Kuinka saada oppilaat "kuriin"?

huoh..

Kertokaapa te kokeneemmat opettajat miten saatte luokan (yläkoulu) hiljennettyä ja kaikki kuulolle? Pidin tällä viikolla sijaisuustuntia (olen vielä opiskelija) ja en millään saanut koko luokkaa kuuntelemaan. Olen pieni ja nuori naispuolinen henkilö, eikä äänenikään ole mitenkään erityisen voimakas.

Vähän ahdistaa, ensi viikolla sama ryhmä taas enkä saa oikein mitään otetta. Oppilaat puhuvat keskenään ja luokka on todella äänekäs. Kertokaa hyviä vinkkejä kiitos :)

21

7524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • **N24**

      et yläasteella kärsii huutaa jo että NYT TURVAT KIINNI JA KUUNNELKAA!! Meidän aikana yks miesopettaja karjas tolleen nii oppilaat hämmenty niin paljo ettei kukaa päästäny ääntä :D Ei tuosta voi mitää syytettä nostaa ees. Se hämmentää ku sanoo vähän tolleen rumasti.Ne kun ei usko että opettajalla voisi mennä hermo. Se on ihmeellinen harhaluulo siinä iässä.

      Eli kärsii niille remuaville teineille oikeesti kilahtaakki välillä. Ei se oo mukavaa ku aina ollaan äänesä.

    • tuo karisman

      Niin, olen minäkin aika heikon näköinen tapaus -siis hoikka ja vaaleatukkainen- mutta auktoriteettia rupesi tosi tilanteessa (työelämässä siis)löytymään. Ikä on etu noissa hommissa. Tässä muutama vinkki:

      -Vahvista ääntäsi. Älä piipitä kurkunpäällä vaan käytä koko palleaa puhuessasi. Kun puhut kovalla mutta normaalilla äänellä ei tarvitse huutaa ja ääni voi hyvin.

      - Älä ole liian kiltti ja lepsu. Pidä koko ajan samat säännöt ja sama tiukka meininki. Älä kuitenkaan rankaise mitättömistä seikoista.

      Sitten kun homma toimii, voit olla millainen vain.

      - Pukeutuminenkin vaikuttaa nuoriin yllättävän paljon. Tummaa ja asiallista suosittelen.

      - Usko itseesi. Vaikka välillä on ihan pipariksi menneitä oppitunteja niin kyllä se siitä kuitenkin joskus lähtee nousuunkin. Älä sorru uskomaan, että vain miehillä tai kookkaammilla naisilla voisi olla auktoriteettia (vaikka sen kollegasi sinulle melko avoimesti tulevatkin ehkä sanomaan).

      - Nuoret kaipaavat auktoriteettia. Näin ollen saat respektiä heti kun vain itse sen ansaitset. On toki pieni joukko holtitontakin sakkia, jolle ei tule ikinä mikään seinä vastaan mutta sille et ehkä voi mitään.

      • Sun opiskelija

        vinkkinä: Osaa ala ota opetat...


      • jooseppi iso-keppilä
        Sun opiskelija kirjoitti:

        vinkkinä: Osaa ala ota opetat...

        Mitä mahdat tarkoottaa?


      • Open hommia miettivä

        Itse en ole opettaja mutta harkitsen sille linjalle lähtemistä. Mietityttää vaan kaikki nuo huutamiset yms. (luokan ja omat kurinpitohuutamiset) ja muut, voiko tuollaiset tosiaan kuulua työn kuvaan? Tulee mieleen rekkamies-laulun kohta, "...moni saa leipänsä helpommalla".

        Ja uskokaa tai älkää niin en halua trollata opettajia, parhaat opettajat tekevät todella arvokasta työtä. Koulujärjestelmä, erityisesti peruskoulu, ei ehkä juuri nyt ole siinä kuosissa missä sen pitäisi olla. Ehkä sitten olisin liian 'pehmeä' tuohon touhuun, vaikka touhu ei sinänsä pelotakkaan, kummastuttaa vain moinen työn vaivalloisuus.


      • minkäpä sille tekee
        Open hommia miettivä kirjoitti:

        Itse en ole opettaja mutta harkitsen sille linjalle lähtemistä. Mietityttää vaan kaikki nuo huutamiset yms. (luokan ja omat kurinpitohuutamiset) ja muut, voiko tuollaiset tosiaan kuulua työn kuvaan? Tulee mieleen rekkamies-laulun kohta, "...moni saa leipänsä helpommalla".

        Ja uskokaa tai älkää niin en halua trollata opettajia, parhaat opettajat tekevät todella arvokasta työtä. Koulujärjestelmä, erityisesti peruskoulu, ei ehkä juuri nyt ole siinä kuosissa missä sen pitäisi olla. Ehkä sitten olisin liian 'pehmeä' tuohon touhuun, vaikka touhu ei sinänsä pelotakkaan, kummastuttaa vain moinen työn vaivalloisuus.

        Ongelmahan on ensinnäkin siinä, että lapsia ei ole kasvatettu pienestä pitäen kunnioittamaan auktoriteettia tai siis aikuista. Kotona ei ole opetettu peruskäytöstapoja, kuten että toisen puhuessa kuunnellaan jne. On valtavasti oppilaita ja vanhempia, jotka luulevat, että oppilas on koulun asiakas (joka on aina oikeassa) ja opettajat jotakin opetuspalvelun tuottajia (jotka ovat yleensä väärässä). Usein suhtautuminen on myös sellaista, että nuoret ovat koulussa "päivähoidossa" - mitä siitä oppimisesta, läksyjen teosta jne, kunhan ovat päivän jossakin ja saavat siellä ruokansa. Näin ajattelevia ihania vanhempia riittää - vanhempainilloissa heitä ei näy, on tärkeämpää tekemistä... Minusta on myöhäistä alkaa kasvattaa jotakin 14-vuotiasta 2-metristä häirikköä kuin 3-vuotiasta metrin korkuista. Mutta, pakkohan se on silti yrittää, kun jotkut vanhemmat jättävät kasvatusvastuun kouluille. :(

        Vaivalloista on myös suuret ryhmät - palkkaa ei saa enempää, vaikka opetusryhmä on jättimäinen. Silti vaikkapa tarkistat jokaisen oppilaan kokeet ja aineet omalla vapaa-ajallasi. Arvostelet jokaisen erikseen yksilönä ja huomioit jokaisen oppilaan yksilönä (erityisesti ne ihanimmat häiriköt). Jos päädyt luokanvalvojaksi, pidät yhteyttä (jättimäisen) luokkasi oppilaiden vanhempiin, istut keskustelemassa heidän kanssaan, selvittelet poissaoloja, soittelet perään jne. Ihanimmat vanhemmat ottavat yhteyttä juuri silloin, kun olet kotona ja vapaalla - jos et vastaa kuin virka-aikana, saat kuulla tästäkin valitusta.

        Oma lukunsa on se, kun pitää integroida erityisoppilaat ja maahanmuuttajat perusopetukseen - sinulla ei ole välttämättä psykologin tutkintoa etkä välttämättä osaa opettaa suomen kieltäkään, mutta mitä siitä, säästetään kuluissa ja laitetaan kaikki oppilaat samaan ryhmään ja samaan kouluun. Yksi häirikkökin saa jo paljon pahaa aikaan koko ryhmän oppimisen kannalta, jos opettajan huomio menee tämän häirikön rauhoittamiseen. Koulunkäyntiavustajien määrää pidetään pienenä, vaikka tarvetta olisi enempään. Erityisopetuksesta karsitaan. Kaikki sälytetään opettajan niskoille.

        On mahtavaa, jos sattuu ryhmä, jossa voi vain opettaa - ei tarvitse tehdä mitään poliisin ja vartijan tai psykiatrisen sairaanhoitajan hommia siinä sivussa. Vaan usein se opettajan työ on jotain aivan muuta kuin opettamista. Perusoppilaan kanssa työrauhaongelmia ei juurikaan tule, kuriin saa toki hälisijätkin, osa oppilaista testaa uutta opettajaa ja sijaista mielellään :) Huutamaankaan ei tarvi ryhtyä, keinoja on monia.

        Minua huolestuttavat eniten nämä tapaukset, joiden paikka selkeästi ei ole perusopetuksessa, vaan lähinnä jossakin sairaalakoulussa. Tällaisia tapauksia kuitenkin tungetaan luokkiin integroinnin nimissä koko ajan ja hankaloitetaan opettajan työtä ja pilataan oppiminen kaikilta. Jos tuntuu, että et jaksa opettaa ihan höyrypäitä psykopaatteja (koska heitäkin voi oppilaissa olla), niin mieti alan valintaa. Opettajan työ voi olla hyvinkin vaivalloista, kun perushäiriköiden lisäksi luokkiin laitetaan oikeasti täysin häiriintyneitä yksilöitä, jotta saadaan säästettyä taas jossakin menoissa. :(


    • vanhus ;)

      Aina ei kannata puhua pöydän takaa. (Olen lukenut paljon alan kirjallisuutta, elekielestä, tilan käytöstä yms.) Mene pahimman pulisijan tykö, ihan eteen. Katso silmiin aika kauan ihan hiljaa. Vakuuttava täytyy itsensä olla. Voit kysyä jotain tosi yllättävää. Tai ihan vaikka että mitä sinulla on asiaa.
      Itse ainakin odotan monta kertaa että tulee hiljaista ennen kuin jatkan. Siihen menee joskus kauankin, mutta turha on puhuakaan jos eivät kuuntele. Koskaan ei ole tarvinnut huutolinjalle mennä. Olen aika pieni naisihminen minäkin.

    • opetussuunnitelman laatija

      Anna katseesi vaellella pitkin kattoa ja seiniä. Napsuttele sormiasi ja maiskuttele suutasi. Käytä päkiöitä ja rystysiä rytmittääksesi hyräilemääsi laulua.

      "Niin.." (tässä kohtaa muikistelet suuta ja pyörittelet silmiä. sairas irvistys perään)
      "Tänään aioin kertoa teille _______ ..."

      Siitä se lähtee, tsemppiä!

      • Koettu on!

        näin ja kohta koko luokka laulaa hurmioituneesti oppimislaulua, ylistäen uskomattoman hyvää, viisasta ja oikeudenmukaista opettajaansa!


    • anarrgizzdi

      Eikö teillä opettajat ole mitään parempaa tekemistä? Olettepas te tyytyväisiä palkkatasoonne, kun EU- ja kansalliset tuet tai aviomiehen osinkotulot riittävät pitämään teidän poroporvarillisen valheellisuutenne koossa. Näpräilkään nyt sitten kurinpitojuttujen kanssa. Kyllä se on aina kaikkialla ollut niin, että opettajia on potkittu päähän, yhteiskunnan riisto-organisaation nilkkejä kun ovatten.

      • lusmuilija

        Unohdin että open pitää olla aina työssä, ei saa olla jouten täällä netissä keskustelemassa! Ei saa antaa kaverille jeesiä vaan pitää esittää ylijumalaa, jonka sanastoonkaan ei kuulu termiä "ongelma". Jos kollegalla on sellainen kuitenkin, pitää sanoa, että ei minulla koskaan. No, onneksi se palkka on niin surkea, että ei tule kauheaa morkkista, jos ei ihan joka heti tee työtä...


      • rutinaa

        Klassinen semikommunisti tai sitten pseudoälykkö, jota joku opettaja joskus pyysi opiskelemaankin. Mutta oli niin herkkä kukka, että sielu turmeltui. Krooh...kuultu tuo itku jo niin usein.


    • Lehtori 1970

      Opettamisessa tarvitaan auktoriteettia. Jos sitä ei ole, niin homma ei onnistu. Alan vaihtoa suosittelen, jos homma ei ota onnistuakseen. Tsemppiä!

    • tämä on tosi

      ja olen siitä ylpeä.
      Heitin yhden opiskelijan niska-perseotteella lepikkoon....jo tuli teini kiltimpänä riviin.

    • reijovaan

      mutta älä anna periksi. Jos tunnet jonkun opettajan hyvin, juttele hänen kanssa keinoista saada luokka kuriin. En ole varma, kannattaako mennä naisopettajan juttusille, mutta jonkin sympaattisen, jämäkän miesopen kanssa ainakin voit yrittää keskustella. No, mietin kyllä toisaalta kannattaakohan tämäkään. Mieti asiaa opehuoneessa.

      Ei ollut helpp minunkaan eka vuosi yläkoulun puolella. Nyt tunnen itsen taitavaksi, mutta en kyllä liian taitavaksi. Kurin pito ei ole helppo asia, mutta toisaalta se joillekin on.

      Luota itseesi. Kysy joltakin opelta, jos voisit pahimman oppilaan lähettää hänen luokkaan. Juu, TEE NÄIN! Ei se ole häpiä.

      Reijo

      • mutta näin sain

        luokkia kuriin.

        Kulje siellä nuorten välissä ja pyydä jämäkällä äänellä heitä rauhoittumaan. Katso suoraan silmiin kutakin mölisijää.

        Kuljet edes takas hälisijöiden luona ja pyydät sitten rauhallisella äänellä avaamaan kirjan ja rauhoittumaan.

        Mene pahimpien mölisijöiden väliin ja estä vartalollasi katseyhteys. 10min ja luokka rauhoittuu.

        On tosi tärkeää, ettei jää sinne luokan eteen huutelemaan. Lapsen luota lapsen luo ja jos jollakin ote taas herpaantuu niin mene kuiskuttamaan, että "nyt pitäisi jaksaa vielä keskittyä, jookos".


    • -musa

      Nyt otat kuule itseäsi niskasta kiinni ja seuraavalla tunnilla kävelet luokkaan pystypäin ja vaadit työrauhan paitsi itsellesi, myös halukkaille oppijoille. Ne oppilaat, jotka eivät halua opiskella, vaan häiritsevät, voivat poistua saman tien luokasta joko kotiin tai rehtorin kansliaan (sovi rehtorin kanssa). Poislähtevistä otat nimilistan ja kirjoitat virallisen poistamisilmoituksen huoltajille tiedoksi. Työskentelen ala-asteella (nainen myös) ja olen huomannut, että "hiljaa" ja "kuunnelkaa" huuteluista ei juuri apua ole. Uhkailu on myös turha. Selkeä, napakka toiminta toimii parhaiten:) Onnea matkaan!

      • siellä ala-asteella

        jo tippuneet kärryiltä. Jäänyt huomaamatta opettajilta ja vanhemmilta vaikkapa lukemisen ymmärtäminen tai lukihäiriö. Osa on toki muuten hervottomia.

        Luokasta poistaminen on juuri yhtä kehittävää kuin pää punaisena karjuminen tai jälki-istunto. Siinä kun kyvyt lakkaa niin aletaan hillumaan. Niinhän ne nuoretkin tekee.

        Monilla on todella turvaton koti. Pitääkö koulunkin jatkaa sitä samaa linjaa?


    • takeiteasier

      Sellasia ne on. Älä tee liian isoa numeroa asiasta, pysy vaan "coolina". Tarkoitan, että ei sinun tietenkään tarvitse sietää mitään asiattomuuksia, mutta muuten kannattaa ottaa melko rennosti sijaisuudet ja työ murkkujen kanssa muutenkin.

      Laitat tehtävät taululle ja istahdat paikallesi. Seurailet tilannetta, kiertelet luokassa ja neuvot, jos näyttävät siltä, että ottavat apua vastaan. Nimeltä puhuttelu auttaa toki myös - eli nimilista mukaan, jos mahdollista.

      Kopiontityö rauhoittaa luokan myös usein - laitat ne kirjoittamaan vihkoon - yleensä tulee ainakin kopioinnin ajan hiljaist. Siinä saattaa joku jotain oppiakin. Ihan pienten kanssa tämä ei toki toimi.

      Osoita olevasi aikuinen ja osaavasi itse käyttäytyä rauhallisesti - se on tänä päivänä aikuisiltakin usein hukassa.

      Tsemppiä! Don't be so hard on yourself.

    • on hankalampaa

      Sijaisiinhan jotkin ryhmät suhtautuvat aivan lekkeriksi laittaen - jos siitä on kyse, älä huoli. Oppilaat saattavat hyvin vaikka sopia, että sijainen täytyy saada itkemään ja tehdä kaikkensa sen saavuttaakseen. Lisäksi he saattavat ajatella, että kun alkuperäinen opettaja palaa, hän ei huomaa, ovatko he tehneet mitään. Sijaisen tunneilla ei tarvitse monen mielestä opiskella. Jos tästä on kyse, ilmoita, että tuntiesi asioista pidetään pieni koe, jonka alkuperäinen opettaja tarkistaa. Joitain perusasioita sitten oikeassa työssä: -Opeta alusta lähtien haluamasi luokan säännöt _ja_pidä_niistä_kiinni_poikkeuksetta_. Turhia niuhotussääntöjä ei kannata tehdä, mutta kaikki tarvittava ja tapoihin kuuluva. -Oppilaat kokeilevat sääntöjen pitävyyttä ja rikkomusten rajoja tahallaan ja vahingossa eivätkä sitä koskaan lopeta. Se kannattaa ottaa elämän perustotuutena, ei henkilökohtaisesti. -Rangaistukset käyttöön johdonmukaisesti. -Jatkuvista tai suuremmista häiriöstä soitto kotiin, mieluiten lapsi saa itse soittaa. Oppilashuoltoryhmään käsiteltäväksi. Ennaltaehkäisy: -Pidä mielenkiintoista ja hyvää opetusta. -Pidä opetusta, joka pakottaa oppilaat olemaan aktiivisia ja tekemään jotain. Vihkoon kirjoittaminen ei aktivoi useimpien ajattelua kunnolla, opettajan luento ja yksi oppilas puhuu kerralla -kysymykset passivoivat lähes kaikki. Siitä suuri osa "normaalien häiriköiden" ongelmista lähtee, tylsyydestä. Oikeasti psykiatrisesti ongelmaiset ja tosi rikkinäisestä taustasta tulevat ovat sitten oma lukunsa. Käsiteltävä tapauskohtaisesti.

    • musaope

      Murrosikäiset ovat kehityksessään taantumavaiheessa. Itse vertaan sitä perhosen koteloon. Siellä kotelossa toukan solut vaihtavat paikkaansa ja lopulta kuoriutuu esiin kaunis perhonen. Joskus valitettavasti koiperhonen. Rauhallisuus on avainsana. Hermojaan ei kannata menettää ja huuto ja raivoaminen kertovat siitä, että peli on menetetty. Paras neuvo tuolla asiallisten ja asiattomienkin viestien joukossa oli se, että mene häirikön luo ja puhu hänelle hiljaa. Kysy, millä oikeudella hän häiritsee muiden oppilaiden ja sinun tuntiasi. Toki, kaikkiin paatuneimpiin se ei tehoa. Itse olen alakoulun vaikean kuudennen luokan musatunnin järkännyt niin, että soiton päässä on toinen aikuinen, jonka luo joko minä saatan tai hän hakee häiriköt. Heille on varattuna sitten korvaavat tehtävät. Musatunnin asiat sitten voidaan opiskella vaikkapa "tukkaritunnilla" heidän kanssaan. Näin pyrin takaamaan niille muille velvollisuuden tunnosta opiskeleville tai jopa kiinnostuneille, työrauhan.
      Nyrkkisääntönä: Älä huuda. Älä raivoa! Keep calm and teach!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 104
      1899
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      53
      1854
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      15
      1845
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1657
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      18
      1573
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      10
      1360
    7. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      26
      1310
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      11
      1296
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      14
      1281
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1242
    Aihe