Kuinka saada oppilaat "kuriin"?

huoh..

Kertokaapa te kokeneemmat opettajat miten saatte luokan (yläkoulu) hiljennettyä ja kaikki kuulolle? Pidin tällä viikolla sijaisuustuntia (olen vielä opiskelija) ja en millään saanut koko luokkaa kuuntelemaan. Olen pieni ja nuori naispuolinen henkilö, eikä äänenikään ole mitenkään erityisen voimakas.

Vähän ahdistaa, ensi viikolla sama ryhmä taas enkä saa oikein mitään otetta. Oppilaat puhuvat keskenään ja luokka on todella äänekäs. Kertokaa hyviä vinkkejä kiitos :)

21

7524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • **N24**

      et yläasteella kärsii huutaa jo että NYT TURVAT KIINNI JA KUUNNELKAA!! Meidän aikana yks miesopettaja karjas tolleen nii oppilaat hämmenty niin paljo ettei kukaa päästäny ääntä :D Ei tuosta voi mitää syytettä nostaa ees. Se hämmentää ku sanoo vähän tolleen rumasti.Ne kun ei usko että opettajalla voisi mennä hermo. Se on ihmeellinen harhaluulo siinä iässä.

      Eli kärsii niille remuaville teineille oikeesti kilahtaakki välillä. Ei se oo mukavaa ku aina ollaan äänesä.

    • tuo karisman

      Niin, olen minäkin aika heikon näköinen tapaus -siis hoikka ja vaaleatukkainen- mutta auktoriteettia rupesi tosi tilanteessa (työelämässä siis)löytymään. Ikä on etu noissa hommissa. Tässä muutama vinkki:

      -Vahvista ääntäsi. Älä piipitä kurkunpäällä vaan käytä koko palleaa puhuessasi. Kun puhut kovalla mutta normaalilla äänellä ei tarvitse huutaa ja ääni voi hyvin.

      - Älä ole liian kiltti ja lepsu. Pidä koko ajan samat säännöt ja sama tiukka meininki. Älä kuitenkaan rankaise mitättömistä seikoista.

      Sitten kun homma toimii, voit olla millainen vain.

      - Pukeutuminenkin vaikuttaa nuoriin yllättävän paljon. Tummaa ja asiallista suosittelen.