Kasvatustieteen maisteri

ilman lukiota.

Kasvatustieteen maistereista tulee pääsääntöisesti opettajia. Eikös tuo ole vähän absurdimaista, että opettajalta puuttuu lukion oppimäärä?

Opettaja, joka opettaa sitten muita, on itse se onneton, joka ei ole pystynyt lukiota suorittamaan. Mitä täytyisi sitten opiskelijoilta koulussa odottaa? Minkälaista intoa opiskeluun, jos opettajalta itseltään tuo into ja kyky puuttui?

9

1124

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • psychedelic

      Onhan se vähän outoa että opettajina on henkilöitä, jotka eivät ole edes lukiota käyneet. Ei sillä että lukio mikään meriitti olisi mutta silti..

    • Ihmettelevä opettaja

      Otat kantaa asiaan, josta et kirjoituksesi mukaan tiedä mitään. Yläkoulussa ja lukiossa opettavilla opettajilla on yliopistosta hankittu pätevyys opettamassaan aineessa. Lukiopinnot ovat kevyttä kauraa näihin opintoihin verrattuna.

      Kirjoituksessasi et todennäköisesti viitannut heihin, koska kirjoitit kasvatustieteen maistereista. Tarkoititko luokanopettajia, vai ammatillisissa oppilaitoksissa opettavia? Luokanopettajan pätevyyden saa suorittamalla peruskoulussa opetettavien aineiden monialaiset opinnot. Nämä opinnot ovat siis opetettavien aineiden opintoja. Mielestäni lukiopohja on hyvä perusta näille opinnoille, mutta ei ollenkaan välttämätön. Alakoulussa akateemisten taitojen lisäksi, tai jopa niiden yläpuolella, on kasvatuksellinen ote, jolla luodaan pohjaa tuleville opinnoille. Kun alakoulussa oppii hyvät työskentelytavat ja oppimisstrategiat on perusta tuleville opinnoille tehty.

      Ammattiopistojen opettajat (jos heitä tarkoitit) omaavat aina vankan opetettavanaineen tiedot. Lukiotieto on heille myös kevyttä "kamaa".

      • Ihmettelevä opettaja

        Annoit ymmärtää, että lukio-opintojen puuttumisen syynä on kyvyttömyys niiden suorittamiseen. Tässä olet valitettavasti väärillä teillä. Koulu-uudistuksemme tarkoitus oli tehdä ammattiopistoväylästä tasa-arvoinen lukio-opintojen kanssa. Tämä mahdollistaa erilaisten koulupolkujen toteutumisen ja lisää opiskelijoiden tasa-arvoa.

        Itse olen kasvatustieteen maisteri ja kyllä se niin oli, että lukio-opinnot olivat leikkikoulua verrattuna yliopisto-opintoihin. Lukion kävin läpi istumalla, mutta yliopistossa jouduin opiskelemaan. Kyllä jokainen maisteri selviytyy lukiosta vasemmalla kädellä!


    • Kasv.yo.

      Kyllä ainakin yleensä kasvatustieteen maisteri ja kaikki muutkin maisterit ovat suorittaneet lukion.

      Lukio-opinnot tai ainakin yo-tutkinto ovat edellytyksenä yliopistoon pääsyyn. Itse en ainakaan tiedä opiskelutovereistani ketään, joka ei lukiota olisi käytyt. Niin ja minusta tulee kasvatustieteen maisteri, mutta ei opettaja.

      • opas käteen

        Yliopiston pääsyvaatimuksena ei ole lukio. Toisen asteen koulutuksen käynyt voi hakea yliopistoon. Käytännössä siis yliopistokelpoisia ovat lukion- sekä ammattiopiston (tutummin ammattikoulun) käyneet.


      • siltikin
        opas käteen kirjoitti:

        Yliopiston pääsyvaatimuksena ei ole lukio. Toisen asteen koulutuksen käynyt voi hakea yliopistoon. Käytännössä siis yliopistokelpoisia ovat lukion- sekä ammattiopiston (tutummin ammattikoulun) käyneet.

        Ihan tosi juttu, että ammattikouluista saa hakukelpoisuuden, mutta todellisuudessa yliopistoon hakee ja pääsee sisään todella, todella harva ammattikoulun käynyt. Usein ammattikoulun käyneet, yliopistoon tähtäävät, ovat tehneet kaksois- tai kolmoistutkintoa ja kuitanneet näin osan lukio-opinnoista. Todella murto-osa on näitä, jotka ovat yliopistossa vain ammattikoulun pohjalla - itse en tunne yhtään kasvatustieteelliseltä laitokselta.


      • yhdessä opiskeltu
        siltikin kirjoitti:

        Ihan tosi juttu, että ammattikouluista saa hakukelpoisuuden, mutta todellisuudessa yliopistoon hakee ja pääsee sisään todella, todella harva ammattikoulun käynyt. Usein ammattikoulun käyneet, yliopistoon tähtäävät, ovat tehneet kaksois- tai kolmoistutkintoa ja kuitanneet näin osan lukio-opinnoista. Todella murto-osa on näitä, jotka ovat yliopistossa vain ammattikoulun pohjalla - itse en tunne yhtään kasvatustieteelliseltä laitokselta.

        Minä olen opiskellut yliopistossa kahden (Tampereella ja Jyväskylässä)ammattikoulusta valmistuneen kanssa. Toinen oli sähköasentaja ja toisella "nuoriso-ohjaaja" (en muista tarkkaan) pohja. Totta kyllä on, ettei kovin yleistä.


    • lh.....

      Täällä on taas fiksut keskustelut...hohhoijaa. Mutta asiaan, kumpihan olisi parempi pohja luokanopettaja koulutukselle ylioppilas vai lähihoitaja joka on erikoistunut lasten ja nuorten hoidon ja kasvatuksen koulutuosohjelmaan? Kummassa oppii kohtaamaan nuoren tai lapsen oikeasti kasvotusten? Itse olisin päässyt aikoinani tuppulukioon heittämällä, mutta lähihoitajakoulutukseen sain todella hakea.

      • haastetta riittää

        Hyvä kysymys! Paras pohja luokanopettajalle olisi varmaan psykiatrinen sairaanhoitaja!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      251
      4121
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2368
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2141
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      93
      2076
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      101
      1733
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      25
      1414
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      16
      1362
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1317
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      311
      1290
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1237
    Aihe