Lääkäri määräsi minulle (prykiatrian erikoislääkäri suositteli muutaman vaihtoehdon, hoitava työterveyslääkäri kirjoitti reseptin)
Deprakinea.
Onko teille määrätty sitä pelkästään?
Vai jonkun muun lääkkeen tukihoidoksi?
(Kumpi aloitettiin ensin?)
Vaikutukset maksa-arvoihin?
Kerrottehan kokemuksia esim. viikon ja kuukauden
/pitemmän ajan käytön jälkeen.
Viimeisen vuoden aikana mulle on "kokeiltu"
kolmea eri lääkettä, joista yksi jouduttiin
lopettamaan sen aiheuttamien varsin vakavien
sivuoireiden vuoksi. Siksi haluaisin nyt tietää
tarkemmin mitä voi olla edessä.
Lääkeselosteessa lukee "epilepsian... manian hoitoon". Minulla ei ole kyse kummastakaan. Enemmänkin uupumusta/masennusta, 1-3 krt/kk ylikierrosoloa kyllä.
Deprakinea.
Onko teille määrätty sitä pelkästään?
Vai jonkun muun lääkkeen tukihoidoksi?
(Kumpi aloitettiin ensin?)
Vaikutukset maksa-arvoihin?
Kerrottehan kokemuksia esim. viikon ja kuukauden
/pitemmän ajan käytön jälkeen.
Viimeisen vuoden aikana mulle on "kokeiltu"
kolmea eri lääkettä, joista yksi jouduttiin
lopettamaan sen aiheuttamien varsin vakavien
sivuoireiden vuoksi. Siksi haluaisin nyt tietää
tarkemmin mitä voi olla edessä.
Lääkeselosteessa lukee "epilepsian... manian hoitoon". Minulla ei ole kyse kummastakaan. Enemmänkin uupumusta/masennusta, 1-3 krt/kk ylikierrosoloa kyllä.
Vastaukset 3
Vanhimmat
Oon syönyt Deprakinea n. 5 vuotta. Mua vaivaa toistuvat masennusjaksot ja lievät hypomania-jaksot (harvemmin kuin masennus). Lääkkeen tarkoituksena on tasoittaa mielialavaihteluita, vaikka onkin alunperin tarkoitettu mainitsemiesi sairauksien hoitoon. Tietääkseni Deprakine rasittaa elimistöä vähemmän kuin perinteiset Lito-lääkkeet pitkäaikaisesti käytettynä. Itse joutunen syömään lopun ikäni..? (olen 40 v). Viimeisen viiden vuoden aikana masennusjaksot eivät ole päässeet niin pahaksi kuin aikaisemmin, muutama parin kuukauden sairasloma, muuten työkuntoinen! En ole kärsinyt sivuvaikutuksista aloittaessani enkä sen jälkeenkään ole huomannut mitään oireita. Valproaatti-tasoa ei kannata pitää liian korkeana (itse syön 700 mg / vrk, painan 70 kg). Masennusjakson koittaessa joudun aloittamaan lisäksi mielialaa kohottavan lääkityksen (Zoloft). josta saan kyllä pariksi viikoksi pahat sivuvaikutukset (öklöttävä olo yms.), mutta niin käy muillakin kokeilemillani "masennuslääkkeillä". Vaikka masennusjakson jälkeen on vaarana mennä vähän ylikierroksille, ei ole kuitenkaan mennyt maniaan saakka, ehkä Deprakinen ansiosta. Eli jatkan käyttöä, mutta en tiedä riittääkö kohdallasi poistamaan masennusta, koska lääke leikkaa vain huiput pois mielialavaihteluista. Mutta kai nämä lääke-asiat on aika henkilökohtaisia. Toivotan onnea ja jaksamista. Deprakine rules!!
Olen käyttänyt vuosia. Ei ole ollut pahemmin ongelmia, ainoastaan nuo maksa-arvot olleet joskus vähän koholla.
Maksakokeissa on siis hyvä käydä aina välillä.
Käytetty on ja jatketaan lääkitystä. Turvoksissa olo on ollut heti sen jälkeen, kun aloitin lääkkeen. Aikaisemmassa lääkkeessä Zoloftissa laihtui, mutta tässä lääkkeessä on todella "tankki"-fiilis. Nyt kun olen syönyt tätä lääkettä pitempään yksistään, tuntuu että masennus tulee taas esiin, joten luultavasti saan jotain anti-depressiivistä lisäksi. Älä hämäänny myöskään alun hiustenlähdön vuoksi, minulla se väheni, kun jaksoin jatkaa lääkitystä.
Voin siis suositella lääkettä silti!