Paras vanha traktori

Kysyvä

Olen hankkimassa pieneen käyttöön traktoria. Hieman kyntämistä ja äestämistä ja lumitöitä. Tärkeää olisi se, että laite on kunnossa ja toimintavarma.
Nyt olen seurannut hintoja ja huomannut:
D B on halvin, sitten Majorit, sitten hieman kalliimpana tulee Valmetteja, muita Fordin malleja ja MF:ä.
Jätin pois Belarukset, Nuffieldit yms:t, koska niistä olen kuullut niin paljon sanomista, pitäneekö paikkansa?

Kysyisinkin nyt kuitenkin mielipiteitä siitä, tekeekö esim. "taavetilla", sellaisilla -60 luvun alun (900 ja 950 malleilla) mitään?
Entäs mikä Fordin malli on paras? Tuossa oli myytävänä sellainen Ford 4000 -69, onko se hyvä malli?
Ja onko Massikka parempi kuin Ford?
Tekeekös Valmeteilla mitään, ainakin niitä näyttäisi olevan vähemmän kuin noita muita, vai miten?
Ohan tässä nyt kysymystä, mutta minulle olisi tärkeitä sellaisen mielipiteet, joka on traktorien kanssa ollut tekemisissä, näin kun lähtee "pystymettästä".

25

13209

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras

      varmaan päivän kunto ratkaisee mikä on 40 vuotta vanhoista koneista paras mutta kaunein on kyllä MF 35 - ai kun jostain löytäisin!

      • Viki

        Heh, heh... miusta kyllä kultamaha 35 on MF 35ttä kauniipi


      • Olin nuori
        Viki kirjoitti:

        Heh, heh... miusta kyllä kultamaha 35 on MF 35ttä kauniipi

        Kultamahalla sain ajella nuoruudessa, eikä se kapistus lähtenyt käyntiin kesälläkään heinäseipään varjosta ilman lämmitystä, muuten väkevä ja kiva peli ajella, mutta se käynnistyvyys on sen ongelma.


      • Viki
        Olin nuori kirjoitti:

        Kultamahalla sain ajella nuoruudessa, eikä se kapistus lähtenyt käyntiin kesälläkään heinäseipään varjosta ilman lämmitystä, muuten väkevä ja kiva peli ajella, mutta se käynnistyvyys on sen ongelma.

        On siinä pitkä vieteri, mutta nuo jutut heinäseipään varjosta eivät ihan pidä paikkaansa. Voi olla että niin huonosti starttavasti hehkutulppa ei ole ollut kunnossa tai huono akku tai muuta vikaa tai vaan tupelo starttaaja.

        Kylmää kultamahan konetta kantsii hehkuttaa lähes aina, se lyhentää käynnistysaikaa. Nollakelillä käynnistykseen meikäläisen tosi paljon ajetulla (ei koneremppaa, tuntimittari ollut ilman vaijeria ainakin vuodesta 65, esim ratista on lähes kaikki bakeliitti kulunut pois, arvio päälle 20000 h) kultamahalla menee pari kolme minuuttia: hehkua 10-15 s, sama aika starttia, uusi hehkutus, uusi startti, kunnes vieteri on tiukalla ja sulosointuinen rupsutus alkaa ynnä mahdoton savupilvi pöllähtää.

        Minulla on vm57, jossa imusarjahehku, ainakin jo vm59 MF Standard-dieselissä on 4 kpl kammiohehkuja.


    • Viki

      Aika suhteellista tuo ehdoton paremmuus. Vilase "Pihatraktori 4teuro" otsikon alta, löytyy tältä palstalta vähän alempaa.

      Pieni raksvaattori on kätsy ahtaita kasvimaita kynsiessä, MF35 esimerkiksi,
      MASSEY FERGUSON 35 -60, 3-syl., ketjut, toimintakunnossa. H. 2000.0 e , puh. 040-5880418, Ikaalinen
      metässäkin se mahtuu paljon kapeammasta ajourasta (voi kiertää sen kiven, josta mammuttivehjeksellä mennään yli). Kultamaha käy lumitöihin vain jos on lokilämmittimen käyttö mahdollista, omani ei käynnisty ilman lämmitystä alle -5C keleillä.
      MASSEY FERGUSON 35 -58, h. 1400.0 e , puh. 044-3758075, Iisalmi
      taikka Dexta
      FORDSON DEXTA -62, hyvä kunto, uudet renk., paperit kunnossa, talvivarma, hp. 1700.0 e , puh. 050-5596443, 08-434492, Pyhäjoki

      Jos voimaa tarvii enemmän niin urheilullisista avomalleista voipi suositella Majoria.
      FORDSON MAJOR, rek., mukaan lumilinko, h. 1500.0 e , puh. 0400-312785, Siuntio

      Jos taasen kopillista etsii ja on valmis sijoittamaan 2,5 - 5 keuro, niin hyviä on Ford 4000/5000,
      FORD 4000 -69, hytillinen, hyvät renkaat, etukuormaaja, h. 3300.0 e , puh. 0500-437413, Evijärvi
      Vallu 502/602/702,
      VALMET 702 -75, aj. 4000 h, huoltokirja, kuljetus järjestyy, hp. 3800.0 e , puh. 040-8367336, Heinola
      MF 165 (tms 100-sarjaa)
      MASSEY FERGUSON 165 -67, tyyppi 165/2080, moottori 3,33 diesel, oma massa 2100. Rekisterissä. Siisti, hyväkunt., hytillinen, lumiketjut mukaan. H. 3250.0 e , puh. 040-5690968, Nurmijärvi
      tai natikka
      INTERNATIONAL 634 -75 -TRAKTORI, Tehdastekoisella hytillä. Hyvällä takalananalla. Esim. lumitöihin. Uudet takarenkaat, siisti. Tarpeettomana. Tarjoa. H. 3300.0 e , puh. 0400-481819, 019-416613, [email protected], Hyvinkää

      En pohtisi kysymystä onko maasika voortia etevämpi, tuon hinta-/ikäluokan vehkeissä yksilö ja sen kunto ratkaisee paljon enemmän!

      Taavetista ei ole kokemuksia, arvioikoot muut...
      DAVID BROWN 900, 60-luvun alkupuolelta, hytillinen, lähes uusilla takarenkailla, käy ja kukkuu, h. 850.0 e , puh. 09-897267, Vantaa

    • mörkö

      Minkähän kokoinen tuo värkki pitäisi olla...?

      JOs kerran kyntää meinaat niin MF on silloin tuossa 40-vuotiaiden ryhmässä sopivin, hydrauliikka on parempi kuin monessa 30 vuotta uudemmassa. 35X ja Super-Dexta on pienen luokan koneissa parhaat, mikä näkyy myös hinnassa. IH ei myöskään ole hassumpi laite, tosin omat kokemukset ko. merkistä on yli sadan hevosvoiman koneista. Volvo on myös kestävä, mutta varsin harvinainen. Valmeteista 361, 565 ja 500 ovat varteenotettavia, mikäli voimansiirto kunnossa.

    • Nuffield

      On minulla ollut Belaruskin aikoinaan, mutta jos sitä joku pyytää kehumaan, vetäisen turpaan.

      Se oli sitä aikaa kun jokaisella urakoitsijalla piti olla Belarus, jotta pääsi kaupungin hommiin.
      No kirjoitan siitä muistelmat joskus toiste.

      Niin sen Belaruksen ostin aikoinaan uutena, mutta nyt kun ei tarvi muuta kuin omakotitalon talviset puut saada hoidettua ynnä tietysti pikku piha ja lumityöt, ostin 64 mallisen Nuffin kolmepyttyisen. Moottori on BMC 42 hv Simssin pumpulla ja en voi kuin kehua. Pakkosyötöllä käymään vaikka parinkymmenenasteen pakkasessa ja sitte se sitkeys. Kyllä jää vastaavat massikat sun muut "kevytkoneet" toiseksi.

      Yksi syy juuri Nuffiin oli sen erittäin korkea maavara ja vahva hydrauliikka. Omassani 13.6/28 takarenkaat ketjulla yhdistettynä tasauspyörästön lukkoon, tekee menopelistä kyllä erittäin toimivan ja ketterän sekä menevän.

      Sitten ei tässä hintagatekoriassa niin tärkeä, mutta kuitenkin, on näiden edulliset hankintahinnat.

      En sorru kuitenkaan muiden kuin Belaruksen haukkumiseen, mutta mielestäni Dexta ja MF 35 on kyllä ylimainostettuja ja hintaisia.

      Pistän jopa Zetor 3011 edelle näitä.
      Zetorissa oli jo tuolloin esim hydrauliikan painon siirto, kaksoiskytkin, voiman ulostulon kierrosten säätö vaihteilla, nestejarrut, ilmakompressori jne.
      Kotonani oli aikoinaan juuri tuollainen uutena hankittu Zetor 3011. Vaihteisto oli erittäin helppokäyttöinen, koska sijaitsi ohjauspyörän oikealla puolella, mutta oli kuitenkin "keppivaihde".

      Tuossa ylempänä olikin joitain merkkejä esiteltynä. Itse pistän kunnon etusijalle ja vasta sitten muodin ja onko se naapurin mielestä "hyvä".

      Tottakai on selvää, että tuonikäisissä on parsimista, mutta löytää myös sellaisia joissa se on vain kosmeettista.

      Annan neuvon: Osta järjellä, älä tunteella!

      • kirjuri

        Joo tota olit aika hyvä kirjuri. Siitä lähinnä sulle kovat pisteet. Näitä tekstejä lukee paskalla ollessa mieluusti. Aku Ankat heitinki jo sivuun ja huusin akalle, että printtaa se rattori teksti ja tuikkaa tuossa vessan ovesta siään. Teki parhaansa. Kirjoittele vaan edelleen, et töki toisia kirjoitat kivasti ja lupsakkaasti. Niin se pitää keskustella.
        Uskollinen lukijasi.


      • Ari

        Kyllähän 3-nuhvi on maavaraa lukuunottamatta surkea m-f 35:een ja dextaan verrattuna.Jo fergun 20:ssa oli painonsiirto.Ja zetorin jarruista,hyvä teoriassa,käytännössä juonikot.


    • rattorimies

      Jätä kättely David Braun pois. Siihen ei saa varaosia kuin joitakin nimeksi, Hydrauliikka on lähes kaikissa 60-luvun malleissa pieni jopa heikko. Ainoa on Valmet, johon saat sellaisen hydrauliikan, että toimii. Ostat Valmetilta uuden keulapumpun, kampiakselin päähän ja taas menee, hinta on 150, ei enempää. Majorit, Fordit, DB pieni hydr.pumpuu ja kallis uutena, ainakin 300 euroa. Ford 4000 on paras valikoimasi listassa, sitten katsele Valmettia jos asiallisen löydät. Minä olen näitä entisöinyt uusilla osilla ostajan mukaan, minulla on sitä varten nytkin neljä Valmettia. Vastaa tähän niin jatketaan keskustelua kahden kesken.

      • Kysyvä

        Missä päin Suomea traktorit ovat?


      • rattorimies
        Kysyvä kirjoitti:

        Missä päin Suomea traktorit ovat?

        Olen ostanut traktorini remontointia varten; yksi Nummi Pusulasta, toinen Lappeenrannasta, kolmas ja neljäs Lapista. Fergu 65 ja MF20 Lapista. Myynyt olen Porvooseen, Lapiin, Iisalmeen ja Helsinkiin. Kuljettelen pientä korvausta vastaan vaikka Välimerelle.
        Raktorin remontointi alkaa atomeihin purusta, sitten kootaan ja väsyneet uusitaan, sähköpuoli nykyaikaistetaan kokonaan, lohkolämmitin tulee, renkaat uusitaan ostajan tahdon mukaisesesti, laakerit epupäästä aina remontoidaan, kytkinlevy ja jäähdytinjärjestelmä tutkitaan tarkasti ja uusitaan tilanteen mukaan, hydrauliikka pumppu uusitaan testaamattakin, vetokoukku ja vetovarret remontoidaan tiiviiksi, mittarit korjataan, istuin käytetään suutarilla, lumiketjut asennetaan renkaille ja lopuksi maalataan. Näin se menee eikä ostajalla ole valittamista.


      • Kysyvä
        rattorimies kirjoitti:

        Olen ostanut traktorini remontointia varten; yksi Nummi Pusulasta, toinen Lappeenrannasta, kolmas ja neljäs Lapista. Fergu 65 ja MF20 Lapista. Myynyt olen Porvooseen, Lapiin, Iisalmeen ja Helsinkiin. Kuljettelen pientä korvausta vastaan vaikka Välimerelle.
        Raktorin remontointi alkaa atomeihin purusta, sitten kootaan ja väsyneet uusitaan, sähköpuoli nykyaikaistetaan kokonaan, lohkolämmitin tulee, renkaat uusitaan ostajan tahdon mukaisesesti, laakerit epupäästä aina remontoidaan, kytkinlevy ja jäähdytinjärjestelmä tutkitaan tarkasti ja uusitaan tilanteen mukaan, hydrauliikka pumppu uusitaan testaamattakin, vetokoukku ja vetovarret remontoidaan tiiviiksi, mittarit korjataan, istuin käytetään suutarilla, lumiketjut asennetaan renkaille ja lopuksi maalataan. Näin se menee eikä ostajalla ole valittamista.

        traktoreita kaupan nyt, eli kysymykseni tarkoitus oli se, että mihin asti pitää tulla katsomaan kaupan olevaa traktoria, eli paikkakunta?

        Luulen kyllä, että tuolla laittamisella tulee traktoriin niin paljon hintaa, että sillä saa ostettua paljo uudemman laittamattomana.
        Vai missä hintaluokassa siinä liikutaan?


    • öllölä

      sanoa mistään että ois paras traktori! Vaan kaikista merkeistä voit löytää hyvän kun huolella tutkit.

      • FerVal

        ferguson kultamaha ja Valmet 502, olen molempiin mieltynyt tulisin yhdelläkin toimeen, mutta kun ei raaski luopua. Valmetilla ajan puut metsästä se on siihen hommaan oiva peli. Ferkulla käyn kesäisin kylillä ja pieniä kasvimaan kyntöjä ym pientä askaretta.


    • Kysyvä

      Kiitosta kaikille, kyllähän tällä jo alkuun pääsee. Nyt ei enää ole kuin sen hyvän yksilön löytäminen.
      Toivottavasti ei käy yhtä heikosti, kuin eräälle eukon sukulaiselle, joka oli jo aikaa sitten ostanut sellaisen Ford 4000 mallin. Se oli ollut jo muutenkin moottoriltaan aivan loppu ja sitten vielä lisäksi moottori oli haljennut. Eikä mikään jäätymisasia, vaan oli vain haljennut siitä vaan.
      No, se oli saanut ostetuksi siihen toisen moottorin, joka oli ollut jonkin muun laitteen pyörityksen voimanlähteenä ja toimii nyt traktorissa edelleen.
      Mutta hintoihinsa sekin oli tullut, enkä muutenkaan kaipaa noita "yllätyksiä".
      Joo, saas nähdä mitä vastaan tulee...

      • rattorimies

        osta vaan 502 Valmet. Se on kaikkein ketterin, mutta lähes lujin raktorimalli. Tehot ovat vielä pienehköt voimansiirron särkemiseksi. Maksaa 4000-5000 € seutuvilla. Saa mitä vain osia, kun soittelee kiertäville Valmetin huoltomiehille.


      • AATE
        rattorimies kirjoitti:

        osta vaan 502 Valmet. Se on kaikkein ketterin, mutta lähes lujin raktorimalli. Tehot ovat vielä pienehköt voimansiirron särkemiseksi. Maksaa 4000-5000 € seutuvilla. Saa mitä vain osia, kun soittelee kiertäville Valmetin huoltomiehille.

        Valmet 502 on traktorin irvikuva.Vain belarus on huonompi.Tullessaan markkinoille hytti oli edelläkävijä,mutta muuta hyvää siinä ei ole.Kestävyys surkea.


      • Voorti
        AATE kirjoitti:

        Valmet 502 on traktorin irvikuva.Vain belarus on huonompi.Tullessaan markkinoille hytti oli edelläkävijä,mutta muuta hyvää siinä ei ole.Kestävyys surkea.

        Kyllä toi Vallun valinta on lähinnä isänmaallinen teko. Kun 502 vertaa esim. 4610 Fordiin niin pitää olla tarkka jannu jos löytää Vallusta mitään parempaa.


      • konemies
        Voorti kirjoitti:

        Kyllä toi Vallun valinta on lähinnä isänmaallinen teko. Kun 502 vertaa esim. 4610 Fordiin niin pitää olla tarkka jannu jos löytää Vallusta mitään parempaa.

        en voi moittia foordia enkä ferkua molemmissa on hyvätpulensa kuin myös huonot mutta kyllä valmetti on hyvä ja kestävä mutta ainahan on niin että yksi tykkää äitistä ja toinen tyttärestä. se on vähän mieltymys kysymys


    • JukolanJussi

      On eroja, lähteekö talvella pakkasesta...
      Mulla 60-luvun koneita, saman merkkisissäkin eroa, -63 4/60 pärähtää hyvin, -64 huonommin...
      Helpointa ostaa se malli, johon ei ole lisätty lohkolämmitintä, todennäköisesti vielä käynnistyykin...
      -Pienen kyntämisen saa tehtyä vaikka Porschella, mutta aikaa kuluu, jaksaa saman verran kuin Zetor 25
      -Jossain vaiheessa alkaa se ohjaustehostin pyöriä mielessä, ellet osta pieniä Ferguja...
      -Korkeapyöräiset menee iloisesti, mutta ojasta voi löytää itsensä, kyljellään...

    • Fergunisti

      Luin pitkästä aikaa tätä palstaa ja alkoi tämän aiheen luettuani kiinnostamaan, minkä traktorin sitten oikein ostit?

      • Kysyvä

        Pitkästä aikaa aloin myös selaamaan tätä palstaa, ja on mukava, että joku on kiinnostunut valinnasta.
        Kävin katselemassa kymmeniä ja taas kymmeniä, aika pitkälläkin =400 km. Tuli myös hankittua aimo annos tietoutta eri merkeistä.
        Lopulta tulin vakuuttuneeksi, että Perkins-moottori yhdistettynä MF:n ominaisuuksiin on paras verrattuna mihinkään muuhun tarjokkaaseen. Katsoin myös, että omassa pienessä käytössä on multipoveri turha laite.
        Lopulta löysin mieleisen. 70-mallin MF 165.
        Pellit ehjät, kone ei huohota, tekniikka toimii ja palmun hytti. Ollut edellisessä talossa 20 vuotta ja pienellä käytöllä.
        Tämä on juuri sitä, mistä aiemmin unelmoin. Kyllä niitä kaikkia tarjokasraatoja katsellessa meinasi asia unelmaksi jäädäkin. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Toivottavasti tämäkin nyt tulee vielä luetuksi joskus. Täytyy myös käydä katsomassa joskus.
        Mikä Ferku on itselläsi?


      • hiihoi

        Mites ferku toiminut?


      • Anonyymi
        Kysyvä kirjoitti:

        Pitkästä aikaa aloin myös selaamaan tätä palstaa, ja on mukava, että joku on kiinnostunut valinnasta.
        Kävin katselemassa kymmeniä ja taas kymmeniä, aika pitkälläkin =400 km. Tuli myös hankittua aimo annos tietoutta eri merkeistä.
        Lopulta tulin vakuuttuneeksi, että Perkins-moottori yhdistettynä MF:n ominaisuuksiin on paras verrattuna mihinkään muuhun tarjokkaaseen. Katsoin myös, että omassa pienessä käytössä on multipoveri turha laite.
        Lopulta löysin mieleisen. 70-mallin MF 165.
        Pellit ehjät, kone ei huohota, tekniikka toimii ja palmun hytti. Ollut edellisessä talossa 20 vuotta ja pienellä käytöllä.
        Tämä on juuri sitä, mistä aiemmin unelmoin. Kyllä niitä kaikkia tarjokasraatoja katsellessa meinasi asia unelmaksi jäädäkin. Mutta loppu hyvin, kaikki hyvin.
        Toivottavasti tämäkin nyt tulee vielä luetuksi joskus. Täytyy myös käydä katsomassa joskus.
        Mikä Ferku on itselläsi?

        Ostit hyvän raktorin näissä on vähän remontin tarvetta, mulla ensimmäinen oli 35 toinen 165 multipoverilla nyt 148. Nää pienemmät ketteriä liikkumaan. Lujia koneita ja halvat varaosat. T. Keke


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tunniste

      Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      113
      5263
    2. Ketä julkkista

      kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      67
      5064
    3. Miten, milloin

      Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      91
      4124
    4. Miten mä olisin

      Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      75
      3610
    5. Anteeksi kun käyttäydyn

      niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      60
      3218
    6. Haluan huomiota sulta

      nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2801
    7. Kerro kolme huonoa ja

      kolme hyvää asiaa kaivatustasi? Än yy tee nyt
      Ikävä
      15
      2297
    8. Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen

      Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️
      Ikävä
      52
      1924
    9. Rakastatko mua

      Vielä?
      Ikävä
      40
      1800
    10. Onko kaivattusi

      kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.
      Ikävä
      37
      1638
    Aihe