Heikki Kahila nyt

ykkösellä

parhaillaan!! Tanssiasiaa Priimassa.

35

5489

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ensi sunnuntaina

      klo 11.05 !! Mm. Lohjan Tanhuhovista kuva
      materiaalia. Muistakaa kesäaika!

      • kommentoikaa

        Ylen Areenassa uusinta vaikka heti.


      • linkki tässä

    • Tanssin harrastaja

      Vähän yksipuoliset oli Kahilan näkemykset kun hän väitti että ongelmat tanssilavoilla johtuvat siitä kun tanssitaan lavajiveä eli kilpatanssista kopioidut kuviot eivät kuulemma sovi tanssipaikoille... Kahilan mukaan tällaisten kuvioiden tuominen lavoille on huonoa tanssikulttuuria vai mikä se termi nyt oli mitä hän käytti? Lisäksi Kahilan mukaan kyse oli esittämisestä kun tällaisia tansseja tanssitaan.

      Ensinnäkin totean että ymmärrän tanssin aktiiviharrastajana ja kädenalitanssijana sen että lavoilla on paljolti vanhaa väkeä jotka ovat tottuneet entisenlaiseen tanssikulttuuriin ja tapoihin tanssia. heille on varmaan vaikeaa mieltää/hyväksyä uusia "tanssietikettejä" joiden mukaan keskialue on varattu kädenalitanssijoille ja vain reunoilla saa tanssia vaihtoaskeleella.

      Toiseksi myönnän senkin että aika paljon on kädenalitanssijoita jotka eivät sovita tilankäyttöään olosuhteisiin vaan tanssivat piittaamattomasti. Tämä herättää oikeutetusti kiukustumista.

      Kolmanneksi oman kokemukseni mukaan tanssipaikoilla sovitaan aika hyvin yhteen eikä ristiriitoja ole oikeastaan ollut mitä nyt muutama hassu tapaus vuosien aikana.

      Oikeastaan suurin ongelma tanssilavoilla on humaltuneet henkilöt jotka eivät piittaa tilankäytöstään ja tönivät sekä pukkivat muita. Nämä ovat niitä jotka tanssivat selkä edellä ja etenevät arvaamattomasti poukkoillen minne sattuu. Selittävät niin innoissaan kumppanilleen etteivät ehdi seurata liikennettä. HE ovat todellinen ongelma jos tästä näkökulmasta katsotaan.


      Itse kun käy paljon tansseissa niin näen siellä paljon eri "tasoisia" tanssijoita. useimmiten sellaiset jotka käyvät paljon tanssimassa, ottavat hyvin huomioon muutkin, RIIPPUMATTA tanssitaidoista! Tiedän ja tunnen hyvin monia pariskuntia jotka eivät oikeastaan osaa muuta kuin kävellä musiikkiin omalla tavallaan, mutta IKINÄ heidän ei näe törmäilevän tai aiheuttavan ongelmia lavoilla! Sitten taas toisaalta tunnen suuren määrän tanssin aktiiviharrastajia jotka osaavat tanssia lavatanssin mittapuulla hyvin ja heistäkään ei ole haittaa toisille.

      Suurin ryhmä joka todellisesti haittaa liikennettä lavoilla on humalaiset örveltäjät! Juuri ne jotka käyvät siellä auton takaluukulla ja palaavat naama punaisena ja intoa puhkuen parketille kyynärpäät pitkällä.

      Kahilakin voisi alkaa käydä lavoilla ja päivittää vähän "tietojaan"! Hänen mielipiteistään näki että mies on erkaantunut lavojen nykytodellisuudesta tai sitten katselee asioita kovin ahtaasta näkövinkkelistä.

      • ...on jo jäänyt lepäämään laakereillan. Lavoilla hän ei enää ole aikoihin käynyt.

        Tanhuhovinkin tunnisti vain, kun se videolla mainittiin.

        Oma huomioni siltä Tanhulta näytetystä pätkästä oli myös se, että eteläisen Suomen aktiivitanssijoista vain yksi (mies) oli lavoilta tuttu, ja minä sentään tunnen tanssiaktiiveja susirajan sisäpuoleltakin sadoittain ja lisäksi monin verroin sen pystyn näöltä tunnistamaan.

        Sinänsä on hyvinkin mahdollista, että kyseessä oli ns. KIV-ilmiö -varsinaiset tanssinharrastajat pysyttelivät poissa kameran ulottuvilta.

        Aika alkeelliselta tekniikaltaan vaikutti ainakin siinä näytetty cha cha cha.

        Musiikkihan takuulla oli hyvää, kun Metsäketo oli asialla, eikä Unionkaan mikään huono bändi ole.

        Kahila unohti näköjään tahallaan sen, että oli itse aikanaan tuomassa "kädenalitansseja" lavoille.

        Ensimmäisellä varsinaisella bugg-kurssilla nimittäin minäkin olin vuosituhannen vaihteessa Maestrossa, missä nimenomaan Kahila oli sitä kumppaneineen opettamassa.

        Ainoastaan lyhyt näytös lajista oli ennen sitä saatu Dancing Alexanderin tanssiklubissa eskilstunalaisen pariskunnan havainto-opetuksena pari kuukautta aiemmin.

        Salsaa Kahila ei laskenut miksikään, kun vähätteli, ettei sitten cha cha chan tulon Suomeen ole uusia tanssilajeja maahamme ilmaantunut.

        Onhan niitä vaikka kuinka paljon muitakin, mutta nimenomaan Kahilan Maestrossa järjestämä oli sekin opetustilaisuus, johon vuonna 2000 matkasin "tanssioppilaani" kanssa. Aiheena oli salsa, jota siellä opetti pienikokoinen musta mies Kuubasta.


      • humalaiset harvemmin

        Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ongelmat lavoilla eivät ole niin kärjistyneitä kuin ohejelmasta saattoi ymmärtää. Minusta Kahila kyllä valitsi sanansa maltillisesti minkään kävijäryhmän puolelle asettumatta, ohjelman lähtökohta vaan oli tämä väitetty vastakkainasettelu. Ainoa mitä en ymmärtänyt oli Kahilan väite, että ongelmat liittyvät yhteen tanssilajiin (lavajive). Kyllä niitä esiintyy monenkin lajin kohdalla.

        Niissä tanssipaikoissa joissa käyn, ei humalaisista ole vaivaa, heitä on niin vähän. Olen sitävastoin sitä mieltä, että tilankäytössä on paljonkin parantamisen varaa. Esim. Järvenpään tanssikeskuksessa "kädenalitanssijat" tukkivat etenemisväylän lavan edessä hyvin usein vaikkapa cha cha:n, boleron tai nopean foxin soidessa. Valtaosa heistä on nimenomaan todella kokeneita tanssijoita. Jostain syystä he eivät vaan halua jättää (tai luultavasti eivät vaan tule jättäneeksi) kapeaakaan väylää niille, jotka haluaisivat tanssia näitä lajeja perinteiseen tyyliin. Sellaisessa tilanteesa ei minusta kannattaisi yliolkaisesti puhua vanhemmasta väestä,joka ei osaa sopeutua lavakulttuurin muutoksiin. Miksi salin laidalle ei voisi jättää vaikka vaan parin-kolmen metrin kaistaa eteneviä tanssijoita varten? Se olisi minusta hyvää, toiset huomioivaa tanssikulttuuria? Aika kauas perinteistä on suomalainen lavatanssi edistynyt, jos kaunista bolerokappaletta ei saisi tanssia foksina.


      • Vanha laahustaja
        humalaiset harvemmin kirjoitti:

        Olen edellisen kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että ongelmat lavoilla eivät ole niin kärjistyneitä kuin ohejelmasta saattoi ymmärtää. Minusta Kahila kyllä valitsi sanansa maltillisesti minkään kävijäryhmän puolelle asettumatta, ohjelman lähtökohta vaan oli tämä väitetty vastakkainasettelu. Ainoa mitä en ymmärtänyt oli Kahilan väite, että ongelmat liittyvät yhteen tanssilajiin (lavajive). Kyllä niitä esiintyy monenkin lajin kohdalla.

        Niissä tanssipaikoissa joissa käyn, ei humalaisista ole vaivaa, heitä on niin vähän. Olen sitävastoin sitä mieltä, että tilankäytössä on paljonkin parantamisen varaa. Esim. Järvenpään tanssikeskuksessa "kädenalitanssijat" tukkivat etenemisväylän lavan edessä hyvin usein vaikkapa cha cha:n, boleron tai nopean foxin soidessa. Valtaosa heistä on nimenomaan todella kokeneita tanssijoita. Jostain syystä he eivät vaan halua jättää (tai luultavasti eivät vaan tule jättäneeksi) kapeaakaan väylää niille, jotka haluaisivat tanssia näitä lajeja perinteiseen tyyliin. Sellaisessa tilanteesa ei minusta kannattaisi yliolkaisesti puhua vanhemmasta väestä,joka ei osaa sopeutua lavakulttuurin muutoksiin. Miksi salin laidalle ei voisi jättää vaikka vaan parin-kolmen metrin kaistaa eteneviä tanssijoita varten? Se olisi minusta hyvää, toiset huomioivaa tanssikulttuuria? Aika kauas perinteistä on suomalainen lavatanssi edistynyt, jos kaunista bolerokappaletta ei saisi tanssia foksina.

        Ei ole mitään mieltä jättää tyhjää väylää muutaman kirtävän parin käyttöön. Väylä on tarpeen vasta siinä tilanteessa kun eteneviä tanssijoita on lähes yhtäjaksoinen rinki. Olen tanssinut etenevää tanssia useampiakin kertoja lähes ainoana parina ja lattia on muuten ollut täynnä kädenalittelijoita ja tilaa on löytynyt aivan riittävästi etenemiseen. Kädenalittelijat kyllä huomaavat etenevät tanssijat ja mitään pakkokyynärpäätaktiikkaa ei tarvi käyttää.

        Sama tilanne on vielä hiukan kärjistetympi Riutalla kun kädenalittelijat täyttää esiintymislavan ja keskipömpelin välisen tilan ja siinäkin etenevä tanssija pääsee aika hyvin etenemään kädenalittelijoiden alueen läpi. Miksi kädenalittelijat täyttää mainitun tilan onkin sitten aivan eri juttu, koska epäjatkuvalla uloimmaalla kehällä on kädenalitteluun sopivia "tyhjiä" osuuksia.

        Järvenpään "tilaongelma" aiheutuu naisten rivin painopisteen sijainnista lähellä bädilavaa. Haun jälkeen halutaan aloittaa tanssiminen mahdollismman lähellä hakualuetta, niin silloin luonnollisesti kädenalittelijoiden painopiste pyrkii sijoittumaan samalle kohdalle missä naistenrivin painopistekin on. Varsinaisesta tilanpuutteesta ei ole kysymys. Jos naistenrivin painopiste olisi lähempänä sisäätuloaulaa, niin kädenalittelijoiden painopiste olisi myöskin keskemmällä lattiaa ja mainittu bändilavan läheisyyteen muodostuva tungos helpottuisi. Tässäkin tilanteessa tilaa etenevään tanssiin kädenalittelijoiden lomassa löytyy aika helposti eikä se ole kovin paha ongelma. Vaikkakin totta on, että kädenalittelujen painopisteen siirtyminen keskemmälle lattiaa parantaisi tilannetta oleellisesti.

        Harvoin nykyisillä suurlavoilla on varsinaista tilankäyttöongelmaa. Muutaman bändin lauantai-illat saattaa olla aika ahtaita, mutta niihin yleensä hakeudutaan tietoisesti, eli kysymyksessä on oma valinta ja siihen tulee tyytyä.

        Humalaisia tanssilavoilla näkee aika vähän ja se ei mielestäni ole mikään ongelma. Toki tässäkin suhteessa on eroja paikkojen välillä esim. "mökkiläislavat", mutta sekin suotakoon.


      • TarkkaJarkko
        Truehum kirjoitti:

        ...on jo jäänyt lepäämään laakereillan. Lavoilla hän ei enää ole aikoihin käynyt.

        Tanhuhovinkin tunnisti vain, kun se videolla mainittiin.

        Oma huomioni siltä Tanhulta näytetystä pätkästä oli myös se, että eteläisen Suomen aktiivitanssijoista vain yksi (mies) oli lavoilta tuttu, ja minä sentään tunnen tanssiaktiiveja susirajan sisäpuoleltakin sadoittain ja lisäksi monin verroin sen pystyn näöltä tunnistamaan.

        Sinänsä on hyvinkin mahdollista, että kyseessä oli ns. KIV-ilmiö -varsinaiset tanssinharrastajat pysyttelivät poissa kameran ulottuvilta.

        Aika alkeelliselta tekniikaltaan vaikutti ainakin siinä näytetty cha cha cha.

        Musiikkihan takuulla oli hyvää, kun Metsäketo oli asialla, eikä Unionkaan mikään huono bändi ole.

        Kahila unohti näköjään tahallaan sen, että oli itse aikanaan tuomassa "kädenalitansseja" lavoille.

        Ensimmäisellä varsinaisella bugg-kurssilla nimittäin minäkin olin vuosituhannen vaihteessa Maestrossa, missä nimenomaan Kahila oli sitä kumppaneineen opettamassa.

        Ainoastaan lyhyt näytös lajista oli ennen sitä saatu Dancing Alexanderin tanssiklubissa eskilstunalaisen pariskunnan havainto-opetuksena pari kuukautta aiemmin.

        Salsaa Kahila ei laskenut miksikään, kun vähätteli, ettei sitten cha cha chan tulon Suomeen ole uusia tanssilajeja maahamme ilmaantunut.

        Onhan niitä vaikka kuinka paljon muitakin, mutta nimenomaan Kahilan Maestrossa järjestämä oli sekin opetustilaisuus, johon vuonna 2000 matkasin "tanssioppilaani" kanssa. Aiheena oli salsa, jota siellä opetti pienikokoinen musta mies Kuubasta.

        Ajattelin myös, että milloinkahan se Kahila itse, on viimeksi tanssilavalla käynyt. Nämä vanhat autoriteetit, kuten Kahila, ja Blomqvist, alkavat olla aikamoisia "metusaalemeita", ihmisiä, joilla on aikoinaan ollut paljon tietoa, mutta nyt se on vanhentunutta. Silti, heiltä vaan jaksetaan kysyä asioita, koska eihän tansseissa käymätön toimittaja, osaa arvioida, onko vanhan herran tieto, oikeellista vai ei.

        Ikävää on, että tuolla voi olla epäsuotuisa vaikutus, uusien harrastajien osalta. Jostakinhan se tanssi, on aloitettava, eikä kaikkia lajeja voi opetella kerralla, ja kyllä minusta on lavoilla ihan ymmärretty, että ihmiset tanssivat sillä taidolla, joka heillä on. Nuorten tanssijoiden joukossa on niitäkin, jotka eivät ollenkaan tanssi, valssia tai humppaa, vaan enimmäkseen vain r&s-tansseja. Minusta kaikki, ovat mahtuneet sekaan.

        Järvenpään Tanssikeskus, ei mielestäni koskaan ole ollut samalla lailla, liian täynnä, kuin joskus olen kokenut esim. Pavin.


      • Kahila fani
        Truehum kirjoitti:

        ...on jo jäänyt lepäämään laakereillan. Lavoilla hän ei enää ole aikoihin käynyt.

        Tanhuhovinkin tunnisti vain, kun se videolla mainittiin.

        Oma huomioni siltä Tanhulta näytetystä pätkästä oli myös se, että eteläisen Suomen aktiivitanssijoista vain yksi (mies) oli lavoilta tuttu, ja minä sentään tunnen tanssiaktiiveja susirajan sisäpuoleltakin sadoittain ja lisäksi monin verroin sen pystyn näöltä tunnistamaan.

        Sinänsä on hyvinkin mahdollista, että kyseessä oli ns. KIV-ilmiö -varsinaiset tanssinharrastajat pysyttelivät poissa kameran ulottuvilta.

        Aika alkeelliselta tekniikaltaan vaikutti ainakin siinä näytetty cha cha cha.

        Musiikkihan takuulla oli hyvää, kun Metsäketo oli asialla, eikä Unionkaan mikään huono bändi ole.

        Kahila unohti näköjään tahallaan sen, että oli itse aikanaan tuomassa "kädenalitansseja" lavoille.

        Ensimmäisellä varsinaisella bugg-kurssilla nimittäin minäkin olin vuosituhannen vaihteessa Maestrossa, missä nimenomaan Kahila oli sitä kumppaneineen opettamassa.

        Ainoastaan lyhyt näytös lajista oli ennen sitä saatu Dancing Alexanderin tanssiklubissa eskilstunalaisen pariskunnan havainto-opetuksena pari kuukautta aiemmin.

        Salsaa Kahila ei laskenut miksikään, kun vähätteli, ettei sitten cha cha chan tulon Suomeen ole uusia tanssilajeja maahamme ilmaantunut.

        Onhan niitä vaikka kuinka paljon muitakin, mutta nimenomaan Kahilan Maestrossa järjestämä oli sekin opetustilaisuus, johon vuonna 2000 matkasin "tanssioppilaani" kanssa. Aiheena oli salsa, jota siellä opetti pienikokoinen musta mies Kuubasta.

        Kahila aluksi toteaa kädenalitanssijat eivät noudata hyvää tanssikulttuuria. Kahila toteaa että aina tulisi ottaa muut huomioon. Hallitaan tilan käyttö.

        Kahila oli samoilla linjoilla S24:n valtavirtauksen kanssa. Totesi kädenalitanssijoiden vievän valtavasti tilaa lattialla. Totesi kädenalitanssijoiden esiintyvän tanssipaikoilla. Totesi kädenalitanssijoiden seurustelevan pääasiassa keskenään tanssilattioilla. En ihmettelisi vaikka Kahila olisi kirjoitellut tännekin. Niin samoja arvostettuja mielipiteitä hänellä oli.

        Totesi lavajivettäjien juttujen olevan pelkistettyjä kuvioita kilpatanssista. Hieno havainto samalla todeten että kilpatanssi ei kuulu lavoille.

        Kahila tuntui arvostavan lavanedustajafanittajia suuresti. Hekin ovat lippunsa maksaneet.

        Tuntui olevan Kahilan arvomaailma kohdallaan. Se Kahilan arvomaailma oli kaikkea muuta kuin tämän palstan diktaattorilla.


      • R&S tanssijat
        TarkkaJarkko kirjoitti:

        Ajattelin myös, että milloinkahan se Kahila itse, on viimeksi tanssilavalla käynyt. Nämä vanhat autoriteetit, kuten Kahila, ja Blomqvist, alkavat olla aikamoisia "metusaalemeita", ihmisiä, joilla on aikoinaan ollut paljon tietoa, mutta nyt se on vanhentunutta. Silti, heiltä vaan jaksetaan kysyä asioita, koska eihän tansseissa käymätön toimittaja, osaa arvioida, onko vanhan herran tieto, oikeellista vai ei.

        Ikävää on, että tuolla voi olla epäsuotuisa vaikutus, uusien harrastajien osalta. Jostakinhan se tanssi, on aloitettava, eikä kaikkia lajeja voi opetella kerralla, ja kyllä minusta on lavoilla ihan ymmärretty, että ihmiset tanssivat sillä taidolla, joka heillä on. Nuorten tanssijoiden joukossa on niitäkin, jotka eivät ollenkaan tanssi, valssia tai humppaa, vaan enimmäkseen vain r&s-tansseja. Minusta kaikki, ovat mahtuneet sekaan.

        Järvenpään Tanssikeskus, ei mielestäni koskaan ole ollut samalla lailla, liian täynnä, kuin joskus olen kokenut esim. Pavin.

        Jännä ilmiö tässä on se, että on paljon ihmisiä, jotka puolustavat näitä R&S tanssijoiden oikeutta tulla lavoille tanssimaan, mutta samalla vastustavat kilpatanssijoiden (tanssiurheilu) lavoilla tanssimista. Kuitenkin monet R&S tanssijat ovat ns kilpatanssijoita.


      • Kahila fani kirjoitti:

        Kahila aluksi toteaa kädenalitanssijat eivät noudata hyvää tanssikulttuuria. Kahila toteaa että aina tulisi ottaa muut huomioon. Hallitaan tilan käyttö.

        Kahila oli samoilla linjoilla S24:n valtavirtauksen kanssa. Totesi kädenalitanssijoiden vievän valtavasti tilaa lattialla. Totesi kädenalitanssijoiden esiintyvän tanssipaikoilla. Totesi kädenalitanssijoiden seurustelevan pääasiassa keskenään tanssilattioilla. En ihmettelisi vaikka Kahila olisi kirjoitellut tännekin. Niin samoja arvostettuja mielipiteitä hänellä oli.

        Totesi lavajivettäjien juttujen olevan pelkistettyjä kuvioita kilpatanssista. Hieno havainto samalla todeten että kilpatanssi ei kuulu lavoille.

        Kahila tuntui arvostavan lavanedustajafanittajia suuresti. Hekin ovat lippunsa maksaneet.

        Tuntui olevan Kahilan arvomaailma kohdallaan. Se Kahilan arvomaailma oli kaikkea muuta kuin tämän palstan diktaattorilla.

        ...niitä diktaattoreja mahtaakaan löytyä?

        Näin kirjoittaa mm. nimimerkki asiaa asiaa (liekö sama kuin Kahila fani):

        "...näiden lavakilpatanssijoiden pitäisi saada porttikielto lavoille, ettei meidän lavatanssijoiden tarvitsisi kärsiä heistä."

        Jokainen tätäkin palstaa säännöllisesti ja pitkään seurannut on takuulla joutunut havaitsemaan, että noita häätämisvaatimuksia ja muuta eroteluun yllyttämistä ovat aina olleet esittämässä ns. vanhakantaiset tanssijat (jossakin määrin sitä ovat harrastaneet myös tanssimattomat "ammattihäiriköt").

        Sensijaan eivät monipuolisesti tanssivat, itseään tanssijoina kehittäneet ole tuollaista koskaan vaatineet. Myöskään vaatimuksia esimerkiksi vaikkapa boogie- tai lattarimusiikin pakolliseen tanssimiseen lajinomaisesti ei sieltä suunnasta ole koskaan tullut.

        Toisesta reunasta sensijaan on kyllä useinkin esitetty, että avoimen otteen tanssiminen pitäisi kieltää (ovat kuitenkin unohtaneet, että mm. masurkka ja jenkka ovat myös sellaisia).

        Fanittajien läsnäolo ei haittaa, mikäli nämä pysyttelevät siinä lavan edessä siten, että eivät häiritse liikkumista lattialla sillä tavoin kuin tanssipaikalla kuuluu voida liikkua.

        Perusteettomia syytöksiä täällä poikkeuksetta esittää vanhakantainen väki.


      • laahustaja minäkin
        Vanha laahustaja kirjoitti:

        Ei ole mitään mieltä jättää tyhjää väylää muutaman kirtävän parin käyttöön. Väylä on tarpeen vasta siinä tilanteessa kun eteneviä tanssijoita on lähes yhtäjaksoinen rinki. Olen tanssinut etenevää tanssia useampiakin kertoja lähes ainoana parina ja lattia on muuten ollut täynnä kädenalittelijoita ja tilaa on löytynyt aivan riittävästi etenemiseen. Kädenalittelijat kyllä huomaavat etenevät tanssijat ja mitään pakkokyynärpäätaktiikkaa ei tarvi käyttää.

        Sama tilanne on vielä hiukan kärjistetympi Riutalla kun kädenalittelijat täyttää esiintymislavan ja keskipömpelin välisen tilan ja siinäkin etenevä tanssija pääsee aika hyvin etenemään kädenalittelijoiden alueen läpi. Miksi kädenalittelijat täyttää mainitun tilan onkin sitten aivan eri juttu, koska epäjatkuvalla uloimmaalla kehällä on kädenalitteluun sopivia "tyhjiä" osuuksia.

        Järvenpään "tilaongelma" aiheutuu naisten rivin painopisteen sijainnista lähellä bädilavaa. Haun jälkeen halutaan aloittaa tanssiminen mahdollismman lähellä hakualuetta, niin silloin luonnollisesti kädenalittelijoiden painopiste pyrkii sijoittumaan samalle kohdalle missä naistenrivin painopistekin on. Varsinaisesta tilanpuutteesta ei ole kysymys. Jos naistenrivin painopiste olisi lähempänä sisäätuloaulaa, niin kädenalittelijoiden painopiste olisi myöskin keskemmällä lattiaa ja mainittu bändilavan läheisyyteen muodostuva tungos helpottuisi. Tässäkin tilanteessa tilaa etenevään tanssiin kädenalittelijoiden lomassa löytyy aika helposti eikä se ole kovin paha ongelma. Vaikkakin totta on, että kädenalittelujen painopisteen siirtyminen keskemmälle lattiaa parantaisi tilannetta oleellisesti.

        Harvoin nykyisillä suurlavoilla on varsinaista tilankäyttöongelmaa. Muutaman bändin lauantai-illat saattaa olla aika ahtaita, mutta niihin yleensä hakeudutaan tietoisesti, eli kysymyksessä on oma valinta ja siihen tulee tyytyä.

        Humalaisia tanssilavoilla näkee aika vähän ja se ei mielestäni ole mikään ongelma. Toki tässäkin suhteessa on eroja paikkojen välillä esim. "mökkiläislavat", mutta sekin suotakoon.

        "Olen tanssinut etenevää tanssia useampiakin kertoja lähes ainoana parina ja lattia on muuten ollut täynnä kädenalittelijoita ja tilaa on löytynyt aivan riittävästi etenemiseen. Kädenalittelijat kyllä huomaavat etenevät tanssijat ja mitään pakkokyynärpäätaktiikkaa ei tarvi käyttää."

        En tiedä huomaavatko, mutta monet joko huomaavat hitaasti, tai eivät huomattuaan välitä tehdä tilaa eteneville pareille. Kyllä minäkin olen tanssinut useampia kertoja kuvaamassasi tilaneessa liikenteen sujuessa hyvin. Niitä toisenlaisiakin kokemuksia on kuitenkin kertynyt tarpeettoman runsaasti, ja minusta aivan turhaan.

        Keskeinen syy ongelmaan on minunkin mielestäni naistenrivin sijainti. Silti, parinkymmenen metrin kävelyllä voi siirtyä salin toiseen päähän. Aika pieni vaiva siis.

        Olen laahustajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei Järvenpäässä ole varsinaista tilaongelmaa; tila kyllä riittäisi jos sitä käytettäisiin harkitummin. Se, että tilaa on riittävästi, johtuu siitä että monet suosivat Ruusulinnaa, jossa ruuhkaa todella riittää. Mistä se taas johtuu, sitä olen ihmetellyt. En keksi ilmiöön asenteiden kärjistymistä parempaa selitystä.

        "Sama tilanne on vielä hiukan kärjistetympi Riutalla kun kädenalittelijat täyttää esiintymislavan ja keskipömpelin välisen tilan ja siinäkin etenevä tanssija pääsee aika hyvin etenemään kädenalittelijoiden alueen läpi."

        Olen samaa mieltä, että Riutalla tilanne on hankalampi. En sen sijaan ymmärrä, miksi lavan ja pömpelin välinen tila on "kädenalittelijoiden alue", jonka läpi etenevä tanssija mielestäsi helposti pääsee. Omat kokemukseni ovat aika toisenlaisia. Eikö kannattaisi jättää eteneville oma kaista sielläkin?


      • Vanha laahustaja
        laahustaja minäkin kirjoitti:

        "Olen tanssinut etenevää tanssia useampiakin kertoja lähes ainoana parina ja lattia on muuten ollut täynnä kädenalittelijoita ja tilaa on löytynyt aivan riittävästi etenemiseen. Kädenalittelijat kyllä huomaavat etenevät tanssijat ja mitään pakkokyynärpäätaktiikkaa ei tarvi käyttää."

        En tiedä huomaavatko, mutta monet joko huomaavat hitaasti, tai eivät huomattuaan välitä tehdä tilaa eteneville pareille. Kyllä minäkin olen tanssinut useampia kertoja kuvaamassasi tilaneessa liikenteen sujuessa hyvin. Niitä toisenlaisiakin kokemuksia on kuitenkin kertynyt tarpeettoman runsaasti, ja minusta aivan turhaan.

        Keskeinen syy ongelmaan on minunkin mielestäni naistenrivin sijainti. Silti, parinkymmenen metrin kävelyllä voi siirtyä salin toiseen päähän. Aika pieni vaiva siis.

        Olen laahustajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei Järvenpäässä ole varsinaista tilaongelmaa; tila kyllä riittäisi jos sitä käytettäisiin harkitummin. Se, että tilaa on riittävästi, johtuu siitä että monet suosivat Ruusulinnaa, jossa ruuhkaa todella riittää. Mistä se taas johtuu, sitä olen ihmetellyt. En keksi ilmiöön asenteiden kärjistymistä parempaa selitystä.

        "Sama tilanne on vielä hiukan kärjistetympi Riutalla kun kädenalittelijat täyttää esiintymislavan ja keskipömpelin välisen tilan ja siinäkin etenevä tanssija pääsee aika hyvin etenemään kädenalittelijoiden alueen läpi."

        Olen samaa mieltä, että Riutalla tilanne on hankalampi. En sen sijaan ymmärrä, miksi lavan ja pömpelin välinen tila on "kädenalittelijoiden alue", jonka läpi etenevä tanssija mielestäsi helposti pääsee. Omat kokemukseni ovat aika toisenlaisia. Eikö kannattaisi jättää eteneville oma kaista sielläkin?

        Riutalla on perinteisesti tanssittu kädenalittelut esiintymislavan edessä ja siitä ei ollut haitta koska kädenalitanssijoiden määrä oli aikoinaan kuitenkin aika pieni. Nykyisin kädenalittelijoiden määrä on noussut niin suureksi että mainittu tila täyttyy - vanhasta perinteestä kun pidetään tiukasti kiinni.

        Ei kädenalittelijoiden "läpi" tanssiminen ongelmatonta ole, mutta onnistuu hyvin, kun seuraa kädenalittelijoiden tanssin sykettä ja sovittaa etenemisen sen mukaan. Mielestäni kädenalittelijat antaa hyvin tilaa näissä mainituissa tapauksissa. Mutta kyllä se tarkkuutta vaatii ja on varmasti ainakin aloitteville tanssijoille vaikeaa. Kokemus tässäkin auttaa puolinja toisin.

        Ei minusta Ruusulinna ja Järvenpää kovin paljoa eroa toisistaan. Sielläkin kädenalittelijat täyttää joskus salin keskiosan laidasta laitaan. ja tässäkin tapauksessa tilaa eteneville löytyy kädenalittajien "läpi" kohtuullisen hyvin. Ruusulinnassakin tungos on silloin, kun siellä on monipuolista ja myös kädenalittelijoiden suosimaa musiikkia soittava bändi. Periteisempään tanssimusiikkiin suuntautuneiden bändien iltoina siellä on ollut usein yllättävänkin tyhjää.


      • Vanha laahustaja kirjoitti:

        Riutalla on perinteisesti tanssittu kädenalittelut esiintymislavan edessä ja siitä ei ollut haitta koska kädenalitanssijoiden määrä oli aikoinaan kuitenkin aika pieni. Nykyisin kädenalittelijoiden määrä on noussut niin suureksi että mainittu tila täyttyy - vanhasta perinteestä kun pidetään tiukasti kiinni.

        Ei kädenalittelijoiden "läpi" tanssiminen ongelmatonta ole, mutta onnistuu hyvin, kun seuraa kädenalittelijoiden tanssin sykettä ja sovittaa etenemisen sen mukaan. Mielestäni kädenalittelijat antaa hyvin tilaa näissä mainituissa tapauksissa. Mutta kyllä se tarkkuutta vaatii ja on varmasti ainakin aloitteville tanssijoille vaikeaa. Kokemus tässäkin auttaa puolinja toisin.

        Ei minusta Ruusulinna ja Järvenpää kovin paljoa eroa toisistaan. Sielläkin kädenalittelijat täyttää joskus salin keskiosan laidasta laitaan. ja tässäkin tapauksessa tilaa eteneville löytyy kädenalittajien "läpi" kohtuullisen hyvin. Ruusulinnassakin tungos on silloin, kun siellä on monipuolista ja myös kädenalittelijoiden suosimaa musiikkia soittava bändi. Periteisempään tanssimusiikkiin suuntautuneiden bändien iltoina siellä on ollut usein yllättävänkin tyhjää.

        ...vyöhykejaosta on vuosikaudet puhuttu täälläkin vaikka kuinka paljon:

        "Riutalla on perinteisesti tanssittu kädenalittelut esiintymislavan edessä ja siitä ei ollut haitta koska kädenalitanssijoiden määrä oli aikoinaan kuitenkin aika pieni. Nykyisin kädenalittelijoiden määrä on noussut niin suureksi että mainittu tila täyttyy - vanhasta perinteestä kun pidetään tiukasti kiinni."

        Muistutan jälleen silti seikoista, jotka liittyvät lavan rakenteeseen:

        Se keskipömpeli estää muualla käytössä olevan järjestelyn, jonka mukaan stand-alue on keskellä lattiaa. Niinpä Riutan lattiankäytöstä on ihan kirjaliset ohjeet seinällä molempien ulko-ovien vieressä.

        Siellä siis tanssitaan lattarit ja r'n's-tanssit ulkokehällä ja etenevät liikkuvat sisemmällä radalla.

        Kun muutama vuosi sitten rakennettiin uusi kahvio. muuttui salin tilankäyttökin siten, että entiseltä kahviolta vapautunut ulkokehän osuus toi runsaasti tilaa stand-tanssille.

        Tilankäytöllinen ongelma asiassa syntyy lähinnä kahdesta seikasta:
        1. Läheskään kaikki eivät tiedä järjestelystä tai eivät välitä sitä noudattaa.

        2. Aika yleisesti vallalla olevan tavan mukaan kertyy orkesterikorokkeen läheisyyteen enemmän väkeä, siis myös molempien leirien tanssijoita, kuin muualle saliin. Varsinkin silloin, kun fanittajia on paljon syntyy ongelmia.

        Jos kaikki ottaisivat huomioon toisensa (siis todella kaikki), toimisi systeemi Riutallakin aivan hyvin.

        Sielläkään ei ohjekylttejä noudateta (kuten ei Satulinnassakaan). Esimerkiksi Riutan takaoven edusta pyydetään varsin näkyvällä kyltillä pidettäväksi vapaana, mutta sitä se ei kuitenkaan koskaan ole.


      • laahustaja minäkin kirjoitti:

        "Olen tanssinut etenevää tanssia useampiakin kertoja lähes ainoana parina ja lattia on muuten ollut täynnä kädenalittelijoita ja tilaa on löytynyt aivan riittävästi etenemiseen. Kädenalittelijat kyllä huomaavat etenevät tanssijat ja mitään pakkokyynärpäätaktiikkaa ei tarvi käyttää."

        En tiedä huomaavatko, mutta monet joko huomaavat hitaasti, tai eivät huomattuaan välitä tehdä tilaa eteneville pareille. Kyllä minäkin olen tanssinut useampia kertoja kuvaamassasi tilaneessa liikenteen sujuessa hyvin. Niitä toisenlaisiakin kokemuksia on kuitenkin kertynyt tarpeettoman runsaasti, ja minusta aivan turhaan.

        Keskeinen syy ongelmaan on minunkin mielestäni naistenrivin sijainti. Silti, parinkymmenen metrin kävelyllä voi siirtyä salin toiseen päähän. Aika pieni vaiva siis.

        Olen laahustajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei Järvenpäässä ole varsinaista tilaongelmaa; tila kyllä riittäisi jos sitä käytettäisiin harkitummin. Se, että tilaa on riittävästi, johtuu siitä että monet suosivat Ruusulinnaa, jossa ruuhkaa todella riittää. Mistä se taas johtuu, sitä olen ihmetellyt. En keksi ilmiöön asenteiden kärjistymistä parempaa selitystä.

        "Sama tilanne on vielä hiukan kärjistetympi Riutalla kun kädenalittelijat täyttää esiintymislavan ja keskipömpelin välisen tilan ja siinäkin etenevä tanssija pääsee aika hyvin etenemään kädenalittelijoiden alueen läpi."

        Olen samaa mieltä, että Riutalla tilanne on hankalampi. En sen sijaan ymmärrä, miksi lavan ja pömpelin välinen tila on "kädenalittelijoiden alue", jonka läpi etenevä tanssija mielestäsi helposti pääsee. Omat kokemukseni ovat aika toisenlaisia. Eikö kannattaisi jättää eteneville oma kaista sielläkin?

        "En tiedä huomaavatko, mutta monet joko huomaavat hitaasti, tai eivät huomattuaan välitä tehdä tilaa eteneville pareille. Kyllä minäkin olen tanssinut useampia kertoja kuvaamassasi tilaneessa liikenteen sujuessa hyvin. Niitä toisenlaisiakin kokemuksia on kuitenkin kertynyt tarpeettoman runsaasti, ja minusta aivan turhaan.

        Keskeinen syy ongelmaan on minunkin mielestäni naistenrivin sijainti. Silti, parinkymmenen metrin kävelyllä voi siirtyä salin toiseen päähän. Aika pieni vaiva siis.

        Olen laahustajan kanssa samaa mieltä siitä, ettei Järvenpäässä ole varsinaista tilaongelmaa; tila kyllä riittäisi jos sitä käytettäisiin harkitummin."

        Olen "laahustaja minäkin" kanssa pitkälti samaa mieltä. Järvenpäässä pitäisi kaiken järjen mukaan riittää tilaa kaikille, mutta stand-tanssijat tahtovat änkeytyä liian lähelle lavaa tukkien kiertävien reitin - minäkin valitettavasti epähuomiossa muiden mukana. Mikään paha tilanne ei Jäkessä ole, mutta toivottavasti tilanne korjantuu/on korjaantunut. Ehkäpä se naistenrivin siirto auttaisi asiaa: penkit pois lyhyeltä matkalta, jos muu ei auta.

        Ongelmallisempia ovat pienemmät lavat. Valitettavan huonona esimerkkinä oli Kolmis viime kesänä. Sielläkin stand-tanssijat tahtovat painottua liikaa lavan lähelle. Useimmat onneksi silti jättävät tilaa kiertäville, mutta harvmittamia poikkeuksiakin oli. Ja erityisen harmittavia siksi, että lavanedustan "valtasivat" muutamat todella hyvät swingarit. Kiertävä tanssiminen oli käytännössä lähes mahdotonta. Faneille esiintymislavan eteen parkkeeraaminen suotakoon, mutta muille ei (Riuttaa lukuun ottamatta).


      • lavatanssijoille
        Truehum kirjoitti:

        ...niitä diktaattoreja mahtaakaan löytyä?

        Näin kirjoittaa mm. nimimerkki asiaa asiaa (liekö sama kuin Kahila fani):

        "...näiden lavakilpatanssijoiden pitäisi saada porttikielto lavoille, ettei meidän lavatanssijoiden tarvitsisi kärsiä heistä."

        Jokainen tätäkin palstaa säännöllisesti ja pitkään seurannut on takuulla joutunut havaitsemaan, että noita häätämisvaatimuksia ja muuta eroteluun yllyttämistä ovat aina olleet esittämässä ns. vanhakantaiset tanssijat (jossakin määrin sitä ovat harrastaneet myös tanssimattomat "ammattihäiriköt").

        Sensijaan eivät monipuolisesti tanssivat, itseään tanssijoina kehittäneet ole tuollaista koskaan vaatineet. Myöskään vaatimuksia esimerkiksi vaikkapa boogie- tai lattarimusiikin pakolliseen tanssimiseen lajinomaisesti ei sieltä suunnasta ole koskaan tullut.

        Toisesta reunasta sensijaan on kyllä useinkin esitetty, että avoimen otteen tanssiminen pitäisi kieltää (ovat kuitenkin unohtaneet, että mm. masurkka ja jenkka ovat myös sellaisia).

        Fanittajien läsnäolo ei haittaa, mikäli nämä pysyttelevät siinä lavan edessä siten, että eivät häiritse liikkumista lattialla sillä tavoin kuin tanssipaikalla kuuluu voida liikkua.

        Perusteettomia syytöksiä täällä poikkeuksetta esittää vanhakantainen väki.

        Jokainen tätäkin palstaa säännöllisesti ja pitkään seurannut on takuulla joutunut havaitsemaan, että noita häätämisvaatimuksia ja muuta eroteluun yllyttämistä ovat aina olleet esittämässä ns. vanhakantaiset tanssijat.

        Niin mitä sitten! Kyllä lavatanssipaikat kuuluu lavatanssijoille, eikä R&S tanssijoille


      • pitkä muisti.
        R&S tanssijat kirjoitti:

        Jännä ilmiö tässä on se, että on paljon ihmisiä, jotka puolustavat näitä R&S tanssijoiden oikeutta tulla lavoille tanssimaan, mutta samalla vastustavat kilpatanssijoiden (tanssiurheilu) lavoilla tanssimista. Kuitenkin monet R&S tanssijat ovat ns kilpatanssijoita.

        Silloin kun todenteolla alettiin maahantuoda ensimmäistä uuden aallon jenkkitanssia eli boogia, lajin keskeiset opettajat pitivät kilpatanssia ns "hyvänä vihollisena"
        Kilpatanssi oli olevinaan jotenkin luonnotonta ja epätanssillista näyttelemistä boogiin verrattuna. Tämä kilpatanssivastaisuus on vieläkin aistittavissa R&N tanssijoiden asenteissa.

        Olisi mielenkiintoista nähdä mitä reaktioita aiheuttaisi suuri joukko oikeita kilpatanssijoita jotka suurella joukolla tulisivat lavalle ja alkaisivat tanssia täydellä lajinomaisella liikevolyynilla.

        R&N tanssijat eivät pysty ymmärtämään sitä että he herättävät nykyään samanlaista paheksuntaa suuressa yleisössä kuin kilpatanssijat aikanaa.


      • Karusellin napa
        R&S tanssijat kirjoitti:

        Jännä ilmiö tässä on se, että on paljon ihmisiä, jotka puolustavat näitä R&S tanssijoiden oikeutta tulla lavoille tanssimaan, mutta samalla vastustavat kilpatanssijoiden (tanssiurheilu) lavoilla tanssimista. Kuitenkin monet R&S tanssijat ovat ns kilpatanssijoita.

        Kaikki r&s-tanssijat eivät kilpaile, eivätkä edes käy jatkuvasti valmennuksissa tai kursseilla. Ovat aivan tavallisia lavatanssijoita, jotka vain tanssivat muiden lavatanssien ohella r&s-tansseja. Kilpailuissa käy todella pieni osa lavoilla säännöllisesti käyvistä r&s-tanssijoista.


      • Oikea tanssija
        Truehum kirjoitti:

        ...on jo jäänyt lepäämään laakereillan. Lavoilla hän ei enää ole aikoihin käynyt.

        Tanhuhovinkin tunnisti vain, kun se videolla mainittiin.

        Oma huomioni siltä Tanhulta näytetystä pätkästä oli myös se, että eteläisen Suomen aktiivitanssijoista vain yksi (mies) oli lavoilta tuttu, ja minä sentään tunnen tanssiaktiiveja susirajan sisäpuoleltakin sadoittain ja lisäksi monin verroin sen pystyn näöltä tunnistamaan.

        Sinänsä on hyvinkin mahdollista, että kyseessä oli ns. KIV-ilmiö -varsinaiset tanssinharrastajat pysyttelivät poissa kameran ulottuvilta.

        Aika alkeelliselta tekniikaltaan vaikutti ainakin siinä näytetty cha cha cha.

        Musiikkihan takuulla oli hyvää, kun Metsäketo oli asialla, eikä Unionkaan mikään huono bändi ole.

        Kahila unohti näköjään tahallaan sen, että oli itse aikanaan tuomassa "kädenalitansseja" lavoille.

        Ensimmäisellä varsinaisella bugg-kurssilla nimittäin minäkin olin vuosituhannen vaihteessa Maestrossa, missä nimenomaan Kahila oli sitä kumppaneineen opettamassa.

        Ainoastaan lyhyt näytös lajista oli ennen sitä saatu Dancing Alexanderin tanssiklubissa eskilstunalaisen pariskunnan havainto-opetuksena pari kuukautta aiemmin.

        Salsaa Kahila ei laskenut miksikään, kun vähätteli, ettei sitten cha cha chan tulon Suomeen ole uusia tanssilajeja maahamme ilmaantunut.

        Onhan niitä vaikka kuinka paljon muitakin, mutta nimenomaan Kahilan Maestrossa järjestämä oli sekin opetustilaisuus, johon vuonna 2000 matkasin "tanssioppilaani" kanssa. Aiheena oli salsa, jota siellä opetti pienikokoinen musta mies Kuubasta.

        "Salsaa Kahila ei laskenut miksikään, kun vähätteli, ettei sitten cha cha chan tulon Suomeen ole uusia tanssilajeja maahamme ilmaantunut."

        Eihän salsa olekaan mikään oikea tanssi. Uusia tanssilajejahan voi kuka tahansa tuoda tanssipaikoille vaikka kuinka paljon. Tarvitsee vain keksiä uusi askellus ja antaa uusi nimi. Ja näitä tulee ja menee jatkuvasti.

        Kahila tarkoitti OIKEITA TANSSILAJEJA, siis sellaisia joiden askeleet on vakioitu ja jotka ovat vakiintuneet kansainvälisiksi kilpatansseiksi. Esim. jiven askeleet on vakioitu, kuten cha chankin. Jotkin kansantanssit taas ovat vakioituneet vuosisatojen aikana.

        Lindy, bugg, salsa ja muut roskaväen rytkytykset eivät ole mitään oikeita ja vakioituja tansseja. Niitä voi jokainen ketkutella miten haluaa ja aina menee oikein. Lavoilla voi tietysti tanssia kaikkea miten vain haluaa ja niinhän siellä tehdäänkin.

        Tuntuu siltä, ettei tälläkään palstalla ole muutenkaan ymmärretty, mitä Kahila oikeasti tarkoitti tuossa haastattelussa. Joillekin tällaiset asiat ovat vain liian vaikeita ymmärtää eikä siihen ole edes haluakaan.


      • salsaton
        Oikea tanssija kirjoitti:

        "Salsaa Kahila ei laskenut miksikään, kun vähätteli, ettei sitten cha cha chan tulon Suomeen ole uusia tanssilajeja maahamme ilmaantunut."

        Eihän salsa olekaan mikään oikea tanssi. Uusia tanssilajejahan voi kuka tahansa tuoda tanssipaikoille vaikka kuinka paljon. Tarvitsee vain keksiä uusi askellus ja antaa uusi nimi. Ja näitä tulee ja menee jatkuvasti.

        Kahila tarkoitti OIKEITA TANSSILAJEJA, siis sellaisia joiden askeleet on vakioitu ja jotka ovat vakiintuneet kansainvälisiksi kilpatansseiksi. Esim. jiven askeleet on vakioitu, kuten cha chankin. Jotkin kansantanssit taas ovat vakioituneet vuosisatojen aikana.

        Lindy, bugg, salsa ja muut roskaväen rytkytykset eivät ole mitään oikeita ja vakioituja tansseja. Niitä voi jokainen ketkutella miten haluaa ja aina menee oikein. Lavoilla voi tietysti tanssia kaikkea miten vain haluaa ja niinhän siellä tehdäänkin.

        Tuntuu siltä, ettei tälläkään palstalla ole muutenkaan ymmärretty, mitä Kahila oikeasti tarkoitti tuossa haastattelussa. Joillekin tällaiset asiat ovat vain liian vaikeita ymmärtää eikä siihen ole edes haluakaan.

        Olipa kummallista puhetta tämä, ettei tanssia ole mikään muu kuin vakioidut (kilpa)tanssit. Vedät niinkuin pöntöstä alas ne vähintään sadat miljoonat (miljardit?) ihmiset jotka eivät lue sääntökirjoja. Tanssiminen on varmasti maailman tavallisempia liikkumisen ja musiikin harrastamisen muotoja. Jo pelkästään salsaa tanssii ihan omin askelein muutamankin Suomen asukasluvun verran niitä ymmärtämättömiä pellejä.


    • pöydälle.

      mahtavaa että Kahila otti esille aiheen joka täällä tanssipalstalla on ollut esillä.

      Oikein riemastutti katsella, eikä tanssinetin tai tämän palstan sensorit päässeet väliin!

      Hyvä priima!!!

      • olisiko näin

        Jos eteläsuomeen saataisiin lisää pari isoa kädenalitteluun sopivaa paikkaa niin Malmi ja moni muukin vastaava perinteistä tanssia suosiva paikka saattaisi pysyä puhtaana kädenalittelijoista.


      • ja surujen summa
        olisiko näin kirjoitti:

        Jos eteläsuomeen saataisiin lisää pari isoa kädenalitteluun sopivaa paikkaa niin Malmi ja moni muukin vastaava perinteistä tanssia suosiva paikka saattaisi pysyä puhtaana kädenalittelijoista.

        Tarvitaan järeämpiä keinoja. Nyt tarvitaan muutama rohkea tanssijärjestäjä, keskeisiltä kesälavoilta jotka kertakaikkiaan kieltäisivät kaiken ka-tanssin.

        Annettaisi yleisön päättää mitkä lavat vetää massoja.

        Pidemmän päälle se voisi koitua myös ka-tanssijoiden eduksi koska tällaiset perinteisen lavatanssin paikat toisivat uusia ihmisiä lajiin mukaan.

        Nykyäänhän on suorastaan mahdotonta kenenkään aloittelijan tulla lavalle ellei takana ole lukuisia tanssikursseja.


      • tapelkaa taas
        ja surujen summa kirjoitti:

        Tarvitaan järeämpiä keinoja. Nyt tarvitaan muutama rohkea tanssijärjestäjä, keskeisiltä kesälavoilta jotka kertakaikkiaan kieltäisivät kaiken ka-tanssin.

        Annettaisi yleisön päättää mitkä lavat vetää massoja.

        Pidemmän päälle se voisi koitua myös ka-tanssijoiden eduksi koska tällaiset perinteisen lavatanssin paikat toisivat uusia ihmisiä lajiin mukaan.

        Nykyäänhän on suorastaan mahdotonta kenenkään aloittelijan tulla lavalle ellei takana ole lukuisia tanssikursseja.

        väittely- kenen/keiden pitäisi saada porttikielto lavoille niin, että sinne pääsisivät sitten jotkut muut.

        Kuka on kenenkin tiellä ,ja ketkä ovat liikaa lavoilla,kuka potkaisi/tönäisi ketäkin viimekesänä ruuhkatansseissa,ym. ym.

        Tapellaan keskusteluketju täyteen -ja aloitetaan sitten taas vähän ajan kuluttua uudelleen.

        Fiksujen ihmisten fiksua "keskustelua".


      • juupajoki
        olisiko näin kirjoitti:

        Jos eteläsuomeen saataisiin lisää pari isoa kädenalitteluun sopivaa paikkaa niin Malmi ja moni muukin vastaava perinteistä tanssia suosiva paikka saattaisi pysyä puhtaana kädenalittelijoista.

        Kertoisitko sinä asiantuntija "olisiko näin" sitten,
        että mikä on "perinteistä tanssia"?

        Saataisiin tämäkin palsta pysymään puhtaana kaltaisistasi idiooteista.


    • pöydältä

      Asiallissia kannanottoja on perusteluineen paljon ollut pitkin aikaa moisesta.

      Itse asia vain ei tule yhtään paremmaksi kun ns: viat ja syyt /syylliset on löydetty.

      Viisaudelta toki voisi odottaa sitä kykyä muutostietoisuuteen,hyväksyntään sekä tahtoon oppia sekä edistää asenteitä ja mielipiteiden tahtoa tuottaa tanssielämään sen aseman mukaista arviontia.

      Kaikessa kansankulttuurissa on sukupolvien väliset, sukupuolten väliset, kulttuurilajien väliset,kansa versus yhteiskunta väliset ym jännitteet ja ne kasvaa pikkuhiljaa ja yksilöiden nostaminen guruiksi sanomaan miten tulisi olla on aivan kohtuuton niin henkilöille itselleen kun että odottajillekkin.

      Saman arvostuksen ja kunnioituksen kaipaa sekä ansaitsee tämän ajan "mutoskehityksen" keulakuvat sillä tekevät varmaan hyvää ja rohkeaa työtä tanssin hyväksi joka on muuttunut ja todella hyvään suuntaan.

      Pidän kovasti syntyneestä avautumisesta tanssin suuntanna ja kehitykseen ja nämä rakennekitinät sekä tyylilajikarsinoinnit kuuluu tähän taiteeseen kuin tauti.

      Ketkä ovatkaan 20-40 vuoden päästä vastaavissa ohjelmissa kertomassa tämän ajan muutoksesta ja sen hyvistä puolista?

      Opet vai oppilaat?

    • Heikiltä

      Heikki puhui asiaa.

      näiden lavakilpatanssijoiden pitäisi saada porttikielto lavoille, ettei meidän lavatanssijoiden tarvitsisi kärsiä heistä.

      • Vauhti rajoitukset parketil...

        Rajoitukset tanssipaikoille !
        Alku illasta saisi hyppiä kädenalitansseja vapaasti, kun on väljempää parketilla.
        Lavan ollessa täysi - Voisi tulla kieltomerkki NÄKYVIIN , jolloin EI saisi tanssia kädenalitansseja.
        Helppoa vai mitä - Rajoitukset vaan parketille ;) D.
        Kesällä on lavoja minne mennä, joten oman evään kanssa voisi mennä "hiljaisemmille parketeille".
        mikäli haluaa nauttia paristaan ja tanssista ;)


    • lavaetikettiä
      • *tanssitaan*

        Ja sitten kun "jenkkitanssijoita" on niin paljon että koko tanssilattia on pelkkää keskiosaa niin mitäs sitten.
        Sitten vedotaan tuohon "Älä tanssi näitä tansseja ulkokehällä, PAITSI JOS KAIKKI MUUTKIN TEKEVÄT NIIN SAMAAN AIKAAN"


    • Tilakiintiö

      Mä yllätyin, Heikki Kahila oli varsin ajantasalla missä lavoilla tänäpäivänä mennään. Osasi kiteyttää jotakin olennaista mitä ei huomaa jollei ole ymmärrystä niin kuin esimerkiksi Kahilalla aiheesta on. Nykyisin lavoilla esiintyminen ja tyylitajuttomuus ovat varsin yleisiä piirteitä - osin jopa naurettavuuksiin asti. Sisäpiiriläiset piirteet ovat varsin tyypillisiä. Nuoret miehet ja pojat kaikkoavat lavoilta, naisia ja tyttöjä on lähes aina suhteessa paljon. Muutos on tapahtunut peruuttamattomasti.

      Kännisetkin ovat parempi kun pystynokkaisen steriili lavailmapiiri. Kaikki känniset tervetuloa takaisin!.

    • Tanssi-Tallustelija

      Mitä ne kuviot ovat mitä Heikki Kahilan mukaan on otettu kilpatanssista ja sovitettu ne lavatanssiin?

      Tämä tuntui olevan Heikki Kahilan mielestä suurin ongelma lavatanssissa.

      • kopteritansseissa

        käytettävät kuviot on otettu kilpatanssista. Ainiin, mutta eiväthän ne ole oikeita kilpatansseja.


      • aikaasi
        kopteritansseissa kirjoitti:

        käytettävät kuviot on otettu kilpatanssista. Ainiin, mutta eiväthän ne ole oikeita kilpatansseja.

        Kopteritanssien kuviot ovat kehittyneet varmasti paljon aiemmin kuin kuin kukaan kilpatansseista oli kuullutkaan, mennääs takaisin 1910-1930 -luvuille. Repikää siitä.


    Ketjusta on poistettu 33 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos nainen harrastaa seksiä

      Useiden kanssa, miten se eroaa miesten mielestä siitä, jos miehellä on ollut useita s kumppaneita? Oletan että kaikki mi
      Ikävä
      243
      2201
    2. Pihlaja-puulle

      Illat on mulle pahimpia. En tiiä miks se olis vaan parasta yöstä toiseen nukkua sun kanssa ja herätä sun kasvoihin. Jos
      Ikävä
      15
      1440
    3. Päivieni piristys, missä olet?

      Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      14
      1406
    4. Kova karman laki

      Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      371
      1255
    5. Kysymys Kuhmolaisille

      Hei. Olen 32 vuotias nainen ja muutin Kuhmoon noin 12 vuotta sitten. Mutta nyt täytyy ihmetellä ihan ääneen että onhan t
      Kuhmo
      21
      978
    6. Savimajasta lääketieteen tohtoriksi - ja ei tikkua ristiin

      ”Jos ihminen muuttaa savimajasta tänne kerrostaloon länsimaisen elintason piiriin ilman että tarvitsee panna tikkua rist
      Maahanmuutto
      176
      877
    7. Ensi viikolla tulen takaisin

      Ja käyn varmaan siellä monta kertaa. Monta mahdollisuutta nähdä jos olet siellä päin
      Ikävä
      19
      816
    8. Taidat nainen haluta vain sitä yhtä asiaa?

      Minusta tuntuu nyt siltä.
      Ikävä
      75
      762
    9. Olen valtavan ihastunut

      Yritin sen sinulle viime viikolla kertoa, mutta liikaa muuttujia ja isoja tunteita, niin en kyllä ollut kovin selkeä.
      Ikävä
      57
      746
    10. Oon varma siitä

      Että oot vain mun rahojen perään, nainen. Siks et kelpaa mulle, että joku helpompi. M-mieheltä
      Ikävä
      101
      685
    Aihe