Jääkaappi

Kaasulla?

Minulla on veneessä jääkaappi joka toimii kaasulla tai 220 V. Kaasua kuluu kesässä paljon ja Ruotsin puolella pullot tuottavat ongelman.
Kannattaako rakentaa kompressorisysteemi kaappiin vai miten se tapahtuu? Eikö se toimisi omalla 12V virralla ja ei vie paljon virtaa?
Onko kokemuksia, neuvoja, ohjeita???

23

2000

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • SpK

      Meidän olosuhteissa yleisin kylmälaiteratkaisu on ilmajäähdytteinen 12V sähkökompressori. Tropiikissa suositaan vesijäähdytteisiä kompressorijärjestelmiä.

      Käytettäessä kylmäkonetta sähköllä, pitää miettiä ja varmistaa riittävä lataus. Lyijyakkuja ei ole suunniteltu tyhjennettäväksi kokonaan. Alle 50% varaustilaan ei kannattaisi akustoa koskaan päästää.

      Tyypillisissä meidän kesän olosuhteissa pieni, kohtalaisen hyvin eristetty jääkaappi käyttää 20 - 40 Ah sähköä vuorokaudessa (12 V järjestelmä). Saman verran pitää jollain konstilla ladata. Akuston koko määrää sen kuinka usein pitää ladata.

      Yksi mahdollinen ratkaisu sähköenergian tuottamiseen on aurinkopaneelit. Nimelliseteholtaan 50 W paneeli tuottaa meidän kesässä noin 25 Ah latauksen vuorokaudessa, eli hiukan vähemmän kuin mitä jääkaappi kuluttaa. Päästäkseen täysin riippumattomaksi laiturisähköstä pitää olla kaksi n. 50W paneelia tai käyttää moottoria ja ladata sillä täydentävä päivittäinen annos.

      • purjehtija 2

        Eikö vesijäähdytteinen ole hyvä suomen vesille on kylmät vedet?


      • suosittelen
        purjehtija 2 kirjoitti:

        Eikö vesijäähdytteinen ole hyvä suomen vesille on kylmät vedet?

        Kylmä vesi ei taida paljoa auttaa. Lauhduttimenhan pitää saada vain kaasu takaisin nesteeksi ja se onnistuu ilmajäähdytykselläkin. Vesijäähdytyksellä on kyllä toinen hyvä puoli, tai parikin. Ensinnäkin sen kanssa jää ääntä pitävä tuuletin pois ja tuulettimen vaatima sähkökin säästyy. Ja kolmanneksi saattaa asennuskin helpottua, kun ei tarvitse välittää ilmanvaihdosta kompressoritilassa.

        Omien kokemusten mukaan edellä annettu kulutuslukema on oikean suuntainen. Tosin selvästi suurempi osa ajasta ollaan oltu lähempänä sitä 20 Ah vuorokaudessa, mutta hellepäivinä lukemat nousevat selvästi. Onhan siinä käytölläkin vaikutuksensa.


      • Kaasuakaasua
        suosittelen kirjoitti:

        Kylmä vesi ei taida paljoa auttaa. Lauhduttimenhan pitää saada vain kaasu takaisin nesteeksi ja se onnistuu ilmajäähdytykselläkin. Vesijäähdytyksellä on kyllä toinen hyvä puoli, tai parikin. Ensinnäkin sen kanssa jää ääntä pitävä tuuletin pois ja tuulettimen vaatima sähkökin säästyy. Ja kolmanneksi saattaa asennuskin helpottua, kun ei tarvitse välittää ilmanvaihdosta kompressoritilassa.

        Omien kokemusten mukaan edellä annettu kulutuslukema on oikean suuntainen. Tosin selvästi suurempi osa ajasta ollaan oltu lähempänä sitä 20 Ah vuorokaudessa, mutta hellepäivinä lukemat nousevat selvästi. Onhan siinä käytölläkin vaikutuksensa.

        Oman kokemuksen mukaan kaasua ei kulu paljoa tuollaisessa electroluxin kaasulaukussa.

        Yksi 11 kg pullo riittää kaasu uuni/liesi yhdistelmälle ja tälle laukulle kesäksi. Jos et ole himo kokkaaja.

        Käytännössä laukku kylmenee riittävästi jo pienimmillä tehoilla. Jos laittaa täysille maidot jäätyy. Joten ei tarvi pitää täysillä -> kaasua kuluu...

        Tälläinen ollut käytössä jo pitkään

        http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2780

        Näitä oli Prismassa viime syksynä 199€ en tiedä oliko poistossa. Veikon kone ym. myyvät myös edullisesti.

        Meillä laukku on ollut purkkarissa keulaluukun alla eikä se sammu jos luukkua pitää auki tai vene kallistelee. hyvää myös on se jotta sen voi laittaa maasahkölle satamassa jos sellainen on.

        Päältä ladattava kylmäboxi on "tilavampi" kuin vastaavan kokoinen kaappi josta tavarat tippuu syliin.


      • ei riitä
        Kaasuakaasua kirjoitti:

        Oman kokemuksen mukaan kaasua ei kulu paljoa tuollaisessa electroluxin kaasulaukussa.

        Yksi 11 kg pullo riittää kaasu uuni/liesi yhdistelmälle ja tälle laukulle kesäksi. Jos et ole himo kokkaaja.

        Käytännössä laukku kylmenee riittävästi jo pienimmillä tehoilla. Jos laittaa täysille maidot jäätyy. Joten ei tarvi pitää täysillä -> kaasua kuluu...

        Tälläinen ollut käytössä jo pitkään

        http://www.marinea.fi/shop/product_details.php?p=2780

        Näitä oli Prismassa viime syksynä 199€ en tiedä oliko poistossa. Veikon kone ym. myyvät myös edullisesti.

        Meillä laukku on ollut purkkarissa keulaluukun alla eikä se sammu jos luukkua pitää auki tai vene kallistelee. hyvää myös on se jotta sen voi laittaa maasahkölle satamassa jos sellainen on.

        Päältä ladattava kylmäboxi on "tilavampi" kuin vastaavan kokoinen kaappi josta tavarat tippuu syliin.

        kesähelteellä. Kokemukseni mukaan ja myös erään insinöörin "tietojen" mukaan absorptiotekniikalla saadaan korkeintaan 15 asteen lämpötilaero ulkolämpötilaan verrattuna. Jos sattuu 30 asteen helteet on boxissa 15 astetta lämpöä. Mitä sanovat palstan fyysikot asiasta?


      • paskapuhetta
        ei riitä kirjoitti:

        kesähelteellä. Kokemukseni mukaan ja myös erään insinöörin "tietojen" mukaan absorptiotekniikalla saadaan korkeintaan 15 asteen lämpötilaero ulkolämpötilaan verrattuna. Jos sattuu 30 asteen helteet on boxissa 15 astetta lämpöä. Mitä sanovat palstan fyysikot asiasta?

        Tekniikasta tai insinööreistä en mitään tiedä, mutta kokemuksesta 108l kaasujääkaapista voin sen verran kertoa että oli ulkona kuinka lämmintä tahansa ollut on kaappi pysynyt todella kylmänä. Pakastelokerossa ei ole vielä koskaan mikään sulanut joten reilusti sekin on pakkasenpuolella ollut. Tosin tropiikissa en veneelläni ole seilannut vaan kotimaan puolella pysytellyt.

        Ihmetyttää nämä sähkökaappien kehujat purjeveneessä kun virrasta on aina puutetta ja akkuja lisäämällä paino nousee, en ymmärrä.


      • Siitäkö kyse?
        ei riitä kirjoitti:

        kesähelteellä. Kokemukseni mukaan ja myös erään insinöörin "tietojen" mukaan absorptiotekniikalla saadaan korkeintaan 15 asteen lämpötilaero ulkolämpötilaan verrattuna. Jos sattuu 30 asteen helteet on boxissa 15 astetta lämpöä. Mitä sanovat palstan fyysikot asiasta?

        Mahdatko sekoittaa keskenään kaasujääkaapin mekanismin peltier-elementin ominaisuuksiin?


      • voi olla täällä erinomainen,
        paskapuhetta kirjoitti:

        Tekniikasta tai insinööreistä en mitään tiedä, mutta kokemuksesta 108l kaasujääkaapista voin sen verran kertoa että oli ulkona kuinka lämmintä tahansa ollut on kaappi pysynyt todella kylmänä. Pakastelokerossa ei ole vielä koskaan mikään sulanut joten reilusti sekin on pakkasenpuolella ollut. Tosin tropiikissa en veneelläni ole seilannut vaan kotimaan puolella pysytellyt.

        Ihmetyttää nämä sähkökaappien kehujat purjeveneessä kun virrasta on aina puutetta ja akkuja lisäämällä paino nousee, en ymmärrä.

        mutta kaasunkulutus on pitkillä purjehdusmatkoilla pulmallinen. Olen seilannut tropiikissa ja pidän kompressorikaappia erinomaisena ratkaisuna. Sähköntuotto ei ole varsinkaan pasaatialueella mikään ongelma, koska käytännössä tuulta on aina riittävästi tuuligeneraattorille. Aurinkokin paistaa paneeleihin. Mitään lisäakkuja ei tarvita jääkaappia varten. Sähkö riittää hyvin, kunhan turhat kuluttajat on poistettu (kulkuvalot ja ankkurivalo vaihdettu LEDeihin jne).

        Luulisin, että kaasujääkaapin kulutus kasvaa tropiikissa. Harmina on sen huonohko saatavuus. Kaasu on yleensä butaania eikä meikäläistä vaihtopullojärjestelmää ole. Edes eurooppalainen adapterisarja pullojen täyttämiseen ei sopinut kaikkialla. Parilla 11 kg pullolla et pärjää kauaa...Hyvä, kun riittää ruuan laittoon.


      • sailwannebe
        voi olla täällä erinomainen, kirjoitti:

        mutta kaasunkulutus on pitkillä purjehdusmatkoilla pulmallinen. Olen seilannut tropiikissa ja pidän kompressorikaappia erinomaisena ratkaisuna. Sähköntuotto ei ole varsinkaan pasaatialueella mikään ongelma, koska käytännössä tuulta on aina riittävästi tuuligeneraattorille. Aurinkokin paistaa paneeleihin. Mitään lisäakkuja ei tarvita jääkaappia varten. Sähkö riittää hyvin, kunhan turhat kuluttajat on poistettu (kulkuvalot ja ankkurivalo vaihdettu LEDeihin jne).

        Luulisin, että kaasujääkaapin kulutus kasvaa tropiikissa. Harmina on sen huonohko saatavuus. Kaasu on yleensä butaania eikä meikäläistä vaihtopullojärjestelmää ole. Edes eurooppalainen adapterisarja pullojen täyttämiseen ei sopinut kaikkialla. Parilla 11 kg pullolla et pärjää kauaa...Hyvä, kun riittää ruuan laittoon.

        Kuulut niin pieneen vähemmistöön jotka lämpimillä vesillä meistä Suomalaisista oikeasti purjehtii omalla veneellään. Marginaalin ei pitäisi näissä kirjoituksissa olettaa kaikkien olevan maailmanmatkaajia tai pallonkiertäjiä. Aika usein toki täällä saa käsityksen että näin olisi. Kuitenkin suurin osa meistä surffaa kotivesiä ja Tallinaa kauempana ei käydä.
        Kirjoitin tuonne alemmaksi tällaisen kommentin:

        Mulla menee 108l kaapissa reilut 11kg/kesä eli toukokuun alusta marraskuun lopulle. Kerran kesässä joudun pullon vaihtamaan ja mielestäni se ei ole paljon. Kaappia ei montaa kertaa kesässä sammuteta joten on lähes aina kaappi kylmä. Jos tiedän olevani yli 2vko pois veneestä sammutan tulen, mutta muuten on aina päällä.
        Kaasua en vaihtaisi muuhun. Jos reissaisin ulkomailla kauempana pidempään en riedä miten toimisin, mutta kun kotomaassa ja pikkuisen naapurin puolella ajelen pysyttelen olen todella tyytyväinen. Veneessä on käyttöpullolle pystypaikka ja varapullo makaa laatikossa eli 2 x 11kg riittää pitkään.    


      • Minulla oli
        Siitäkö kyse? kirjoitti:

        Mahdatko sekoittaa keskenään kaasujääkaapin mekanismin peltier-elementin ominaisuuksiin?

        Elektroluxin kaasukaappi, joka oli helteillä yli kymmenen asteinen. Silloin joku asiantuntija kertoi tuosta teknisestä ongelmasta.
        Olisiko jollakulla parempaa tietoa tai saman/erisuuntaisia kokemuksia?


      • tropiikin
        sailwannebe kirjoitti:

        Kuulut niin pieneen vähemmistöön jotka lämpimillä vesillä meistä Suomalaisista oikeasti purjehtii omalla veneellään. Marginaalin ei pitäisi näissä kirjoituksissa olettaa kaikkien olevan maailmanmatkaajia tai pallonkiertäjiä. Aika usein toki täällä saa käsityksen että näin olisi. Kuitenkin suurin osa meistä surffaa kotivesiä ja Tallinaa kauempana ei käydä.
        Kirjoitin tuonne alemmaksi tällaisen kommentin:

        Mulla menee 108l kaapissa reilut 11kg/kesä eli toukokuun alusta marraskuun lopulle. Kerran kesässä joudun pullon vaihtamaan ja mielestäni se ei ole paljon. Kaappia ei montaa kertaa kesässä sammuteta joten on lähes aina kaappi kylmä. Jos tiedän olevani yli 2vko pois veneestä sammutan tulen, mutta muuten on aina päällä.
        Kaasua en vaihtaisi muuhun. Jos reissaisin ulkomailla kauempana pidempään en riedä miten toimisin, mutta kun kotomaassa ja pikkuisen naapurin puolella ajelen pysyttelen olen todella tyytyväinen. Veneessä on käyttöpullolle pystypaikka ja varapullo makaa laatikossa eli 2 x 11kg riittää pitkään.    

        nimimerkillä "paskapuhetta":

        "Tosin tropiikissa en veneelläni ole seilannut vaan kotimaan puolella pysytellyt.
        Ihmetyttää nämä sähkökaappien kehujat purjeveneessä kun virrasta on aina puutetta ja akkuja lisäämällä paino nousee, en ymmärrä."

        Mielestäni loukkaannuit kyllä aivan turhaan!
        En kiistänyt kokemuksiasi siitä 108 litran kaasukaapista.
        Moni ei ehkä uskaltaisi sinun laillasi jättää nestekaasulaitetta päälle veneeseensä, kun sen jättää viikoksi tai pariksi yksikseen.


      • vaunussa
        Minulla oli kirjoitti:

        Elektroluxin kaasukaappi, joka oli helteillä yli kymmenen asteinen. Silloin joku asiantuntija kertoi tuosta teknisestä ongelmasta.
        Olisiko jollakulla parempaa tietoa tai saman/erisuuntaisia kokemuksia?

        kaasukaappi ja toimii kyllä hyvin, pakastinlokerossakin on pakkasta, vaikka kyse on ikuisuuden vanhasta mökkikaapista. Mielestäni noissa kaasukaapeissakin on kahta eri mallia, joista toisessa on jokin kylmäelementti ja toisessa putkisto ja oikea kylmaaine. Näistä jälkimmäisessä kyllä riittää tehoa helteillekin.

        Kulutusta on vaikea sanoa, kun on samassa systeemissä lämmitys ja uuni/liesi, mutta ei se mielestäni kovin suuri ole. 11 kg pullolla pärjää varmaan ainakin kuukauden.


      • sailwannebe
        tropiikin kirjoitti:

        nimimerkillä "paskapuhetta":

        "Tosin tropiikissa en veneelläni ole seilannut vaan kotimaan puolella pysytellyt.
        Ihmetyttää nämä sähkökaappien kehujat purjeveneessä kun virrasta on aina puutetta ja akkuja lisäämällä paino nousee, en ymmärrä."

        Mielestäni loukkaannuit kyllä aivan turhaan!
        En kiistänyt kokemuksiasi siitä 108 litran kaasukaapista.
        Moni ei ehkä uskaltaisi sinun laillasi jättää nestekaasulaitetta päälle veneeseensä, kun sen jättää viikoksi tai pariksi yksikseen.

        Enhän minä toki loukkaantunut, mutta jotenkin tuntuu näitä sivuja pitempään jo seuranneena, että monet kirjoituksissaan ovat "pallonkiertäjiä" vaikka Piritaa kauempana ei olla koskaan omalla veneellä käyty.

        Olen jo vuosikymmeniä pelannut nestekaasun kanssa ja tykästynyt siihen kovin. Ruoanlaitossa se on aivan ykkönen ja kuten mainitsin jääkaapissa kotivesillä paras. Miksi kaappia ei uskaltaisi jäättää päälle vaikka itse ei paikalla olisikaan. Onhan se sähkökaappikin kotona viikkoja päällä vaikka itse on matkoilla. Ei se ole yhtään sen kummempi jos asennukset ovat asiallisesti tehty ja ammattimies on ne tarkastanut.

        Oikein kivoja kelejä ja kylmää kal... ei ku maitoa.


      • Päin vastoin
        Minulla oli kirjoitti:

        Elektroluxin kaasukaappi, joka oli helteillä yli kymmenen asteinen. Silloin joku asiantuntija kertoi tuosta teknisestä ongelmasta.
        Olisiko jollakulla parempaa tietoa tai saman/erisuuntaisia kokemuksia?

        Asuntovaunuilukokemusta viime vuosituhannella n. kymmenen vuoden ajalta sekä Suomen, että Keski-Euroopan helteissä. Kaasujääkaapilla sai aina tehtyä jääpaloja. Onkos tekniikkaa huonontunut?


      • ollimt
        paskapuhetta kirjoitti:

        Tekniikasta tai insinööreistä en mitään tiedä, mutta kokemuksesta 108l kaasujääkaapista voin sen verran kertoa että oli ulkona kuinka lämmintä tahansa ollut on kaappi pysynyt todella kylmänä. Pakastelokerossa ei ole vielä koskaan mikään sulanut joten reilusti sekin on pakkasenpuolella ollut. Tosin tropiikissa en veneelläni ole seilannut vaan kotimaan puolella pysytellyt.

        Ihmetyttää nämä sähkökaappien kehujat purjeveneessä kun virrasta on aina puutetta ja akkuja lisäämällä paino nousee, en ymmärrä.

        Lisäpaino, vaikapa akkujen muodossa ei ole yleensä purkkarissa minkäänlainen haitta...


    • 12 V kompressorisysteemi

      ja kaappiin kylmävaraaja (ks. Isotherm ASU). Asennustyö on helppo.
      Jos kaappitilavuus on iso, esim. >100 l, vesijäähdytyksestä on hyötyä.
      Kylmävaraaja säästää sähköä.
      Harkitse kompressorijärjestelmän asentamista, jos teet pitkiä matkapurjehduksia.
      Omassa veneessäni 4 vuoden reissulla oli aurinkopaneelit 50W tuuligeneraattori, kaappi n. 250 l, Isotherm Twin ASU (kaksi kompressoria, vesijäähdytys). Moottoria ei tarvinnut käynnistää akkujen lataamisen takia eikä maasähköä ollut.

      • TIEDÄ

        Kokemukseni mukaan ja myös erään insinöörin "tietojen" mukaan absorptiotekniikalla saadaan korkeintaan 15 asteen lämpötilaero ulkolämpötilaan verrattuna.

        Jos näin on niin tuo suosittelemani kaasulaukku ei toimi tuolla tekniikalla.

        Koska siinä saa ainakin suomen kesässä reilulla puolellateholla maidot jäähän.

        Toimiihan useat mökkikaapitkin kaasulla ilman kuvailtuja ongelmia.

        Tässä on varmaan sellainen juttu, että ihmisillä on niin eri ikäisiä laitteita, joista kaikki ei toimi ja syntyy ennakko käsityksiä.

        Olen käyttänyt tuollaista 2002 alkaen ongelmitta. Ja tämän on oma käytäntö opettanut ei insinööri.

        Valinta on teidän, koska on monta hyvää vaihtoehtoa.

        Ainoa mitä en itse suostu kokeilemaan on peltier, ennakko käsitys sekin.


      • viestiin???
        TIEDÄ kirjoitti:

        Kokemukseni mukaan ja myös erään insinöörin "tietojen" mukaan absorptiotekniikalla saadaan korkeintaan 15 asteen lämpötilaero ulkolämpötilaan verrattuna.

        Jos näin on niin tuo suosittelemani kaasulaukku ei toimi tuolla tekniikalla.

        Koska siinä saa ainakin suomen kesässä reilulla puolellateholla maidot jäähän.

        Toimiihan useat mökkikaapitkin kaasulla ilman kuvailtuja ongelmia.

        Tässä on varmaan sellainen juttu, että ihmisillä on niin eri ikäisiä laitteita, joista kaikki ei toimi ja syntyy ennakko käsityksiä.

        Olen käyttänyt tuollaista 2002 alkaen ongelmitta. Ja tämän on oma käytäntö opettanut ei insinööri.

        Valinta on teidän, koska on monta hyvää vaihtoehtoa.

        Ainoa mitä en itse suostu kokeilemaan on peltier, ennakko käsitys sekin.

        Vai pomppasitko nyt toiseen aiheeseen?
        Jatketaan kuitenkin vielä sitä keskustelua, miksi kompressorilla toimiva kylmäkoneisto on hyvä valinta pitkille matkapurjehduksille:
        - sähkön tuotosta voi huolehtia aurinkopaneeleilla ( mahdollisella tuuligeneraattorilla)
        - riippumattomuus nestekaasusta, jonka saatavuudessa tai pullojärjestelmien erilaisuudessa voi olla pieniä ongelmia

        Jos matkapurjehdus suuntautuu lämpimille latitudeille, jääkaapin eristämiseen kannattaa satsata. Eristys vähentää sähkön kulutusta. Ideaalisinta olisi, jos jääkaappi ei olisi veneen runkoa vasten (auringon lämpö). Jos se on laipiota vasten, pitäisi tehdä huolellinen lämpöeristys siihenkin väliin. Jos eristys laipioon on huono, laipio on jatkuvasti kostea -> kosteusvaurioita kehittyy ajan myötä.


    • PSI

      Jos kaasua kuluu esim. 11kg/kesä on kaapissasi vikaa! Kaapin kaasun kulutus on todella pieni/kohtuullinen. Kaasu on edullisin vaihtoehto jos ei ole 230v käytettävissä. Itsellä kokemusta mökiltä, veneestä ja matkailuautosta.

      • 11kg + risat

        Mulla menee 108l kaapissa reilut 11kg/kesä eli toukokuun alusta marraskuun lopulle. Kerran kesässä joudun pullon vaihtamaan ja mielestäni se ei ole paljon. Kaappia ei montaa kertaa kesässä sammuteta joten on lähes aina kaappi kylmä. Jos tiedän olevani yli 2vko pois veneestä sammutan tulen, mutta muuten on aina päällä.
        Kaasua en vaihtaisi muuhun. Jos reissaisin ulkomailla kauempana pidempään en riedä miten toimisin, mutta kun kotomaassa ja pikkuisen naapurin puolella ajelen pysyttelen olen todella tyytyväinen. Veneessä on käyttöpullolle pystypaikka ja varapullo makaa laatikossa eli 2 x 11kg riittää pitkään.


    • helppo vaihtoehto

      on olemassa, että osta Ruotsista sikäläinen pullo ja siihen sopiva paineenalennin. Putkipaineen pitäisi olla sama 30 mbar (en ole varma), jolloin vaihdat vain systeemin sikäläiseen.

    • komposiitti-

      pullo.Samanlaisia kaikissa pohjoismaissa kierteeltään ja paineelta ja kooltakin.Ja vaihtokin onnistuu, sillä niitä ei ole maa kohtaisesti, saati toimittaja kohtaisesti merkattu.Ja sen kaasun kulutuksen voi katsoa sieltä kaapin ohjekirjasta.Sieltä selviää paljonko on tunti kulutus.Ja jos on isompi kuin mainittu, kaappi huoltoon jossa vaihtavat suuttimen ja putsaavat palopesän

    • Komisario Palmu

      Haluaisin vaihtaa surkean Origon-keittimen kaasulieteen/uunilieteen. Mun ongelma on se, että veneessä ei oikein ole paikkaa kaasupullolle. Perässä on kannen alla iso tila, mutta siellä on yksi lämmön- ja toinen kipinänlähde. Varsinaista sitloodaa ei ole, koska paatissa istutaan ikään kuin kannella. Olen nähnyt jossain jälkiasennettavan kaasupullon boksin, jossa on tuuletussysteemi. Onko kenelläkään havaintoa tällaisesta? Saisin sen ehkä peräluukun alle, mutta sen pitäisi olla ehdottoman tiivis ja tuulettua läpiviennin kautta ulos.
      Toinen mahdollisuus on laminoida boksi keulan tyhjään tilaan, mutta se on jo toinen juttu.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

      Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      80
      1926
    2. Olet nuorempi nainen aivan ihana

      Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      59
      1778
    3. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

      Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      362
      1672
    4. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

      Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      169
      1453
    5. Mitä vastaisit

      Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      68
      1334
    6. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

      Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1330
    7. Rakastan ja ikävöin sinua

      Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      70
      1263
    8. Vihjeketju naisille

      Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      64
      1208
    9. Kuljettajasi oy konkurssi?!

      Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?
      Iisalmi
      14
      1093
    10. KIIKKUSTUOLI

      Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      100
      1087
    Aihe