pystyykö pelastamaan

hontelot taimet?

eli silkkikukan taimet ovat todella hentoja ja pitkiä, nyt eivät sitten pysy enään pystyssä...onko mitään tehtävissä enään, voisiko auttaa jos esim. yritän kylvää ne syvempään multaan? Niissä ei kyllä ole latvassa kuin yksi pari lehtiä, eli ei oikein ole vielä koulintakunnossakaan...enkä kyllä ymmärrä kuinka noin hentoja taimia edes pystyy koulimaan... apua siis kaipailen!

19

5066

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suppilovahvero vaan

      Juuri noin käy, kun aloittaa ihan liian aikaisin - kokemattomana ja innoissaan ?
      Ymmärrän sen liika-innostuksen, mutta
      olisi vain paras ottaa järki käteen ja myöhentää "kevätkylvöjä".
      Nyt jos kylväisit, eli jos olisit malttanut odottaa, jotain voisi ehkä tullakin, mutta silkkikukkien suhteen on vieläkin ihan liian aikaista,
      eihän ne hontelot taimet voi mitenkään selvitä kesäkuuhun asti.

      Vuosien kokemusten opettaneena, huhtikuu on ensimmäisten siementen aikaisin kylvöaika.
      Useimmat kylvän sisälle (esikasvatukseen) vasta vapun aikoihin.

      Niin kauan, kun on enemmän intoa kuin tietämystä, ja kokemusta, ei oikein suju, mutta kyllä se siitä lähtee !
      Älä luovuta !
      Myöhennä kylvyintoasi parilla kuukaudella, niin saat nauttia runsaasta kukkaloloistosta.
      Hyvää kukkakesää sinulle !

      • olen

        eli pitää paikkansa että sekä kokemattomuutta että intoa löytyy...tosin olen kyllä sitä mieltä että esim. kylvämäni ahkerat liisat eivät ole yhtään liian aikaisessa, ne tuntuvat kasvavan hyvin hitaasti ja tuloskaan ei ole hontelo. No, täytyy nyt sitten kai luovuttaa noiden silkkikukkien suhteen :(


    • silkkikukat

      Heitä kompostiin tuo pilalle mennyt silkkikukkakylvös,ei niistä enää saa kunnon taimia.
      Osta silkkikukan siemeniä ja tee uusi kylvös huhtikuussa.Silkkikukka ei tarvitse pitkää esikasvatusta,6-8 viikon esikasvatus riittää.
      Sittenkun siemenet on itäneet ja taimet hiukan kasvaneet,niin kannattaa harventaa kylvös että pikkutaimilla olisi enemmän kasvutilaa.Jos taimet antaa kasvaa tosi tiheässä,niin kouliminen on tosi hankalaa kun ei niitä tahdo saada eroteltua toisistaan.

      Kukantaimet venyy pitkiksi ja honteloiksi jos ne kasvaa huoneenlämmössä,koita löytää niille joku viileä ja valoisa paikka.
      Esimerkiksi taimilava olisi hyvä paikka,huhtikuun loppupuolella säät on yleensä sen verran lämmenneet että taimikasvatus onnistuu siinä.
      Myös sellainen kasvihyllykkö jossa on läpinäkyvä muovihuppu,olisi hyvä taimien kasvupaikka.Sehän on kuin pieni kasvihuone.Niitä myydään markettien puutarhaosastoilla.

      • kasvihyllykkö

        eli eristääkö se kylmää ilmaa niin, että voin laittaa sen jo huhtikuussa ulos? Vai pitääkö sitä siirrellä aina yöksi sisälle? On aika painava, kun on täynnä kylvöksiä...On minulla kyllä melko suojaisa terassikin kotona, tosin ei siis ole lasitettu, mutta pärjäisiköhän kasvihyllykkö hupulla siinä?


      • laittaa ulos
        kasvihyllykkö kirjoitti:

        eli eristääkö se kylmää ilmaa niin, että voin laittaa sen jo huhtikuussa ulos? Vai pitääkö sitä siirrellä aina yöksi sisälle? On aika painava, kun on täynnä kylvöksiä...On minulla kyllä melko suojaisa terassikin kotona, tosin ei siis ole lasitettu, mutta pärjäisiköhän kasvihyllykkö hupulla siinä?

        joskus huhtikuun puolivälin paikkeilla,kun säät on lämmenneet tarpeeksi ettei ole päivällä enää pakkasta.Riittää kun on muutama aste lämmintä päivällä,taimethan kasvaa muovihupun suojassa,sinne ei kylmä tuuli pääse.Aurinko kun paistaa niin siellä muovihupun sisällä on monta astetta lämpimämpää kun mitä ulkona on.Sitten kun ilmat lämpiää kunnolla,niin täytyy avata muovihupun tuuletusluukku ettei siellä sisällä tule liian kuuma niille taimille.Jos on kesäisen lämmin päivä niin hupun voi ottaa päivän ajaksi kokonaan pois.
        Yöksi voit viedä taimet sisätiloihin,pakkaselta muovihuppu ei suojaa.Ei sitä kasvihyllykköä tarvitse sisälle kantaa.Jos taimesi kasvavat sellaisissa taimikennostoissa,niin viet vaan ne kennostot sisälle suojaan.Aamulla taas takaisin kasvihyllykköön.

        Kasvihyllykkö sopii hyvin laitettavaksi sinne suojaiselle terassillesi.

        Kerkiät ihan hyvin kasvattaa ne silkkikukan taimesi,minäkään en ole kylvänyt vasta kuin petuniat,kaikki muut kukat on vielä kylvämättä.


      • laittaa ulos kirjoitti:

        joskus huhtikuun puolivälin paikkeilla,kun säät on lämmenneet tarpeeksi ettei ole päivällä enää pakkasta.Riittää kun on muutama aste lämmintä päivällä,taimethan kasvaa muovihupun suojassa,sinne ei kylmä tuuli pääse.Aurinko kun paistaa niin siellä muovihupun sisällä on monta astetta lämpimämpää kun mitä ulkona on.Sitten kun ilmat lämpiää kunnolla,niin täytyy avata muovihupun tuuletusluukku ettei siellä sisällä tule liian kuuma niille taimille.Jos on kesäisen lämmin päivä niin hupun voi ottaa päivän ajaksi kokonaan pois.
        Yöksi voit viedä taimet sisätiloihin,pakkaselta muovihuppu ei suojaa.Ei sitä kasvihyllykköä tarvitse sisälle kantaa.Jos taimesi kasvavat sellaisissa taimikennostoissa,niin viet vaan ne kennostot sisälle suojaan.Aamulla taas takaisin kasvihyllykköön.

        Kasvihyllykkö sopii hyvin laitettavaksi sinne suojaiselle terassillesi.

        Kerkiät ihan hyvin kasvattaa ne silkkikukan taimesi,minäkään en ole kylvänyt vasta kuin petuniat,kaikki muut kukat on vielä kylvämättä.

        todellakaan auta pakkasessa yhtään mitään. minulla on kasvihuoneissa kaksinkertainen muovitus, ja silti jos ulkona on yöllä kolme astetta pakkasta, niin sisälläkin on jo pakkasen puolella.Ja jotkut taimet on jo niin arkoja, että kun lämpötila menee alle kymmenen asteen, niin kato käy. Mutta nythän on saatavina lämpöpuhaltimia, ja jo yksi pieni puhallin pitää pienen huoneen lämpimänä. Ja kun niissä on termostaatit, että ne lähtee käyntiin kun lämpötila laskee, niin ne on aika turvallisia.Minä ostin Lidlistä muutama vuosi sitten neljä tallaista lämpöpuhallinta, olivat vielä tosi halpojakin, ja hyvin ovat pelanneet.


      • työtä, suoraan..
        marja-liisa41 kirjoitti:

        todellakaan auta pakkasessa yhtään mitään. minulla on kasvihuoneissa kaksinkertainen muovitus, ja silti jos ulkona on yöllä kolme astetta pakkasta, niin sisälläkin on jo pakkasen puolella.Ja jotkut taimet on jo niin arkoja, että kun lämpötila menee alle kymmenen asteen, niin kato käy. Mutta nythän on saatavina lämpöpuhaltimia, ja jo yksi pieni puhallin pitää pienen huoneen lämpimänä. Ja kun niissä on termostaatit, että ne lähtee käyntiin kun lämpötila laskee, niin ne on aika turvallisia.Minä ostin Lidlistä muutama vuosi sitten neljä tallaista lämpöpuhallinta, olivat vielä tosi halpojakin, ja hyvin ovat pelanneet.

        Eihän silkkikukkaa nyt tarvi esikasvattaa, suoraan maahan vaan.Sehän on kesäkukka joka kylvetään suoraan maahan,heti kun ilmat lämpiää ja maa on sula.Aina ne on ehtinyt kukkiin.


      • esikasvattaa
        työtä, suoraan.. kirjoitti:

        Eihän silkkikukkaa nyt tarvi esikasvattaa, suoraan maahan vaan.Sehän on kesäkukka joka kylvetään suoraan maahan,heti kun ilmat lämpiää ja maa on sula.Aina ne on ehtinyt kukkiin.

        silkkikukka,jos haluaa aikaista kukintaa.
        Suoraan kylvettynä se aloittaa kukkimisen myöhemmin.
        Monetkin yleensä suoraankylvettävät kesäkukat hyötyy lyhyestä esikasvatuksesta,esimerkiksi kosmoskukka,kesämalvikki,silkkikukka ja kehäkukka.
        Tietysti jos se ei haittaa että kesäkukat alkaa kukkimaan vasta loppukesästä,niin silloin ne kannattaa kylvää suoraan kukkapenkkiin,helpommallahan siinä pääsee.


      • kirjoittaja
        esikasvattaa kirjoitti:

        silkkikukka,jos haluaa aikaista kukintaa.
        Suoraan kylvettynä se aloittaa kukkimisen myöhemmin.
        Monetkin yleensä suoraankylvettävät kesäkukat hyötyy lyhyestä esikasvatuksesta,esimerkiksi kosmoskukka,kesämalvikki,silkkikukka ja kehäkukka.
        Tietysti jos se ei haittaa että kesäkukat alkaa kukkimaan vasta loppukesästä,niin silloin ne kannattaa kylvää suoraan kukkapenkkiin,helpommallahan siinä pääsee.

        No niin, tilanne on nyt se, että en luovuttanut noiden taimien suhteen vaan valikoin joukosta parhaimmat ja siis koulin ne lehtisyvyyteen purkkeihin. eli näyttävät nyt taas pieniltä taimilta. Voivat ainakin vielä ihan hyvin, mikään taimi ei ole vielä menehtynyt, katsotaan miten käy...Jospa ne nyt alkaisivat kasvamaan vahvempina kun valoa on tarjolla enemmän...täytyykin kertoa tuloksista täällä myöhemmin.

        Alankin tuota kasvihyllykköä sitten siirtelemään pihalle terassille, kunhan ilmat hieman vielä lämpenee. Mitenhän arkoja noi ahkeratliisat muuten ovat...niitä mulla onkin hyllykkö jo täynnä (pieniä taimia).Muistelisin vaan että ovat aika kylmänarkoja?


      • palelevainen
        kirjoittaja kirjoitti:

        No niin, tilanne on nyt se, että en luovuttanut noiden taimien suhteen vaan valikoin joukosta parhaimmat ja siis koulin ne lehtisyvyyteen purkkeihin. eli näyttävät nyt taas pieniltä taimilta. Voivat ainakin vielä ihan hyvin, mikään taimi ei ole vielä menehtynyt, katsotaan miten käy...Jospa ne nyt alkaisivat kasvamaan vahvempina kun valoa on tarjolla enemmän...täytyykin kertoa tuloksista täällä myöhemmin.

        Alankin tuota kasvihyllykköä sitten siirtelemään pihalle terassille, kunhan ilmat hieman vielä lämpenee. Mitenhän arkoja noi ahkeratliisat muuten ovat...niitä mulla onkin hyllykkö jo täynnä (pieniä taimia).Muistelisin vaan että ovat aika kylmänarkoja?

        Eli ei kestä kylmää yhtään ja kaikki alle 10 astetta on sen mielestä kylmää:)


    • täälläkin aloittelijalla

      Olenko samettiruusun siemenet kans kylväny liian aikaisin? Laitoin siemenet multaan 18.3. ja nyt ne on sellaiset 5 cm hontsukat. Vähän onnettomilta nuo näyttää. Kantsiiko laittaa uudet siemenet multaan? Tarviiks ne mitään viileempää huonetta? Mistähän sellasen sais? Ku ei ossaa... mut mieli tekee tehdä...

      • kirjoittaja

        eli tuo sama ongelma minullakin on, talossa ei ole viileetä ja valoista tilaa, joten lämpö niitä kasvejani on varmasti eniten venyttänyt. Tähän ongelmaan en ole keksinyt mitään ratkaisua, joten ideoita kyllä otetaan vastaan...haaveilen siitä lasitetusta parvekkeesta, ehkä sitten joskus...


      • on kaiken a ja o
        kirjoittaja kirjoitti:

        eli tuo sama ongelma minullakin on, talossa ei ole viileetä ja valoista tilaa, joten lämpö niitä kasvejani on varmasti eniten venyttänyt. Tähän ongelmaan en ole keksinyt mitään ratkaisua, joten ideoita kyllä otetaan vastaan...haaveilen siitä lasitetusta parvekkeesta, ehkä sitten joskus...

        Jos taimesi eivät saa valoa, esim. ovat pohjoisikkunalla, niin niistä tulee automaattisesti honteloita ilman lisävaloa. Kokeile ostaa kasvilamppu, jos siitä olisi apua.

        Itsellä samettiruusut kylvetty jo 10.3. Hyvän näköisiä ovat, ovatkin kyllä eteläpuolen ikkunalla.


      • on kaiken a ja o kirjoitti:

        Jos taimesi eivät saa valoa, esim. ovat pohjoisikkunalla, niin niistä tulee automaattisesti honteloita ilman lisävaloa. Kokeile ostaa kasvilamppu, jos siitä olisi apua.

        Itsellä samettiruusut kylvetty jo 10.3. Hyvän näköisiä ovat, ovatkin kyllä eteläpuolen ikkunalla.

        taimet kasvihuoneeseen, mutta Ahkeraliisat jätin sisälle. ne ovat niin arkoja kylmälle, että kärsivät siitä vedostakin, mitä lämpöpuhaltimet saa aikaiseksi. Monta vuotta ihmettelin, että miksi mulla ei Ahkeraliisat menesty, kun muut voivat ihan hyvin. Nyt olen pari vuotta kasvattanut ne ihan sisällä, ja ovat onnistuneet.


      • millanenko
        marja-liisa41 kirjoitti:

        taimet kasvihuoneeseen, mutta Ahkeraliisat jätin sisälle. ne ovat niin arkoja kylmälle, että kärsivät siitä vedostakin, mitä lämpöpuhaltimet saa aikaiseksi. Monta vuotta ihmettelin, että miksi mulla ei Ahkeraliisat menesty, kun muut voivat ihan hyvin. Nyt olen pari vuotta kasvattanut ne ihan sisällä, ja ovat onnistuneet.

        Nyt olisi aika koulia taimet, eli mitä multaa käytän? Ovat olleet taimimullassa.


      • aina suoraan
        millanenko kirjoitti:

        Nyt olisi aika koulia taimet, eli mitä multaa käytän? Ovat olleet taimimullassa.

        puutarhamultaan. Mutta se lienee makuasia. Kylvän aina taimimultaan.


      • aloittelija nro2
        millanenko kirjoitti:

        Nyt olisi aika koulia taimet, eli mitä multaa käytän? Ovat olleet taimimullassa.

        Jos olen koulinut taimet taimimultaan, niin milloin pitää ruveta antamaan lannoitetta ja millaista?


    • Anonyymi

      Kyllä silkkikukan voi kylvää aikaisinkin, minulla jo perinne sellainen että kylvän maalis-huhtikuussa ja niistä tulee amppeliin kauniit kukat, kun aloitettu NS.liian aikaisin ja tekee pitkät varret, tosi nätisti kukkii sitten amppelissa roikkuvana mallina ja paljon kukkia, pitkälle loppukesään.
      --dg

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      64
      4406
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1734
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1278
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1207
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe