rypsin tuhoaminen

aakkenus

jäi rypsit puimatta. Mikä olisi hyvä keino tuhota kasvusto ennen kauran kylvöä? Ovatkohan siemenet pitkään itämiskelpoisia? pelkään vaan tuota kyntöä, että siemenet sitten riesana vuosikaupalla. Vinkeistä kiitollinen!

9

1994

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Älä tuhoa kasvustoa vaan pui siemensato talteen puimurilla ennen kylvöä .

      • aakkenus

        että rypsin voisi vielä puida nyt keväällä?


      • voi...
        aakkenus kirjoitti:

        että rypsin voisi vielä puida nyt keväällä?

        Joka tapauksessa, jos ei ihan maassa ole, voi puimurilla silputa kasvuston keväällä. Kaveri pui vuosi sit keväällä juuri ennen kylvöjä. Tuli siemeniä jonkin verran säiliöön. Varmaan jotain 2/3 syksyisestä sadosta? -oma päätelmäni tarinasta. Oli kyläläisillä ihmettelyä. ;)

        Tietty edellinen talvi oli niin vähäluminen, et ei kasvusto paljoa painunu kevääseen.


      • jos kasvusto ei
        aakkenus kirjoitti:

        että rypsin voisi vielä puida nyt keväällä?

        ole pahasti ränsistynyt ja painunut maahan. Öljypitoinen siemen säilyy muuten hyvin ja sen vuoksi seuraavana kasvukautena onkin rypsiä melkoisesti kasvussa, jos ei kasvustolle tehdä mitään.
        Olkia olen joskus paalannut kuivikkeeksi keväällä ja hyvin toimii, kauranolki pehmenee vain hieman talven aikana ja menee kuivikkeena tosi hyvin.


    • tuhota!!

      jos jotain itää niin kuolee kyl ruiskutuksissa pois! ohan se rypsikin jotain rikkaruohon sukua!

      • ...........

        Niinpä. Mut jos hyvä kasvusto ollu ja ei suorakylvetä, ni voi olla helpompaa, jos ensin tuhoaa kasvuston. (voi olla osalle suorakylvimistäkin paikoin haastetta..)


      • Hankmolla vaan!
        ........... kirjoitti:

        Niinpä. Mut jos hyvä kasvusto ollu ja ei suorakylvetä, ni voi olla helpompaa, jos ensin tuhoaa kasvuston. (voi olla osalle suorakylvimistäkin paikoin haastetta..)

        Mulla jäi viime syksynä 6ha rypsiä puimatta, meinaan äestää vaan tavallisella Hankmolla sen, koska aiemminkin homma on pelittänyt. Rypsin varsisto murenee talven aikana melko hyvin, että ei haittaa menoa käytännössä yhtään. Tämän jälkeen vaan äestän normaalisti ja kylvän viljan tavallisella laahavannaskoneella. Normaali rikkakasviruiskutus tuhoaa rypsin, sitä muuten tulee tosi paljon tälläiseen kevennettyyn muokkaukseen, että luulisi saatavan uuden rypsikasvuston, mutta ei siitä kunnon satoa saa, tukiehdot kyllä täyttyy hyvin, sen verran hyvän kasvuston kyllä saa.


    • ainakin..-

      menisin tikkuaskin kanssa pellon laitaan ja raapaisisin tuleen..Riippuu tietysti minkälaisessa paikassa on mutta jos on kynnöspeltoja ympärillä niin tuleen vaan,sää pitää mielellään olla tyyni..Joskus olen polttanut puimatta jääneen kauravainion hyvällä menestyksellä.

      • piipaa paloauton...

        kun meet nykyään tikkuja raapimaan, ne ajat on ohitse, kun tulitikkuaskilla selvisi tälläisistä jutuista. Rypsin olki ei ole hankalaa, mutta kauran ja vehnän olki takkuaa kummakseen, kun ne ei oikein kompostoidu talven aikana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      450
      4849
    2. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      15
      1732
    3. Aivan täysin tahallinen teko

      Ei mitään puolusteluja, eikä selittelyitä. Kuljettajalle kerrottiin asiasta siinä paikanpäällä, mutta silti hän ajoi ves
      Suomussalmi
      94
      1468
    4. Suomussalmi saatu vihdoin maailmankartalle!

      Nyt kun Suomussalmi on vihdoin viimein saatu ennennäkemättömällä tavalla maailman tietoisuuteen niin voitaisiin järjestä
      Suomussalmi
      53
      1359
    5. Olet saanut minut sekoamaan

      Tunteiden ristiaallokossa vellominen on ollut melkoinen kokemus. Ei kukaan ole saanut minua niin raiteiltaan kuin sinä.
      Ikävä
      23
      1337
    6. Mainehaitta metsäkonefirmalle

      Hukkajoen tapahtumista liikkuu paljon huhuja. Eikö kannattaisi julkaista raakkuja tuhonneen metsäkoneyrityksen nimi, kos
      Suomussalmi
      53
      1218
    7. Oho! Maajussi-Kallelta pakit saanut morsioehdokas Miss Suomi -kisoissa! Tunnistaisitko hänet nyt?

      Hmm, tunnistaisitko?!? Onnea missihulinoihin! Lue lisää ja katso kuvat: https://www.suomi24.fi/viihde/oho-maajussi-
      Suomalaiset julkkikset
      0
      1075
    8. Myönnän sinulle nyt

      Että olen erittäin mustasukkainen sinusta jo nyt. Ikävä on tämä tunne, kun tietämättömyyden solista nousee myrkkyä miele
      Ikävä
      54
      1010
    9. Pysytäänkö nainen

      edelleen yhtä viileän tyynenä kun nähdään. Uskotko että tahtoessani saisin murettua tyyneytesi hyvin helposti.
      Ikävä
      57
      895
    10. Olen käyttäytynyt ristiriitaisesti

      eikä minusta varmaankaan ota mitään selvää. Se johtuu siitä, kun järki sanoo ei, ei, ei ja sydän sanoo kyllä, kyllä, kyl
      Ikävä
      60
      859
    Aihe