Kokemuksia kohdun ja/tai munasarjojen poistosta?

mietityttää

Onko kenelläkään kokemuksia kohdun, munasarjojen tai molempien poistosta? Kiinnostaisi tietää millainen leikkaus oli? Miten pitkä toipumisaika, oliko nostokieltoa? Minulla siis todettu kohdussa ja munasarjoissa kasvain ja leikkaus on edessä.

9

7996

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Poistettu on..

      ..kaikki, munasarjat kohtu ja umpisuolikin lähti samassa leikkauksessa kolmisen viikkoa sitten :)
      Leikkaus meni itsessään hyvin, haava on parantunut tosi hyvin ja on siisti.
      Kipuja ei ole ollut, mutta olenkin ottanut säännöllisesti heti kotiin tulosta särkylääkkeet kolmasti päivässä, nyt olen jättänyt yhden satsin vasta ottamatta eli kahdesti päivässä. Napapiikkejä pistä itseeni vielä reilu viikon..eli neljä viikkoa leikkauksesta joudun niitä käyttämään.
      Haava on tietty arka vieläkin (pitkä haava, häpyluun päältä navan vasemmalta puolelta kiertäen navan yläpuolelle pitkälti) ja sisällä olevat tikit kun paranee niin sellaista pientä kiristystä ja tuikkimista aina aika ajoin, mutta muuten olen päässyt kyllä todella vähillä kivuilla. Tuohon tietty edesauttaa se että heti kun tulee kotia niin liikkeelle pikkuhiljaa vain eikä jää makaamaan sinne sängynpohjalle. Itse maltoin levätä kotiintulon jälkeen pari päivää, mutta kolmantena päivänä oli pakko päästä jo ulos vähän kävelemään. :) Yleiskunto on hyvä tällä hetkellä.

      Avoleikkauksella tehtiin munasarjojen radikaalileikkaus, munasarjasta löytyi limainen kasvain ja nyt odottelen patologin lausuntoa asiasta..eli en tiedä vielä onko hyvän vai pahanlaatuinen vai borderline kasvain.
      Jos tulee hoitoja niin olen asennoitunut niin että ne otetaan ja kestetään. :)
      Itselläni edellinen sairasloma loppuu tänään mutta lääkäriltä tuli B-lausunto ja siinä sairasloma toistaiseksi voimassa, kun ei todellakaan vielä tiedä jatkuuko tämä hoitosuhde sytostaattihoidoilla, sinä aikana kun ei ole työkunnossa kuitenkaan.
      Nostokielto taitaa näin isossa leikkauksesa olla sen 5-6 viikkoa, tietty olen itse ihan kevyitä nosteluita jo tehnyt, mutta mitään painavaa eikä mitään äkkinäisiä liikkeitä ei kannata tehdä tai se haava kyllä muistuttaa olemassa olostaan :)

      Vaihdevuodethan sitten alkaa leikkauksen jälkeen jossain vaiheessa, kun hormonitoiminta loppuu kuin seinään munasarjojen poiston takia. Itselläni ei vielä kyllä ole sen ihmeellisempiä tuntemuksia asian suhteen ollut, ehkä jotain pientä palelua eikä muuta. Oireet on varmaan todella yksilöllisiä ja se aika missä ajassa ne tulee niin samoin.

      Jos sinulla on peruskunto hyvä ennen leikkausta, niin uskon että paraneminen lähtee hyvin käyntiin. Uskomaton on tää ihmiskroppa, minut leikattiin keskiviikkona, torstai iltana hoitajat nostivat pystyyn ja veivät suihkuun ja perjantaina tein jo kaikki itse, hitaasti tietty mutta kuitenkin ja sunnuntaina pääsin kotiin. 6 vuorokautta olin sairaalassa.

      Onko itsellesi sanottu että tehdäänkö leikkaus avoleikkauksena vai tähystyksellä?

      • mietityttää

        Heippa. Kiitokset vastauksestasi. Yleiskunto on itselläni hyvä, niin ehkäpä se paraneminenkin sujuu nopeammin. Leikkaus tehdään kuulemma avoleikkauksena. Mahtaako se muuten pitää paikkansa kun olen joskus kuullut, että kohdunpoiston jälkeen ei saisi kuukauteen nostaa mitään kahvikuppia painavampaa?


      • hiljattain
        mietityttää kirjoitti:

        Heippa. Kiitokset vastauksestasi. Yleiskunto on itselläni hyvä, niin ehkäpä se paraneminenkin sujuu nopeammin. Leikkaus tehdään kuulemma avoleikkauksena. Mahtaako se muuten pitää paikkansa kun olen joskus kuullut, että kohdunpoiston jälkeen ei saisi kuukauteen nostaa mitään kahvikuppia painavampaa?

        Hei!
        Minulta poistettiin kohtu avoleikkauksella kaksi viikkoa sitten. Sairaalassa olin kaksi yötä. Ilman komplikaatioita on ainakin toistaiseksi mennyt.
        Ainakin parin viikon ajan ei saisi nostella mitään kiloa painavampaa. Aika vaikea sitä on muistaa, ainakin minun :)

        Koska olet menossa leikkaukseen?


      • Poistettu on
        mietityttää kirjoitti:

        Heippa. Kiitokset vastauksestasi. Yleiskunto on itselläni hyvä, niin ehkäpä se paraneminenkin sujuu nopeammin. Leikkaus tehdään kuulemma avoleikkauksena. Mahtaako se muuten pitää paikkansa kun olen joskus kuullut, että kohdunpoiston jälkeen ei saisi kuukauteen nostaa mitään kahvikuppia painavampaa?

        Minulle lääkäri ei kertonut mitään nostelusta, kaippa oletti että tiedän ettei leikkauksen jälkeen saa nostella painavia. Tuota en ole kuullut että kahvikuppia painavampaa ei saisi nostella. :)
        Itselläni ei ole ollut minkäänlaisia kipuja ja olen kuitenkin nostanut jääkaapista puolentoista litran maitopurkkiakin, pakko että saa kahvia :D

        Milloin sinulla on leikkaus? Itse odotin vain kuukauden ja sitten pääsin Tampereelle leikkaukseen.
        Kyllä se hyvä yleiskunto auttaa paranemiseen. Eläkä suotta pelkää kipuja leikkauksen jälkeen, tottakai niitä tuntuu mutta hiljaa hyvä tulee ja itselle pitää antaa aikaa parantua, ei se hetkessä käy kun sisälläkin on tikkejä ja muista syödä niitä särkylääkkeitä ettei niitä kipuja pääsisi tulemaankaan päälle. Itselläni on Panadol 1 g Burana 800 kolme kertaa päivässä ja nyt olen jättänyt yhden satsin ottamassa, eli pikkuhiljaa lopettelen niitten ottoa. :)


      • Poistettu on
        hiljattain kirjoitti:

        Hei!
        Minulta poistettiin kohtu avoleikkauksella kaksi viikkoa sitten. Sairaalassa olin kaksi yötä. Ilman komplikaatioita on ainakin toistaiseksi mennyt.
        Ainakin parin viikon ajan ei saisi nostella mitään kiloa painavampaa. Aika vaikea sitä on muistaa, ainakin minun :)

        Koska olet menossa leikkaukseen?

        Sinäpäs olet päässyt vähällä sairaalassa olemisella avoleikkauksen suhteen. :)
        Onko haavasi kuinka pitkä?


      • hiljattain
        Poistettu on kirjoitti:

        Sinäpäs olet päässyt vähällä sairaalassa olemisella avoleikkauksen suhteen. :)
        Onko haavasi kuinka pitkä?

        Joo, aika nopeasti pääsin kotiin, leikkaus ei kuitenkaan mikään luomenpoisto ollut.
        Ihmettelin itsekin, kun lääkäri kysyi silloin aamulla "haluatko tänään kotiin"?
        Toisaalta, mitäpä sitä osastolla lojumaan jos ei mitään sairaalassa hoidettavaa ole.
        Itse olen ainakin tosi huono nukkumaan sairaalassa.

        Onhan tuo aika "leveä hymy" tuo haava, yli 20 cm pituudeltaan. 18 hakasta oli kiinni pitämässä ja helpotti malkoisesti kun sai nuo hakaset pois viikon kuluttua leikkauksesta.


      • Poistettu on
        hiljattain kirjoitti:

        Joo, aika nopeasti pääsin kotiin, leikkaus ei kuitenkaan mikään luomenpoisto ollut.
        Ihmettelin itsekin, kun lääkäri kysyi silloin aamulla "haluatko tänään kotiin"?
        Toisaalta, mitäpä sitä osastolla lojumaan jos ei mitään sairaalassa hoidettavaa ole.
        Itse olen ainakin tosi huono nukkumaan sairaalassa.

        Onhan tuo aika "leveä hymy" tuo haava, yli 20 cm pituudeltaan. 18 hakasta oli kiinni pitämässä ja helpotti malkoisesti kun sai nuo hakaset pois viikon kuluttua leikkauksesta.

        Oisko sitten tuo haavan pituus syynä lyhyeen aikaan sairaalassa, tiedä häntä. Itselläni yli 30 tikkiä ja haava on pidempi kuin 20 cm. :D
        Ai siul oli hakaset, miulla ihan poistettavat tikit. Kummispäin siulla muuten on haava, pysty vai poikkipäin?


      • ...---....
        Poistettu on kirjoitti:

        Oisko sitten tuo haavan pituus syynä lyhyeen aikaan sairaalassa, tiedä häntä. Itselläni yli 30 tikkiä ja haava on pidempi kuin 20 cm. :D
        Ai siul oli hakaset, miulla ihan poistettavat tikit. Kummispäin siulla muuten on haava, pysty vai poikkipäin?

        ei haavan pituus tai suunta vaikuta kotiuttamispäätöksissä.


    • Anonyymi

      Minulta poistettiin kohtu-munasarjat ja munajohtimet 5 päivää sitten robottileikkauksella Turussa. Oikeapuoli pistelee ja nipistelee , vasemmalla ei mitään hätää. Onko muilla vastaavaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      50
      3506
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      11
      2079
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1574
    4. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      15
      1424
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      11
      1371
    6. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      20
      1292
    7. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1198
    8. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      8
      1134
    9. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      9
      1073
    10. SOSIALI DEMOKRATIA

      AATE , JOKA ETENEE.
      23
      1059
    Aihe