melatoniinista muistihäiriöitä?

liilaaa

Olen käyttänyt melatoniinia parisen kuukautta n. vuoden jatkuneen unettomuuden taltuttamiseen. Aluksi ei vaikuttanut mitenkään, mutta parin viikon päästä kuurin aloittamisesta aloin nukkua paremmin.

Valmisteena siis YAn melatoniini (ei pitkävaikutteinen), annos 1mg illassa.

Uni on syventynyt, en enää heräile aamuöisin juurikaan (joskus kyllä) ja näen paljon unia. Hyviä vaikutuksia siis. Mutta mielestäni muistini on huonontunut ja mietin onko melatoniinilla siihen osuutta. Unohtelen pikkuasioita lähes päivittäin työhön ja arkeen liittyen. Kalenterin käytöstä on tullut ihan välttämättömyys, mitä se ei ole ennen ollut.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia? Olen kolkyt ja risat, dementiaa tämä ei siis toivottavasti ole.

Haluaisin myös pikkuhiljaa eroon melatoniinista, mutta ei kyllä tunnu onnistuvat helposti. Puolikkaalla tabletilla (0.5mg) nukun usein yhtä huonosti kuin unettomina aikoina. Herään aamuyöstä ja valvon tuntikausia. Olen ajatellut lykätä lopettamista kesään ja lomaan (jolloin ei tarvitse stressata töissä jaksamisesta huonosti nukkuneena).

Lopettamisestakin kuulisin mielelläni kommentteja.

14

3544

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Melalissu

      Apteekeista myytävä melatoniini on synteettistä hormonia joten se ei vastaa kehon omaa melatoniinia.
      Itselläni 4 kuukauden melatoniinin käyttö aiheutti todennäköisesti sen, että kehon oma melatoniinin tuotto heikkeni pahentaen uniongelmia. Joten apua siitä ei ollut vaan jouduin turvautumaan paljon tehokkaampiin unilääkkeisiin.

      Melatoniinia ei suositella käytettäväksi alle 55-vuotiaille joten ihmetellä täytyy miten jotkut lääkärit sitä määräävät sitä nuoremmille.

      • liilaaa

        Miksiköhän sitä sitten tosiaan markkinoidaan varsin turvallisena ja unilääkkeitä vaarattomampana vaihtoehtona? Ainakin minun lääkärini sanoi, että riippuvuusvaaraa ei ole, mutta kyllä minun kohdallani taitaa niistä olla kyse, kun en pienemmällä annoksella nuku.

        Mihin vaihdoit melatoniinista? Nukkua olisi kuitenkin pakko, eikä onnistu luomukonstein (kokeiltu!).


    • ttttttttttttttttt

      Jos haluat lääkkeestä eroon, on se tehtävä vieroittamalla siitä pois. Kroppa on tottunut siihen, ei voi mitään. Eli kun jätätä lääkkeen pois, et nuku pariin yöhön, mutta kyllä se uni sieltä sitten joskus tulee. Itse olen taas siinä koukussa, puolikas tabletti joka yö, mutta olen niin masentunut, että pelkään nukkumaan menemistä, joten olen ottanut puolikkaan joka ilta. Kun masennus menee ohi, vierotan itseni taas pois lääkkeestä.

      • "puolikkaan koukku"

        Joka ilta on otettava joko puolikas stella, tai puolikas zopinox. Olen muutamana iltana odotellut unta 2-3 tuntia. Ei vaan nukkuminen onnistu.
        Olen vieroittanut jo itseni suurimmasta määrästä unilääkettä. En ymmärrä miten tästä pääsisi pois. Jonkun ajan olin ilman, ja sitten aloin laittaa tabletin neljään osaan. Aluksi pärjäsin sillä neljänneksellä. Pitää varmaan koittaa sitäkin konstia.


      • ole----------------

        lääke, vaikka synteettinen hormoni onkin purkista otettuna


      • nyt nukutaan
        ole---------------- kirjoitti:

        lääke, vaikka synteettinen hormoni onkin purkista otettuna

        Hei ! Tuosta melatoniinista. Ostakaa kaupasta Ingmanin yömaitoa on luonnollinen melaton siinä. Ainakin minua tämä on helpottanut univaikeuksissa. En tiedä onko lumevaikutus vai mikä mutta heti jos en ko. maitoa käytä nukun paljon huonommin.


    • muistihäiriöitä

      Käytin vain muutaman kerran melatoniinia ja tuli muistihäiriöitä. esim keskustelussa lääkärin kanssa puhelimessa tuli blackout jonka myös lääkäri huomasi. lopetin saman tien ja muistiongelmat katosi. kärsin mielelläni pienet uniongelmat, enkä riskeeraa päätäni tällä lääkkeellä. vaikka ainetta perustellaan ihmiskeko hormonina, niin eiköhän se ole silti teollisesti tuotettua ja ei voi verrata ihmiskehon omaan tuotteeseen, vaikka lääketehtaat turvallisena markkinoikin.

      • ei-enää-poppakonsteja

        Samoin minullakin meni yöunet täysin sekaisin kun yritin melatoniinilla päästä eroon pätkäunista. Käytin kolme viikkoa ja pätkiminen väheni mutta alkoi tulla muistihäiriöitä. Samoin aloin saada outoja nukahduskohtauksia, joita sanoisin ahdistukseksi (aiempaa kokemusta ahdistuksesta). Jätin melatoniinin, enkä ole sen koomin saanut unta kuin vasta aamuyöllä. Onneksi en ole enää työelämässä mutta kyllä tällaiset neljän tunnin unet alkaa ärsyttämään. Päivällä olen kiukkuinen ja väsyttää.


      • Eihän-vaan
        ei-enää-poppakonsteja kirjoitti:

        Samoin minullakin meni yöunet täysin sekaisin kun yritin melatoniinilla päästä eroon pätkäunista. Käytin kolme viikkoa ja pätkiminen väheni mutta alkoi tulla muistihäiriöitä. Samoin aloin saada outoja nukahduskohtauksia, joita sanoisin ahdistukseksi (aiempaa kokemusta ahdistuksesta). Jätin melatoniinin, enkä ole sen koomin saanut unta kuin vasta aamuyöllä. Onneksi en ole enää työelämässä mutta kyllä tällaiset neljän tunnin unet alkaa ärsyttämään. Päivällä olen kiukkuinen ja väsyttää.

        synteettiset uni- tai nukahtamislääkkeet ole pilanneet koko unimekanismia ?


      • ei-enää-poppakonsteja
        Eihän-vaan kirjoitti:

        synteettiset uni- tai nukahtamislääkkeet ole pilanneet koko unimekanismia ?

        Varsinaisia unilääkkeitä en ollut käyttänyt lainkaan ennen melatoniini kokeilua. Useita vuosia sitten käytin jonkin aikaa nukahtamislääkkeitä.

        Kysyin Yliopiston Apteekista miten kauan voi melatoniinia käyttää, niin vastasivat ettei jatkuvalle käytölle ole esteitä. Että asiaa on tutkittu runsaasti. Samainen henkilö kertoi että vanhemmalla iällä oma melatoniinin tuotto vähenee ja siksi uneen tulee pätkimistä. Nuorten ei pitäisi hänen mukaan melatoniinia käyttää ollenkaan.

        Aika merkillistä on ettei edes lääkärit ota kantaa, kannattaako unettomuuteen melatoniinia käyttää vai ei. Kysytty on.


      • asiaa-seurannut
        ei-enää-poppakonsteja kirjoitti:

        Varsinaisia unilääkkeitä en ollut käyttänyt lainkaan ennen melatoniini kokeilua. Useita vuosia sitten käytin jonkin aikaa nukahtamislääkkeitä.

        Kysyin Yliopiston Apteekista miten kauan voi melatoniinia käyttää, niin vastasivat ettei jatkuvalle käytölle ole esteitä. Että asiaa on tutkittu runsaasti. Samainen henkilö kertoi että vanhemmalla iällä oma melatoniinin tuotto vähenee ja siksi uneen tulee pätkimistä. Nuorten ei pitäisi hänen mukaan melatoniinia käyttää ollenkaan.

        Aika merkillistä on ettei edes lääkärit ota kantaa, kannattaako unettomuuteen melatoniinia käyttää vai ei. Kysytty on.

        Ns. uni- ja nukahtamislääkkeet ovat täysin samoja lääkkeitä. Tuhoavat elimistön oman unimekanismin.
        Miksi lääkärit eivät suosittele melatoniineja johtuu todennäköisesti siitä että niitä valmistavat myös muut kuin lääkäreille provikkaa maksavat lääketehtaat. Siis lääkärit eivät saa ilmaisia ulkomaanmatkoja melatoniinin määräämisestä, mutta saavat kun määräävät imovanea tai tenoxia tmv.

        Vanhemmat ihmiset kertovat että melatoniinin ja kauranversouutteen yhdistelmä auttaa uneen. Toiset vanhemmat henkilöt sanovat että pitkävaikutteinen melatoniini on parantanut heidän untaan ja pidentänyt sitä. Pitkävaikutteista melatoniinia saa sekä yliopiston apteekista, taitaa olla reseptilääke ja ainakin Tokmannilta saa myöskin. Olen nähnyt hyllyssä, eikä ollut kalliskaan.
        Kauranversouute lienee ainoa Suomessa Vogel'in, löytyy luontaistuotekaupoista, iltajuoman sekaan.


      • Lisäys
        asiaa-seurannut kirjoitti:

        Ns. uni- ja nukahtamislääkkeet ovat täysin samoja lääkkeitä. Tuhoavat elimistön oman unimekanismin.
        Miksi lääkärit eivät suosittele melatoniineja johtuu todennäköisesti siitä että niitä valmistavat myös muut kuin lääkäreille provikkaa maksavat lääketehtaat. Siis lääkärit eivät saa ilmaisia ulkomaanmatkoja melatoniinin määräämisestä, mutta saavat kun määräävät imovanea tai tenoxia tmv.

        Vanhemmat ihmiset kertovat että melatoniinin ja kauranversouutteen yhdistelmä auttaa uneen. Toiset vanhemmat henkilöt sanovat että pitkävaikutteinen melatoniini on parantanut heidän untaan ja pidentänyt sitä. Pitkävaikutteista melatoniinia saa sekä yliopiston apteekista, taitaa olla reseptilääke ja ainakin Tokmannilta saa myöskin. Olen nähnyt hyllyssä, eikä ollut kalliskaan.
        Kauranversouute lienee ainoa Suomessa Vogel'in, löytyy luontaistuotekaupoista, iltajuoman sekaan.

        Joku kertoi myös seuraavasta unisatsista;
        - pitkävaikutteista melatoniinia 1-1,5mg teaniinia 0,5 tablettia,
        tuotenimeltään Theanine Serene, esim. Iherbistä;
        http://eu.iherb.com/Source-Naturals-Theanine-Serene-60-Tablets/1410

        Ei ole tietoa toimiiko muut teaniinit, joita saa myös Suomesta. Olen kuullut että Vidan L-teaniini toimisi;
        http://www.sinunapteekki.fi/catalog/vida/vida-teaniini-100mg-p-3005.html
        Tuo näkyy olevan vaan kapseli, joten sitä ei voi puolittaa..
        Myös tätä on kehuttu;
        http://luontaistuotekauppaa.fi/vida-l-teaniini
        Siinä näkyy olevan molemmat, teaniini kauranversouute.
        Ei kai noista muuten tiedä kuin kokeilemalla. Onneksi nuo eivät tuhoa elimistöä, kuten monet synteettiset "lääkkeet".


    • ei-enää-poppakonsteja

      Omaan unettomuuteni saattaa olla syynä neurologinen häiriö/sairaus. Tällaisen vastauksen sain kun kysyin yleislääkäriltä syytä unen pätkimiseen ja heräämisen jälkeiseen sekavuuteen (esim. omassa asunnossa olen eksyksissä pimeässä), ei kuulemma tyypillistä normaaliin heräämiseen.

      Täytyypä kokeilla noita teaniini kauraversouutetta.

      Myönteisiä kokemuksia olen saanut myös mäkikuisma valmisteesta. Pääsen uneen iltatapletilla mutta valitettavasti väsyttää vielä aamullakin ja saan flunssan kaltaisia oireita.

      • asiaa-seurannut

        Mäkikuismallla on myönteisiä vaikutuksia uneen.
        Kaikissa luontaistuotteissa on se piirre että oikean luontaistuotteen löytäminen vie aikansa, koska ihmiset ovat erilaisia ja heillä on erilainen stabiliteetti elimistössä.
        Ja sitten vielä oikean annoksen löytäminen vie aikansa. Mutta se kannattaa koska tuon etsimisen päässä on sitten oikeat aineet ja annokset.
        Lisäksi luontaistuotteet eivät ole vaarallisia, joten niitä voi kokeilla erilaisia. Synteettiset lääkkeet on asia erikseen, viikonkin syönti jotain tiettyöä ainetta voi tuhota elimistön jonkun toiminnan lopullisesti. Lääkärit eivät kerro tuota, mutta se on tosiasia.
        Sellainen sivusto kuin "tohtori tolonen" on aika hyödyllinen kun yrittää löytää vastauksia tuohon asiaan. Siis googlaamalla esim; "tolonen unettomuus" niin saa paljon vastauksia, jos on aikaa lukea.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4633
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2259
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1784
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      28
      1448
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1146
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe