käydä, jos meette ns. kaupunkilomalle?
Minä kyllä pidän tosta Pariisista tosi paljon.
No, en nyt kovin monessa kyl ole käynytkään. Mutta pariisi se väikyy ajatuksissa edelleen vaik matkasta on jo kauan.
Jotenkin vain noi Praha ja Wien esim. ei innosta, Wienissä en ole edes käynyt.
Missä Euroopan kaupungeissa tykkäätte
34
1018
Vastaukset
- Dublin , Dublin
ja Dublin
- ukkeli
pidän Roomasta, Lontoosta ja Prahasta. Rooma kiehtoo historiallaan ja hyvillä ruokapaikoillaan. Lontoossa olemme tavanneet käydä musikaaleissa. Prahassa arkitehtuuri ja historia on kiinnostavaa. Nukketeatteria ja oopeeraa kannattaa myös käydä katsomassa.
Toki kaikki suurkaupungit ovat käymisen arvoisia. Ei ole vielä tullut sellaista kaupunkia vastaan että olisi jäänyt tunne että tänne ei ikinä enää. - onko Prhan kyllä hienossa v...
ukkeli kirjoitti:
pidän Roomasta, Lontoosta ja Prahasta. Rooma kiehtoo historiallaan ja hyvillä ruokapaikoillaan. Lontoossa olemme tavanneet käydä musikaaleissa. Prahassa arkitehtuuri ja historia on kiinnostavaa. Nukketeatteria ja oopeeraa kannattaa myös käydä katsomassa.
Toki kaikki suurkaupungit ovat käymisen arvoisia. Ei ole vielä tullut sellaista kaupunkia vastaan että olisi jäänyt tunne että tänne ei ikinä enää.enää tavallista elämää? onko se vain teennäistä turistielämää?
- sama sima
onko Prhan kyllä hienossa v... kirjoitti:
enää tavallista elämää? onko se vain teennäistä turistielämää?
kaupungissa.
ukkeli kirjoitti:
Toki kaikki suurkaupungit ovat käymisen arvoisia. Ei ole vielä tullut sellaista kaupunkia vastaan että olisi jäänyt tunne että tänne ei ikinä enää.Palatsimäellä ajattelen niitä muutamia suomalaisia jotka sveduporukoissa kävivät rosvoamassa aarteet hieman ennen tietoa rauhasta 1648.
Valitettavan vähän saaliista kulkeutui Suomeen.
Uudelleen vierailua ajatellen ovat tuntemukseni saman suuntaisia.
Kuitenkin.
Istanbul riittää minulle eikä veri vedä Dubliniinkaan vaikka mitenkään ikävää kuvaakaan ei jäänyt.
"Työkaupungeista" Varsova saa puolstani olla ilman uuskäyntiäni.
Viimeisellä turistimatkallani autooni yritettiin murtautua hotskun valaistulla parkkialueella.- ukkeli
onko Prhan kyllä hienossa v... kirjoitti:
enää tavallista elämää? onko se vain teennäistä turistielämää?
Kaikissa metropoleissa riittää turisteja. Prahan vanha kaupunki on niitä tulvilaan mutta kyllä sinne sekaan sopii.
Praha säästyi toisessa maailmansodassa pommituksilta joten niiltä osin se on alkuperäisempi kuin moni muu kaupunki. Olen käynyt siellä neljästi ja kevät jolloin pähkinäpuut kukkii siellä on erityisen kaunista. - PellePeloton
ukkeli kirjoitti:
Toki kaikki suurkaupungit ovat käymisen arvoisia. Ei ole vielä tullut sellaista kaupunkia vastaan että olisi jäänyt tunne että tänne ei ikinä enää.Warsova, ei enää, oli synkkä paikka!
- Aarteenkantaja
PellePeloton kirjoitti:
Warsova, ei enää, oli synkkä paikka!
En minä sinua ajatellut tippaakaan, itseltäni jäi kesken ihmettelyt.
- Aarteenkantaja
Minulla mielessä Warsova ja Budapest, joku niissä viehättää, molempia kaupunkeja halkoo vuolas joki, kauniita siltoja, erilainen ei kamalasti turisteja.
mutta älä mahlottomia kysy!
Asia riippuu täysin käynnin tarkoituksesta, kestosta, omasta kielitaidosta ja myöskin vuodenajasta.
Ei Budapestiä ja Lontoota pysty yleisellä tasolla vertaamaan.
Dubrovnic vastaan Toledo?
Cartagena >< Split?
Monte-Carlo >< Dublin?
Venetsia mihin tahansa verrattuna?
Kaikilla on omat piirteensä ja ainakin ihmiset.
Miellyttävimpiin olen törmännyt pikkukaupungeissa.
Varsinkin Unkarissa ja Itävallassa.
Mutta vertaapa Diosjönöä ja Langenloisia!
Myös ennakko-odotukset vaikuttavat saatuun kuvaan todellisuudesta.
Siinä suhteessa Istanbul oli minulle pettymys.
Hampaat hoidatan Tallinnassa.
Joulumarkkinoilla jossain Saksan suuressa kaupungissa.
Jne.
En ole erikoisemmin tykästynyt mihinkään, yhteen kaupunkiin.- juutas/
..:)...
- pistäytymässä,
juutas/ kirjoitti:
..:)...
van kun tuas nostivat niitä linja-automaksuja. Kuopijohhii on ihan mukava kaupunki. Oun käynnä Helsingissähi, tais olla vuos 2001.
Mukavviihan ne on ne kaupunkilomat...
montakin näkemisen arvoista kaupunkia. Ensimäisenä tietenkin tulee mieleen Stuttgart.
Kaunis kaupunki kävelykatuineen ja ulkoilmakahviloineen on kesäisin vertaansa vailla.
Kaupungissa on paljon opastettuja kävelyreittejä ja sillä tavallahan tulee paremmin tutuksi, kuin katsomalla linja-auton ikkunasta kehotuksen jälkeen, joko vasemmalle tai oikealle.
Joulumarkkinat ovat todella näkemisen arvoiset,
kuin myöskin lukuisat museot ja erittäin kaunis eläintarha.
Sitten voisin mainita Budapestin ja Prahan, mutta valitsen kuitenkin toiselle sijalle Helsingin. Kaupunkilomakohteena vallan mainio, tosin suhteellisen kallis hintataso pistää harkitsemaan.- 1943
ehdottomasti suosikkipaikkani. Siellä riittää näkemistä ja kokemista. Huhtikuun viimeisellä viikolla lähden nuorimmaiseni kanssa jonnekin, en ehkä Lontooseen, vaan johonkin uuteen. Ehkä Amsterdamiin, riippuu lentojen hinnoista.
- tuolle
tolokuttomalle ilimanpilluulle, rätkättäs reipas vero!
- ihmismassat
tuolle kirjoitti:
tolokuttomalle ilimanpilluulle, rätkättäs reipas vero!
lennätetään milloin mihinkin etäiseen kaupunkiin.
Lentoasemalla katson: sieltä he jälleen tulevat, vanhalle viinalle haisten, hikitukassa raahaten ahneuksissa hamstrattuja tuomisiaan, naama samassa happamessa värneessä kuin ennenkin.
Jos alituinen ulkomaille lennähtely poikisi onnellisuutta, suomalaiset olisivat varmasti maailman onnellisin kansa!
Sen sijaan että puolet kansaa pureksii masennukseen ja unettomuuteen määrättyjä pillereitään!
Ja mitäpä tällä hyödytään, elinympäristön tuho vain kiihtyy. - ottaa?
ihmismassat kirjoitti:
lennätetään milloin mihinkin etäiseen kaupunkiin.
Lentoasemalla katson: sieltä he jälleen tulevat, vanhalle viinalle haisten, hikitukassa raahaten ahneuksissa hamstrattuja tuomisiaan, naama samassa happamessa värneessä kuin ennenkin.
Jos alituinen ulkomaille lennähtely poikisi onnellisuutta, suomalaiset olisivat varmasti maailman onnellisin kansa!
Sen sijaan että puolet kansaa pureksii masennukseen ja unettomuuteen määrättyjä pillereitään!
Ja mitäpä tällä hyödytään, elinympäristön tuho vain kiihtyy.Surullista jos koko tuttavapiirisi on ylipainoisia, lääkkeiden väärinkäyttäjiiä, vanhalle viinalle haisevia, ja vielä hikisiäkin.
kas, minä en satu lainkaan sellaisia tuntemaan.
Tunnen kielitaitoisia, ystävällisiä, puhtaita, matkustavaisia, viinilasin aterian kanssa nauttivia, hymyileviä, hyväntuulisia ihmisiä.
Ja, eipä mitään raahattavaakaan näy olevan, yksi laukku hyvi riittää.
Ehkä olisikin hyvä nostaa hintoja, niin tuttavasi jäisivät matkoilta pois, eikä olisi pelkoa "törmätä" kuvailemiisi ihmisiin. - kielitaitoinen
ottaa? kirjoitti:
Surullista jos koko tuttavapiirisi on ylipainoisia, lääkkeiden väärinkäyttäjiiä, vanhalle viinalle haisevia, ja vielä hikisiäkin.
kas, minä en satu lainkaan sellaisia tuntemaan.
Tunnen kielitaitoisia, ystävällisiä, puhtaita, matkustavaisia, viinilasin aterian kanssa nauttivia, hymyileviä, hyväntuulisia ihmisiä.
Ja, eipä mitään raahattavaakaan näy olevan, yksi laukku hyvi riittää.
Ehkä olisikin hyvä nostaa hintoja, niin tuttavasi jäisivät matkoilta pois, eikä olisi pelkoa "törmätä" kuvailemiisi ihmisiin.sivistynyt ihminen. Miten nautinkaan kun voin käydä oopperassa Lontoossa! Väliajalla siemaisen hienostuuneesti merkkiviiniä pikkusormeni sirosti ilmassa!
Toivon todellakin, että matkat kallistuisivat, eikä tarvitsisi enää pelätä joutuvani seuraan, joka ei ole tasoistani!
Olen kyllä lukenut lehdistä ilmastonmuutoksesta ja laajamittaisen lentomatkailun turmiollisuudesta. Olenhan toki aikaani seuraava ihminen.
Mutta eihän tämä koske minua! Käännän vikkelästi sivua. Minun jälkeeni tulkoon vedenpaisumus, mutta minä nautin!
- RosaLiiin
on yhtenään mielessäin.
Olin siellä viime kesänä omatoimilomalla.
Tykkäsin ja menen joskus toistekin.
Kävin museoissa ja konserteissa ja illat istuskelin aukiolla.
keski-euroopan vanhoissa kaupungeissa on aukioita, jotka iltaisin heräävät henkiin,
katusoittajia jne kahviloita ja ravintoloita.
Joka suhteessa kiva paikka.- 1943
myös Krakovaa matkakohteena. Se on UNESCOn maailmanperintökohde, pitääpä miettiä.
- isoäiti*
Helsinki on parhaasta päästä ja sitten
Pariisi, Rooma, Madrid ja tuttuakin tutumpi Lontoo ovat kaikki vierailun arvoisia.
Ei Prahassakaan mitään vikaa ole, vaikka ihmiset
ovatkin vähän pidättyväisiä.
Dublinista saa aina ystäviä.
Ei minulla ole huonoja matkakohteita.
Joskus pieniä, ikäviä kokemuksia on ollut, mitkä
myöhemmin muuttuvat matkan mausteiksi.
Seuramatkoja en ole paljon harrastanut.
Ehkä *vanhana* seuramatkoille ja risteilyille. - katjusha
- Madrid
- St-Jean-de-Luz (Etelä-Ranska)
- Firenze
- Salzburg
- Munchen
- Frankfurt-am-Main
- Lubeck
- Nurnberg
- Wurzburg
- Lontoo- Laivalla
Minusta laivamatka Tallinnaan ja Tukholmaan on kesällä ihan luxusta. Kumpikin kaupunki on alkukesästä kauneimmillaan. Ja itse laivamatka on aina hauska.
- trav.
-Rooma
-Firenze
-Milano
-Padova
-Venetsia
-Verona
-Assisi(Keski-Italia)ennen maanjäristystä
-Pisa
-Siena
-Wien
-Salzburg
-Munchen
-Rhotenburg
-Pariisi
-Bryssel
- ym.ym.kaikista ei tykätty, mutta ne ei listassa - O - O
ja kurillani teki mieleni lisätä sinun Würzburgistasi mieleen juohtunut Wartburg, josta ei mieleen jäänyt mitään erityisempää houkutusta, vaikka sielläkin piti kerran vitsin vuoksi poikeata.;))
Barcelona unohtui omasta listastani ja siksi halusin mainita sen tässä. Ihastuin kaupunkiin ja voisin mielelläni lähteä sinne uudelleen koska tahansa. - katjusha
Laivalla kirjoitti:
Minusta laivamatka Tallinnaan ja Tukholmaan on kesällä ihan luxusta. Kumpikin kaupunki on alkukesästä kauneimmillaan. Ja itse laivamatka on aina hauska.
Kuulostaa ihanalta ja kivalta. Mulla itselläni on joku laivamatkakammo, viimeks kun kävin Tukholmassa menin sinne lentsikalla ees taas. Matka kesti 3 varttia, perillä oli kellonajasta katsottuna ennen ku oli ees lähteny. Laivalla jotenki hermostun.
Mutta jos osaa laivamatkoista nauttia se on varmaan upeeta.
- sannasiili
mitä Euroopasta löytyykin.Mänisin vaikka Lyypekkiin.
- O - Orvokki
kaupunki tai Savonlinna, Turku ja Tampere ja monet muut, mutta ehkei minun pitäisi suositella mitään sinulle, koska pidän Wienistä vähintään yhtä paljon kuin Pariisista ja Salzburg on mielestäni vähintään yhden vierailun arvoinen. Lomamatkalla voisin viettää viikon melkein missä tahansa kaupungissa, paitsi Sofiaan en luultavasti lähtisi ihan vielä uudelleen. Vähitellen olen ollut havaitsevinani, että viihdyn pikkukaupungeissa melkein suuria paremmin. Suurissakin löytyy omat viehättävät alueensa ja jotain mieleistä tekemistä. Krakovassa viihdyin paremmin kuin Varsovassa, Budapestistä matkustaisin mielelläni vaikka Pétc'iin, tosi viehättävään pikkukaupunkiin. Melkein mikä tahansa kaupunki Portugalissa tai Irlannissa olisi mieleinen matkakohde, samoin esim. Edinburg Skotlannissa, mutta viihdyin myös Istanbulissa, vaikka törmäsimme siellä muutamiin harmittaviin ilmiöihin. Sieltäkin pääsee taas laivaretkellä ihan toisenlaisiin maisemiin. Amsterdamiin en luultavasti välittäisi jäädä kovin pitkäksi aikaa, vaan jatkaisin matkaa vaikkapa rannikon pikkukaupunkeihin ja tulppaaniaikaan haluaisin ehdottomasti käydä myös Keukenhofissa. Frankfurt am Mainista en erityisemmin pidä (messukaupunkina), toisin kuin Düsseldorfista ja erityisesti sen vanhasta kaupungista. Prahaan voisin lähteä koska tahansa uudelleen, Viroon on helppo matkustaa ja kaikki sen kaupungit ovat omalla tavallaan viehättäviä, samoin Riika. Hyvät hyssykät Tanska ja Kööpenhamina olivat unohtua ja sen lähellä Louisiana, yksi minulle mieleisimmistä, ihmisen kokoisista taidemuseoista, tai Tukholma... tai Firenze ja Venetsia. Pulaan voisin mielelläni joutua muutamiksi päiviksi. Viihdyn vähän aikaa melkein missä tahansa ja kaikkialta löytää etsimällä jotain mieleistä. Aina palaan myös mielelläni Suomeen ja tännekin on tullut vuosien varrella uusia kaupunkeja, joissa en luultavasti ole vielä ihan kaikissa ehtinytkään käydä. Ne ovat myös eri tavoin mukavia matkakohteita. Eikä tule edes kieliongelmia.;))
Kiitos sinulle aloituksesta, jonka ansioista mieli lähti vaeltamaan ja palautti monenlaisia kivoja muistoja. ;)) - Lissabon/Porto
Pidän monista euroopan kaupungeista, eritoten espanjan, monistakin siellä.
Unohtamatta saarien Las Palmasta, ja Mallorcan Palmaa.
Portugalia ei oltu äkkilukemisella, ehkä mainittu.
Lissabonissa olen käynyt, useinkin, ja on sekä moderni, että upea vanha kaupunki.
Autolla kk kierrellyt maata, Porto pohjoisessa, myös katsastamisen arvoinen.
Pienet kaupungit, pysähtymisen arvoisia.
Mutta, kaupunkiahan nyt etsittiin, ehdotan siis Lissabon. Jos nuo espanjan saarien kaupungit on koluttu.- trav.
niemimaa,on jäänyt koluamatta.Kerran olen käynyt mannerEspanjassa.
- Reissaaja-Anneli
trav. kirjoitti:
niemimaa,on jäänyt koluamatta.Kerran olen käynyt mannerEspanjassa.
Jos poikkeisin Vantaalle, vielä ehtii ennen kuin se liittyy Helsinkiin..
Sehän ON EU-kaupunki
- Rikka-ruoho
En ole paljoa matkustellut. Odotan innolla matkaani Englantiin. Lähden pian tapaamaan tytärtäni ja hän on luvannut esitellä kaikki kuuluisat paikat Lontoossa. Tukholmassa vierailen usein. Tukholma ja etenkin sen vanha kaupunki on kiehtova. Kruunun kurssi on edullinen euroon nähden, joten soppailu siellä kannattaa.
- havainnut,
että näissä aurinkoisissa maissa viihtyvillä on kaula usein kurttuinen kuin haitari, ja poskien iho veltostunut. Liiasta auringon saannista on ihon fibrositeetti romahtanut.
Tällaisen "aurinkoruttukaulan", oikeastaan rinnustan, hienolla nimellä dekolteen, erottaa yhdellä silmäyksellä.
Olen matkustanut hyvin paljon. En kuitenkaan halua nimetä jotain tiettyä kaupunkia mistä erityisesti pitäisin. Pidän nimittäin kaikista Euroopan cityistä ja Kainuun korvesta ; )
Jokaiseen ulkomaanmatkaani on liittynyt jokin kiehtova tapahtuma tai erilaisia seikkailuja. Lähdemme tasan viikon päästä lempparimaahani Hollantiin. Amsterdamin ihmisvilinästä suuntaamme viereiseen Haarlemiin kaupunkiin.
Pääsiäisen jälkeen lennämme Berliiniin. En ole siellä ennen vieraillut ja odotankin mielenkiinnolla matkaa.
Kun palaamme Suomeen on jo vappu jolloin avataan mökkikausi. Suomen kesä on kaikista ihanin, vaikka vettä sataisi kaatamalla. Aitan katto rapisee ja sateen jälkeen luonto tuoksuu ihanalta. Aurinko nousee korkealle ja sateenkaari kiertyy järven yli.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse894694Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133872Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1913723Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.732123Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751941Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791298- 1301192
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1551147- 531055
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30924