Mitä uskovaiset lestadiolaiset,luterilaiset ja nää tekevät pyhänä? Siivotaanko teillä, käydäänkö kaupassa, huvipuistossa, eläintarhassa, juoksulenkillä, autokaupoilla jne?
Haluan tietää koska minua kiinnostaa miten pyhäpäivää kuuluu viettää.
pyhäpäivät
14
1989
Vastaukset
- vlm
...nukutaan pitkään, saatetaan käydä lenkillä, käydään seuroissa jos vain mahdollisuus on ja sitten ollaan vain yhdessä ja nautitaan siitä, että ei tarvitse tehdä yhtään mitään, ei tarvitse mennä yhtään mihinkään ja otetaan vaikka kolmet päiväunet.
- tyttö14
On suhtautumisenne vaikkapa linnanmäen huvipuistoon? Käytättekö koskaan sunnuntaina mitään palveluita, sellasta joissa toinen ihminen tekee työtään. Kioskit,taksit,hieronnat,kylpylät,kuntosalit? Voiko pyhänä harrastaa esim.autourheilua,laittaa ajopelejä kuntoon jne.?
-kiitos - Katkismus
tyttö14 kirjoitti:
On suhtautumisenne vaikkapa linnanmäen huvipuistoon? Käytättekö koskaan sunnuntaina mitään palveluita, sellasta joissa toinen ihminen tekee työtään. Kioskit,taksit,hieronnat,kylpylät,kuntosalit? Voiko pyhänä harrastaa esim.autourheilua,laittaa ajopelejä kuntoon jne.?
-kiitosLepopäivän pyhittäminen tarkoittaa, että ihminen jättää kaikki maalliset askareet ja ruumiillisen työn, jotka Jumalan palveluksen estävät, ja viettää sen päivän Jumalan sanan kuulemisella, rukouksella ja kiitosvirsillä, palvellen Jumalaa sekä ajatuksilla, että puheilla ja töillä.
Eikö mitään työtä sitten saa tehdä sunnuntaina?
Mitä suuri tarve ja kristillinen rakkaus vaatii, se ei ole kielletty, sentähden sopii kyllä parantaa sapattina, ja auttaa härkää ulos kaivosta - lienuska
Katkismus kirjoitti:
Lepopäivän pyhittäminen tarkoittaa, että ihminen jättää kaikki maalliset askareet ja ruumiillisen työn, jotka Jumalan palveluksen estävät, ja viettää sen päivän Jumalan sanan kuulemisella, rukouksella ja kiitosvirsillä, palvellen Jumalaa sekä ajatuksilla, että puheilla ja töillä.
Eikö mitään työtä sitten saa tehdä sunnuntaina?
Mitä suuri tarve ja kristillinen rakkaus vaatii, se ei ole kielletty, sentähden sopii kyllä parantaa sapattina, ja auttaa härkää ulos kaivostaKerran käytiin pyhäpäivänä siivoomassa yksin asuvan tädin luona, joka oli päässy sairaalasta ja oli aivan toipilas vielä. Ei pystyny tekemään ite mitään, joten haluttiin yllättää se ilosesti. Leivottiin kans sen joululeipomukset. Kaikille tuli hyvä mieli ja se oli varmasti oikein. Sen sijaan kotona siivoaminen ois ollu väärin, koska sen voi tehä melkein minä muuna päivänä tahansa.
- heheheh
lienuska kirjoitti:
Kerran käytiin pyhäpäivänä siivoomassa yksin asuvan tädin luona, joka oli päässy sairaalasta ja oli aivan toipilas vielä. Ei pystyny tekemään ite mitään, joten haluttiin yllättää se ilosesti. Leivottiin kans sen joululeipomukset. Kaikille tuli hyvä mieli ja se oli varmasti oikein. Sen sijaan kotona siivoaminen ois ollu väärin, koska sen voi tehä melkein minä muuna päivänä tahansa.
Ettekö olis vonut mennä siivoomaan maanantai-iltana? Miksi se varmasti oli oikein, että pyhänä leivoitte?
En tuomitse, mutta oliko tuo varmasti oikein? Miksi se oli pakko (vältämätön tarve tai kristillinen rakkaus, joku kirjoitti SUURI tarve JA kristillinen rakkaus, niin ne sanat ja käsitykset muuttuvat kuulijoiden aivoituksissa) ehdä yksin asuvan tädin luona lepopäivänä? - heheheh
lienuska kirjoitti:
Kerran käytiin pyhäpäivänä siivoomassa yksin asuvan tädin luona, joka oli päässy sairaalasta ja oli aivan toipilas vielä. Ei pystyny tekemään ite mitään, joten haluttiin yllättää se ilosesti. Leivottiin kans sen joululeipomukset. Kaikille tuli hyvä mieli ja se oli varmasti oikein. Sen sijaan kotona siivoaminen ois ollu väärin, koska sen voi tehä melkein minä muuna päivänä tahansa.
anteeksi lienuska, hyvin teitte, mutta tuli van mieleen teoreettisesti..
- vakas
Kuin arkenakin,ei vain siivota vältetään kaupoissa käyntejä..
Mitä seuroissa käyn, ja sitten kuunteen nettiseurat ..
rtsp://194.215.97.253:554/encoder/live.rm - omena
Elikkä. Vältetään suurempia siivoiluja, leipomisia,kaupassa käyntiä ja töitä yleensä. Kaikki nukkuu pitkään ku lauantaina saa valvoa pitkään.
Päivällä pienet pyhäkouluun ja sit koko perhe illalla seuroihin. Sieltä ehkä kylään. Tai vieraita meille.
Monasti tulee suunniteltua seuraavaa viikkoa. Tarkistettua menoja... Miten järkkäillään kyytit. - makeh
mä ainaki otan rennosti, ihan jees tollanen "virallinen" lepopäivä rankan duuniviikon jälkeen.
- bvbgg
pyhät pitäisi kieltää arkipäivinä uskovaisten haihattelua
- lörkki
Onko syntiä käydä kaupassa sunnuntaina? Saarnaajalta vastaus, ei mitään luuloja, pliis.
- sytämmenristitty
Omena etkö etes osaa kirjoittaa d:tä? Sanomisen vaikeuten ymmärtän.
- oonkoOikiassaKohassa
Kyyti/kyytit on murrekielessä käyteety sana.
- SananKuuloon
Muista pyhittää lepopäivä, mitä on pyhitys, sitä sopii miettiä!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222401- 612327
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062270- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 321480
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt371422- 281190
- 951171
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201156