naviga 10

uppoumarunkoinen

onko kellään kokemuksia naviga 10 veneestä? Kyseessä siis se perähytillinen uppoumarunkoinen Naviga.

Kaikki informaatio otetaan mielihyvin vastaan.

51

7420

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lohtisby

      H-vetin kliffa botski, mutta jos Lohtajalaisista valita saa ottaisin Kulkurin. Navigasta ei muuta negatiivista kuin se, että avotilan valuma-aukoista tulee vedet sisään jos liian monta ukkoa seisoo reunalla.

      • Anonyymi

        Niin se on käyttötarkoituksesta kiinni 10m navigat on sertifioitu kategoria B eli ulkomerelle kun taas kulkurit 10m kategoria c eli suojaille sisä meri alueille mutta pakkoko on mennä avomerelle kyllä saaristossakin on mukavaa


      • Anonyymi

        Niin käy kaikissa veneissä jotka on itsetyhjentyviä


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin se on käyttötarkoituksesta kiinni 10m navigat on sertifioitu kategoria B eli ulkomerelle kun taas kulkurit 10m kategoria c eli suojaille sisä meri alueille mutta pakkoko on mennä avomerelle kyllä saaristossakin on mukavaa

        Se että on sertifioitu ei tarkoita että se kelpaa sinne. Minä en ulkomerelle (> 50km rannasta) lähtisi 10 metrisellä Navigalla. Ne on molemmat oikeasti rannikkokäyttöön, korkeintaan 25 km mantereesta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että on sertifioitu ei tarkoita että se kelpaa sinne. Minä en ulkomerelle (> 50km rannasta) lähtisi 10 metrisellä Navigalla. Ne on molemmat oikeasti rannikkokäyttöön, korkeintaan 25 km mantereesta.

        Navigoilla mennään Pohjanmerellä Norjassa paljon navigoita


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että on sertifioitu ei tarkoita että se kelpaa sinne. Minä en ulkomerelle (> 50km rannasta) lähtisi 10 metrisellä Navigalla. Ne on molemmat oikeasti rannikkokäyttöön, korkeintaan 25 km mantereesta.

        Se että sinä et lähtis ei tarkoita etteikö sillä vois mennä . Norjassa ja pohjanmeren alueella paljon naviga 10s veneitä .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se että on sertifioitu ei tarkoita että se kelpaa sinne. Minä en ulkomerelle (> 50km rannasta) lähtisi 10 metrisellä Navigalla. Ne on molemmat oikeasti rannikkokäyttöön, korkeintaan 25 km mantereesta.

        No merellä yleensä liikkuu kokeneet merelläliikkujat sinne ei ole pakko mennä. Ensikertalaiset voi pysyä rannan tuntumassa ja kahdet korkkiliivit päällä.


    • Kissakoira66

      Naviga on erittäin turvallinen ja merikelpoinen vene. Ammattikalastajillekin kelpaa.

    • painoa

      "Veneen on sovittava kovaan kelliin eli etsi tasaperä, syvä v, painoa
      ja sellainen, jonka muutkin ovat huolineet.
      Tässä pari esimerkkiä suosituista kovan kelin veneistä, jotka ovat kulussa paikallaan vakaita.
      Fairline 34 Targa -05, 6.100 kg, 198 000€
      http://powerproducts.wihuri.fi/vaihtoveneet/fi_FI/fairline34targa/
      Sea Ray 325 Sundancer -07, 4.195 kg , 139 000 €.
      http://powerproducts.wihuri.fi/vaihtoveneet/fi_FI/searay325sundancer/

      Nimbus 32 coupe painaa 3.500 kg, ja vanha Storebro 3X 3xxx kg eivätkä
      ole tässä joukossa muutenkaan samoin merikelpoisia."

      • T: Nais matkustaja

        En ole koskaan verkkoja veteen jättänyt aallokon vuoksi,
        moni muu veneilijä kyllä on jättänyt.
        Minulla on varmaan liian iso vene.


      • aurinkoisella
        T: Nais matkustaja kirjoitti:

        En ole koskaan verkkoja veteen jättänyt aallokon vuoksi,
        moni muu veneilijä kyllä on jättänyt.
        Minulla on varmaan liian iso vene.

        http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=322444&sid_make=318&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_make=318

        Näyttöjen paikka puuttuu.
        Etenkin keulakaide on leveämmällä kuin törmäyslista.

        Ajovalot ja ankkurivalot heijastuvat omaan veneeseen.
        Pyöristys ja ympärikäveltävyys puuttuu takaa.


      • aurinkoisella kirjoitti:

        http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=322444&sid_make=318&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_make=318

        Näyttöjen paikka puuttuu.
        Etenkin keulakaide on leveämmällä kuin törmäyslista.

        Ajovalot ja ankkurivalot heijastuvat omaan veneeseen.
        Pyöristys ja ympärikäveltävyys puuttuu takaa.

        Mitäpä jos sinä, SAR-mies, ottaisit lääkkesi kiltisti, etkä jauhaisi täällä pee:tä..

        Hinta tuntuu tosin suolaiselta, mutta linkin veneessä on sitten kaikki AMMATTIKÄYTTÖÖN tarkoitetussa veneessä tarvittavat varusteet..

        Eihän veneen tarvitse olla ympärikäveltävä, kun avotilassa voi (turvallisesti) suorittaa tehtävää kuin tehtävää.


      • Turvallisuus kaiken edelle
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mitäpä jos sinä, SAR-mies, ottaisit lääkkesi kiltisti, etkä jauhaisi täällä pee:tä..

        Hinta tuntuu tosin suolaiselta, mutta linkin veneessä on sitten kaikki AMMATTIKÄYTTÖÖN tarkoitetussa veneessä tarvittavat varusteet..

        Eihän veneen tarvitse olla ympärikäveltävä, kun avotilassa voi (turvallisesti) suorittaa tehtävää kuin tehtävää.

        Älä jorise turhia vaan vastaa täsmällisesti yo. puutteisiin ja
        keskity asiaan.


      • Ei henkilövahinkoja,
        Välittäjä_LKV kirjoitti:

        Mitäpä jos sinä, SAR-mies, ottaisit lääkkesi kiltisti, etkä jauhaisi täällä pee:tä..

        Hinta tuntuu tosin suolaiselta, mutta linkin veneessä on sitten kaikki AMMATTIKÄYTTÖÖN tarkoitetussa veneessä tarvittavat varusteet..

        Eihän veneen tarvitse olla ympärikäveltävä, kun avotilassa voi (turvallisesti) suorittaa tehtävää kuin tehtävää.

        Juuri A.K.O.:n kanssa todettiin, että RIB:n tapainen vene sopii
        kylkihinaukseen myös kelissä, koska pehmeä ja pyöristetty pinta
        ottaa ensimmäisenä törmäyksen iskut vastaan, eikä kaide tai rakenne,
        josta pidetään käsin kiinni.

        RIB:ssä pidetään sisäpuolelta kiinni, se on äärimmäisen pyöristetty myös takaa
        ja törmäyslista on kaikkiallla selvästi leveämmällä kuin esim. kaiteet ja muut kovat osat.


      • joojaa
        Turvallisuus kaiken edelle kirjoitti:

        Älä jorise turhia vaan vastaa täsmällisesti yo. puutteisiin ja
        keskity asiaan.

        Tiiäkkö sää mistä sää puhut??


      • Anonyymi
        aurinkoisella kirjoitti:

        http://www.nettivene.com/viewBoat.php?id_boat=322444&sid_make=318&PN[0]=simp_search&PL[0]=simpleSearch.php?sid_make=318

        Näyttöjen paikka puuttuu.
        Etenkin keulakaide on leveämmällä kuin törmäyslista.

        Ajovalot ja ankkurivalot heijastuvat omaan veneeseen.
        Pyöristys ja ympärikäveltävyys puuttuu takaa.

        Ajovalot ja ankkurivalot kyllä heijastuu veneeseen olis outoa jos näin ei olisi koska ne on kiinni veneessä ja keulakaiteista sen verran että navigoissa ne on kaikissa malleissa ainakin 15 sn sisäpuolella jos kuvia katselee pitää ymmärtää linssin vääristää.


      • Anonyymi

        Mikään näistä ei ole merikelpoinen


      • Anonyymi

        No mikään näistä ei ole kovankelin veneitä ......lisää opettelua veneistä


      • Anonyymi

        Niin tässä ei ole joukossa ei mitkään ole merikelpoisia.


      • Anonyymi

        Joku kakara kirjoittelee fairlaneista sun muista järviveneistä.


    • Oli Naviga, ei oo enään....
      • dim1

        jauhat paskaa.. toi vene on ite korotettu ja 80-luvun vene ja nykyinen ei ole lähellekkään tuollainen.. käyppä tarkistamassa. http://www.naviga.fi/10s/


    • Laivarotta

      Meillä on nyt ollut Selkämerellä avomerikäytössä yhden kauden verran Naviga 1080.
      Venettä voi suositella, painopiste on selvästi alempana kuin Kulkurissa ja Targoissa sekä syväystä on hieman enemmän.
      Tämä kaikki vaikuttaa erittäin positiivisesti aallokossa ajoon. Vene ei natise eikä nitise ja käyttäytyy erittäin hyvin.
      Paras käyttökelpoinen nopeusalue on 5 - 18 solmua vaikka tarvittaessa pääsee kovempaakin.
      Hyvä juttu on että vessaan kulku on ulkokautta, tällöin eivät toiletin odöörit pääse matkustamoon.

    • Hienojaveneitä

      Tuon uskon. Tuollainen Naviga olisi aivan mahtava.

      • Laivarotta

        Ostopäätöstä harkitsimme pitkään, ja useita erilaisia veneitä tuli kokeiltua. Avomerellä Navigan etuina on muutama tärkeä seikka.
        Akseliveto, kunnollinen iso köli ja noin 130 cm syväys, joka on noin 20 -40 cm kilpailijoita enemmän. Lisäksi Naviga on myös hytiltään melko matala vene, painopiste on täten alempana kuin monilla muilla.
        Jolla se on tällainenkin vene avomerellä oikein kunnon syysmyrskyssä, mutta yhden tuulisen kauden perusteella voimme sanoa että Navigalla pärjää oikein hyvin niissä oloissa joissa nyt yleensäkään on vähänkään järkeä veneillä.


      • kölionpoikaa
        Laivarotta kirjoitti:

        Ostopäätöstä harkitsimme pitkään, ja useita erilaisia veneitä tuli kokeiltua. Avomerellä Navigan etuina on muutama tärkeä seikka.
        Akseliveto, kunnollinen iso köli ja noin 130 cm syväys, joka on noin 20 -40 cm kilpailijoita enemmän. Lisäksi Naviga on myös hytiltään melko matala vene, painopiste on täten alempana kuin monilla muilla.
        Jolla se on tällainenkin vene avomerellä oikein kunnon syysmyrskyssä, mutta yhden tuulisen kauden perusteella voimme sanoa että Navigalla pärjää oikein hyvin niissä oloissa joissa nyt yleensäkään on vähänkään järkeä veneillä.

        En epäile yhtään, toista kuin targa, kusessa olet jos et pääse ajamaan vauhdilla tai pysähtyy ja kääntyy sivuttain aaltoon.


      • Naviga10Somistaja
        Laivarotta kirjoitti:

        Ostopäätöstä harkitsimme pitkään, ja useita erilaisia veneitä tuli kokeiltua. Avomerellä Navigan etuina on muutama tärkeä seikka.
        Akseliveto, kunnollinen iso köli ja noin 130 cm syväys, joka on noin 20 -40 cm kilpailijoita enemmän. Lisäksi Naviga on myös hytiltään melko matala vene, painopiste on täten alempana kuin monilla muilla.
        Jolla se on tällainenkin vene avomerellä oikein kunnon syysmyrskyssä, mutta yhden tuulisen kauden perusteella voimme sanoa että Navigalla pärjää oikein hyvin niissä oloissa joissa nyt yleensäkään on vähänkään järkeä veneillä.

        Millaisesta Navigasta oikein puhut jos syväys on 130 cm..? Lohtajalaisissa pääsääntöisesti pieni syväys pitkälti pohjoisen matalista vesistä johtuen.


      • Bofordi

        Minulla on käytössä Naviga 1080 ollut jo vuodesta 2006 .
        Olen pitkänlinjan veneilijä, täältä Perämeren suojattomalta rannalta .
        Ajattelin hankkia sellaisen veneen jolla pääsee määränpäähän vaikka huonommassakin kelissä.
        Naviga ssa sain mitä tilasin eikä ole tarvinnut jäädä kotisatamaan syömään eväitä kertaakaan.
        Vene on suuntavakaa ja todella tukeva vankan rakenteensa johdosta,kun katsoo keulan mallia niin jo on vesiheitto kohdillaan,ei rullaa ei niitse .jos keli pahenee niin eikun pellit auki ja antaa mennä.
        Nyt joudun luopumaan veneestä terveydellisistä syistä.Suosittelen varauksetta jos haluat rahalle vastinetta .Myynnissä Nettiveneessä.


      • Anonyymi
        Naviga10Somistaja kirjoitti:

        Millaisesta Navigasta oikein puhut jos syväys on 130 cm..? Lohtajalaisissa pääsääntöisesti pieni syväys pitkälti pohjoisen matalista vesistä johtuen.

        Tarkoitat varmaan kalajoen veneitä lohtajaisissa on kyllä kaikissa ainakin 0,8m syväys minimissään


    • Laivarotta
      • puoliblaan

        "Erikoismalli" 😁😁
        Äkkiä tukirahoilla suunniteltu rumilus se on.
        Ymmärrä kuinka tuollaista kehdattu edes lanseerata, jos vertaa esimerkiksi kulkuri tehtaan veneiden onnistuneeseen ulkonäköön sekä ominaisuuksiin.


      • Anonyymi
        puoliblaan kirjoitti:

        "Erikoismalli" 😁😁
        Äkkiä tukirahoilla suunniteltu rumilus se on.
        Ymmärrä kuinka tuollaista kehdattu edes lanseerata, jos vertaa esimerkiksi kulkuri tehtaan veneiden onnistuneeseen ulkonäköön sekä ominaisuuksiin.

        Niin mutta muistathan että navigat on tehty avomerikäyttöön ja kulkurit suojaisille sisävesille eli ne on c kategoria ja naviga on B paitsi isoin 12m kulkuri joka on myös B että silleen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin mutta muistathan että navigat on tehty avomerikäyttöön ja kulkurit suojaisille sisävesille eli ne on c kategoria ja naviga on B paitsi isoin 12m kulkuri joka on myös B että silleen.

        Ihme liidunsyöjä taas laidalla.
        Pääse nyt aluks vaikka optimistijollalla satama-altaasta pihalle, ennenkuin alat länkyttämään kulkurin b-ominaisuuksista.
        T:Ammattikalastaja


      • Anonyymi
        puoliblaan kirjoitti:

        "Erikoismalli" 😁😁
        Äkkiä tukirahoilla suunniteltu rumilus se on.
        Ymmärrä kuinka tuollaista kehdattu edes lanseerata, jos vertaa esimerkiksi kulkuri tehtaan veneiden onnistuneeseen ulkonäköön sekä ominaisuuksiin.

        Ulkonäöllä ei tee mitään merellä eiköhän merenkulun viranomaiset jostain syystä aina navigan valitse


      • Anonyymi

        Targa ei ole matkavene vaan yhteysvene. Kukaan hullu lähde matkalle Targassa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihme liidunsyöjä taas laidalla.
        Pääse nyt aluks vaikka optimistijollalla satama-altaasta pihalle, ennenkuin alat länkyttämään kulkurin b-ominaisuuksista.
        T:Ammattikalastaja

        Ammattikalastajaa tuskin olet nähnytkään


    • Laivarotta

      Makuasioista on turha kiistellä. Kovasti ovat satunnaiset laituriparlamentit Navigan ulkonäöstä pitäneet. Kulkuritkin on mielestäni hienoja. Tukirahoista en tiedä mitään, mutta on hienoa jos joku pienyrityskin on päässyt niistä osalliseksi.

    • Kalafarmari

      Olen ajanut paljon Navigoilla ja Kulkureilla sekä ammatin että perheen kanssa ja todennut niiden lujuuden. Kovassakaan aallokossa mikään paikka ei nitise eikä natise, vaan meno on pelkistetyn lujan oloista.
      Tuttavien Fjordit, Marinot ja Flipperit tuntuvat vastaavissa oloissa hajoavan käsiin ja nopeutta on aivan pakko pudottaa kävelyvauhtiin.

    • NykyäänSilverillä

      Naviga 10 ollut paras vene mitä minulla ikinä oli. 1980-luvun puolelta ja oli mökkiläisen/omatarvekalastajan aarre. Mahtavat kansitilat ja kalastelussa aivan mainio. Tavaraa kulki helposti sahatavarasta halkoihin, tuhat kiloa ei ollut mitään. Tykkäsin mutta iän myötä vaihdoin pienempään. Kesti muuten paksun pohjan takia jäissä ajoa ilman mitään ongelmia ja kerran jyräytin tyhjäkäynnillä kalliolle. Mitään pintanaarmuja suurempaa ei koskaan tullut. Varmaan ikuisia veneitä.

    • Vuokrakippari

      Olin kesällä kipparoimassa Selkämerellä 10 metrisellä Navigalla jossa on Ivecon 500 hv kone. Kyseessä tämä vene: http://www.naviga.fi/obelix/index.html.
      Venettä ja sen ominaisuuksia voi kyllä kehua
      Vertailu Targaan ei ole luontevaa, kyseessä ovat ihan erilaiset veneet.
      Targoissa on perävetolaite, liukuva runko, pieni ja matala köli/syväys, ja korkea "nakkikoppi" keskellä venettä .
      Navigassa on suuri ja painava köli, matala ohjaamo ja leveä puoliliukuva runko.
      Kokeneille on selvää että kummalla mieluummin ajetaan avomerellä kun tuulee kovaa.
      Tämän Navigan käytös on täysin eleetöntä nopeusalueella 6 - 19 solmua ja voit vapaasti valita aallokkoon sopivan nopeuden.
      Naviga myös ottaa vasta-aallot uskomattoman pehmeästi, ilman minkäänlaisia tärähdyksiä tai kumahduksia rungossa. Helpolla kelillä matkavauhtina voi pitää 28 solmua joka on yli kymmenen metriselle veneelle jo todella kova vauhti ja silloin Naviga etenee kuin pikajuna.

      • Anonyymi

        Puoliliukuvat kuten Navigat ei kulje 28 solmua. Se on jo plaanava nopeus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoliliukuvat kuten Navigat ei kulje 28 solmua. Se on jo plaanava nopeus.

        Plaanausnopeus riippuu veneestä. Tuolla on uppoumarunkoisia laivoja joiden runkonopeus on yli 28 solmua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoliliukuvat kuten Navigat ei kulje 28 solmua. Se on jo plaanava nopeus.

        Riippuu täysin koneesta 500hv ja menee yli 30s


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Puoliliukuvat kuten Navigat ei kulje 28 solmua. Se on jo plaanava nopeus.

        Kulkee yli 30solmua 500 ivecon koneella


    • Anonyymi

      Naviga on parannettu versio kulkurista,joka on pulkka.Laidalle kun menee niin hyvä ettei reelinki kastu(hepsankeikka)muutoin vasten aaltoa merikelpoinen.

      • Anonyymi

        "Naviga on parannettu versio kulkurista,joka on pulkka."

        No taidat kirjoittaa totuutta niin hyvin kuin osaat? Eli paskaa tulee sun näppiksestä.


    • Anonyymi

      Paras Suomessa valmistettu vene

    • Anonyymi

      Myin oman Naviga kympin pois kymmenisen vuotta sitten ja viimeiset pari vuotta olen haikaillut sitä takaisin. . Mahtavat kuljetustilat tosiaan, kuljetin lautaa, sementtiä ja lankkua älyttömiä määriä kun rakensin saaristossa. Myin kun projektit valmistui mutta ei olisi pitänyt. Matkavauhti oli 8 solmua mutta isommilla koneilla varustetuissa paljon enemmän. Merikelpoinen! Enimmillään mulla oli remppaporukka kyydissä ongella, minä plus kymmenen onkijaa! Retkituolit onkijoilla, kolme onki takakannella ja 7 etukannella! 😁 Saa nimittäin etsiä venettä josta mahtuu 10 sovussa onkimaan!!

    • Anonyymi

      Joo olis hyvä vene mutta ei ole ikinä myynnissä! Tai uudempia keulahytillisiä saa sadallatonnilla mutta -80 perähytillisiä ei ole myynnissä. Pari vuotta olen jo etsinyt ja ei, mulle ei kelpaa kulkurit kun olen molempien kyydissä ollut. Nää kestää mitä vaan.

      • Anonyymi

        On niitä joka vuosi joku myynnissä mutta menee nopeasti kaupaksi. Ei paljon nettiveneessä vanhene. Oman myin samaan venesatamaan kaksi päivää myynti-ilmoituksen jälkeen. 😄 Oli jo liian iso mulle kun lapset muutti jo pois ja kalastus väheni hylkeiden takia. Nykyään Silverillä!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Anteeksi mies

      En vaan osaa kohdata sinua ja olla normaali. En tiedä mikä vaivaa. Samaan aikaan tekee mieli tulla lähelle ja kuitenkin
      Ikävä
      57
      9027
    2. Mietin aina vain

      Minä niin haluaisin nähdä sinut. Ei tuo yhden ainoan kuvan katsominen paljon helpota... Miksi sinä et voisi olla se roh
      Tunteet
      12
      3539
    3. Hetken jo luulin, että en ikävöi sinua koko aikaa

      Mutta nyt on sitten taas ihan hirveä ikävä jotenkin. Tiedätköhän sinä edes, kuinka peruuttamattomasti minä olen sinuun r
      Ikävä
      29
      2767
    4. Kysely lieksan miehille

      Olemme tässä pohtineet tällaista asiaa, että miten on. Tästä nyt on paljon ollut juttua julkisuudessakin aina sanomaleht
      Lieksa
      81
      2169
    5. Palstan henkisesti sairaat ja lihavat

      Täällä on sairaita, työttömiä ihmisiä kirjoittelemassa joilla ei ole tarkoituksena kuin satuttaa ihmisiä. Jos eksyt pals
      Ikävä
      114
      2050
    6. Outoa että Trump ekana sanoutui irti ilmastosopimuksesta

      kun Kaliforniaa riepottelee siitä johtuvat tuhoisat maastopalot. Hirmumyrskytkin ovat USA:ssa olleet tuhoisia.
      Maailman menoa
      363
      1818
    7. Saan kengurakkaan kotiin viikon päästä

      Mitä tapahtui? Martina hehkutti tätä stoorissaan reilu viikko sitten, mutta eipä aussimiestä Suomessa näkynyt, vaan tapa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      241
      1462
    8. FinFamin ryhmät

      Älkää hyvät ihmiset luottako tähän tahoon. Ryhmiä on, mutta eivät ne toimi. Ihmisiä savustetaan ulos, vaikka näissä piir
      Salo
      0
      1221
    9. Olen vähän

      Hysteerinen se on totta. Etkai ymmärrä miten syvästi tunnen sinua kohtaan. Ja olet aina lähelläni. Olet osa jo jotain. I
      Ikävä
      10
      1105
    10. Osmo Peltola voitti ansaitusti Kultaisen Venlan - Kirvoitti yleisöltä mahtavan reaktion!

      JEE, onnea Osmo! Osmo Peltola voitti Vuoden esiintyjän Kultainen Venla -palkinnon. Isä-Peltsin ja Osmon luontoseikkailu
      Suomalaiset julkkikset
      67
      1072
    Aihe