osaomistusasunto!?!

Kokemuksia??

Elikkä onko kenelläkään kokemuksia osaomistusasunnon ostamisesta?
Olemme nuori pari ja meitä kiinnostaisi oman ensiasunnon ostaminen, mutta meillä ei ole varaa isoon velkaan. Osaomistus tarjoaisi mahdollisuuden ostaa asunnosta n. 20%, ja asumaan halvalla vuokralla muutaman vuoden jonka jälkeen olisi mahdollista ostaa kämppä kokonaan itselleen. Asunnon lopullinen hinta pysyisi samana kuin ostopäätöksen tekohetkellä, vaikka markkinat nousisivat tai laskisivat.
Kuullostaa hyvältä, ehkä liiankin hyvältä.. Kysynkin että onko systeemi toimiva, vai onko ongelmia seurannut esim asunnot lunastuksesta kokonaan itselleen?
Kiitos vastauksista!

4

1701

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta joillekin

      ainoa vaihtoehto saada katto pään päälle. Lunastus 120,000 asunnolle esim. 5 vuoden kuluttua ja 40-50,000 euroa vuokria maksettu:

      • on kahta sorttia

        Mikäli valitset yhteiskunnan tukeman, olet vuokralaisena 20 vuotta ja sen jälkeen voit ostaa asunnon alkuperäiseen naurettavan pieneen hintaan. Näitä on sekä uusia että käytettyjä tarjolla. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla tyypillinen 3h k sauna/75m2 rakennettu v. 2000 maksaa 11000eur/10%osuus ja vuokra on siinä 9eur/m2. Vuonna 2020 kämpän saa lunastaa maksamalla loput 90% eli 99000eur. Mikäli nyt opiskelet tai saat pientä palkkaa, olet oikeutettu valtion asumistukeen. Mikäli välillä et tarvitse itse kämppää, voit panna sen vuokralle.

        Toinen vaihtoehto on vaikka HYPOn osaomistusasunto. Ehdot voit kysellä suoraan HYPOsta. Samoin miltei kaikilla gryndereillä on omia osaomistusratkaisuita, kuten entre ...

        Kannattavuus on katsojan silmässä. 3h k sauna uudehkossa kerrostalossa on aika kiva ensiasunnoksi.


    • diippadidaa

      Itse asun asumisoikeusasunnossa, mikä siis tarkoittaa sitä, että aluksi maksoimme asumisoikeusmaksun (15% asunnon hinnasta, meillä 16 000) ja lisäksi maksetaan vuokraa vähän pienempää vastiketta joka kuukausi. Asuntoa ei voi ostaa myöhemmin omaksi, mutta tuon alkumaksun 16 000 saamme pois muuttaessamme korkoineen takaisin (jos markkinat romahtavat, tuo maksamamme summa ei kuitenkaan voi pienentyä eli vain kasvaa). Eli periaatteessa tämä on kuin laittais talletuksen pankkiin ja ainakin meillä toimii hyvin. Asumisoikeudessa kun saa rempata kämppää oman näköiseksi paljon vapaammin ja vastike on vuokraa hiukan halvempi. Lisäksi meillä tähän vastikkeeseen sisältyy laajakaistayhteys (kaikissa vason kohteissa sisältyy) ja koti ei voi "lähteä alta" yhtä helposti kuin vuokralla.

      Mitä olen osaomistuksesta kuullut, niin jotkut sanovat että jos tulee tarve muuttaa, voi kämpästä olla vaikeaa päästä eroon. Asumisoikeusasunnoissa joutuu maksamaan korkeintaan 3kk vastikkeet siitä eteenpäin, kun muutosta on ilmoitettu, ja jos seuraava asukas löytyy aiemmin, loppuu vastikkeenmaksu siihen. Tietty asunnossa saa asua tämän 3kk jonka vastiketta vielä maksaa.

      Suosittelisin tätä jos haluaa hiukan enemmän turvaa kuin vuokralla, muttei halua sitoutua niin pitkäaikaisesti kämppään.

      • johbero

        asumisoikeus on eri kuin osaomistus....


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      112
      8721
    2. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      39
      2613
    3. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      128
      2351
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      22
      1989
    5. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      14
      1736
    6. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      11
      1540
    7. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      15
      1487
    8. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      9
      1427
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1296
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1219
    Aihe