Harmittaa lapsen puolesta, kun hänen mumminsa marttyyrimäisellä manipuloinnilla "pakottaa" lapsen olemaan hänen kanssaan. Lapsi ei sitten yhtään viihdy tämän mummin seurassa, joka jatkuvasti arvostelee ja puuttu ilkeämielisesti lapsen elämään. Lapsi ei uskalla soittaa kertoakseen ettei halua mennä mummillensa, joka on aikaisemmin pyytänyt kylään tiettynä ajankohtana. Lapsi on menettänyt yöunensakin sen takia, kun pelkää mumminsa vihamielistä reaktioita kieltäytymiseen.
Tilannetta pahentaa vielä se, että pojan isä osallistuu painostamiseen syyllistämällä ja uhkailemalla. Mummin painostus ja syyllistäminen on sitä, että "hän kohta kuolee ja sitten pojasta vasta pahalta tuntuukin, kun ei ole ollut yhtään mumminsa kanssa". Mummi on alle 70v. eikä ole mitään sen ihmeellisempiä sairauksia johon nyt ihan heti olisi kuolemassa.
Minusta tuo mummin käytös on jopa häiriintynyttä.
mummi pakottaa
14
2028
Vastaukset
- lasta EI SAA pakottaa,
ikuisia traumoja saa tuommoisesta.
Ihan kuin pakottaisi syömään pahaa ruokaa joka oksettaa ja saa voimaan oikeasti pahoin.
Inhoaako miehesi jotakin sukulaistasi eikä halua kylään sinne?
Sehän on ihan sama asia!
Pieni ei vaan osaa puolustautua!
Pistäppä stoppi moiselle ja anna mummon loukkaantua.
Sano suoraan että lapsi pelkää, mitä sitä kiertelemään!
Aikuinen on itse vastuussa omista tunteistaan, ei niitä saa kaataa lapsen niskaan!
Ei isä eikä mummo. Menköön isä edustamaan ja kiusattavaksi!- mummun iässä
Olet aivan oikeutettu sanomaan, että lapsen yöunet ovat menneet ja hän on pelkojen vallassa, koska mummu on tuolla tavoin uhkaillut. Lapsi uskoo ja ottaa todesta kaiken mitä aikuinen puhuu.
Useinhan lapsi ottaa syyt pällensä vanhempiensa erosta tai muista onnettomuuksista, joita perhe on kohdannut. Lapsen on vaikea ymmärtää, että asiat vain tapahtuvat, aina lapsi ajattelee, että jonkun syytä kaikki on.
Lapsen ei ole pakko mennä ottamaan turhaa syyllisyyttä niskoilleen häijyjen ja ajattelemattomien ihmisten joukkoon. Vanhemmat ovat ilmeisesti eronneet, joten oikeastaan isovanhemmilla ei ole edes oikeutta lapsen tapaamiseen. Sitä ei mikään laki tai asetus tue. - kertoilee
mummun iässä kirjoitti:
Olet aivan oikeutettu sanomaan, että lapsen yöunet ovat menneet ja hän on pelkojen vallassa, koska mummu on tuolla tavoin uhkaillut. Lapsi uskoo ja ottaa todesta kaiken mitä aikuinen puhuu.
Useinhan lapsi ottaa syyt pällensä vanhempiensa erosta tai muista onnettomuuksista, joita perhe on kohdannut. Lapsen on vaikea ymmärtää, että asiat vain tapahtuvat, aina lapsi ajattelee, että jonkun syytä kaikki on.
Lapsen ei ole pakko mennä ottamaan turhaa syyllisyyttä niskoilleen häijyjen ja ajattelemattomien ihmisten joukkoon. Vanhemmat ovat ilmeisesti eronneet, joten oikeastaan isovanhemmilla ei ole edes oikeutta lapsen tapaamiseen. Sitä ei mikään laki tai asetus tue.Kiitoksia vaan rohkaisusta. Lapsi on itseasiassa jo teini-ikäinen ja anopin kanssa on välit menneet jo aikoja sitten.
Olen vuosien varrella mennyt useasti väliin, kun anoppi on tehnyt pojallemme pahaa sanallisesti ja fyysisesti. Olen suojellut lastamme jo syntymästä lähtien anopin pahuudelta, mutta kun miehen kanssa edelleen ollaan valitettavasti vielä yhdessä, niin hänen painostuksesta on anoppi saanut tavata poikaamme, mutta aina valvotusti. Itse olisin pitänyt tämän pahan mummin kokonaan lapsen lähettyviltä pois, mutta olen yrittänyt katsoa asioita monen ihmisen kantilta ja myötäillyt sopivaksi katsomallani tavalla.
Nyt tämänkertainen kyläilytilanne laukesi niin, että poikamme ei koskaan soittanut mummillensa ja kun mummi oli yhden kerran yrittänyt soittaa, poika ei vastanut. Tapaamisajankohta meni eikä mummista ole kuulunut mitään. Pojan isäkin huitelee päivät missä lieneekään eikä ole siis ollut poikaa asialla kiusaamassa.
Jos kyseessä olisivat edes suht suoraan kehittyneellä persoonallisuudella varustetut aikuiset, asioista voisi jopa heidän kanssaan puhua. Kyseessä vain ovat erittäin pahasti narsistisesti vinoutuneet isä ja mummi, joiden kanssa ei pysty MISTÄÄN asiasta keskustelemaan etteikö hirvittävä hulabaloo syntyisi. Lapsi kärsii pahasti, jos "venettä alkaa keikuttamaan". Siksi on parempi olla soittamatta anopille ja antaa asioiden vain liukua hissukseen omalla painollaan ja auttaa poikaa psyykkaamalla henkisen tasapainon säilyttämiseksi.
Ihan vain mielenkiinnolla seurailen keskustelua aiheesta josko läytyisi kohtalotovereita (toivottavasti kuitenkaaan EI löydy ;))..
- ELÄMÄN-KAARI
seuraavalla kerralla kun soittaa lapsen pitää suoraan sanoa että hän ei tule ja sillä siisti
- mitä urpoja
Miksi lapsen pitää sanoa mummolleen, ettei hän halua mennä? Miksi äiti ei vihellä peliä poikki ja asetu lapsen tueksi? Jos olisin tuo äiti, niin kertoisin sekä isälle, että mummolle, minkälaisen sotkun heidän itsekäs painostamisensa on saanut aikaan. Jos mummo on vielä tuon ikäinen, hän on varmaankin täysin kykeneväinen vierailemaan myös lapsen luona, jossa äiti voi ihan itse pistää stopin mummon arvosteluille.
Oikein pistää vihaksi lukeakin tuollaista, koska tiedän itse, miltä tuntuu pelätä aikuista lähisukulaista, kun ei ketään puolustajaa ollut.
Jos et ole itse tuo äiti, miksi et voi puuttua tilanteeseen, sinäkin?- Viha-rakkaus suhteet sukula...
Enpä oikein usko noihin viha-rakkaussuhteisiin isovanhempien ja lasten välillä. Kyllä on surkeata elämää, kun ei tule läheistensäkään kanssa toimeen, miten sitten muiden kanssa yhteiskunnassa. Mielestäni jo hyvään käytökseen tulee opetella käyttäytymään asiallisesti puolin ja toisin, jotta maailmassa pärjäisi. Sanotaan, että suku on pahin, miten sitten muu maailma? Kirjoittaako tänne sellaiset ihmiset, jotka eivät tule missään eikä kenenkään kanssa toimeen? Aina on muka vika toisessa!
- eräsN1
Viha-rakkaus suhteet sukula... kirjoitti:
Enpä oikein usko noihin viha-rakkaussuhteisiin isovanhempien ja lasten välillä. Kyllä on surkeata elämää, kun ei tule läheistensäkään kanssa toimeen, miten sitten muiden kanssa yhteiskunnassa. Mielestäni jo hyvään käytökseen tulee opetella käyttäytymään asiallisesti puolin ja toisin, jotta maailmassa pärjäisi. Sanotaan, että suku on pahin, miten sitten muu maailma? Kirjoittaako tänne sellaiset ihmiset, jotka eivät tule missään eikä kenenkään kanssa toimeen? Aina on muka vika toisessa!
Kirjoitit tuossa, että et oikein usko, että tälläistä voi olla. Kyllä sitä voi olla. Oma äitini on tälläinen syyllistäjä manipuloija. Ja itse alan kohta olemaan kuusissakymmenissä. Eli tiedän mistä puhun.
Kirjoitit myös siitä, että on surkeaa toimintaa, kun ei tule läheisten kanssa toimeen. Mutta eihän se vika ole lapsessa, tai lapsenlapsessa. Jos ei tulla vanhemman, tai isovanhemman kanssa toimeen.
Vetosit myös siihen, että kuinka voi tulla maailmassa toimeen noin yleensä. Jos ei kestä tälläistä tilannetta lähipiirissä. Toimeen voi tulla hyvinkin. Mutta elämä on huomattavasti helpompaa. Kun ei tarvitse alati olla toisen alistamana ja nälvittävänä.
Vanhemmuus ja isovanhemmuus ei anna oikeutta käyttäytyä rumasti lapsia, tai lapsenlapsia kohtaan. Kenenkään ei tarvitse pelätä ja tulla nolatuksi omien vanhempien, tai isovanhempien puolelta. Jokaisella on oikeus hengittää vapaasti tässä maailmassa. - mummosi kiusata
itseäsi, haluaisitkos mennä, jos se nälvisi ja vittuilisi sulle koko ajan!
Kuule sellaisia ihmisiä ON olemasa, jotka paskat piittaa lapsesta ja sen tunteista!
Mutta kun SE kuuluu HYVIIN tapoihin että pitää muka käydä kuuntelemassa sitä vittuilua!
Mitä hyvää on kuunnella vinoilua ja nälvimistä ja arvostelua!
litistyy siinä kuule pieni lapsi!
Lueppa kirja suomalaisista kotikiusatuista, saa kirjastosta! - mitä urpoja
Usko pois, viha-rakkaussuhde voi kukoistaa vanhemman ja lapsenkin välillä. Missä onnelassa oikein elät?
Mikähän vika minussa oli, kun isäni ei minua sietänyt, kun olin lapsi. Ei hän kyllä ole sietänyt myöhemminkään, niin kuin ei ole sietänyt perhettänikään. Vai olisikohan sittenkin mahdollista, että vika oli aikuisessa, siis isässäni. Kun ei minulla ole hänestä yhtään ainutta positiivista muistoa, niin pitkälle, kuin muistini kantaa. Jos olin hänelle pelkkä vahinko, katson olevani syytön siihen tilanteeseen. Katson myös maksaneeni elatuksestani täyden hinnan huonolla lapsuuden ajan kohtelulla.
Olen mielestäni pärjännyt toisten ihmisten kanssa hyvin. Ainoastaan pahin ongelmani on se, että olen toisten seurassa ujo, mutta huono kohtelu saa kiukkuni kihahtamaan välittömästi ja kiusaaja saa takuuvarmasti kyytiä minulta.
Siitä syystä aloittajan kaltainen tilanne pistää vihaksi. Se lapsi on tässä täysin syytön osapuoli, jota ei pidä millään tavalla painostaa, ei varsinkaan kuolemalla. Jos ei se mummo osaa käyttäytyä aikuisen tavoin lapsen seurassakaan ollessaan, niin jonkun on pistettävä moinen peli poikki välittömästi. Eikö tässä maassa ole jo ihan riittävästi lapsiuhreja? - tee näin
mitä urpoja kirjoitti:
Usko pois, viha-rakkaussuhde voi kukoistaa vanhemman ja lapsenkin välillä. Missä onnelassa oikein elät?
Mikähän vika minussa oli, kun isäni ei minua sietänyt, kun olin lapsi. Ei hän kyllä ole sietänyt myöhemminkään, niin kuin ei ole sietänyt perhettänikään. Vai olisikohan sittenkin mahdollista, että vika oli aikuisessa, siis isässäni. Kun ei minulla ole hänestä yhtään ainutta positiivista muistoa, niin pitkälle, kuin muistini kantaa. Jos olin hänelle pelkkä vahinko, katson olevani syytön siihen tilanteeseen. Katson myös maksaneeni elatuksestani täyden hinnan huonolla lapsuuden ajan kohtelulla.
Olen mielestäni pärjännyt toisten ihmisten kanssa hyvin. Ainoastaan pahin ongelmani on se, että olen toisten seurassa ujo, mutta huono kohtelu saa kiukkuni kihahtamaan välittömästi ja kiusaaja saa takuuvarmasti kyytiä minulta.
Siitä syystä aloittajan kaltainen tilanne pistää vihaksi. Se lapsi on tässä täysin syytön osapuoli, jota ei pidä millään tavalla painostaa, ei varsinkaan kuolemalla. Jos ei se mummo osaa käyttäytyä aikuisen tavoin lapsen seurassakaan ollessaan, niin jonkun on pistettävä moinen peli poikki välittömästi. Eikö tässä maassa ole jo ihan riittävästi lapsiuhreja?sano, että lapsi ei tule tänään, mutta sitten taas esim. ensi viikolla, vai etkö osaa luovia, oletko valinnut jo vaikuttaa lapseen sanomattomuudellasi - se on tehokasta myös.
- tuunari_mikko
tee näin kirjoitti:
sano, että lapsi ei tule tänään, mutta sitten taas esim. ensi viikolla, vai etkö osaa luovia, oletko valinnut jo vaikuttaa lapseen sanomattomuudellasi - se on tehokasta myös.
Narsisten ihmisten kanssa saa olla tiukkana. Etukäteen vaan mietit mikä on lapselle parasta. Jos mummolan välttäminen on pakollista, toimi myös niin. Narsisti ei pysty ajattelemaan lapsen parasta. Sinä pystyt!
Tilanteen tullen sanot heti lyhyesti painokkaasti EI. Et perustele, etkä näytä mitään tunteita. Johdatat keskustelun muualle tai poistut paikalta. Joskus sopivasti mitätöimällä saa myös toisen pysymään aisoissa.. Tärkeätä on olla perustelematta ja näyttämättä tunteita, sillä kaikkea sitä informaatiota käytetään henkilökojtaisesti sinua vastaan.
Varmaan tiesitkin nämä perusjutut? - kiittelee
tuunari_mikko kirjoitti:
Narsisten ihmisten kanssa saa olla tiukkana. Etukäteen vaan mietit mikä on lapselle parasta. Jos mummolan välttäminen on pakollista, toimi myös niin. Narsisti ei pysty ajattelemaan lapsen parasta. Sinä pystyt!
Tilanteen tullen sanot heti lyhyesti painokkaasti EI. Et perustele, etkä näytä mitään tunteita. Johdatat keskustelun muualle tai poistut paikalta. Joskus sopivasti mitätöimällä saa myös toisen pysymään aisoissa.. Tärkeätä on olla perustelematta ja näyttämättä tunteita, sillä kaikkea sitä informaatiota käytetään henkilökojtaisesti sinua vastaan.
Varmaan tiesitkin nämä perusjutut?Kiitti jämäkästä kommentista! Juuri noin pitää toimia persoonallisuushäiriöisen kanssa. Olisihan se hienoa jos voisi ihan terveellä pohjalla keskustella kaikkien ihmisten kanssa, mutta valitettavasti keskuudestamme löytyy ihmisiä, joiden mieli ja käytös on niin vinoutunutta, että heidän kanssaan pätee ihan eri keskustelu"säännöt".
Juu, olen tajunnut nämä narsistijutut, kun löysin narsistien uhrien tukisivun muutama vuosi sitten. Onneksi löysin, en muuten varmaan enää olisi edes elossa ja lapsi olisi jossain nuorisokodissa henkisten ongelmien ja traumojen takia!
Halusin siksikin avata tästä aiheesta keskustelun, että jos joku isovanhempi tunnistaisi itse käyttäytyvänsä vastaavasti älyäisi lopettaa lapsenlapsen kiusaamisen. Narsisti ei kuitenkaan tunnista itsessään ja käytöksessään mitään muutettavaa.. - narsisti voi olla kuka vaan
kiittelee kirjoitti:
Kiitti jämäkästä kommentista! Juuri noin pitää toimia persoonallisuushäiriöisen kanssa. Olisihan se hienoa jos voisi ihan terveellä pohjalla keskustella kaikkien ihmisten kanssa, mutta valitettavasti keskuudestamme löytyy ihmisiä, joiden mieli ja käytös on niin vinoutunutta, että heidän kanssaan pätee ihan eri keskustelu"säännöt".
Juu, olen tajunnut nämä narsistijutut, kun löysin narsistien uhrien tukisivun muutama vuosi sitten. Onneksi löysin, en muuten varmaan enää olisi edes elossa ja lapsi olisi jossain nuorisokodissa henkisten ongelmien ja traumojen takia!
Halusin siksikin avata tästä aiheesta keskustelun, että jos joku isovanhempi tunnistaisi itse käyttäytyvänsä vastaavasti älyäisi lopettaa lapsenlapsen kiusaamisen. Narsisti ei kuitenkaan tunnista itsessään ja käytöksessään mitään muutettavaa..turha on isovanhemman herteille vitä viittaa laskea yksin.
Sitäpaitsi naistenlehtien "tunnistatko narsistin" palstat ovat vähintäänkin arveluttavia; niiden perusteella jokainen meistä löytää sellaisen lähipiiristään itsensä toki poissulkien-
Koko tuo narsistijuttu on psykologian ja psykiatrian alaa, joten ei missään nimessä kannattais alkaa sohvapsykologiksi kelle vaan joka ei satu miellyttämään.
On niin helppoa luokitella ihmisiä, mutta äärimmäisen vaikeaa nähdä pintaa syvemmälle, syihin ja seurauksiin. Helposti sillä tiellä ollaan toisia tuomitsemassa. Siinä median (naistenlehdet etupäässä)sais kyllä panna suurempaan vastuuseen. - Sinulle
mitä urpoja kirjoitti:
Siitä syystä aloittajan kaltainen tilanne pistää vihaksi. Se lapsi on tässä täysin syytön osapuoli, jota ei pidä millään tavalla painostaa, ei varsinkaan kuolemalla. Jos ei se mummo osaa käyttäytyä aikuisen tavoin lapsen seurassakaan ollessaan, niin jonkun on pistettävä moinen peli poikki välittömästi. Eikö tässä maassa ole jo ihan riittävästi lapsiuhreja?"mitä urpoja", isäsi on ollut narsisti ja äitisi syyllistynyt siihen että on antanut tilanteen jatkua. Olet saanut lapsuudessasi henkisiä traumoja ja ujous voi olla niiden syytä. Kuulostaa samalta kuin itse olin joitain vuosia sitten. Luin narsismista ja tilanne selkeni minulle kerta heitolla. Ihan sama onko vanhempani narsisti vai ei, mutta sain rauhan ja omanarvontunnon takaisin kun otin pesäeron vanhempaani ja käsittelin suhdetta kuten suhdetta narsistiin käsitellään. Tsemppiä ja voimia sinulle! Ja ymmärrystä muihin eri tavoin valitsevia kohtaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Klaukkalan onnettomuus 4.4
Klaukkalassa oli tänään se kolmen nuoren naisen onnettomuus, onko kellään mitään tietoa mitä kävi tai ketä onnettomuudes1607169Yleltä tyrmäävä uutinen
Ylen uutisen mukaan Raamattu on keksitty n. 2600. Putoaako kristinuskolta pohja kokonaan alta pois? https://yle.fi/a/746142628Riitta-Liisa ja Toni Roponen: Ero! Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa.
Riitta-Liisa ja Toni Roponen eroavat. Riitta-Liisa Roponen kertoo asiasta Instagramissa. – Talvi on ollut elämäni synk481908Pakko kertoa mies
Äitini tietää, että olen ihastunut sinuun. 😳 halusin että hän näkisi sinun kuvan ja pyysin googlaamaan sinua. Kommentti1141461Sinä vain tulit elämääni
Ja joku tarkoitus sillä on ollut. Näyttämään mitä olen ja kuinka arvokas voisin olla. Se muutti ja käänsi elämäni suunna901345Kuulin että Metsa Manille kaavaillaan Maaseudun Sivistysliiton kunniakirjaa ja jotain
muutakin huominosoitusta. Syystä että on on elvyttänyt huomattavasti videoillaan vanhemman väen englanninkielentaitoja.271139- 711137
Tiesitkö mies
Kuinka paljon mulla oli tunteita sua kohtaan? Jos et tiennyt,olisiko tietäminen vaikuttanut tapahtumiin? Ihmettelen kyll631103Millaisia ajatuksia on kaivatusta ja tilanteestanne tänään?
Kerro omista mietteistäsi tai lähetä terveisiä. Ehkä hän lukee ja lähettää sinulle takaisin omia mietteitään.491095- 691017