liiketalouteen perustutkinnolla

opiskelun kesto??

Haen nyt Haaga-Heliaan Helsinkiin, itselläni on takana sekä yo-tutkinto että merkonomin tutkinto suoritettu. Jos pääsen sisään niin kestääkö opintoni silti sen 3,5v vai pääsenkö suoraan 2v. opiskelijaksi?

12

1003

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haagahelialainen

Saat joitain hyväksilukuja kyllä riippuen siitä haetko liiketalous vai it-puolelle. Esim kun merkonomi olet niin jotku markkinointi ja taloushallintokurssit varmaan saat hyväksluettua

• Haagahelialainen

Eli en usko että ihan 1½ saat lyhennettyä, mutta aina kannattaa kokeilla onnea :)

• opiskelun kesto
        Haagahelialainen kirjoitti:

Eli en usko että ihan 1½ saat lyhennettyä, mutta aina kannattaa kokeilla onnea :)

ymmärsin että merkonomit ja ylioppilaat on eri ryhmissä? Vai onko samassa?? Itse valmistun nyt taloushallinnon merkonomiksi ja meinaan hakea liiketalouteen ja suuntautua siinä sitten taloushallintoon...

• toinen haagahelialainen

2v. opiskelijaksi merkonomin papereilla. Voit hyväksilukea muutaman peruskurssin joita ovat tietojenkäsittely, markkinointi, yritystoiminta (tms.) ja laskentatoimen runkokurssi. Näiden hyväksilukeminen ei kuitenkaan käy noin vaan, vaan joudut suorittamaan ns. näyttökokeen merkonomeille. Jos saat näyttökokeet läpi, saat hyväksiluettua muutaman opintopisteen, mutta opiskeluaikasi on edelleen noin 3,5 vuotta.

• opiskelun kesto?

suorittaa näyttökoe jos oon jo saanut noista kursseista arvosanat?? Eli käytännössä sillä että on lukion jälkeen vielä suorittanut taloushallinnon merkonomin tutkinnon, ei ole mitään merktystä? Eli siis ajan tuhlausta ollut vaan? Pääsen ehkä helpommin sisään ja pääsen koulun ohella tekemään heti niitä töitä mutta muuten joudun opiskelemaan saman verran kun ylioppilaat jotka ei käytännössä osaa mitään? Ja onko ylioppilaat ja merkonomit tosiaan samassa ryhmässä?? Onko tämä muuttunut? Koska ainakin ennen olen kuullut että merkonomit aloittaa suoraan 2.v opinnoista, niin ainakin kävi yhdelle tutullekin!

• toinen haagahelialainen
        opiskelun kesto? kirjoitti:

suorittaa näyttökoe jos oon jo saanut noista kursseista arvosanat?? Eli käytännössä sillä että on lukion jälkeen vielä suorittanut taloushallinnon merkonomin tutkinnon, ei ole mitään merktystä? Eli siis ajan tuhlausta ollut vaan? Pääsen ehkä helpommin sisään ja pääsen koulun ohella tekemään heti niitä töitä mutta muuten joudun opiskelemaan saman verran kun ylioppilaat jotka ei käytännössä osaa mitään? Ja onko ylioppilaat ja merkonomit tosiaan samassa ryhmässä?? Onko tämä muuttunut? Koska ainakin ennen olen kuullut että merkonomit aloittaa suoraan 2.v opinnoista, niin ainakin kävi yhdelle tutullekin!

jo tuossa alempana. Voit toki käydä kursseja nopeammalla tahdilla, koska osa käsiteltävistä asioista on jo ennestään tuttuja. Itsekin olen merkonomi ja unohdin tosiaan, että kursseja tuli suoritettua jonkin verran enemmän vähemmässä ajassa kuin muilla. Mutta, koska luen tilintarkastuksen opintolinjaa, opiskeluaikani muiden kanssa on plus miinus nolla, koska opintopisteitä kertyy reilusti päälle 210, noin 270 op (tilitarkastuksen opintopolun valittaessa suoritusaika olisi noin 4 vuotta).

Opinnoissani huomasin, että ainoastaan näiden näyttökokeiden kautta suoritetut kurssit vastasivat täysin aikaisempia opintoja. Muut kurssit saattavat kerrata jonkin verran merkonomin opintoja, mutta siinä mennään myös astetta syvemmälle ja asioita tarkastellaan laajemmin. Lakia luetaan paljon.

Nämä kokemukset siis taloushallinnon suuntauksista.

• amyh*

Itse olen ylioppilas ja lisäksi olen valmistunut taloushallinnon merkonomiksi vuonna 2006. Vuonna 2006 hain ammattikorkeaan tradenomiksi opiskelemaan ja pääsin sisään (normaali päiväopinto). Heti opiskelujen aluksi merkonomeilla oli mahdollisuus suorittaa 4 eri kurssista (kurssien laajuus 3 op/kurssi eli yht 12 op) näyttökokeet (kaikista kursseista erikseen). Kurssit olivat taloushallinnon perusteet, markkinoinnin perusteet, joku juridiikan kurssi sekä asiakaspalvelun peruskurssi. Jos näyttökokeen läpäisi, oli kurssi sillä kuitattu. Suoraan ei tullut mitään hyväksilukuja merkonomi opinnoista tai ylioppilastutkinnosta. Tähän vaikuttaa kuulemma opiskelutason muutos 2. tasolta (lukio tai ammattikoulut) 3. tasolle (amk tai yliopisto), tai ainakin tällaisen selityksen sain opinto-ohjaajalta kun kävin asiaa kysymässä.

Omalla kohdallani tilanne oli se, että oikeastaan kaikki 1. ja suurin osa 2. vuoden opinnoistakin olivat jo tuttuja. Tämän vuoksi suoritin kaikki luennot noin 2 vuodessa. Tämä onnistui täyttämällä lukujärjestys itsenäisesti ihan täyteen muidenkin luokkien kursseja ja käymällä iltakursseilla. Lisäksi suoritin joitakin kursseja itsenäisesti kokonaan.

Mikäli kaikki asiat tuntuvat selviltä, kannattaa muistaa myös se, että (ainakaan meillä Savoniassa) suurimmalla osalla kursseista ei ole läsnäolopakkoa. Eli toisinsanoen käytä aikasi vaativimpiin kursseihin ja käy tenttimässä sellaiset kurssit yleisenä tenttipäivänä, joiden asiat osaat ilman luentojakin.

Ja kysymykseesi ryhmäjaosta: ainakin meidän koulussa ryhmät oli jaettu ihan sekaisin eli ei ollut pelkät merkonomit samassa ryhmässä. Omassa ryhmässä oli ihmisiä aika laajalta ikähaitarilta ja tosi erilaisilta koulutuspohjilta (osa suoraan lukiosta, osa merkonomeja, osa muita ammattitutkinnon suorittaneita ja lisäksi osa yliopiston käyneitä).

• opiskelun kesto

kiitos vastauksista, tuon juuri halusinkin tietää, että on mahdollista käydä muiden ryhmien kanssa kursseilla. Voi olla että käytäntö on erilainen Haaga-Heliassa, pitäisi varmaan tiedustella suoraan sieltä.

• opiskelun kesto

haitko siis liiketalouteen ja siitä sitten suuntauduit taloushallintoon vai miten? Mietin vaan että tuleeko siitä sitten opittua edes mitään uutta kun sanoit että suurin osa kursseista oli jo tuttuja? Itseäni kun ei pahemmin tuo markkinointi eikä asiakaspalvelu kiinnosta ja haluaisin tulevaisuudessakin työskennellä taloushallinnossa niin mietin onko sitten koko tutkinnosta mitään hyötyä. Haaga-Heliassa on myös olemassa finanssikoulutusohjelma joka painottuu siihen rahoitukseen, siinäkin 1.vuonna on näköjään kaikki kurssit mitä olen jo käynyt, mutta se olisi ehkä parempi koulutusohjelma, harmi vaan kun on vaan 40 aloituspaikkaa enkä usko että sinne pääsisin...

• amyh*
        opiskelun kesto kirjoitti:

haitko siis liiketalouteen ja siitä sitten suuntauduit taloushallintoon vai miten? Mietin vaan että tuleeko siitä sitten opittua edes mitään uutta kun sanoit että suurin osa kursseista oli jo tuttuja? Itseäni kun ei pahemmin tuo markkinointi eikä asiakaspalvelu kiinnosta ja haluaisin tulevaisuudessakin työskennellä taloushallinnossa niin mietin onko sitten koko tutkinnosta mitään hyötyä. Haaga-Heliassa on myös olemassa finanssikoulutusohjelma joka painottuu siihen rahoitukseen, siinäkin 1.vuonna on näköjään kaikki kurssit mitä olen jo käynyt, mutta se olisi ehkä parempi koulutusohjelma, harmi vaan kun on vaan 40 aloituspaikkaa enkä usko että sinne pääsisin...

Mielestäni on paljon itsestäsi kiinni, mitä saat irti opinnoista. Mikäli käyt vain ja ainoastaan ne kurssit, jotka on pakko käydä ja valinnaikseksi valitset kaikki pilipali kurssit, niin ei paljon uutta tule (aiemmin tarkoitin juuri näitä pakollisia 1 ja 2 vuoden opintoja). Toisaalta valittavana on paljon mielenkiintoisia kursseja (ainakin meillä oli), jotka tarjoavat uusia näkökulmia, uutta tietoa jne taloushallinnon puolelta. Joten kannattaa valita myös näitä vaativampia kursseja eikä mennä siitä mistä aita on matalin.

Nämä kokemukset ovat vain omiani. Tunsin myös muita merkonomeja samalta vuosikurssilta, jotka olivat sitä mieltä, että opinnot olivat haastavia ja uutta asiaa tuli. Omalta osaltani asiaan uskon vaikuttaneen sen, että merkonomi opinnoista oli niin vähän aikaa ja myös se, että merkonomi opinnot meni kohtuullisen hyvin (todistuksen keskiarvo yli 4,8). Lisänä tietysti hiukan alan työkokemusta.

Ja lopuksi vinkkinä, että vaikka sinulla on merkonomin opinnot taustalla, pidä huolta, että osaat perusasiat hyvin, jotta jatkokursseja on helppo ymmärtää ja pysyt mukana. Itse olin siis liiketalouden koulutusohjelmassa.

• opiskelun kesto?
        amyh* kirjoitti:

Mielestäni on paljon itsestäsi kiinni, mitä saat irti opinnoista. Mikäli käyt vain ja ainoastaan ne kurssit, jotka on pakko käydä ja valinnaikseksi valitset kaikki pilipali kurssit, niin ei paljon uutta tule (aiemmin tarkoitin juuri näitä pakollisia 1 ja 2 vuoden opintoja). Toisaalta valittavana on paljon mielenkiintoisia kursseja (ainakin meillä oli), jotka tarjoavat uusia näkökulmia, uutta tietoa jne taloushallinnon puolelta. Joten kannattaa valita myös näitä vaativampia kursseja eikä mennä siitä mistä aita on matalin.

Nämä kokemukset ovat vain omiani. Tunsin myös muita merkonomeja samalta vuosikurssilta, jotka olivat sitä mieltä, että opinnot olivat haastavia ja uutta asiaa tuli. Omalta osaltani asiaan uskon vaikuttaneen sen, että merkonomi opinnoista oli niin vähän aikaa ja myös se, että merkonomi opinnot meni kohtuullisen hyvin (todistuksen keskiarvo yli 4,8). Lisänä tietysti hiukan alan työkokemusta.

Ja lopuksi vinkkinä, että vaikka sinulla on merkonomin opinnot taustalla, pidä huolta, että osaat perusasiat hyvin, jotta jatkokursseja on helppo ymmärtää ja pysyt mukana. Itse olin siis liiketalouden koulutusohjelmassa.

kiitos vastauksista! Selvensi aika paljon. Itsekin ylioppilas ja nyt valmistun taloushallinnon merkonomiksi. Mietin vaan et pitäskö hakea mieluummin sinne finassikoulutusohjelmaan.. Mut sinne on huomattavasti vaikeampaa päästä...

• tai kenties tilintarkastaja...
        opiskelun kesto? kirjoitti:

kiitos vastauksista! Selvensi aika paljon. Itsekin ylioppilas ja nyt valmistun taloushallinnon merkonomiksi. Mietin vaan et pitäskö hakea mieluummin sinne finassikoulutusohjelmaan.. Mut sinne on huomattavasti vaikeampaa päästä...

Tässä muutama näkökanta opiskupaikan valintaan. Eli esim. Turun kauppakorkea antaa merkonomiopinnoista hyväksi lukua noin 20 op riippuen eri näköisistä seikoista kuten vanhojen opintojen suuntautumisesta. Kuten varmaan sinä ja kaikki muutkin taloushallinnon opiskelijat tietävät kirjanpidon hallinnalla on keskeinen osa tilintarkastuksessa ja siksi tilintarkastusta opiskelevalle opetetaan kirjapitoa erittäin syvällisesti lakien ym. lisäksi. Suosittelenkin sinua harkitsemaan kauppakorkeaan hakemista. Ainakin Vaasan yliopistossa on tarjolla koulutus joka valmentaa tilintarkastustöihin ja ennen kaikkea KHT-tarkastajan tentin suorittamiseen. Yliopisto-opiskelun ei tarvitse kestää välttämättä sitä viittä ja puolta vuotta. Esimerkiksi kun sinulla on takana sekä yo- että merkononiopinnnot (yo-ryhmässä?) on mahdollista, että valmistut yliopistosta jopa nopeammin masteriksi kuin amk:sta tradenomiksi. Tiedät esimerkiksi itse, että yo-merkonomi valmistui juuri Vaasan yliopistosta kolmessa vuodessa maisteriksi tilintarkastuksen"linjalta". Se ei siis olemahdotonta jos olet tähän mennessä pärjännyt merkonomi-opinnoissa hyvin eli keskiarvosi on esim. yli 4,5.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Elikkä Riikka Purra ei kannusta Suomea edes euroviisuissa

Sellaista on persujen "isänmaallisuus", oma kansa viimeiseksi ja ulkomaalaiset ensimmäisiksi. https://www.iltalehti.fi/
      Maailman menoa
      185
      2719
    2. Mitä kirjainta haluaisit

rakastella juuri nyt?
      Ikävä
      164
      2539
    3. Victoria-tytär, 16, vertaa Martina Aitolehteä ja Esko Eerikäistä: "Iskä on enemmän..."

Martina Aitolehti ja Esko Eerikäinen ovat ex-pari ja heillä on yksi yhteinen tytär, Victoria. Eerikäinen oli Huomenta Su
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      2227
    4. Riikka: 3 euron bensa, Ruotsi: bensavero jopa alle EU-minimin

Eipä vaan suomalainen autoilija saa kaikkien rakastamalta Riikalta sympatiaa. Ruotsissa on eri meininki, siellä diskutee
      Maailman menoa
      61
      2084
    5. Riikka runnoo: datakeskuksille tulee UUSI yritystuki

"Suomen valtio erikseen tukee esimerkiksi kryptovaluuttaan tai aikuisviihteeseen tai muuhun keskittyviä datakeskuksia."
      Maailman menoa
      3
      1739
    6. "UKRAINA HYÖKKÄÄ LATVIAN ÖLJYVARASTOON JA JUNAAN"!!!

"MATKUSTAJAJUNA SAI UKRAINALAISLENNOKEISTA VAKAVIA VAURIOITA"!!!
      Maailman menoa
      59
      1454
    7. Hilma Hallo-ahon kuvat julki - kiistää SSK ryhmän nimen merkityksen

Eduskunnan puhemies Jussi Halla-ahon tyttären ympärille on noussut skandaali. Lehdistö sai selville Hilma Hallo-ahon kuu
      Perussuomalaiset
      205
      1440
    8. Miten kestätte tyhmiä?

Miten usein turhaudutte tai suututte ihmisiin, joilla on matala älykkyys? Minulla tätä tapahtuu useita kertoja viikossa
      Sinkut
      226
      1173
    9. Sofia Belorf rehellisenä suhteen alusta Jeff-miljonäärirakkaaseen: "Hän ei..."

Sofia Belórfin elämä on tapetilla Sofia Bling Bling Dubai -realityssä. Näyttävien puitteiden rinnalla Belórf avaa elämää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1148
    10. Äänestän seuraavissa eduskuntavaaleissa persuja.

Persut on ainoa puolue, joka aidosti vastustaa islamisaatiota Suomessa.
      Maailman menoa
      370
      1073
    Aihe