Työttömyys- vai sairauspäiväraha

kumpi parempi

Minut irtisanottiin tuotannollisten ja tauloudellisten syiden vuoksi n. 8 vuoden työn jälkeen. Olen irtisanomisajallani joutunut leikkaukseen ja todennäköisesti kuntoutuminen tulee olemaan pitkä (6-12 kk lääkärin arvio).

Miten toimin, ilmottaudunko työttömäksi työnhakijaksi heti irtisanomisajan päätyttyä (ja salaan terveydellisen tilani) vai haenko sairauspäivärahaa ? Kumpi on parempi vaihtoehto ?

Mitä etuja/haittoja ? Onko molemmissa lapsikorotukset yms.
kiitos tiedoista

13

9937

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ghag avga

Sairasraha kannattaa ottaa, koska sen aikana kuluu lomakorvauksen jaksotukset jne, jotka vähentäis työttömyysrahaa. Ja sairasraha on vähintää samansuuruinen kuin mitä työttömyysraha olisi.

Ja sairasrahan ajalla ei kulu työttömyysrahan 500 päivää.

Oikeanniminen raha siis kannattaa ehdottomasti.

Sairasrahan loputtua saa heti työttömyysrahaa ilman lomakorvauksen jaksotuksia tms skeidaa.

• Ilmoittaudu'

Ei missään tapauksessa kannata sairaana ilmoittautua.

''vai haenko sairauspäivärahaa ? Kumpi on parempi vaihtoehto ?''

Sairauspäiväraha on parempi vaihtoehto monestakin syystä:

1. Sairauspäiväraha on isompi. Koska työssäolo edeltää sairauslomaa, niin sairauspäiväraha lasketaan työpalkasta. Sairauspäiväraha on n. 60 % palkasta, kun taas työttömyyspäiväraha on rapiat 40 % - tuo tosin riippuu palkan suuruudestakin, sillä mitä suurempi palkka, sitä pienempi % on työttömyyspäiväraha. Raja-arvo liikkuu 2500 e:n tietämissä. Sairauspäiväraha maksetaan sitä paitsi 6 pvältä viikossa, kun taas työttömien edellytetään paastoavan la-su.

2. Saat luultavasti lomakorvauksia työsuhteen päättyessä. Työttömyysturvassa lomakorvaus jaksotetaan ja jaksotusajalta ei makseta työttömyyspäivärahaa. Sairauspäivärahaa tuo ei koske, vaan sen saa heti sairausloman omavastuuajan jälkeen. Jaksotusaika kuluu sairausloman aikana, koska jaksotusaika voidaan alkaa vain työsuhteen päättymisestä lukien tai lomakorvauksen maksuajankohdasta lukien.

Sairausloman aikana ei päivärahapäivät kulu.

Sairausloma on ns. hyväksyttävä syy olla pois työmarkkinoilta, joten poissaolosta, vaikka se jatkuisi pitkäänkin (aina 7 vuoteen asti) ei sanktioida. Ts. sairausloma ei vaikuta mitenkään negatiivisesti työttömyyspäivärahan saantiin tai suuruuteen, työttömyyspäiväraha lasketaan aina työansioista.

Siis ehdottomasti parempi vaihtoehto on sairauslomalla olo.

• SAS*

työkkäriin, siellä neuvovat.Salata ei kannata mitään, se voi myöhemmin kostautua. Sairaana ei voi olla työnhakijana, mutta työnhakijakin voi sairastua. Korvaukset menevät tilanteen mukaan. Aina tulee rahaa jostakin.

• Ihmeen...

Mitä ihmeen salaamista siinä on, jos on sairauslomalla ja ei siksi ilmoittaudu työttömäksi? Itse asiassa sairaana ei voi edes olla työttömänä työnhakijana.

Jos aloittaja on ensin sairauslomalla ja sairauspäivärahan varassa ja ilmoittautuu sairausloman päätyttyä työkkärissä, niin homma menee täsmälleen pykälien mukaan. Ja myös aloittajan edun mukaisesti.

• Vielä*
        Ihmeen... kirjoitti:

Mitä ihmeen salaamista siinä on, jos on sairauslomalla ja ei siksi ilmoittaudu työttömäksi? Itse asiassa sairaana ei voi edes olla työttömänä työnhakijana.

Jos aloittaja on ensin sairauslomalla ja sairauspäivärahan varassa ja ilmoittautuu sairausloman päätyttyä työkkärissä, niin homma menee täsmälleen pykälien mukaan. Ja myös aloittajan edun mukaisesti.

Jos henkilö sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, päätoimisten opintojen, apurahakauden, lapsen syntymän, enintään 3-vuotiaan lapsen hoidon tai muun näihin verrattavan hyväksyttävän syyn johdosta on estynyt olemasta työmarkkinoilla, edellä 1 tai 2 momentissa mainittua tarkastelujaksoa pidennetään vastaavasti, kuitenkin enintään seitsemän vuotta. Henkilön ollessa työssä, jonka palkkauskustannuksiin on myönnetty yhdistelmätukea tai korkeinta korotettua palkkatukea, tarkastelujaksoa pidennetään ajalla, jolta työtä ei 4 §:n 4 momentin rajoituksen vuoksi lueta työssäoloehtoon. Tarkastelujaksoa pidennetään ajalta, jolta henkilö saa osasairauspäivärahaa. (19.12.2008/997)

• näistä
        Vielä* kirjoitti:

Jos henkilö sairauden, laitoshoidon, kuntoutuksen, asevelvollisuuden, siviilipalveluksen, päätoimisten opintojen, apurahakauden, lapsen syntymän, enintään 3-vuotiaan lapsen hoidon tai muun näihin verrattavan hyväksyttävän syyn johdosta on estynyt olemasta työmarkkinoilla, edellä 1 tai 2 momentissa mainittua tarkastelujaksoa pidennetään vastaavasti, kuitenkin enintään seitsemän vuotta. Henkilön ollessa työssä, jonka palkkauskustannuksiin on myönnetty yhdistelmätukea tai korkeinta korotettua palkkatukea, tarkastelujaksoa pidennetään ajalla, jolta työtä ei 4 §:n 4 momentin rajoituksen vuoksi lueta työssäoloehtoon. Tarkastelujaksoa pidennetään ajalta, jolta henkilö saa osasairauspäivärahaa. (19.12.2008/997)

pykälistä? Olen itse ollut vuosia jatkuvalla sairauslomalla. Työkkärissä olen "rampannut" vuosia. Viimeisin rahallinen turvani oli työmarkkinatuki 180 pv. Puolison tulot vaikuttivat jatkoon ja rahat loppuivat. Sairauspäivärahahakemuksetkin tulevat hylkyinä, luoja tietää miksi? Ilman perusturvaa olen ollut vuoden 2007 kesästä saakka, eli todella kauan. Lakipykälien mukaan jokaisella työttömällä/pitkäaikaissairaalla on oikeus perusturvaan?

• **************'
        näistä kirjoitti:

pykälistä? Olen itse ollut vuosia jatkuvalla sairauslomalla. Työkkärissä olen "rampannut" vuosia. Viimeisin rahallinen turvani oli työmarkkinatuki 180 pv. Puolison tulot vaikuttivat jatkoon ja rahat loppuivat. Sairauspäivärahahakemuksetkin tulevat hylkyinä, luoja tietää miksi? Ilman perusturvaa olen ollut vuoden 2007 kesästä saakka, eli todella kauan. Lakipykälien mukaan jokaisella työttömällä/pitkäaikaissairaalla on oikeus perusturvaan?

Tilanteesi on täysin eri kuin mitä aloittajalla.

Lienet sama, joka olet kirjoitellut tuosta samasta asiasta tämän tästä.

Sairauspäivärahasi evätään muistaakseni sen vuoksi, että sinulla on täyttynyt 300 sairauspäivärahapäivää, vai muistanko väärin?

Koska sinulla on oikeus vain työmarkkinatukeen, niin puolisosi tulot 'syövät' sen.

Tilanteesi on ikävä tietysti, mutta ei kuulu tähän ketjuun.

• kommentin
        **************' kirjoitti:

Tilanteesi on täysin eri kuin mitä aloittajalla.

Lienet sama, joka olet kirjoitellut tuosta samasta asiasta tämän tästä.

Sairauspäivärahasi evätään muistaakseni sen vuoksi, että sinulla on täyttynyt 300 sairauspäivärahapäivää, vai muistanko väärin?

Koska sinulla on oikeus vain työmarkkinatukeen, niin puolisosi tulot 'syövät' sen.

Tilanteesi on ikävä tietysti, mutta ei kuulu tähän ketjuun.

yli, jos noin ärsyttää. Kommentoin tähän mm. tuon työkkärissä asioinnin vuoksi. Siellä voidaan olla myöskin nimikkeellä ns. vajaakuntoinen työnhakija. On sellaisiakin asiakkaita, jotka eivät töihin pysty, terveys ei kestä.
        Tuohon 300 päivän täyttymiseen sen verran, että useat ihmiset saavat tämän uuden oikeuden, jos tai kun ihmisellä on ns. uusia sairauksia, vaivoja, ja on ollut työvoimatoimiston asiakkaana vähintään vuoden.
        Oletko alan asiatuntija, kun noin tarkasti "luulet tietäväsi"?
        En kuitenkaan liene sama, joka on kirjoitellut tämän tästä?

• ************'
        kommentin kirjoitti:

yli, jos noin ärsyttää. Kommentoin tähän mm. tuon työkkärissä asioinnin vuoksi. Siellä voidaan olla myöskin nimikkeellä ns. vajaakuntoinen työnhakija. On sellaisiakin asiakkaita, jotka eivät töihin pysty, terveys ei kestä.
        Tuohon 300 päivän täyttymiseen sen verran, että useat ihmiset saavat tämän uuden oikeuden, jos tai kun ihmisellä on ns. uusia sairauksia, vaivoja, ja on ollut työvoimatoimiston asiakkaana vähintään vuoden.
        Oletko alan asiatuntija, kun noin tarkasti "luulet tietäväsi"?
        En kuitenkaan liene sama, joka on kirjoitellut tämän tästä?

Kommentoin siksi viestiäsi, että se saattoi antaa harhauttavaa kuvaa aloittajalle.

''Tuohon 300 päivän täyttymiseen sen verran, että useat ihmiset saavat tämän uuden oikeuden, jos tai kun ihmisellä on ns. uusia sairauksia,''

Noinhan tuon pitäisi mennä. Ilmeisesti sinun sairauttasi ei ole katsottu uudeksi sairaudeksi. Kelan vakuutuslääkärien kannanotot ovat ihan omanlaisiaan. He katsovat tietävänsä asiat kirjoituspöydän takaa ja potilasta näkemättä paremmin kuin hoitavat lääkärit. Noin se ikävä kyllä menee. Tietäisin monia kummallisia tarinoita tuolta saralta.

''Oletko alan asiatuntija''

En ole asiantuntija, mutta olen työskennellyt sekä sairausvakuutusasioiden, työttömyysturva-asioiden ja vielä eläkeasioidenkin kanssa. Kaikkien erikseen ja sitten vielä ristiin, joten on jotain tullut vuosien saatossa opittua.

• aurinkoinen kiitos
        ************' kirjoitti:

Kommentoin siksi viestiäsi, että se saattoi antaa harhauttavaa kuvaa aloittajalle.

''Tuohon 300 päivän täyttymiseen sen verran, että useat ihmiset saavat tämän uuden oikeuden, jos tai kun ihmisellä on ns. uusia sairauksia,''

Noinhan tuon pitäisi mennä. Ilmeisesti sinun sairauttasi ei ole katsottu uudeksi sairaudeksi. Kelan vakuutuslääkärien kannanotot ovat ihan omanlaisiaan. He katsovat tietävänsä asiat kirjoituspöydän takaa ja potilasta näkemättä paremmin kuin hoitavat lääkärit. Noin se ikävä kyllä menee. Tietäisin monia kummallisia tarinoita tuolta saralta.

''Oletko alan asiatuntija''

En ole asiantuntija, mutta olen työskennellyt sekä sairausvakuutusasioiden, työttömyysturva-asioiden ja vielä eläkeasioidenkin kanssa. Kaikkien erikseen ja sitten vielä ristiin, joten on jotain tullut vuosien saatossa opittua.

Itselläni aika samanlainen tilanne kuin keskustelun aloittajalla. Sain lähteä vakituisesta työstä kun tietoon tuli leikkaus josta vähintään 6kk kuntoutus. Nyt odotan leikkaukseen joka on alkuvuodesta ja olen hakenut sairaspäivärahaa kelalta mutta ei ole 2kk mitään kuulunut? Voiko todellakin kestää niin kauan? Omasta kela-toimistostani en ole vielä löytänyt yhtään aidosti auttavaa henkilöä,eli mistään en oikein kunnollista vastusta saa ja kelallakin eri virkailiat sanovat samasta asiasta eri vastauksia. En siis mollaa työntekiöitä,varmasti niitä hyviäkin löytyy mutta ei meilläpäin ;) olen jostain lukenut että sairaspäiväraha on minimissään yhtä paljon kuin työkkäri? Pitääkö paikkansa? Meinaan kun laskeskelin omia työtuloja vuodelta 2008 kun olin keikkatyöläinen niin laskurin mukaan käteen jäi sairaspäiväraha vain 250€ kuussa SEHÄN ON IHAN KAMALAA! En maksa sillä edes lääkärikuluja puhumattakaan siitä että rahasta olisi apua normaaleihin laskuihin! Tapauksia on varmasti monelaisia ja kokemuksia mutta olisin kiitollinen kaikenlaisista tiedoista!

• niin kauan
        aurinkoinen kiitos kirjoitti:

Itselläni aika samanlainen tilanne kuin keskustelun aloittajalla. Sain lähteä vakituisesta työstä kun tietoon tuli leikkaus josta vähintään 6kk kuntoutus. Nyt odotan leikkaukseen joka on alkuvuodesta ja olen hakenut sairaspäivärahaa kelalta mutta ei ole 2kk mitään kuulunut? Voiko todellakin kestää niin kauan? Omasta kela-toimistostani en ole vielä löytänyt yhtään aidosti auttavaa henkilöä,eli mistään en oikein kunnollista vastusta saa ja kelallakin eri virkailiat sanovat samasta asiasta eri vastauksia. En siis mollaa työntekiöitä,varmasti niitä hyviäkin löytyy mutta ei meilläpäin ;) olen jostain lukenut että sairaspäiväraha on minimissään yhtä paljon kuin työkkäri? Pitääkö paikkansa? Meinaan kun laskeskelin omia työtuloja vuodelta 2008 kun olin keikkatyöläinen niin laskurin mukaan käteen jäi sairaspäiväraha vain 250€ kuussa SEHÄN ON IHAN KAMALAA! En maksa sillä edes lääkärikuluja puhumattakaan siitä että rahasta olisi apua normaaleihin laskuihin! Tapauksia on varmasti monelaisia ja kokemuksia mutta olisin kiitollinen kaikenlaisista tiedoista!

ja joka kerta itsellänikin mennyt se pari kk. ja sitten jos sairasloma jatkuu joudut hakemaan sitä uudestaan ja odottamaan taas 2kk. Itselläni jatkunut tämä homma jo kolmannen kerran;siinähän sitten menee kivasti talous sekasin kun eka jää kaikki rästiin ja sitten joudut maksamaan kaikki pois ja taas ottamaan 2kk lainaa että saa edes ruokaa taikka sossun kautta jotka perii sitten kaikki takasin ja niin pois päin.. Yhtä helvettiä tämä on,vuokranantaja heittää varmaan kohta pellolle.

• työtön ja sairas
        niin kauan kirjoitti:

ja joka kerta itsellänikin mennyt se pari kk. ja sitten jos sairasloma jatkuu joudut hakemaan sitä uudestaan ja odottamaan taas 2kk. Itselläni jatkunut tämä homma jo kolmannen kerran;siinähän sitten menee kivasti talous sekasin kun eka jää kaikki rästiin ja sitten joudut maksamaan kaikki pois ja taas ottamaan 2kk lainaa että saa edes ruokaa taikka sossun kautta jotka perii sitten kaikki takasin ja niin pois päin.. Yhtä helvettiä tämä on,vuokranantaja heittää varmaan kohta pellolle.

sairaslomaa noin vaan saada, minä en ainakaan, vaikka pyysin lääkäriltä todistusta, etten voi tehdä mitä tahansa työtä.
        Työkkäri suositteli hakemaan sairaslomaa, mutta empä saanut.Lääkäri totes, et kyllä sairaanakin työtä voi tehdä, onhan lääkkeet.
        Mutta, minulle ei ole lääkkeet auttaneet yhtään, kohta kuuskymppisenä tunnen olevani luuseri.

• yksityiselle tai
        työtön ja sairas kirjoitti:

sairaslomaa noin vaan saada, minä en ainakaan, vaikka pyysin lääkäriltä todistusta, etten voi tehdä mitä tahansa työtä.
        Työkkäri suositteli hakemaan sairaslomaa, mutta empä saanut.Lääkäri totes, et kyllä sairaanakin työtä voi tehdä, onhan lääkkeet.
        Mutta, minulle ei ole lääkkeet auttaneet yhtään, kohta kuuskymppisenä tunnen olevani luuseri.

toiselle lääkärille jos kyseessä on pitkäaikaissairaus joka todella vaikuttaa työntekoon. Ei lääkäriltä potilas voikaan pyytämällä pelkästään saada todistusta vaan lääkärin on eri tutkimuksin ja muiden keinojen avulla selvittää onko henkilö kykeneväinen työhön. Riippuu paljon sairaudesta ja jos lääkkeet ei auta niin sitten kokeilemaan toisia tai kuntoutusta tms.

Lähtäkohtana on lääkärillä se että työntekijä saadaan kuntoutuksen tai lääkityksen avulla pysymään työelämässä ja sitten vasta kun kaikki mahdolliset keinot on käyty läpi eikä asiaan ole tullut muutosta ja katsotaan ettei kyseinen henkilö ole kykeneväinen työhönsä on asia eri. Itse käynyt nämä asiat läpi vuosien varrella.

Jos sinulla on sairaus joka todella haittaa työntekoasi niin etsi nyt ihmeessä toinen lääkäri. Oma lääkärinikään ei ollut aikanaan ruudinkeksijä ja vuosia ravasin saman vaivan vuoksi lääkärissä mutta näki kyllä kaikinpuolin konkreettisesti missä kunnossa olin. Tutkimuksiin en päässyt ja pilleriä pillerin perään;vaihdoin oma lääkäriä ja asiat alkoivat sujua paremmin. Minulla todettiin vaikea sairaus asianmukaisin tutkimuksin ja sain apua siihen,tosin työkykyistä minusta täysin koskaan tulee. 12kk kuntoutus ei ole vielä pitkäkään..näin 4 vuoden kuntoutuksen sanoneena(pätkissä tosin mutta kuitenkin) ja itse tein fyysisesti raskasta työtä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      25
      4799
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3165
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      207
      2655
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2625
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2420
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      153
      2350
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      109
      1565
    Aihe