo ihminen asuu.....kovin hyökkäävää ja syyttelevää tapasi kirjoittaa. Aivan kuin meillä muilla ei olisi minkäänlaista omaa ajattelua. Tai omia kokemuksia mistään asioista.
Kirjoitin tuolla jo aikaisemmin, että olen pahoillani miehesi sairastumisesta. Ja varmasti me kaikki toivotamme sinulle voimia niissä asioissa, joita sinulla on nyt.
Kirjoitit, että "Teistä jokainen kirjoittaa vain tänne nettiin viestejä erilaisia...moniko käy katsomassa asioita silmästä silmään...moniko käy katsomassa sitä ihmistä jonka viestiin kommentoi...."
Kirjoitathan sinäkin nettiin ja sanot mielipiteitäsi meille muille. Käsket usein muita tulemaan sinne katsomaan, sinua ja sinun olojasi. Mikset itse ehdota, että lähtisit jonkun toisen luo? Etkö ole muista kiinnostunut? Anteeksi, mutta tämä tuli vaan mieleen. - Pirre*
piive kirjoitti:
Hei vähän nyt myötätuntoa, joohan?joutava hännystelynsä; mullon vaikeaa sairautta poteva mies, ja hän ei parane koskaan, päinvastoin huononee vuosi vuodelta, - ja kodissamme asuu neljä keh.vammaista, - kunhan miun saappaissani astut vähä aikaa niin arvostele vasta sitten.
- Heikunkeikku
Pirre* kirjoitti:
joutava hännystelynsä; mullon vaikeaa sairautta poteva mies, ja hän ei parane koskaan, päinvastoin huononee vuosi vuodelta, - ja kodissamme asuu neljä keh.vammaista, - kunhan miun saappaissani astut vähä aikaa niin arvostele vasta sitten.
Ymmärrän täysin, että olet pahoittanut mielesi. Minäkin olisin sinuna.
Älä välitä.
Arvostan hirveästi työtäsi ja olet muutenkin kaikin puolin tosi fiksu ihminen. Ajatteleva, huumorintajuinen ja vaikka mitä.
Saan sinusta positiivisen kuvan.
Mukavaa päivää sinulle. Täältä aurinkoisesta Vaasasta. Meriläinen kirjoitti:
tapas tuoda asiota esille on aika alentava toisia palstalla olevia kohtaan.
Sinulla on todella paha olla mutta ei me täällä koneiden takana olevat muut voida sun oloas parantaa.
Enkä mä ainakaan halua kahville sellaisen ihmisen luo joka päälle tulee jo pelkillä kirjoituksillaan.
Itse istuin sairaalassa äitini vierellä useasti ennen hänen kuolemaansa, hoidin häntä loppuun asti, ja sain pienellä kylällä käydä hänen puolestaan taistelua ihan isojen herrojen edessä, kun tilanne niin vaati.
Oman sisareni syövän takia on moni paikka ja kipu tuttu.
Itse olen sairaalassa maannut kun ympärillä oleva hoitoporukka on minua suorastaan kuoleman porteille ollut viemässä.
Joten kyllä täälläkin kokemusta löytyy.
Ja juuri kaiken sen kokemuksen kautta olen kiitollinen tänä päivänä, enkä toitota mitä muiden pitäisi tehdä.
Olkaa ihmiset onnellisia terveistä ihmisistä ympärillänne ja terveydestä.
Olkaa onnellisia kun hyvät päivät osuvat kohdallenne, jokaiselle riittää tuskaa tässä maailmassa.
Nauttikaa elämästä kun nautinnon aika on.ei tule toisen ihmisen päälle.. sorry vain jos niin ajattelet.. Kerron jotta kukaan muu ihminen ei joudu kokemaan moisia.. ja se että otetaan huomioon.. että meissä ihmisissä on monenlaisia ihmisiä..
Minä itse ainakin oon huomannut että mun päälle on hyökätty monta kertaa.. miksi? Jos mä oon esim. noilla palstoilla sanonut takaisin sen oman mielipiteeni.. niin heti joku ärähtää.. minkä vuoksi.. voisitteko kertoa mikä on teidän taustanne.. En minä ainakaan aiemmin oo tiennyt että teilläkin on vastaavia kokemuksia.. ennenkö nyt vasta.. ei täällä oo kukaan muu tuonut noita asioita esille.. Minä oon tuonut, koska halusin saada ihmiset huomaamaan.. että meitä on monia ja monenlaisia ja kaikilla sama elämisen oikeus tässä kauniissa Suomessa.Heikunkeikku kirjoitti:
...kovin hyökkäävää ja syyttelevää tapasi kirjoittaa. Aivan kuin meillä muilla ei olisi minkäänlaista omaa ajattelua. Tai omia kokemuksia mistään asioista.
Kirjoitin tuolla jo aikaisemmin, että olen pahoillani miehesi sairastumisesta. Ja varmasti me kaikki toivotamme sinulle voimia niissä asioissa, joita sinulla on nyt.
Kirjoitit, että "Teistä jokainen kirjoittaa vain tänne nettiin viestejä erilaisia...moniko käy katsomassa asioita silmästä silmään...moniko käy katsomassa sitä ihmistä jonka viestiin kommentoi...."
Kirjoitathan sinäkin nettiin ja sanot mielipiteitäsi meille muille. Käsket usein muita tulemaan sinne katsomaan, sinua ja sinun olojasi. Mikset itse ehdota, että lähtisit jonkun toisen luo? Etkö ole muista kiinnostunut? Anteeksi, mutta tämä tuli vaan mieleen.kuule mun aika menee monien asioiden hoitamiseen.. en oo kuule ehtinyt vierailemaan..Nytkin vaihdan kukkiin multaa.. Multa muuten saisit SantPaulian alkuja..
Niin ja hamsterille olis tarjolla häkki.. multa kun sattui se viime syksynä nukkumaan pois.. Ruokaakin näkkyi tuolle eläimelle olevan tuolla kaapissa.. jos joku tarvii.. niin käyköön kahvilla..- Heikunkeikku
pirre-tyttö kirjoitti:
kuule mun aika menee monien asioiden hoitamiseen.. en oo kuule ehtinyt vierailemaan..Nytkin vaihdan kukkiin multaa.. Multa muuten saisit SantPaulian alkuja..
Niin ja hamsterille olis tarjolla häkki.. multa kun sattui se viime syksynä nukkumaan pois.. Ruokaakin näkkyi tuolle eläimelle olevan tuolla kaapissa.. jos joku tarvii.. niin käyköön kahvilla.....touhuilemisia jos jonkinlaisia. Kävin hetki sitten suihkussa, foonasin hiukset ja tuota pikaa alan nakkelemaan meikkiä naamaan.
Sitten täytyy lähteä ulkoiluttamaan pojan perheen koiraa, kun he lähtivät Jurvaan, eivätkä tällä kertaa voineet ottaa koiraa mukaan.
Samalla reissulla käyn syömässä, tällä kertaa ruoka-annoksesta ei tarvitse maksaa mitään, koska minulla on kortti täynnä leimoja ja nyt saan sitten "palkaksi" ilmaisen ruuan.
Sitten onkin jo kiirus töihin. Pääsen puoli seitsemän ja sitten lähden kiiruusti ulkoiluttamaan samaista koiraa. Kotiudun kaiketi 21 jälkeen.
SantPaulioita minulla on paljon. Mutta kiitos tarjouksesta. - Meriläinen
pirre-tyttö kirjoitti:
ei tule toisen ihmisen päälle.. sorry vain jos niin ajattelet.. Kerron jotta kukaan muu ihminen ei joudu kokemaan moisia.. ja se että otetaan huomioon.. että meissä ihmisissä on monenlaisia ihmisiä..
Minä itse ainakin oon huomannut että mun päälle on hyökätty monta kertaa.. miksi? Jos mä oon esim. noilla palstoilla sanonut takaisin sen oman mielipiteeni.. niin heti joku ärähtää.. minkä vuoksi.. voisitteko kertoa mikä on teidän taustanne.. En minä ainakaan aiemmin oo tiennyt että teilläkin on vastaavia kokemuksia.. ennenkö nyt vasta.. ei täällä oo kukaan muu tuonut noita asioita esille.. Minä oon tuonut, koska halusin saada ihmiset huomaamaan.. että meitä on monia ja monenlaisia ja kaikilla sama elämisen oikeus tässä kauniissa Suomessa.outoa jos 50 palstalla ei olis sairauden ja kuoleman kokemuksia.
Ihmiset jotka päivittäin elää sairauden keskellä ja käy rakkaidensa luona päivittäin sairaalassa haluaa hetken vapauden tuskastaan kirjoittelemalla tänne mukavia, unohtaakseen pieneksi hetkeksi tuskansa.
Sun kirjoitukset antaa kuvan ettei muilla ole ongelmia.
Kyllä niitä kuule on jokaisella omansa.
Täällä on palstoja missä voi keskustella sairauksista ja jakaa sitä samanlaisten kokemusten kanssa.
Enkä kuitenkaan tarkoita ettetkö sinä voisi kirjoittaa mitä haluat, mutta lopeta toisten syyllistäminen, siitä ei kukaan tykkää.
Voimia sinulle elämääsi toivon. pirre-tyttö kirjoitti:
Hei,
sanonta se koira älähtää johon kalikka kalahtaa.. Tiedätkö jos menet koiraakin hakkaamaan niin aikansa se huutaa ja vikisee.. ja tiedätkös mitä sitten.. se kuolee.. Ihmisen murha on rikos, josta joutuu syytteeseen.. Siitä tekijä voi saada kymmeniä vuosia istumista tuolla vankilassa..Tällainen on suomen laki tietääkseni.. Ei ihmisiä saa lähteä tieten tahtoen murhaamaan.. vielä tietääkseni ei oo keksitty eutanasiaa.. joka sellaista suomessa harjoittaa tekee rikoksen.. Minä puolustan monissa kirjoituksissani vain sitä.. että jokaisella on elämisen oikeus tässä suomessa. Niin vammaisilla, vanhuksilla, sairailla, työttömillä, eläkeläisillä, lapsilla, nuorilla, työikäisillä.. Me kaikki olemme ihmisiä.. me emme ole eläimiä.. Eläimet on luku sinänsä ja ne on eriasia.. Kaikilla meillä ihmisillä on elämisen oikeus tässä kauniissa suomessa.. minun tietääkseni.. Teistä jokainen kirjoittaa vain tänne nettiin viestejä erilaisia.. moniko käy katsomassa asioita silmästä silmään.. moniko käy katsomassa sitä ihmistä jonka viestiin kommentoi.. minä perään kuulutan sitäkin.. eli menee ja käy sen ihmisen luona.. juttelee.. näkee jopa sen missä tuo ihminen asuu..Mutta tässä kävi niin, että tästä on poistettu yksi kommentti! Aikaisemmin Pirre* kommentoi aika ilkeästi sinun kirjoitustasi, sanoi ettet saa yleistää, hän on käynyt kyllä katsomassa äitiään. Siihen vastasin että ei kai se koira vaan älähdä. Pirre* tai joku muu on käynyt vähän siistimässä ja nyt näytti siltä kuin olisin hyökännyt sinun kirjoitustasi vastaan. Näin ei suinkaan ole, päinvastoin.
Anteeksi vielä jos pahoitit mielesi, ihan turhaan. Samoilla linjoilla ollaan!Meriläinen kirjoitti:
outoa jos 50 palstalla ei olis sairauden ja kuoleman kokemuksia.
Ihmiset jotka päivittäin elää sairauden keskellä ja käy rakkaidensa luona päivittäin sairaalassa haluaa hetken vapauden tuskastaan kirjoittelemalla tänne mukavia, unohtaakseen pieneksi hetkeksi tuskansa.
Sun kirjoitukset antaa kuvan ettei muilla ole ongelmia.
Kyllä niitä kuule on jokaisella omansa.
Täällä on palstoja missä voi keskustella sairauksista ja jakaa sitä samanlaisten kokemusten kanssa.
Enkä kuitenkaan tarkoita ettetkö sinä voisi kirjoittaa mitä haluat, mutta lopeta toisten syyllistäminen, siitä ei kukaan tykkää.
Voimia sinulle elämääsi toivon.mutta kun mieheni aivoverenvuoto ja siihen johtaneet syyt on muiden ihmisten tekemiä vikoja.. valitan jos syyllistän muita.. mutta kun syy on muualla.. Jos miestäni hoidettaisiin ja olisi hoidettu kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.. niin ei hän tuossa kunnossa oliskaan.. vaan kävelevä mies.. Sinä sanot että haluatte mukavia asioita.. Kyllä minä osaan olla mukavakin.. minä en vain tykkää siitä, että aivoverenvuodon saanutta ihmistä kohdellaan kuten on kohdeltu.. Minä haluan parannusta hänenkin elämäänsä.. hän on mun lasten isä.. ja mun aviopuoliso.. Teillä muilla on vaimo tai mies vieressä.. Onko minulla, ei ole ollut ketään kohta 8. kuukauteen.. ymmärrätkö sitä.. et varmaankaan voi edes kuvittella.. miltä tuntuu jos sulta toinen osapuoli vietäisiin tuolla tavoin kun multa on viety.. Ihminen joka teki mulle yhtä jos toista.. Koruja.. teki mulle kasvimaata.. muistan kun ensimmäisen poikamme kanssa hän valvoi osan öistä.. jotta minä sain nukkua.. Kulki töissä.. jotta te olisitte päässeet kulkemaan.. Et voi varmaan ymmärtää vai voitko.. Miksi lääkärit on sitten tuommoisia.. niidenhän pitää parantaa ja hoitaa potilaita eikä toimia toisinpäin.
- Pirre*
piive kirjoitti:
Mutta tässä kävi niin, että tästä on poistettu yksi kommentti! Aikaisemmin Pirre* kommentoi aika ilkeästi sinun kirjoitustasi, sanoi ettet saa yleistää, hän on käynyt kyllä katsomassa äitiään. Siihen vastasin että ei kai se koira vaan älähdä. Pirre* tai joku muu on käynyt vähän siistimässä ja nyt näytti siltä kuin olisin hyökännyt sinun kirjoitustasi vastaan. Näin ei suinkaan ole, päinvastoin.
Anteeksi vielä jos pahoitit mielesi, ihan turhaan. Samoilla linjoilla ollaan!minua joutaviin puheisiinne, ja älähdyksiinne siinä. Kaikenlaista sotkijaa sitä onkin...
Sanotte menevänne töihin.. mitä jos ottaisitte kerrankin vapaapäivän, nauttisit elämästä oikein kunnolla.. Meilläkin oli ennen asiat kuule paljon paremmin kuin nyt.. Mieheni oli terve, kävi töissä.. meille syntyi lapsia.. rakennettiin talo.. Minäkin olin töissä.. Luuletko etten minä kaipaa sitä aikaa takaisin.. Ei oon mun vika yritysten konkurssit.. ei oo mun vika.. jos mieheni on sairas.. ei oo mun vika.. Miten minä haluan että hän on terve, että hän voi nauttia elämästä.. muistakaa ihmisellä on vain yksi elämä.. kissalla yhdeksän.. Meille ei oo annettu muuta kuin tämä yksi elämä.. ei oo muuta.. Mä näin kun kirjoitin tuonne.. miten yksi sanoi.. nyt hän osaa olla samanlainen kuin minä.. tiedättekö miten minuun sattuu.. osaatteko kuvitella sitä.. miten minuun sattuu.. se on toisen kopioimista.. jokainen on oma itsensä ei toisen kopio.
- sk49
Miksi ajattelet että aina joku on syyllinen "ei oo mun syy". Minusta elämän tapahtumiin on syitä ei tarvitse etsiä syllistä.
lainaus on eriasia.. mutta silloin pitää ilmoittaa lähde, mistä on lainannut..
Pirre-tyttö,
ei ollut tarkoitus väheksyä kohtaloasi vaikeasti sairastuneen miehen puolisona.
Toivon Sinulle voimia jatkaa taivalta sairaan miehesi rinnalla, - kaikella lienee tarkoituksensa.- oikolukija
sorru pyytelemään anteeksi henkilöltä joka tekee näitä aloituksia kiusaksi muille palstalaisille. Kun tarkkaan luet huomaat, että hän samaistuu vakiokirjoittajien elämään ja muuntaa niitä härskisti. Tämäkin tapaus on erään palstalaisen aikaisempien kirjoitusten muuntelua ja omaishoitajuus on sinun kiusaksi tekaistu. Menit varmaan läpi tämän "kopionimimerkkisi" poistettuja aloituksia. Kyseessä on kiusaaja ei niinkään sairas ihminen vai miten sen nyt ilmaisisi, kaiketi sairas omalla tavallaan. Hän lähettelee samoja kopioituja kirjoituksia ja vastauksia joissa ei ole mitään päätä eikä häntää.
oikolukija kirjoitti:
sorru pyytelemään anteeksi henkilöltä joka tekee näitä aloituksia kiusaksi muille palstalaisille. Kun tarkkaan luet huomaat, että hän samaistuu vakiokirjoittajien elämään ja muuntaa niitä härskisti. Tämäkin tapaus on erään palstalaisen aikaisempien kirjoitusten muuntelua ja omaishoitajuus on sinun kiusaksi tekaistu. Menit varmaan läpi tämän "kopionimimerkkisi" poistettuja aloituksia. Kyseessä on kiusaaja ei niinkään sairas ihminen vai miten sen nyt ilmaisisi, kaiketi sairas omalla tavallaan. Hän lähettelee samoja kopioituja kirjoituksia ja vastauksia joissa ei ole mitään päätä eikä häntää.
Minäkin ns. polkaisin p*****n tämän ihmisen kanssa! Luulin että on aito immeinen mutta eipä taida ollakaan.
Tämän kyseisen kirjoittelun takia vetäydyn telakalle, lopetan tämän kirjoittelun omalta osaltani.
Olen saanut huomata että osa täällä kirjoittelevista on ihan feikki-porukkaa. Sitten tällaiset hyväuskoiset menee halpaan ja saa huomata että ohhhoh, olinpa taas tyhmä ja annoin vetää itseäni nenästä.
Mutta kiitos kaikille jotka on olleet täällä tosissaan, hyvää kevättä!oikolukija kirjoitti:
kyllähän noista kirjoituksista on paistanut läpi henkinen epätasapaino, mutta - enpä mie mittää häviäkään, vaikka anteeksi pyysinkin, - ei se ole multa pois.
Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke653306- 1432340
- 921878
- 1711579
- 881468
- 651436
Mitä harrastuksia kaivatullasi on?
Mitä harrastuksia sinulla? Onko teillä yhteisiä harrastuksia?741409- 711205
Mitäs jos hyökkään rakastuneesti kimppuusi
Tuleeko painimatsi vai "painimatsi". Jää nähtäväksi 😂771140Kannattaako suomalaisen nuoren lähteä Thaimaahan au pairiksi? Mitä olet mieltä?
Chiang Mai Pohjois-Thaimaassa kutsuu neljä suomalaista au pairia elämänsä seikkailuun. Arki toisella puolella maailmaa t351098