Onko muka oikeasti sakut noin pahoja?!?!

sakemanniseropi

omistan sekarotuisenkoiran, jossa on puolet saksanpaimenkoira, ihan saksanpaimenkoiran näköinen ja luontoinen.
Aivan ihana pakkaus, ainut ongelma meillä on että yksin oleminen ei luonnistu millään.

Mutta itse siihen asiaan. Luin tämän palstan sivuja ja minulle tuli aivan sellainen olo näistä ihmisten kirjoituksesista
että sakemannit ovat jotain hirviökoiria - hyökkii ihmisten päälle tai toisten koirien kimppuun. ettei niitä ole koulutettu mitenkään.
Siis suomeksi sanottuna tuli tälläinen kuva että kaikki muut rodut ovat ihania mutta sakemannit ei. Ja tässä tuli se suuren suuri virhe.

Jos on jokin pieni rotuinen koira se räksyttää vastaan tuleville ihmisille ja yrittää päästä puremaan - niin siis sehän ei
haittaa yhtään (ainakin keskustelujen perusteella)
Mutta jos samassa tilanteessa olisi saksanpaimenkoira tekisi samalla tavalla niin se leimataan heti joksikin tappajakoiraksi.
Niin mitä prkl:tä ettei oikeasti voi olla tosissanne!

Vaikka omistan puoliksi saksanpaimenkoiran kaikki pitävät sitä saksanpaimenkoirana - eikä se minua haittaa, olen ylpeä koirastani.
Mutta sitten tulee nämä ihmiset jotka mustamaalavat saksanpaimenkoiran täysin ja niiden omistajat.
Niitä on muutama jotka eivät osaa koiraansa kouluttaa - niin minkä vuoksi koko rotu pitää leimata?? kun on sitten niitä hyviä sakun
omistajia jotka tekevät kaikensa että koirasta tulee hyvä ja turvallinen koira, josta ei ole haittaa muille.

8

810

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain muutama..

Ymmärrän närkästyksesi. Mutta sitä en ymmärrä miksi asiasta pitää jatkuvasti nostaa uusia keskusteluita. Aloitteessasi ei ollut mitään uutta, mitä aikaisemmissa aiheeseen liittyvissä keskusteluissa ei olisi ollut.

Ja aina vedotaan pieniin koiriin: syyllistyt itsekkin yleistämiseen. Tunnen monia pieniä koiria, jotka osaavat käyttäytyä todella hyvin. Enempi näitä on kuin räksyttäviä pikkupiskejä. Joten mistä tämäkin yleistys? Vastaus: Ihmismieli on siitä kummallinen, että päälimmäiseksi mieleen jää vain negatiiviset kokemukset ja positiiviset hukkuvat jonnekkin. Siksi ihmiset mieltävät KAIKKI pienet koirat räksyttäjiksi ja saksanpaimenkoirat AGRESSIIVISESTI, kun on tavannut pari kertaa tälläisen tapauksen. Seuraappas ensi kerran lenkillä, kuinka moni pikku koira tosiasiassa kiinnittää sinuun ja koiraasi huomiota. Ja se kuka saksanpaimenkoiria mustamaalaa, niin voi puolestaan seurailla näitä ja todeta, että hyvin monella on asia ja koira hallussa.

Typerää provosointia tälläinen. Saksanpaimenkoirat vs. pikkukoirat. Siitähän tästä on kyse.

• anteeksi.

Syyllistyin itsekkin tuohon, kun en osannut asiaani oikein muotoilla. Harmittaa vain että kun on jostain pienemmästä suloisesta koirasta kyse niin sitä ei pidetä niin pahana kuin isompien koiran tekona se on pahempi...
        Sitä vain ajoin asialla takaa että on pienemmilläkin koirilla ongelmia tai siis välttämättä omistaja osaa koiraa kouluttaa, joten siis minkä vuoksi ei voidea antaa olla tai jos tulee ongelmakoira vastaan eikä osaa käyttäytyä niin sitä voi antaa neuvoja mikä voisi auttaa.

Minä ainakin mielelläni kuuntelen jos jollain on neuvoja minun koirani käyttäytymisen parantamiseksi :)

• mieltä...
        anteeksi. kirjoitti:

Syyllistyin itsekkin tuohon, kun en osannut asiaani oikein muotoilla. Harmittaa vain että kun on jostain pienemmästä suloisesta koirasta kyse niin sitä ei pidetä niin pahana kuin isompien koiran tekona se on pahempi...
        Sitä vain ajoin asialla takaa että on pienemmilläkin koirilla ongelmia tai siis välttämättä omistaja osaa koiraa kouluttaa, joten siis minkä vuoksi ei voidea antaa olla tai jos tulee ongelmakoira vastaan eikä osaa käyttäytyä niin sitä voi antaa neuvoja mikä voisi auttaa.

Minä ainakin mielelläni kuuntelen jos jollain on neuvoja minun koirani käyttäytymisen parantamiseksi :)

Olen kanssasi samaa mieltä ja omistan itse sakemanni uroksen... meillä koira on koulutettu hyvin ja sen kanssa ongelmia ei ole ja aivan ihana koiruus... en ikinä pois vaihtais ja kun kuolee niin tuskin enää koiraa otan koska en voi juuri tämän kyseisen laista saada.. jonku mielestä voi kuulostaa typerältä mutta kuitenkin...

Ihmiset ikävä kyllä mieltävät, että sakemanni on aina paha jne... kyllä minuakin ärsyttää varsinkin omat sukulaiset, jotka eivät ole koira ihmisiä ja nostavat hirveän metelin kun kerrankin tulivat kylään ja meidän vauveli makoili setterissä ja koira makasi vauvan vieressä niin voi sitä huutoo.. vaikka olimme samassa huoneessa emmekä tietenkään jätä lasta ja koiraa valvomatta vaikken usko että mitään kävisikään, mutta kuitenkin... meillä koira palvoo tuota pientä emmekä todellakaan estä sitä olemasta vauvan lähellä kun kerta haluaa olla... ei kuitenkaan suojele vauvaa aggressiivisesti vierailta... Jokatapauksessa niin me olimme sitten huonoja vanhempia kun annamme koiran olla vauvan luona. no ei siitä sen enempää, mutta pointti juurikin se, että ei kukaan olisi huutanut jos siinä olisi maannut kultainen noutaja tai jokin pieni koira joka kyllä kans saa raadeltua vauvan jos haluaa...

Ihmisillä on vaan ennakkoluuloja eikä niille voi mitään... itse yritän päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaikka joskus kyllä vitutus kynnys nousee kun ihmiset katsovat lenkillä pahasti tai jopa huomauttelevat vaikka aihetta ei edes olisi...

• .....
        mieltä... kirjoitti:

Olen kanssasi samaa mieltä ja omistan itse sakemanni uroksen... meillä koira on koulutettu hyvin ja sen kanssa ongelmia ei ole ja aivan ihana koiruus... en ikinä pois vaihtais ja kun kuolee niin tuskin enää koiraa otan koska en voi juuri tämän kyseisen laista saada.. jonku mielestä voi kuulostaa typerältä mutta kuitenkin...

Ihmiset ikävä kyllä mieltävät, että sakemanni on aina paha jne... kyllä minuakin ärsyttää varsinkin omat sukulaiset, jotka eivät ole koira ihmisiä ja nostavat hirveän metelin kun kerrankin tulivat kylään ja meidän vauveli makoili setterissä ja koira makasi vauvan vieressä niin voi sitä huutoo.. vaikka olimme samassa huoneessa emmekä tietenkään jätä lasta ja koiraa valvomatta vaikken usko että mitään kävisikään, mutta kuitenkin... meillä koira palvoo tuota pientä emmekä todellakaan estä sitä olemasta vauvan lähellä kun kerta haluaa olla... ei kuitenkaan suojele vauvaa aggressiivisesti vierailta... Jokatapauksessa niin me olimme sitten huonoja vanhempia kun annamme koiran olla vauvan luona. no ei siitä sen enempää, mutta pointti juurikin se, että ei kukaan olisi huutanut jos siinä olisi maannut kultainen noutaja tai jokin pieni koira joka kyllä kans saa raadeltua vauvan jos haluaa...

Ihmisillä on vaan ennakkoluuloja eikä niille voi mitään... itse yritän päästää toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos vaikka joskus kyllä vitutus kynnys nousee kun ihmiset katsovat lenkillä pahasti tai jopa huomauttelevat vaikka aihetta ei edes olisi...

mulla itellä on vielä nuori sakemanni uros ja lenkillä mekin saamme ikäviä katseita ja joskus vastaantuleva vaihtaa toiselle puolelle tietä. ei se mua haittaa, sielläpä kävelköön. kerran lenkillä menimme koirani kanssa vanhemman miehen ohi, ja ohimennen koirani yritti nuuskaista miestä niin siitä se meteli alkoi: sakemannit ovat kaikki mielenvikaisia, eikä niitä saisi päästää ihmisten luokse! ite olin aivan hämillään mutta sain sanotuksi että eiköhän vika ole sitten hihnan toisessa päässä.. nii sit se huuteli että ei oo ku koiran päässä vika! sillä miehellä tais sitte itellä olla sama ongelma :) enkä päästä koiraa ikinä kenenkään luokse jos ei joku ite tuu silittelemään....

• Ulla Pulla
        ..... kirjoitti:

mulla itellä on vielä nuori sakemanni uros ja lenkillä mekin saamme ikäviä katseita ja joskus vastaantuleva vaihtaa toiselle puolelle tietä. ei se mua haittaa, sielläpä kävelköön. kerran lenkillä menimme koirani kanssa vanhemman miehen ohi, ja ohimennen koirani yritti nuuskaista miestä niin siitä se meteli alkoi: sakemannit ovat kaikki mielenvikaisia, eikä niitä saisi päästää ihmisten luokse! ite olin aivan hämillään mutta sain sanotuksi että eiköhän vika ole sitten hihnan toisessa päässä.. nii sit se huuteli että ei oo ku koiran päässä vika! sillä miehellä tais sitte itellä olla sama ongelma :) enkä päästä koiraa ikinä kenenkään luokse jos ei joku ite tuu silittelemään....

taas tämmöinen tilanne pari päivää sitten : pari naista tuli minua ja koiraani , tätä uros sakua, vastaan ja samalla kohtaa kissa ylitti kadun ,jolloin totesin ,että sitten ei mitään temppuja , rauhassa mennään. Naiset kuulivat. Pian sen jälkeen , koira vain katseli siihen suuntaan mihin kissa oli mennyt mutta liukkaus teki melkein tepposet ja meinasin kaatua.....siihen sitten tiukasti totesin , että voi perke** tätä touhua , jolloin ruvettiin supattamaan siellä taaempana. Aivan varmasti ajattelivat , että taas yks häiriintyny sakun omistaja liikkeellä :-) Ja kyse oli liukkaudesta. Koira toki katto ,että parempi varmaan kulkea ton rinnalla , sehän on ihan hermostunu yksilö ;-))

• tuli kerran

nainen labbiksen kera ja jäin silittämään koiraa..emäntä sanoi heti että kahta rotua hän inhoo ylikaiken ..no kysyin sitten uteliaisuutta että mitä rotuja niin sanoi sakemannia ja terrieriä..

no sanoin siihen että minulla on terrieri ja mukavia rotujahan ne ..niin emäntä jaa mutta ei sulla oo kuitenkaa kettuterrieriä ja minä siihen että juuri sellainen minulla on.

Tarinan opetus lienee että ennakkoluuloja on muitakin rotuja kohtaan ja itse tapasin tuon emännän toistekin ja kun sai rauhassa tutustua vihaamaan kettikseen niin muuttui ääni kellossa kun huomasi mielikuvansa myyteiksi :)

Ehkä sakemannienkin omistajien kannattaa vain olla avoimia asiaan ja antaa hyvä vaikutelma..niin käsitteet muuttuu. Kaikkia ei voi muuttaa tietenkään ja niistäkin minullakin on kokemusta vaikka sakemannia en omistakaan.

Yksi mikä itseäni suututtaa sakemannien omistajissa on tullut muutama (näitä yliylistäjiä rotunsa suhteen ja on katsoneet pikkukoiria alaspäin. Siinä nousee itselläkin karvat pystyyn kun taas naapurissa ja lenkkituttuni sakemannit tulee rennon leppoisasti vastaan lenkeillä ja heitä on aina ilo nähdä...yksi positiivinen piirre että heitä kiinnostaa myös muutkin rodut ja pysähtyvät juttelemaan ja heidän koirat on sosiaalisia.. :)

• siis kohdatessani....

naisen koirani ei ollut siis mukana ja ei tiennyt mitä rotua harrastan :)

• Mommi

EI todellakaan ole pahoja päin vastoin... ääliöitä ihmisiä vaan on ja paljon

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Persujen vaalilupaus oli euron bensa

Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.
      Maailman menoa
      93
      2168
    2. Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin

Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n
      Maailman menoa
      45
      2132
    3. Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin

Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi
      Maataloustuki
      50
      1855
    4. Topi osti Askon

Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan
      Maailman menoa
      75
      1370
    5. Mitä kirjainta kaipaat?

Pitkästä aikaa tämmöistä. Onko kirjain muuttunut edellisestä. ☺️
      Ikävä
      86
      1271
    6. Kastaa ja upottaa on eri sanat

Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan
      Kaste
      219
      1151
    7. Uskomatonta touhua!

Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki
      Haapavesi
      31
      1100
    8. Oliko se oikeasti epäselvää

sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men
      Ikävä
      58
      1048
    9. Miten hän sinua katsoi?

😊😊😊😊😊😊
      Ikävä
      68
      969
    10. Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?

Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.
      Luterilaisuus
      285
      910
    Aihe