Ensi viikolla haastattelu palkkatukipaikkaan. Pakko-osoitus. Miten onnistuisin mokaamaan haastattelussa, etten tulisi valituksi.
Miten onnistuisin
36
1867
Vastaukset
Kas, kun on niin mainio karenssiperuste kuin että 'menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta syntynyt'.
Tuon vuoksi jos työantaja tulkitsee työttömän käyttäytymisen vaikkapa siten, ettei ole työhaluinen ja ilmoittaa sen työkkäriin, niin se on karenssi tai rangaistustyössäoloehto tilanteesta riippuen. Eikä tuon jutun tarvitse edes totta olla, mutta jos työantaja noin ilmoittaa, niin se on selvä peli. Työnantajan sana voittaa aina työttömän sanan.
Samasta syystä ei kannata olla kaljoissa tai huomattavan epäsiisti, koska voi johtaa samaan lopputulokseen.
Ainut keino voi olla näyttää vähän yksinkertaiselta, vaan sekin täytyy tehdä taitavasti.- **************
Tuohon vielä lisäisin, että tulisi näyttää innokkaalta yksinkertaiselta työnhakijalta... Vaan se on temppu se,,,
- ole kuin johtosi
************** kirjoitti:
Tuohon vielä lisäisin, että tulisi näyttää innokkaalta yksinkertaiselta työnhakijalta... Vaan se on temppu se,,,
olen kuin esimies ja johtajasi eli pirun yksin kertainen ja tyhmä, älä leiki mitään ole kuin he niin tiedä vaikka saatkin ylennykset ja tupla tripla palkan samalla. sano että olet kiinnostunut mutta et tajua mistään mitään. tehoaa aina.
- peruste.
Sehän on vihreä vaihtoehto, elin luonnonsäästötalkoisiin osallistuvan tunnusmerkki.
peruste. kirjoitti:
Sehän on vihreä vaihtoehto, elin luonnonsäästötalkoisiin osallistuvan tunnusmerkki.
Ja myös karenssin paikka, koska työantaja voi katsoa, ettei halunnut työpaikkaa ja oli siksi epäsiisti.
- Voisi'''
ole kuin johtosi kirjoitti:
olen kuin esimies ja johtajasi eli pirun yksin kertainen ja tyhmä, älä leiki mitään ole kuin he niin tiedä vaikka saatkin ylennykset ja tupla tripla palkan samalla. sano että olet kiinnostunut mutta et tajua mistään mitään. tehoaa aina.
Tuohon voisi vielä liittää hymyilyjä vähän väärissä kohdin ja ehkä muutaman pakkoliikkeenkin, sellaisen, jonka näennäisesti pyrkii peittämään.
- jatkoooksi
************** kirjoitti:
Jatkoksi tuohon tuli lukiessani ketjua mieleeni semmoinenkin, että opettele olemaan oikein ujo ja kontaktikyvytön ja sen merkkinä nähdään se, että keskustelutilanteessa VÄLTÄ katsekontaktia. Älä katso haastattelijaa silmiin, tai katso hänen kasvoja niin vähän kuin pystyt. Puhuessasi ja kuunnellessasi annat katseesi mennä pitkin seiniä, tai mieluummin pidä silmäsi sylissäsi tai kengänkärjessä ;)
Jostakin syystä, olen havainnut, että esim. lääkärit kirjaavat jotenkin näin, että potilas välttää katsekontaktia. Siinä on jotakin, mikä ei ole edukas viesti sinusta, lääkäri kai miettii psyykkistä ahdistuneisuutta tai liiallista ujoutta, estyneisyyttä. - Pilke silmäkulmassa tämän kirjoitin.
- veltonlainen
kädenpuristus? Tehoaisko?
- itsellä on monesti
veltto puristus. Kannattaa puristella niin että osteoporootikoilla on luut murskana.
Lisäksi kannattaa jättää käymättä suihkussa ja jättää hampaat pesemättä ja tukka rasvassa olla kuitenkin hillittömän innokas ja kiinnostunut,
Sen luulisi tepsivän. - **********''
itsellä on monesti kirjoitti:
veltto puristus. Kannattaa puristella niin että osteoporootikoilla on luut murskana.
Lisäksi kannattaa jättää käymättä suihkussa ja jättää hampaat pesemättä ja tukka rasvassa olla kuitenkin hillittömän innokas ja kiinnostunut,
Sen luulisi tepsivän.Kyllä tepsii karenssin verran.
- myöööhässssä
Entäs jos menisit pikkusen myöhässä hengästyneenä ja tuumaisit, että 'oh, kun aina tulee niin kiire'. Ja sitten annat sen velton ja huolimattoman kätesi, äläkä kato silmiin, ole kuin muiss maailmoissa. - Tehdä tasan päin vastoin, kun meitä aina neuvotaan: "Muista olla ajoissa paikalla työhaastettelussa, sieltä ei saa myöhästyä, vaikuttaa paikan saantiin..."
- Ai niin. Saahan tuonkin kirjattua, että tyyppi itse aiheutti !
- toimii.
haaveilet täst hommast,näet unia jne. Toivot todella pääseväsi.. VOIT OLLA VARMA,ETTEI NAPPAA !
- Aaria
Ole hillittömän innostunut ja epäsiisti. Opetusmateriaaliksi suosittelen Trainspotting leffan Spudin työhaastattelua. Löytyy varmaan youtubesta..Ei kannata ottaa liian tosissaan, kyllä työnantajatkin varmaan karttaa henkilöä josta on oleva enemmän haittaa kun hyötyä. Konstit kun on monet vittuuntuneella ihmisellä."Onnea" haastatteluun.
Nim. Itse saman kokenut - ¤PussyCat¤
Aaria kirjoitti:
Ole hillittömän innostunut ja epäsiisti. Opetusmateriaaliksi suosittelen Trainspotting leffan Spudin työhaastattelua. Löytyy varmaan youtubesta..Ei kannata ottaa liian tosissaan, kyllä työnantajatkin varmaan karttaa henkilöä josta on oleva enemmän haittaa kun hyötyä. Konstit kun on monet vittuuntuneella ihmisellä."Onnea" haastatteluun.
Nim. Itse saman kokenutkuin minä. Noin minäkin toimisin, jos nyt olisin saanut osoituksen.
Mutta minä tässä vaan odottelen sopivaa askartelukurssia, jolla pääsisin taas pitkästä aikaa työmarkkinatuen piiriin.
Ei näytä hyvältä, mutta tämä kirjoittaminen on minulle kuntouttavaa työtoimintaa ja kirjoitusnopeus paranee koko ajan.
- hbhjbhb
Just sunlaisias varten laissa on kohta, "aiheuttaa itse ettei tule valituksi". Sitähän sinä yrität.
- juu...u
Onko se homma niin vitttumainen vai mikä siinä kiikastaa.
Näin voit yrittää päästä pälkähästä
Jos se kysyy saavutuksia niin sano että olet juonut 8m³ kiljua elinaikanasi.
Sitten se varmaan kysyy onko kysyttävää johon luonnollisesti vastaat "saako kahvitauolla runkata jos ei juo kahvia"
Kannattaa lisäksi antaa homomainen vaikutelma.
Eiköhän noilla neuvoilla pitäisi pärjätä. - Sano.
Niin joo kun minulta kysyttiin alkoholinkäytöstäni, sanoin että en ole kolmeen vuoteen juonut muuta kuin krapularyyppyjä.
- Varmanakki
Ja mukaan täyteen ahdettu reikäinen Halparin kassi jossa vanhoja sukkia.
olisi sitten niin kauhukamalaa, ettet haluaisi ottaa sitä vastaan?
Olen jotenkin ymmärtänyt, että työssä olevan on helpompi hakea uutta työpaikkaa kuin tyystin työttömän. En ihan näine syömisineni usko, että palkkatukipaikassa työskentely vihjailisi jotain umpi-negatiivista seuraavalle työnantajaehdokkaalle. Saako seuraava työnantajaehdokas sitä paitsi edes tietää, että hakija on aiemmin työskennellyt palkkatukipaikassa? Ja vähenksytäänkö työnantajapiireissä tukipaikassa työskentelyä verrattuna ns. vapaitten markkinoitten paikoissa työskentelyyn?- Aaria
Mitä olen täällä näitä keskusteluja seurannut olen huomannut että ihmiset miltei sataprosenttisesti pyrkivät tekemään OMAN elämänsä kannalta järkeviä ratkaisuja. Siispä jos joku täällä kysyy tälläiseen asiaan vinkkejä uskon ihmistä ja annan niitä. Hänellä on varmaankin hyvät syyt käytökseensä. Syynä voi olla esim. mahdoton työmatka, hullut työajat, vastenmielinen työympäristö, eettisesti kestämätön ammattiala. Tarvitseeko minun jatkaa?
Itse olen sitä mieltä että kaikkea ei voi merkitä ansioluetteloon ja luulen että alkuperäisellä on nyt jostain tämmöttisestä hommelistä kyse.
Annetaan me niiden työkkärin tätien ja koulutusyrittäjien huolehtia siitä kannustavasta aktivoinnista, jookos? - ***********'
Aaria kirjoitti:
Mitä olen täällä näitä keskusteluja seurannut olen huomannut että ihmiset miltei sataprosenttisesti pyrkivät tekemään OMAN elämänsä kannalta järkeviä ratkaisuja. Siispä jos joku täällä kysyy tälläiseen asiaan vinkkejä uskon ihmistä ja annan niitä. Hänellä on varmaankin hyvät syyt käytökseensä. Syynä voi olla esim. mahdoton työmatka, hullut työajat, vastenmielinen työympäristö, eettisesti kestämätön ammattiala. Tarvitseeko minun jatkaa?
Itse olen sitä mieltä että kaikkea ei voi merkitä ansioluetteloon ja luulen että alkuperäisellä on nyt jostain tämmöttisestä hommelistä kyse.
Annetaan me niiden työkkärin tätien ja koulutusyrittäjien huolehtia siitä kannustavasta aktivoinnista, jookos?Olen samaa mieltä kanssasi ja vastailen samalla periaatteella kuin sinäkin. Kaikki eivät vain tunnu ymmärtävän asiaa.
Tuskin kukaan haluaa tänne koko tarinaa panna, jo ihan tunnistamissyistä. Siksi on turha miettiä sitä, mitä kenenkin kysymyksen takana perimmältään on. Pääasia että kysyjä saa mahdollisimman asianmukaisen ja oikean vastauksen. Ja ennen kaikkea sellaisen, millä välttää työkkärien sanktiotoimet, jos se on mahdollista.
Työkkärit kyllä pitävät huolta siitä, että niitä sanktioita ropisee. Ja ihan liian usein hyvin mielivaltaisilla perusteilla.
Se on sitten kysyjän harkinnassa, mitä lopulta tekee. - positiiiivisestikin!
Jos se työ, johon olet ehdolla näin, on jotenkin alaasi, niin miksipä ei? Siis jos sitten kovasti yrittää ja näyttää olevansa hyvä, vaikka vähemmäss ja vaatimattomammassa, niin onhan siitä hyötyä. Lisäksi toi tukityössä käyminen on kai myös tarkoitettu henkiseksikin tueksi. Esimerkiksi minulla se rytmittäisi vuorokauden ajat erittäin hyvin, toisi vireyttä KOKO elämään ja sitten edelleen tulevaisuuteen.
Riippuu nyt kovasti MILLAISTA työtä alkuperäinen on saamassa tukityösi ja siitä, että minkä ikäinen hän on. Nuoren ei kannattaisi temppuilla, sillä myöhemmin tuokin jakso kyllä jotakin palvelee. Sitä paitsi tukityöllistettyhän on ihan vapaa koko ajan hakemaan varsinaista työtä.(?) - onneksi!!!
***********' kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssasi ja vastailen samalla periaatteella kuin sinäkin. Kaikki eivät vain tunnu ymmärtävän asiaa.
Tuskin kukaan haluaa tänne koko tarinaa panna, jo ihan tunnistamissyistä. Siksi on turha miettiä sitä, mitä kenenkin kysymyksen takana perimmältään on. Pääasia että kysyjä saa mahdollisimman asianmukaisen ja oikean vastauksen. Ja ennen kaikkea sellaisen, millä välttää työkkärien sanktiotoimet, jos se on mahdollista.
Työkkärit kyllä pitävät huolta siitä, että niitä sanktioita ropisee. Ja ihan liian usein hyvin mielivaltaisilla perusteilla.
Se on sitten kysyjän harkinnassa, mitä lopulta tekee.Pakko laittaa tähän kirjoitus millaista työpaikkaa mulle tarjottiin muutamia vuosia sitten ja sain karenssin kun en ottanut yhteyttä.
Olin 2 lapsen toinen vauva äiti.
Työpaikka oli tälläinen:ma-pe vanhuksen hoitoa,paikka saaressa.Eli siis siellä olisi pitänyt olla ma aamusta 6.00 perjantaihin kello 16.oo.
Mistä olisin saanut lapsille hoitajan?
Miksi minulle tarjottiin ko työtä vaikka ei mitään koulutusta ko alalle eikä mielenkiintoa.
(lääkkeitäkään ei saa kouluttamaton kuulema antaa)
Ja sitten ne kaikki kauhukuvat joita mulle nousi mieleen kulkemisesta saareen rospuutto aikana ym.Entä jos vanhukselle sattuisi jotain jne.
No tämä paikka tyhjensi sitten kortistosta noin 20 ihmistä pois...ainakin.JA karenssit jokaiselle.
Tein tästä valituksenkin mutta ei siitä ollut mitään hyötyä.
Eli se paikka olisi pitänyt ottaa vastaan...ja lapsille kait sitten kunta olisi järjästänyt 24h hoidon.En tiedä.(niin ja palkkaus oli joku todella surkea matkat)
Mutta ...koen kokeneeni vääryyttä.
Että sinäänsä uskon että monella voi olla ihan todellinen syy kieltäytyä jostain osoitetusta paikasta.Ainakin kannattaa ottaa yhteyttä ja toimia kuten on käsketty...sossut ei maksa jos on kieltäytynyt työstä.
Stsemppiä. - Tilanteessa...
onneksi!!! kirjoitti:
Pakko laittaa tähän kirjoitus millaista työpaikkaa mulle tarjottiin muutamia vuosia sitten ja sain karenssin kun en ottanut yhteyttä.
Olin 2 lapsen toinen vauva äiti.
Työpaikka oli tälläinen:ma-pe vanhuksen hoitoa,paikka saaressa.Eli siis siellä olisi pitänyt olla ma aamusta 6.00 perjantaihin kello 16.oo.
Mistä olisin saanut lapsille hoitajan?
Miksi minulle tarjottiin ko työtä vaikka ei mitään koulutusta ko alalle eikä mielenkiintoa.
(lääkkeitäkään ei saa kouluttamaton kuulema antaa)
Ja sitten ne kaikki kauhukuvat joita mulle nousi mieleen kulkemisesta saareen rospuutto aikana ym.Entä jos vanhukselle sattuisi jotain jne.
No tämä paikka tyhjensi sitten kortistosta noin 20 ihmistä pois...ainakin.JA karenssit jokaiselle.
Tein tästä valituksenkin mutta ei siitä ollut mitään hyötyä.
Eli se paikka olisi pitänyt ottaa vastaan...ja lapsille kait sitten kunta olisi järjästänyt 24h hoidon.En tiedä.(niin ja palkkaus oli joku todella surkea matkat)
Mutta ...koen kokeneeni vääryyttä.
Että sinäänsä uskon että monella voi olla ihan todellinen syy kieltäytyä jostain osoitetusta paikasta.Ainakin kannattaa ottaa yhteyttä ja toimia kuten on käsketty...sossut ei maksa jos on kieltäytynyt työstä.
Stsemppiä....ja lapsille kait sitten kunta olisi järjästänyt 24h hoidon.,,,
Tuollaisessa tilanteessa olisi kannattanut ottaa yhteyttä lastenvalvojaan ja pyytää lausunto siitä, mitä hän ajattelee siitä, että lapset joutuvat olemaan kohtuuttomassa määrin hoidossa. Joku on tehnyt noin ja karenssi meni kumoon. Työvoimaviranomaiset eivät paljon mistään välitä, mutta lastensuojeluviranomaisten varpaille eivät sentään lähde hyppimään.
- pakkotyökarenssilainen
yritä kynsin, hampain päästä siihen hommaan - mikä se sitten liekin.
Jos meno näyttää mahdottomalta, hae lääkärintodistus.
Masennus on vaikea diagnosoida, mutta uskon että loma onnistuu. Kysyin kerran yhdeltä lomalla olleelta masentuneelta, miten se masennus ilmenee.
Hän vastasi, ettei jaksa aamulla edes omin avuin suihkuun nousta.
Minä en ollut innostunut, kun sain osoituksen, joka sisälsi hoitotyötä. En ole mitenkään empaattinen, mikä mielestäni hoitotyössä, avustavassakin on ehdoton vaatimus.
Sain tuomion: työstä kieltäytyminen. Pakkotyökarenssi 5 kk, jota on kestänyt ja kestää, koska suostun vain eläkettä kerryttäviin tukitöihin, en työtoimintoihin jne............- päinvastainen
No jopas, sulla kävi huonosti tai yksinkertaisesti vedit yli.
Tuo on taitolaji säästyä työpaikasta jota ei halua.
Tuo on vaikeaa sairauslomakin, kun hain sairauslomaa tarpeeksi ennenkuin koeaika oli ohi, sain fudut.
Osoitin että olen ollut sairas, vaan mitä se auttoi, sain karenssin.
Kummallista, hain kerran palkkatukityötä jota siinä elämäntilanteessa tarvitsin, en saanut sitä koska haastattelija muka väitti että olen masentunut!
Hän muka sen osaa siinä 15 minuutin kuluessa arvioida, minua ennen ikinä nähnytkään.
Olin kyllä todella loukkaantunut.
Kävin humpuukikursssinkin ja se kouluttaja väitti hänkin että varmaan olen masentunut.Meinasin kyllä räjähtää, sanoin joo, en oo oikeesti mikään masentunut vaan ketuttaa tää rahattomuus.
En tiedä, nyt ainakin seuraavalla kerralla jos menen sellaiseen haastatteluun jossa minua tahdotaan orjapaikkaan, yksinkertaisesti valvon koko yön ja olen muuten ihan ookoo ja siisti. tai työssäoloehdon saanut saa toimeentulon? Sosiaalitoimi leikkaa karenssiin joutuneen perusosaa 20 tai 40 prosenttia... enkä ole onnistunut saamaan selville,miten pitkäksi aikaa kaiken kaikkiaan tuota leikkausta voidaan soveltaa, vaikkapa työssäoloehdon aikana silloin,kun rangaistu ei saa työtä. Tiedän, että perusosaa voidaan leikata kahdelta kuukaudelta kerrallaan ... mutta miten monta kaksikuukautista sossu voi laillisesti mätkäistä, jos jumpittelijan työttömyys ja tulottomuus jatkuu aina vain?
Entä voiko leikkauksin rangaistu yhtään vapaammin ansaita edes hiukan vaikkapa pikku lottovoitoin verrattuna täyttää toimeentulotukea saavaan?- **************'''''''
piruitte kirjoitti:
tai työssäoloehdon saanut saa toimeentulon? Sosiaalitoimi leikkaa karenssiin joutuneen perusosaa 20 tai 40 prosenttia... enkä ole onnistunut saamaan selville,miten pitkäksi aikaa kaiken kaikkiaan tuota leikkausta voidaan soveltaa, vaikkapa työssäoloehdon aikana silloin,kun rangaistu ei saa työtä. Tiedän, että perusosaa voidaan leikata kahdelta kuukaudelta kerrallaan ... mutta miten monta kaksikuukautista sossu voi laillisesti mätkäistä, jos jumpittelijan työttömyys ja tulottomuus jatkuu aina vain?
Entä voiko leikkauksin rangaistu yhtään vapaammin ansaita edes hiukan vaikkapa pikku lottovoitoin verrattuna täyttää toimeentulotukea saavaan?''mutta miten monta kaksikuukautista sossu voi laillisesti mätkäistä, jos jumpittelijan työttömyys ja tulottomuus jatkuu aina vain?''
Ensin annetaan kaksi kuukautta 20 %:n vähennyksellä. Kun sitten taas tarjotaan uutta orjatyötä tai humpuukikoulutusta ja siitä kieltäytyy, niin sitten tulee 2 kk 40 %:n vähennyksellä. Ja taas kun kieltäytyy, tulee 2 kk 40 %:n vähennyksellä jne. Takarajaa laissa ei ole, joten voipi jatkua vaikka eläkeikään asti.
Itse asiassa sosiaalitoimen ei tarvitsisi tehdä ensimmäistäkään vähennystä, sillä laissa on kohtuullisuuspykälä. Vähennystä ei tarvitsisi tehdä, jos se katsotaan kohtuuttomaksi.
Kun tuo vähennysmahdollisuus tuli lakiin, niin alussa ainakaan kaikki kunnat eivät sitä soveltaneet juuri tuon harkintavallan vuoksi. Vasta kun voimaan tuli vuoden 2006 alusta orjatyölaki ja kunnat laitettiin osittain vastaamaan 500 pvää saaneen työmarkkinatuesta, niin vähennyssäännöstä alettiin soveltaa rutiininomaisesti.
''Entä voiko leikkauksin rangaistu yhtään vapaammin ansaita edes hiukan vaikkapa pikku lottovoitoin verrattuna täyttää toimeentulotukea saavaan?''
Ei voi. Sen vuoksi lottovoittoja tms. ei kannatakaan ohjata tilille. - empaaaattisuus
Siis on se kamalaa ja väärin, jos henkilö on ilman omaa oma-aloitteista tahtoaan lähetetty hakemaan paikkaa, johon hän tietää, ettei ole 'lahjoja'. Jos sitten haastattelussa sanoo, kuten tässä, että '... mitenkähän, kun en koe olevani ollenkaan empaattinen, niin kuinkahan tuossa pärjäisi'. Tuohan olisi tosi oikein saada sanoa! Eikö haastatteluissa kysytä aina myöskin tyyliin 'sano yksi huono puoli itsestäsi'. Silloinhan tuossa tapauksessa olisi erittäin oikein, että työnhakija sanoo 'kärsivänsä' siitä, että ei ole kuulemma yhtään empaattinen tyyppi ja että on itse samaa mieltä. - Minusta oli väärin, että sait sanktion, jos epäempaattisuutesi on totta. Eiks' sinun tulisi saada todistaa, että persoonassasi on tälläinen piirre, epäempaattinen? Silloin karenssia ei saa tulla, olisithan ollut huono toista auttamaan.
- puutteesta.
empaaaattisuus kirjoitti:
Siis on se kamalaa ja väärin, jos henkilö on ilman omaa oma-aloitteista tahtoaan lähetetty hakemaan paikkaa, johon hän tietää, ettei ole 'lahjoja'. Jos sitten haastattelussa sanoo, kuten tässä, että '... mitenkähän, kun en koe olevani ollenkaan empaattinen, niin kuinkahan tuossa pärjäisi'. Tuohan olisi tosi oikein saada sanoa! Eikö haastatteluissa kysytä aina myöskin tyyliin 'sano yksi huono puoli itsestäsi'. Silloinhan tuossa tapauksessa olisi erittäin oikein, että työnhakija sanoo 'kärsivänsä' siitä, että ei ole kuulemma yhtään empaattinen tyyppi ja että on itse samaa mieltä. - Minusta oli väärin, että sait sanktion, jos epäempaattisuutesi on totta. Eiks' sinun tulisi saada todistaa, että persoonassasi on tälläinen piirre, epäempaattinen? Silloin karenssia ei saa tulla, olisithan ollut huono toista auttamaan.
En minä ainakaan haluaisi lastani semmoiseen paikkaan, jossa on tuommoista henkilökuntaa.
Varmaan löytyy aidosti lapsista tykkääviä ihmisiä, mutta jos väkisin joku laitetaan hommaan, saattavat seuraukset olla kauaskantoisia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806267859121_uu.shtml - jos sitä ei ole
Kursseilla kouluttaja kertoi miten haetaan työpaikkaan. Jos lehdessä esimerkiksi haettiin iloista, eteenpäinpyrkivää, joustavaa jne.
Niin silloin työpaikan hakijan pitää olla juuri kaikki ne mitä pyydetään.
" tehän sitten olette iloisia, eteenpäinpyrkiviä, joustavia"!
Itse istuin hiljaa ja ajattelin etten koskaan valehtele tai kehu koska kuitenkin kaikki valheellinen kehu kuitenkin rapisee ja totuus tulee esiin.
Minä olen empaattinen ja sympaattinen, mutta silti en sovi hoitoalalle koska en sitä ole kaikille, vaan silloin kun minulle itselle sopii.
Minulle olisi kyllä kauhistuksen kauhistus jos tyrkytettäisiin ihmisläheisyystyöhön, voi niitä, mutta eläinten kanssa pärjäisin paljon paremmin. - Edellytetään'
''Jos sitten haastattelussa sanoo, kuten tässä, että '... mitenkähän, kun en koe olevani ollenkaan empaattinen, niin kuinkahan tuossa pärjäisi'. Tuohan olisi tosi oikein saada sanoa!''
Työtön ei saa olla rehellinen työhaastattelussa. Siis itseään koskevaa negatiivista asiaa ei saa kertoa.
''Eikö haastatteluissa kysytä aina myöskin tyyliin 'sano yksi huono puoli itsestäsi'.''
Jos lähtee kertomaan itseään koskevan huonon puolen ja työantaja kertoo työkkäriin tämän olevan syy, miksi työtön ei tullut valituksi tehtävään, sen on 'menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta syntynyt' ja joko karenssi tai rangaistustyössäoloehto työttömän tilanteesta riippuen. - Todellisesta'
puutteesta. kirjoitti:
En minä ainakaan haluaisi lastani semmoiseen paikkaan, jossa on tuommoista henkilökuntaa.
Varmaan löytyy aidosti lapsista tykkääviä ihmisiä, mutta jos väkisin joku laitetaan hommaan, saattavat seuraukset olla kauaskantoisia.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806267859121_uu.shtmlEsimerkki todellisesta tilanteesta:
30-vuotisen uran 'paperitöissä' tehnyt työtön sai osoituksen vammaisen lapsen avustajaksi. Työtön kieltäytyi tehtävästä ja kertoi syyksi, ettei pidä lapsista eikä tiedä lastenhoidosta mitään. Kertoi myös, että omatkin lapset oli hoidattanut vierailla.
Se oli 2 kk:n karenssi. Edellytetään' kirjoitti:
''Jos sitten haastattelussa sanoo, kuten tässä, että '... mitenkähän, kun en koe olevani ollenkaan empaattinen, niin kuinkahan tuossa pärjäisi'. Tuohan olisi tosi oikein saada sanoa!''
Työtön ei saa olla rehellinen työhaastattelussa. Siis itseään koskevaa negatiivista asiaa ei saa kertoa.
''Eikö haastatteluissa kysytä aina myöskin tyyliin 'sano yksi huono puoli itsestäsi'.''
Jos lähtee kertomaan itseään koskevan huonon puolen ja työantaja kertoo työkkäriin tämän olevan syy, miksi työtön ei tullut valituksi tehtävään, sen on 'menettelyllään aiheuttanut sen, ettei työsuhdetta syntynyt' ja joko karenssi tai rangaistustyössäoloehto työttömän tilanteesta riippuen.Vertailussa on se, että työtön kieltäytyy työpaikasta soveltumattomuuteensa vedoten ja se, että hän kokeilee po. työssä mutta työnantaja päättää työsuhteen työntekijän soveltumattomuuteen vedoten. Jos sanktiota ovat samat, niin taloudellista eroa ei menettelyillä ole. Työntekijä, joka kokeilee ja saa lopputilin soveltumattomuutensa vuoksi, saa itselleen arvokasta tietoa siitä, millaista työtä hän ei pysty tekemään. Toisaalta hän saattaa hyvin pystyä päättelemään tämän seikan itsekin pelkän työpaikkailmoituksen tai haastattelu/tutustumiskäynnin aikana. Kokeilu kuitenkin vahvistaa asian. Mutta monellako (pitkäaikais)työttömällä on varaa tällaiseen riskibisnekseen?
Ymmärtävä työnantaja saattaa yrittää selittää asiaa parhan päin laadituin todistuksin mutta kelpaavatko nekään työvoimatoimistolle tai -toimikunnalle?- kauhunpaikka
piruitte kirjoitti:
Vertailussa on se, että työtön kieltäytyy työpaikasta soveltumattomuuteensa vedoten ja se, että hän kokeilee po. työssä mutta työnantaja päättää työsuhteen työntekijän soveltumattomuuteen vedoten. Jos sanktiota ovat samat, niin taloudellista eroa ei menettelyillä ole. Työntekijä, joka kokeilee ja saa lopputilin soveltumattomuutensa vuoksi, saa itselleen arvokasta tietoa siitä, millaista työtä hän ei pysty tekemään. Toisaalta hän saattaa hyvin pystyä päättelemään tämän seikan itsekin pelkän työpaikkailmoituksen tai haastattelu/tutustumiskäynnin aikana. Kokeilu kuitenkin vahvistaa asian. Mutta monellako (pitkäaikais)työttömällä on varaa tällaiseen riskibisnekseen?
Ymmärtävä työnantaja saattaa yrittää selittää asiaa parhan päin laadituin todistuksin mutta kelpaavatko nekään työvoimatoimistolle tai -toimikunnalle?Palkkatukipaikka on usein vuoden mittainen helvetti, nimittäin usein paikat ovat surkeita.
Eri asia on jos tutunkauppaa pääsee mukavalle paikalle istumaan kahvikupposen ääreen.
Silloin ollaan lähinnä vain persoonia jotka tuottavat yritykselle/urheiluseuralle rahaa.
Minusta jokaiselle pitää tehdä vain ja korkeintaan kuuden kuukauden pesti ja sitten katsotan jatketaanko sitä.
Mitä minulla on valitettavasti omakohtaisia kokemuksia, niin yhtään mitään ymmärtäväistä pomoa tai työnantajaa en ole kohdannut. - ***************''
piruitte kirjoitti:
Vertailussa on se, että työtön kieltäytyy työpaikasta soveltumattomuuteensa vedoten ja se, että hän kokeilee po. työssä mutta työnantaja päättää työsuhteen työntekijän soveltumattomuuteen vedoten. Jos sanktiota ovat samat, niin taloudellista eroa ei menettelyillä ole. Työntekijä, joka kokeilee ja saa lopputilin soveltumattomuutensa vuoksi, saa itselleen arvokasta tietoa siitä, millaista työtä hän ei pysty tekemään. Toisaalta hän saattaa hyvin pystyä päättelemään tämän seikan itsekin pelkän työpaikkailmoituksen tai haastattelu/tutustumiskäynnin aikana. Kokeilu kuitenkin vahvistaa asian. Mutta monellako (pitkäaikais)työttömällä on varaa tällaiseen riskibisnekseen?
Ymmärtävä työnantaja saattaa yrittää selittää asiaa parhan päin laadituin todistuksin mutta kelpaavatko nekään työvoimatoimistolle tai -toimikunnalle?Kyseletkö sitä, että kummasta saa kovemman rangaistuksen, työstä eroamisesta/erottamisesta vaiko siitä, ettei tule valituksi oman menettelynsä vuoksi?
Jos kuuluu karenssijärjestelmän piiriin (yli 25-v ammattikoulutetut, alle 500 pvää työmarkkinatukea saaneet, päivärahan saajat), niin työstä eroaminen/erottaminen tuottavat 3 kk:n karenssin, työstä kieltäytyminen yms. tuottaa 2 kk:n karenssin, tuplakieltäytyminen 3 kk:n rangaistustyössäoloehdon.
Jos taas kuuluu suoraan 5 kk:n rangaistustyössäoloehdon saaviin (alle 25-v ja ammattikouluttamattomat, yli 500 pvää työmarkkinatukea saavat, päivärahalta pudonneet ja 180 pvää työmarkkinatukea saaneet), niin ei ole merkitystä, mikä on syynä rangaistukseen. Se on aina 5 kk:n rangaistustyössäoloehto, ellei sitten suorastaan potkita ulos työttömyysturvan piiristä katsomalla, ettei ole työmarkkinoiden käytettävissä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p525632Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "692701Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181980No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol371816Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1561808- 191743
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5150881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191141Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy801129Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah64946