Tietoa ja kokemuksia S-maxista ???

autoa etsimässä

Olen ostamassa autoa ja haeskelen tila-autoa 7 hengelle. Loppujen lopuksi todellisia tila-autoja on aika vähän. Suurin osa on kokoluokkaa zafira, mazda 5, corolla verso jne. Nämä kaikki ovat pienen auton alustalle tehtyjä ja niihin ei oikeasti mahdu sisään 2 aikuista, 5 lasta ja tavaraa riittävää määrää (esim lastenrattaat yms.).

Suurempia tila-autoja on vähän. Yksi niistä on fodin S-max ja galaxy. S-max miellyttää enemmän muotoilun kuin hinnankin puolesta. Mitkä ovat näiden kahden mallien erot? Onko koossa suurta eroa?

Onko S-max riittävän kokoinen isommalle porukalle? minkälaisia kokemuksia ajo-ominaisuuksista ja tekniikasta? Onko S-max tehty mondeon alustalle? Entä foordin 2 litrainen diisseli, onko siinä tarpeeksi ruista ja kestääkö kilometrejä kuten esim. volkkarin koneet?

30

17128

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..............

      Itse en ole ns. Ford mies mutta täytyy sanoa että S-Max on varmaan parhain tila-auto mitä olen ajanut, eli itse tykkäsin ajo-ominaisuuksista. Moottorina tosin oli vain 2 litranen, mutta kyllä sillä muun liikenteen tahdissa pysyi.

      • kokemust

        s max 2,5 turbo loistava ajettava sporttinen.edellinen oli bmv ja täytyy kyllä sanoa että nyt on vasta sitä ajamisen iloa


      • tuo...
        kokemust kirjoitti:

        s max 2,5 turbo loistava ajettava sporttinen.edellinen oli bmv ja täytyy kyllä sanoa että nyt on vasta sitä ajamisen iloa

        2 litranen sama pannu kuin Fiesta ST:ssä?


      • ...joudun toteamaan...

        ...että S-Maxi ei ainoastaan ole paras ajamani tila-auto, vaan myös... no, miten tän nyt sanoisin... niin, kaikista elämäni autoista se, joka on tuottanut minulle eniten kokonaisvaltaista tyydytystä...

        Varoitus - alkaa vuodatus:

        Takana on nyt runsaan puolen vuoden kokemus S-Maxin 2,5T versiosta. Vaikka jo koeajossa syntyi hyviä viboja, en silloin vielä osannut odottaa että tämä osoittautuisi niinkin hyväksi autoksi kuin se oikeasti on.

        Voimaa ja tilaa on kuin pienessä gallialaisessa kylässä. Alusta ja ohjaus toimii täsmällisesti. Ja ne ah-niin tärkeät viestit siitä, mitä tien ja pyörien välillä oikeasti tapahtuu välittyvät erittäin selkeästi kuljettajalle - sekä rattiin että kankkusiin... ja hyvällä tavalla, siis.

        Hallintalaitteet sekä muutkin nupit ja fakit ja kupit ja niiden sijoittelua on mietitty erinomaisen ergonomisella otteella. Ja näkyvyys komentosillalta on todella hyvä. Silti tuo mainio lasipalatsin ja auton välimuoto, Citroen Grand Picasso, vie luokkavoiton tässä näkyvyysasiassa. Sitikan panoraamaohjaamo yhdistettynä superpehmeään jousitukseen niinkin isossa autossa muodostaa aika jännän yhdistelmän. Koeajon aikana tuli pariin kertaan mieleen Finjetin komentosilta pienessä sivutuulessa (kyllä - been there, done that). Välillä taas tuntui siltä kuin ajaisin autoa sen ulkopuolelta... Ei sitikka silti huono auto ole - aika omaperäinen kylläkin.

        Ajotilanteen mutkistuessa S-Maxin käyttäytyminen on rauhallista, johdonmukaista ja - taas kerran - hyvin täsmällistä. Ei vellomista, ei hötkyilyä, ei pomppimista, ei ikäviä yllätyksiä. Sohjossa/lumessa/jäällä se kulkee kuin VR:n junat 70-luvulla. Tässä 2,5-litraisessa versiossa saattaa kylläkin olla hieman jäykempi alusta kuin muissa S-Maxeissa, mutta tästä en ole 100% varma.

        Kiihtyvyydessä ja ohituskyvyssä ei ole valittamista. S-Max 2,5T on vain hivenen hitaampi nollasta sataan kuin edellinen autoni, Mini Cooper S, ja onhan noitten välillä jo kokoeroakin ... Ja kun padasta löytyy litramitalla vääntöä, on tällä tila-autolla välillä jopa luvattoman hauska päästellä. Ihan oikeasti...

        Mielestäni hauskinta tässä silti on se, että tämähän oikeasti on tila-auto. Ja kaiken lisäksi melko iso sellainen. Mutta kun ei millään tunnu siltä...

        Kun esikoiseni hyökkäsi tälle risuaidan valoisammalle puolelle viime lokakuussa, niin luulin, että joutuisin luopumaan kaikesta ajamiseen liityvästä hauskasta - vuosiksi eteenpäin. Mieli mustana myin pois Minini ja aloin koeajaa erinäisiä tilaihmeitä. Näin unta busseista ja öljytankkereista. Sitten otin tämän S-Maxin koeajoon ja itku loppui siihen.

        Ei S-Max tietenkään mikään urheiluauto ole. Eikä mikään pakettiautokaan. Eikä se ole maailman paras auto. En silti suoralta kädeltä pysty keksimään toista vaunua, jossa olisi näinkin paljon hyviä ominaisuuksia yhdessä ja samassa paketissa. Ja kun lisäksi löytyy vielä pari loistavaa ominaisuutta eikä varsinaisia heikkouksiakaan ole, niin alkaa paketti olla aika vetovoimainen. Ilmeisesti en ole ainoa, joka ajattelee näin - valittiinhan S-Max Vuoden Autoksi 2007.

        Lopuksi vielä muutama "järkipointti":

        Tilaa siis on ja myös 2. penkkirivillä löytyy tilaa ruhtinaallisimmillekin egoille. Näkyvyyttä ja väljyyttä riittää kuten jalkatilaakin ja kaikki 2. rivin istuimet ovat täysikokoiset ja ne liukuvat, kallistuvat sekä kaatuvat tarpeen mukaan. Kattoon on puhkaistu pari ikkunaa, ettei klaustrofobia pääse yllättämään.

        3. penkkirivi ei ole meillä käytössä ja eikä se aikuisille sovellukaan kuin tilapäiseen käyttöön. Hieman isommille lapsille se on mitä mainion paikka. Kun 3. rivin penkit kaadetaan saadaan taakse poskettoman kokoinen kuljetustila. Lattia on aivan tasainen ja siihen on helppo lastata isojakin tavaroita. Lastenvaunut menee tietenkin sisään purkamatta ja perään voi vielä heittää melko ison läjän muuta rekvisiittaa. Kerran minulla oli matkassa kolme eurolavaa - silloin tosin myös 2. penkkirivi oli alhaalla.

        Istuimet ovat mukavat - perusluonteeltaan riittävän jämäkät pitkiä ajoja varten mutta silti pintapehmeitä. Hieman kuten isoissa Volvoissa. Auto tuntuu muutenkin kaikilta osin laadukkaalta - niin materiaalien kuin mekaanisten rakenteiden osalta.

        heikkoa S-maxissa on mielestäni vain perusradion äänenlaatu sekä se, että ilmastoinnista ei ole vedetty tarpeeksi kanavia taakse kesähelteitä ajatellen, vaikka ilmastointilaite itsessään onkin riittävän tehokas.

        Mitä tähän voisi vielä lisätä?

        Niin - onhan se tila-autoista ylivoimaisesti parhaan näköinen .

        Osta sinäkin S-Max.


        t: Gerald Ford


    • Experienceä

      Muutaman kuukauden S-maxia olen ajellut.

      En tiedä mitä tarkoitat isommalla porukalla, mutta 4 henkeä liikkuu väljästi ja romppeita mahtuu paljon mukaan. Unohda kokoluokka zafira, mazda 5, corolla verso jne!

      2 l diesel automaatti...ihan riittävän rivakka kaupungissa ja maantiellä. Keskikulutus ollut 7.4-7.8 l/100 km.

      Kestävyydestä ei ole vielä kokemusta kun mittarissa on vasta 7000 km.

    • Ford

      Viidelle ja tavaroille tilaa on loistavasti, mutta jos otat takarivin käyttöön, pitää vaunut pistää kärryyn tai katolle. Ehkä jotkut matkarattaat menis. Kuudella istuimella menee vielä isotkin vaunut, luulisin. Ajettavuus hyvä ja 2.0 TDCI on suomen liikenteeseen ns. riittävä, samankokoinen bensa ei liiku mihinkään. Mainitsemasi vertailukohdat ovat todella paljon pienempiä, Mazda käytännössä nelipaikkainen. S-max on uuden Mondeon alustalle tehty eli sitä voisi sanoa Volvo V70:n perheversioksi, sama pohja siinäkin. Galaxy on tehty samalle pohjalle ja eroa on lähinnä tavaratilassa, kannattaa kuitenkin verrata mitä rahalla saa.

      • Zacharias

        viidelle minustakin loistavasti tilaa, ne takakontin penkit lähinnä satunnaistarpeita varten. 2 l diisseli riittää.
        Ei Mondeossa ja S-Maxissa ole sama alusta. S-Maxissa on 80-Volvon alusta ja jarrut!

        S-Max on tilafarkku eli kyllä Galaxi pitää ottaa, jos vakituiseen 7 henkilöä.
        Meille S-Max on loistava


      • Ford
        Zacharias kirjoitti:

        viidelle minustakin loistavasti tilaa, ne takakontin penkit lähinnä satunnaistarpeita varten. 2 l diisseli riittää.
        Ei Mondeossa ja S-Maxissa ole sama alusta. S-Maxissa on 80-Volvon alusta ja jarrut!

        S-Max on tilafarkku eli kyllä Galaxi pitää ottaa, jos vakituiseen 7 henkilöä.
        Meille S-Max on loistava

        Siis siinä Volvossa on S-Maxin alusta ja jarrut, saatiin volvoonkin viimein ajo-ominaisuudet kohdilleen. Myös se 2-litrainen dieseli löytyy volvon keulalta.


      • Zacharias
        Ford kirjoitti:

        Siis siinä Volvossa on S-Maxin alusta ja jarrut, saatiin volvoonkin viimein ajo-ominaisuudet kohdilleen. Myös se 2-litrainen dieseli löytyy volvon keulalta.

        Ihme homma kun sanoit näin:
        "S-max on uuden Mondeon alustalle tehty eli sitä voisi sanoa Volvo V70:n perheversioksi, sama pohja siinäkin. Galaxy on tehty samalle pohjalle ja eroa on lähinnä tavaratilassa, kannattaa kuitenkin verrata mitä rahalla saa"

        Kaikki mallit tehty siis uuden mondeon pohjalle, vaikka nuo kaikki muut mallit tulleet ennen uutta Mondeoo?

        Mikähän minkäkin pohjalle siis tehty? Kyllä se S Max on Volvo eikä toisinpäin


      • Ford
        Zacharias kirjoitti:

        Ihme homma kun sanoit näin:
        "S-max on uuden Mondeon alustalle tehty eli sitä voisi sanoa Volvo V70:n perheversioksi, sama pohja siinäkin. Galaxy on tehty samalle pohjalle ja eroa on lähinnä tavaratilassa, kannattaa kuitenkin verrata mitä rahalla saa"

        Kaikki mallit tehty siis uuden mondeon pohjalle, vaikka nuo kaikki muut mallit tulleet ennen uutta Mondeoo?

        Mikähän minkäkin pohjalle siis tehty? Kyllä se S Max on Volvo eikä toisinpäin

        Jos tarkkoja ollaan niin S-max ja Galaxy olivat ensimmäiset tätä perusrakennetta käyttäneet autot. Volvot ja Mondeo tulivat myöhemmin. Samalla Volvoonkin saatiin ajo-ominaisuudet. Vanha V70 on ihan eri peli. Eli pitäisi kai puhua S-Maxin pohjasta koska se oli ensimmäinen.


      • s-Max vuodesta 2007

        Morjens, Mondeon ja S-Maxin alusta EI ole sama kuin uudessa V70:ssä. V70:n alusta on himpu lyhyempi. Sen sijaa S-Max alusta on sama kuin uudessa S80:ssä.

        -Välimerkin seksuaalista hyväksikäyttöä jo vuodesta 1970


    • 2.5T

      Mulla on toi 2.5T tosin vain viidelle, takapenkki on tosi levee verrattuna muihin kärryihin, kaikki kolme paikkaa on täys kokoisia eikä keskimmäinen ole penkki ole kutistettu kuten noissa muissa on.
      Ajoltaa auto on tosi kiva ja jykevä, iso plussa on ihan kiva muotoilu.
      2.5T on kiva mylly jossa on voimaa, mutt mutt jos laittaa ~800€ nii sillä sais uuden softan ja tulis lisää voimaa :)

      • Nimetön

        Eipä tuolle 2.5T S-MAXille löydy vastusta,jos halutaan tiloja,tehoja ja ajettavuutta.Myllystä saadaan softalla yli 250 hepoa ja hieman isommalla rahalla 300.


      • maxiässä
        Nimetön kirjoitti:

        Eipä tuolle 2.5T S-MAXille löydy vastusta,jos halutaan tiloja,tehoja ja ajettavuutta.Myllystä saadaan softalla yli 250 hepoa ja hieman isommalla rahalla 300.

        S- Max Savage oli joskus nopein(luultavasti)7- paikkainen tila-auto Euroopassa, nyt titteli on tainut kyllä mennä. Anyway, Itselläni on ollut S-max 2 litrainen bensa kesäkuusta -06 ja tyytyväinen olen kyllä ollut. Puutteitakin on, josta pahimpana on polttoaineenkulutus kaupunkiajossa (keskimäärin n. 10 litraa/100km). No tuosta ominaisuudesta pääsee, kun ostaa Dieselin.


      • Voortti.
        Nimetön kirjoitti:

        Eipä tuolle 2.5T S-MAXille löydy vastusta,jos halutaan tiloja,tehoja ja ajettavuutta.Myllystä saadaan softalla yli 250 hepoa ja hieman isommalla rahalla 300.

        No nii, ny on sit uusi softa koneella ja kyllä täytyy sanoo että potkii tosi kivasti,
        253hv ja 393Nm.


    • kuga lie

      Katso uusimasta auto bild lehden testi numerosta s-maxsista.Kyllä kehuuvat.

      • Ford

        edelleen meno maistuu ja kaikki mahtuu mukaan. Joko sakella loppui argumentit siinä volvo vai ford keskustelussa? :) Tosiasioilla on helppo tingata.


      • Zachariino
        Ford kirjoitti:

        edelleen meno maistuu ja kaikki mahtuu mukaan. Joko sakella loppui argumentit siinä volvo vai ford keskustelussa? :) Tosiasioilla on helppo tingata.

        Lopetin, sillä sallin ihmisten olla väärässä. Hieno auto se on eli ei mikään volvo.


      • Anonyymi

        Kuules Zachariino, ime elintä, terveisin Ford. Tiedät että olen oikeassa...


    • xfxxhtdhr

      s-max 2,0tdci on oikeasti psa:n dw10 moottori.

      • Ford

        Eihän Ford osaakaan tehdä dieseleitä, mutta PSA osaa. Vielä kun tekisivät ketjullisen jakopään...


      • tdci
        Ford kirjoitti:

        Eihän Ford osaakaan tehdä dieseleitä, mutta PSA osaa. Vielä kun tekisivät ketjullisen jakopään...

        laita se psa hanuriin ja ota asioista selvää mr ranskatar


    • pkope

      S-Maxin ovipanelit nitisee ja naitisee
      Uuden S-Maxin (2016>) kuljettajan puoleiselta sivulta kuuluu hiljaisella nopeudella ajettaessa nitinää ja natinaa jo uutena. Pakkasella ja kovaa ajettaessa nitinä ja natina katoaa. S-Maxin ovipaneelien istuvuudessa on huollon mukaan ollut ongelmia. Huonosti istuvia paneeleita on hankala korjata. Tiivisteiden ja oven reunojen silikonivoitelu ei auta.
      S-Maxin korin peltiosien liitosten ja muovipaneelien istuvuudessa on huomauttamista. Ovisaumat eivät ole linjassa rungon kanssa. Mittasin 1 – 2 millimetrin eroavaisuuksia.
      Korin jäykkyydessä on myös ongelmia. Korin ovet liikkuvat (elävät) epätasaisella tiellä ajettaessa. Tarkastelkaa B-palkin sisäpuolen muovipaneelien ja ovikehyksien istuvuutta. Liikkuvat pelkällä sormella painettaessa.
      Kokeilkaa liikuttaa myös uuden S-Maxin avoinna olevaa etuovea pystysuunnassa. Saranan puoleinen koripelti antaa periksi. Ovi liikkuu pienelläkin voimalla luvattoman paljon ja elää ajettaessa. Ei hyvä. Laitoin omani vaihtoon puolen vuoden ajon jälkeen. En jaksanut kuunnella uuden auton ärsyttäviä nitinöitä ja natinoita. En myöskään lähtenyt kuluttavaan valitus- ja korjaamorumbaan, vaan vaihdoin pois. Oli ensimmäinen ja viimeinen Fordi. Sääli, auto oli muutoin mukava ajettava.

      • Anonyymi

        3 mooottorivaihdettua 1.5 ekopuustia nettiautossa ollut myynnissä, jotain kertoo?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        3 mooottorivaihdettua 1.5 ekopuustia nettiautossa ollut myynnissä, jotain kertoo?

        Neljä kirjainta joihin ei voi luottaa -> FORD


    • 560000kmSMAX

      maailman paras auto S Max 2L/D voin sanoo ylpeästi olen itse ajanut 560 000.

    • Anonyymi

      Onko 2008 2.0dieselissä powershift, kun on automaatti vai normaalilaatikko?

      • Anonyymi

        Ei ole powershift vaan pomminkestävä Aisin Warnerin perinteinen momentinmuunninvaihteisto. Samaa on volvo käyttänyt lukuisissa malleissa. Ilmeisesti -10 tuli powershift ja huomattavasti aiemmin on vikoja niihin tullut. Itsellä ajettu vuosimallin 09 tdci automaatilla 330 tkm. Yksi pyöränlaakeri vaihdettu, kaikki muu alkuperäistä, jopa iskarit edelleen katsurim mukaan hyvässä kunnossa.


    • Anonyymi

      vikasia ne on mitä viitsitte vähän tutkia nettia.

    • Anonyymi

      Hyvä vaihtoehto tila-autoksi ois myös retkeilyautoksi rekisteröity vw transporter, verot kohtuullisia ja ainakin vanhemmissa t4 korisisissa myös dieselin kulutus kohtuullinen (omassa käytössä 7-8 l/100km) ja huoltomiesten mukaan luotettavin malli,tosin vasta 670 000 ajettu, että ei pitempää kokemusta. Nykyisin pitää olla korotettu katto, että saa retkeiyautoksi. Ja ehdottomasti 2.5 tdi koneella, ettei jää jalkoihin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      57
      753
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe