Kertokaahan viisaat kanssasaapistelijat, onko järkee vai ei, nimittäin vaihtaa öljyjä kymppitonnin välein. Kuulin juttua että voisi säästää korjauslaskuja tulevaisuudessa... auto on uudehko 2.0T ysivitonen tehtaan teholastulla, ja ajo talvisin aika pitkälti lyhyttä taajamasukkulointia. Kokemuksia / tuntemuksia?
Öljynvaihtoväli?
15
4160
Vastaukset
- 93t sport
Vaihda ihmeessä 10tkm välein, on se sen verran halpa homma.
Johan ne suosittaa ko. ajossa muutenkin lyhentämään vaihtoväliä 20tkm -> 10tkm. - 9-5T
on 30000km tai 1 vuosi vaihtovälinä enkä usko että tiheämpi vaihto auttaa mitään.
- HumSaab
Uuden 9-3 omistajana yritin vaihtaa 10 välein, mutta asentaja oli ehdottomasti sitä mieltä, ettei kannata. Sanoi öljyn pysyvän muuttumattoma tuon 30 tkm! Uskonkin siihen, koska nykyisin on synteettistä eli keinotekoista öljyä. Eri asia oli aikaisemmin, jolloin vaihdoin 5 tkm:n välein sen mineraalin.
- sheikki
kyllä kymppitonnissa autossa varsinkin lastutetussa öljyn väri ainakin alkaa mustumaan sen verran että varmasti voiteluominaisuudet alkaa heikkenemään eikä olis pahitteeksi vaihtaa. mun mielestä 20 tonnia on aika paljon samoilla öljyillä. kyllä lyhyemmät öljynvaihtovälit palkitsee osaltaan pitkäikäisemmän moottorin.
- 93t sport
Eikö opuksessa mainita mitään vaihtovälin pienentämisestä jos ajaa lyhyttä kaupunkiajoa tms.??
- 9-5T
93t sport kirjoitti:
Eikö opuksessa mainita mitään vaihtovälin pienentämisestä jos ajaa lyhyttä kaupunkiajoa tms.??
Suositellaan muttei käsketä. 9-5:lla olen vaihtanut silloin kun kuuluu ja ei koneessa vielä 300000km kohdalla ole mitään ongelmaa ollut mutta ehkä 600000km niin voisi eron huomata. Luulen ettei tehdas halua tuhota koneita liian pitkällä vaihtovälillä koska harva ostaa auton öljynvaihtovälin perusteella.
- 9-5T
sheikki kirjoitti:
kyllä kymppitonnissa autossa varsinkin lastutetussa öljyn väri ainakin alkaa mustumaan sen verran että varmasti voiteluominaisuudet alkaa heikkenemään eikä olis pahitteeksi vaihtaa. mun mielestä 20 tonnia on aika paljon samoilla öljyillä. kyllä lyhyemmät öljynvaihtovälit palkitsee osaltaan pitkäikäisemmän moottorin.
9-5:ssa jää lauhduttimeen reilu litra öljyä joka värjää uuden öljyn nopeasti. Jos haluaisin säästää konetta vaihtaisin mielummin kaiken öljyn kerralla kuin osan useasti.
- mää
HumSaab kirjoitti:
Uuden 9-3 omistajana yritin vaihtaa 10 välein, mutta asentaja oli ehdottomasti sitä mieltä, ettei kannata. Sanoi öljyn pysyvän muuttumattoma tuon 30 tkm! Uskonkin siihen, koska nykyisin on synteettistä eli keinotekoista öljyä. Eri asia oli aikaisemmin, jolloin vaihdoin 5 tkm:n välein sen mineraalin.
Totanoinniin, nyt on kyllä niin että synteettinen moottoriöljy ei ole keinotekoista. Ihan samasta raakaöljystä se on tehty kuin mineraaliöljykin. Ero on valmistusprosessissa, jossa synteettisestä öljystä poistetaan "liian" pitkät ja lyhyet molekyyliketjut, jolloin jäljelle jää molekyylirakenteeltaan yhdenmukaista öljyainesta, jota siis kutsutaan synteettiseksi öljyksi.
JA ilman muuta kannattaa vaihtaa lyhytkestoiseassa ajossa öljy 10tkm välein, oikein huonoissa olosuhteissa vielä useammin.
Jos Saapissa olisi öljyn lämpö- ja painemittari, niin ei tarvisi kehoitella tähän toimitukseen, voisi tilanteen todeta mittareista ihan omalla näköaistilla. - Oiler
mää kirjoitti:
Totanoinniin, nyt on kyllä niin että synteettinen moottoriöljy ei ole keinotekoista. Ihan samasta raakaöljystä se on tehty kuin mineraaliöljykin. Ero on valmistusprosessissa, jossa synteettisestä öljystä poistetaan "liian" pitkät ja lyhyet molekyyliketjut, jolloin jäljelle jää molekyylirakenteeltaan yhdenmukaista öljyainesta, jota siis kutsutaan synteettiseksi öljyksi.
JA ilman muuta kannattaa vaihtaa lyhytkestoiseassa ajossa öljy 10tkm välein, oikein huonoissa olosuhteissa vielä useammin.
Jos Saapissa olisi öljyn lämpö- ja painemittari, niin ei tarvisi kehoitella tähän toimitukseen, voisi tilanteen todeta mittareista ihan omalla näköaistilla.Hyvin kuvasit synteettisen ja mineraaliöljyn eron. Lähtöaine on sama eli raakaöljy, mutta erilaisen valmistusprosessin kautta saadaan molekyylirakenteeltaan erilaiset perusöljyt, joihin lisäaineet sekoittamalla saadaan lopullinen myyntituote.
Jatkuvassa lyhyessä kaupunkiajossa ongelman aiheuttaa, varsinkin tähän aikaan vuodesta, moottoriin ja öljyyn kertyvä kosteus. Täyssynteetinen Öljy sinällään kestää yli 30 tkm, mutta kosteus ja epäpuhtaudet öljyssä pakottavat vaihtamaan useammin.
Lastutetulle autolle epäedullisissa ajo-olosuhteissa 10 tkm on hyvä, varman päälle, vaihtoväli.
Itse ajan maksimivaihtoväleillä, mutta ajoakin tulee melkein 40 tkm/a pääasiassa maanteillä. - JeN
mää kirjoitti:
Totanoinniin, nyt on kyllä niin että synteettinen moottoriöljy ei ole keinotekoista. Ihan samasta raakaöljystä se on tehty kuin mineraaliöljykin. Ero on valmistusprosessissa, jossa synteettisestä öljystä poistetaan "liian" pitkät ja lyhyet molekyyliketjut, jolloin jäljelle jää molekyylirakenteeltaan yhdenmukaista öljyainesta, jota siis kutsutaan synteettiseksi öljyksi.
JA ilman muuta kannattaa vaihtaa lyhytkestoiseassa ajossa öljy 10tkm välein, oikein huonoissa olosuhteissa vielä useammin.
Jos Saapissa olisi öljyn lämpö- ja painemittari, niin ei tarvisi kehoitella tähän toimitukseen, voisi tilanteen todeta mittareista ihan omalla näköaistilla.Lähtöaine on molemmissa sama , mutta "oikea" synteettinen tehdään polymeroimalla kaasua .Eteeni ja dekeeni tavallisesti .Ja molekyylimitta saadaan suoraan reaktiosta.
Oikea synteettinen siinä mielessä , että esim. Saksalaiset eivät hyväksy synteettiseksi kuin ainoastaan polymeroidun perusöljyn .
Muualla sekalaisesti myös EHVI tekniikalla tuotettuja .
EHVI perusöljyt valmistetaan poistamalla vaha tislatusta ja vetykrakatusta lähtöaineesta .
Perusöljythän ovat elintarvikekelpoisia , vaikkei EHVI kamoille ole hyväksyntää haettu .PAO eli polym.kamoilla hyväksymisiä on . Tsekkaa lakritsin kiiltävä , liukas pinta .Siinähän sitä . - Vanha ysisatkuli
9-5T kirjoitti:
9-5:ssa jää lauhduttimeen reilu litra öljyä joka värjää uuden öljyn nopeasti. Jos haluaisin säästää konetta vaihtaisin mielummin kaiken öljyn kerralla kuin osan useasti.
Siis voitelujärjestelmässähän ei ole lauhdutinta, ei koneessa eikä laatikossa.
Kyseisen osan nimi on jäähdytin!
Lauhdutin on vain ilmastointijärjestelmissä ja esim. jääkaapissa ja pakastimessa.
Vaikka omakin Saabini on kova rassi. Niin silti ei tarvitse höyrystyneitä öljyjä muuttaa takaisin nesteeksi lauhduttimessa. :) Tuskin myöskään YsiVitosessa. - 9-5T
Vanha ysisatkuli kirjoitti:
Siis voitelujärjestelmässähän ei ole lauhdutinta, ei koneessa eikä laatikossa.
Kyseisen osan nimi on jäähdytin!
Lauhdutin on vain ilmastointijärjestelmissä ja esim. jääkaapissa ja pakastimessa.
Vaikka omakin Saabini on kova rassi. Niin silti ei tarvitse höyrystyneitä öljyjä muuttaa takaisin nesteeksi lauhduttimessa. :) Tuskin myöskään YsiVitosessa.Tässä sulle osanumero ettet vain sekoa 47 29 620
- Saabisti
Uudehko matalapaineturbo on, 25000 km/vuosi.
Kaksi kertaa vuodessa vaihdan. Ostan korkealaatuisen öljyn (Mobil) aina kun sellaista penessä tarjouksessa on, öljysuodattimet, alkuperäiset, Motonetistä. Uskon, että kannattaa varmasti. Se on sitten eri asia, jos merkkiliikkeeseen veisin ko. homman tehtäväksi. - automaatti
olen itse vaihdattanut. Ajoa tulee jokseenkin tarkkaan 20 tkm vuodessa, joten määräaikaishuollon lisäksi yksi öljyn ja suodattimen vaihto/vuosi. Uutena (-00) ostetun auton arvonalennus on niin suuri, että tuo on karkkirahoja. Konetta ei ole edes lastutettu. Viritetyllä autolla vaihtoväli olisi varmaan sama; lisäksi puolittaisin automaattilaatikon öljynvaihtovälin (saattaisi olla paikallaan joka tapauksessa pehmeän toiminnan takaamiseksi).
- 10 vai 20tkm
...ja niinhän siinä kävi kuin epäilinkin, eli hieman eriäviä mielipiteitä löytyi.
Jos se nyt ketään kiinnostaa, niin kerrottakoon että asiantuntevan palautteenne jälkeen päädyin vaihtamaan öljyt myös määräaikaishuoltojen välissä eli noin puolen vuoden välein. Ei ole suuri kustannus, ja jos vaikka autoon sitten kiintyykin kovasti ja haluaa ajella oikeen pitkään. Jos vikoja ei ihmeemmin ilmene näin voi hyvinkin käydä, senverran mukavaahan tuo kyyti on...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kanki kovana; ei tiedä pornovideoista mitään
Kaikkosen erityisavustajan asunnossa kuvattiin pornoa. Väittää ettei tiedä asiasta yhtään mitään. https://www.is.fi/po1506498- 322332
- 1872099
Mitä tämä on
Ajatella, olen viimeksi nähnyt sinua melkein vuosi sitten ohimennen. Ja silloinkin sinä välttelit minua. En ole kuullut101353Ei monet elä kuin alle 60 v, mikä vaikuttaa?
gulp, gulp.. Juice Leskinen eli 56 vuotta. Matti Nykänen eli 55 vuotta. Topi Sorsakoski eli 58 vuotta.941303- 731077
Hyvää yötä kaivatulleni
En pysty tekemään kokemaan mitään sielussa tuntuvaa, syvää, vaikuttavaa, ilman että rinnastan sen sinuun. Niin kävi tänä241047Nyt on konstit vähänä.
Nimittäin tuulivoiman vastustajilla, kun pitää perättömiä ilmiantoja tehdä. Alkaa olla koko vastustajien sakki leimattu,271006Tilinpäätösvaltuusto 27.5
Samalla viimeinen kokous ennen uudenvaltuustokauden alkamista. Vanhat antavat itselleen erinomaiset arvosanat, ja siirty44951Hakalan asunnossa on kuvattu aikuisviihdesivusto Onlyfansin kautta julkaistu pornovideo.
Keskustan puheenjohtajan Antti Kaikkosen avustaja Jirka Hakala ei jatka tehtävässään. Keskustan puoluelehti Suomenmaa ke11874