Onko täällä ketään, joka on onnistunut saamaan YTHS:ltä säännöllistä terapiaa useammin kuin kerran viikossa? Tahtoisin tietää, kuinka vakavista ongelmista siinä on ollut kyse, kun omien ja tuttujen kokemusten perusteella yksikin kerta viikossa on kiven takana.
YTHS:n terapia
5
9409
Vastaukset
- chili
Sillon kun kävin, sain aikoja suurinpiirtein 1,5vk välein. Sitten mulle ehdotettiin psykoterapiaa, jota ei yths:llä kuitenkaan pystytty tarjoamaan. Pääsin kelan tukemaan psykoterapiaan yksityiselle terapeutille.
- ............
Edes vakavassa masennuksessa terapiaa ei ole tarjolla alkukertojen jälkeen. Näin siis, jos on jo syönyt vähintään kahta eri masennuslääkettä ja masennus on diagnostisoitu vakavaksi tietyllä pistemäärällä.
Parasta terapiaa taitaa olla ystävien kanssa keskustelu. Psykologilla menee hirveän kauan ennen kuin hän oppii tuntemaan potilaan, joten hyödyt ovat aika vähäisiä. Lisäksi potilaan on itse keksittävä terapiassa ratkaisu omiin ongelmiinsa. Terapeutti ei kerro ratkaisuja.- kokemus....
En halua yleistää, mutta kerron oman kokemukseni yths:n terapiasta.
Hyväähän siinä oli se, että se oli halpaa. Jokainen voi itse päätellä, oliko terapeutti asiansa osaava kaveri:
- kun painiskelin päättötyön kanssa ja haudoin itsemurha-ajatuksia, niin tää terapeutti käski mun jättää päättötyön tekeminen ja keskittyä pelkästään selvittelemään päätäni jossain muussa terapiassa, joihin hän sitten antoi jonkun listan, minne voisin soitella.
Jäin aika monttu auki kuuntelemaan tota kommenttia. Ei mulla ollu energiaa lähteä etsimään jotain sopivaa terapiamuotoa. Muutenkin tuntui aina siellä yths:n terapiassa, että se terapeutti itse oli terapian tarpeessa; sen verran etäiseltä ja sulkeutuneelta sekä välinpitämättömälle vaikutti, siis pimeelle. Istu siellä ankeassa huoneessaan rumalla tuolilla ja pöydällä kuppanen pino nenäliinoja. Sanoin sille, et laita nyt edes joku kiva juliste seinälle, täällähän masentuu entisestään ja sähän istut täällä kaiket päivät!
Tuli sellanen olo, että tolta hullulta en ota yhtään neuvoa vastaan. Ei antanu itsestään luotettavaa kuvaa.
- vastaaja-asf
Itse käyn YTHS:llä noin muutaman viikon välein. Taitaa olla melko kaupunkikohtaista, kuinka usein siellä pääsee käymään.
Nyt ovat ohjanneet hakeutumaan KELAn tukemaan psykoterapiaan. Sinne pääsemiseen tarvitsee siis psykiatrin lausunnon 3kk kestäneen aiemman hoitosuhteen sekä tietenkin sen myönteisen päätöksen KELAlta. KELAn tukemassa psykoterapiassa voi sitten käydä 2krt/viikko. Maksujen omavastuuosuus vaihtelee terapeuttain. - djfldsjnv
eli mulla heikkeni olo rankoilla fyysisillä oireilla periaatteessa "ilman syytä". Kävin muutaman keran YTHS:llä niissä alkutapaamisissa. Muija oli sekasin ku seinäkello. Ensinnäkin se muisti kolmesta kerrasta kahtena ajan väärin ja mä väänsin itkua odotushuoneessa kun kukaan ei välitä eikä auta mua. Kerroin sille tosi rankkoja juttuja, en voinut nukkua en syödä. Koko ajan oksennutti ja pelotti. Elämä oli kauhuelokuvaa. Nii tää naikkonen oli kiinnostunut vain mun seksielämästä loppuhetkillään olevassa parisuhteessa!!!?! Siis WHAT!? Mua ei siin vaiheessa seksi kuule paljoa kiinnostanut.
Tarvitsin kuitenkin apua nopeesti ja lopulta tää nainen kirjoitti mulle YTHS:n maksaman lyhytterapian yksityiselle, koska olin lähdössä maasta ja hommaan piti saada selvyyttä ennen sitä.
Palattuani suomeen en sitten joutunut tuolle enää palaamaan, vaan pääsin psykiatrille, jonka kanssa sitten tehtiin B-lausunto.
Nyt melkein vuosi 2krt/vko takana psykoterapiaa yksityisellä, omavastuu 10e/krt. Ja tosi tyytyväine olen ollut.
Ihmetyttää vaan, että kun en tosiaan ole itseäni kokenut tooosi sairaaksi pitkiin pitkiin aikoihin, niin lekurin mielestä tottakai toinenki terapiavuosi haetaan - ja myös kuulemma saadaan.
Mua ihmetyttää siis tää systeemi, eli että miksi vakavasta masennuksesta kärsivälle ei kirjoteta b-lausuntoa ja ohjata kelalle? Mun psykiatri sanoi, että niin kauan kun on lopputyö tekemättä niin mahd saada terapiaa on hyvä.
Onkos kyse siitä että juuri nimenomaan masennusta ei haluta hoitaa, siitä että vakava masennus on liian vakavaa, että uskoisivat terapian auttavan? vai mistä.
Olen nimittäin kuullut että kelaa varten ei saa olla liiankaan sairas.
Mutta miksi mä sain sen? Sitä en ymmärrä vieläkään. Psykiatri toisaalta suositellut mulle jopa psykoanalyysiä, koska on sitä mieltä että olen niin analyyttinen etc., että voisin hyötyä siitä.
Eli kyse voi tosiaan olla luonteestakin, siitä kuka teapiasta hyötyy.
Niin ja sellasenkin olen kuullut, että terapia liian raskasta, jos liian sairas. eli et eka pitäs just jotenkin saada toimintakykyseks ennen kun mennään terapiaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783200
- 492410
- 322127
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313311772- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101579Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51320Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264