Meill on

Lusiina1

noin kolmimetrinen lumipalloheisi. Kukkii joka kesä runsaasti. kuitenkin siinä on kuivia oksia ja oksia jotka kasvaa "vääräään suuntaan" ja haluaisin leikata sitä. Mikä on hyvä ajankohta, syksy vai kevät?

7

459

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Heisillä kukinnot syntyvät edellisvuoden versojen kärkiin joten leikkaaminen keväällä vähentää kukintaa.Mutta jos kyse ei ole kuin muutamasta pienestä oksasta niin tuskin haittaa.Jos et kuitenkaan halua kukinnan kärsivän ollenkaan niin leikkaa kukinnan jälkeen.Kuolleita ja kuivia oksia voit poistaa mihin aikaan vuodesta tahansa.

• viherpeukku

Ei sillä leikkausajalla ole niin suurta merkitystä pensaissa. Kuivia oksia voi kaikista kasveista poistaa milloin vain. Jos ei paksuja oksia tarvitse poistaa niin pensaitakin voi muotoilla läpi vuoden. Ennen lehtien tuloa näkee paremmin muotoa, joten miksipä sitä ei voisi leikata heti. Itse leikkaan isot pensaat lumien sulettua, niin ei tarvitse lehtien seassa arvuutella sahaako sormeen vai jalkaan.

Ammattilainenkin tekee leikkaukset silloin kun on paikalla, ei aina kirjan suositusten mukaan. (toki vaahterat tms) Pienimuotoista napsintaa voi tehdä siis koska tahansa ja ajankohtaa tärkeämpää onkin siistit leikkauspinnat.

Suosikkini puutarhaohjelmien juontajista on mursaakavalla ylivoimalla puutarhaunelmien Irmeli Anttiroiko jolla oli aito "tekemisen meininki" - melkein kasvi kuin kasvi ja hoito-ohjeet aina samat;

Raakasti poikki!

Juuripa näin. Eivät kasvit leikkaamiseen kuole ja muutenkin työtavat voivat olla suht rankkoja. Pelko että vahingoittaa kasveja on pahin este onnistuneeseen ja helppoon puutarhanhoitoon. Kasvihuonetuotannon opettaja myös muistutti että jokaisen puutarhurin pitää olla hieman sadisti. Niitä kasveja pitää kurittaa, ei muuten kunnolla kasva. Nyrkkisääntönä voi myös pitää, että mitä enemmän leikkaat, sen enemmän kasvi versoaa ja tuuheutuu. Etenkin keväällä ja syksyllä leikkaaminen saa versomaan, kesällä kasvuvoima siirtyy enemmän jo olemassa olevaan kasvustoon.

• Lusiina1

Leikkasinkin jo, otin siis riskin ja kuritin :-). Meillä vielä kyllä lumikin maassa ja kun joku sanoi et pensaat tulee keväällä leikata ennen kuin alkaa tulla silmunalut turvota, niin leikkasin ja vielä aika ronskistikin. Noh, nythän sitten näkee kesän mittaan kuinka kävi.

• Lusiina1 kirjoitti:

Leikkasinkin jo, otin siis riskin ja kuritin :-). Meillä vielä kyllä lumikin maassa ja kun joku sanoi et pensaat tulee keväällä leikata ennen kuin alkaa tulla silmunalut turvota, niin leikkasin ja vielä aika ronskistikin. Noh, nythän sitten näkee kesän mittaan kuinka kävi.

veteen? Niistä tulee aivan upeita vaasi kukkia, kun antaa olla vedessä. Ja niistä voi myös juurruttaa uusia taimia.Itse olen juurruttanut, ja nyt mökillä jo kaksi metrin korkuista kukkivaa puskaa.

• kuivat oksat
        marja-liisa41 kirjoitti:

veteen? Niistä tulee aivan upeita vaasi kukkia, kun antaa olla vedessä. Ja niistä voi myös juurruttaa uusia taimia.Itse olen juurruttanut, ja nyt mökillä jo kaksi metrin korkuista kukkivaa puskaa.

ei kuivat oksat juurru, eikä tule lehtiä

• Lusiina1
        kuivat oksat kirjoitti:

ei kuivat oksat juurru, eikä tule lehtiä

Osa oksista oli kuivia, osa vaan kasvoi muutoin vaan väärään suuntaan,siis harotti miten sattuu, eli tarkoitus oli myös muotoilla tuota pensasvanhusta.

• Lusiina1
        Lusiina1 kirjoitti:

Osa oksista oli kuivia, osa vaan kasvoi muutoin vaan väärään suuntaan,siis harotti miten sattuu, eli tarkoitus oli myös muotoilla tuota pensasvanhusta.

Heitin kyllä oksat kaikki pois.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ikävöin sinua kokoyön!

En halua odottaa, että voisin näyttää sinulle kuinka paljon rakastan sinua. Toivon, että uskot, että olen varsin hullun
      Ikävä
      51
      3655
    2. Näen jatkuvasti Sompasaunalla alastomia miehiä ja naisia

jotka menevät siihen viereiseen rantaan myös uimaan alasti. Sompasaunat on siis Mustikkamaalla Helsingissä, ja kuljen si
      Maailman menoa
      114
      2610
    3. Kova karman laki

Karman lain kautta pahantekijä tehdessään pahaa toteuttaa koston ja rangaistuksen sille jolle pahaa on tehty. Tämä tarko
      Hindulaisuus
      597
      2312
    4. Päivieni piristys, missä olet?

Toit iloa ja valoa mun elämään ☀️ Nyt mennyt kohta viikko ettei ole nähty. Kaipaan nähdä sua silti ja pelkään vaikka tei
      Ikävä
      19
      2046
    5. KALAJOEN UIMAVALVONTA

https://www.kalajokiseutu.fi/artikkeli/ei-tulisi-mieleenkaan-jattaa-pienta-yksinaan-hiekkasarkkien-valvomattomalla-uimar
      Kalajoki
      78
      1857
    6. Jos sinä olisit pyrkimässä elämääni takaisin

Arvelisin sen johtuvan siitä, että olisit taas polttanut jonkun sillan takanasi. Ei taida löytyä enää kyliltä naista, jo
      Tunteet
      43
      1688
    7. Älä mahdollisesti ota itseesi

En voinut tietää. Sitäpaitsi.. niin
      Ikävä
      20
      1658
    8. Helena ja Mikko Koivun ero jatkuu edelleen ja loppua ei näy.

Voi eikä, miksi menee noin vaikeaksi avioero ja sopua ei tää ex- pari vaan saa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      142
      1602
    9. Millainen kaivattusi luonne on?

Millaisia luonteenpiirteitä arvostat kaivatussa? Oletteko samanlaisia luonteeltanne?
      Ikävä
      95
      1469
    10. Ota nainen yhteyttä ja tee Tikusta asiaa?

Niin sitten minä teen Takusta asiaa.
      Ikävä
      28
      1466
    Aihe