Lagotto vai Espanjanvesikoira?

koiraa kaipaava

Eli olen kovasti koiraa kaipaava ihminen ja tarkoitus on hankkia kenties vuoden-parin päästä (jos elämäntilanne sallii) oma hauva. Olen päättänyt jo ajoissa ottamaan selvää roduista, tavotteistani ja koulutuksesta ja päätynyt kahteen rotuvaihtoehtoon:
Lagotto Romagnolo tai Espanjanvesikoira.

Lagotto oli jo pitkään haaveissa, mutta sitten tuli vesikoira ja hämäännytti minua. Pidän lagotosta hirveästi, ja ainut joka vähän hämää, on kuvissa paljon näkyvä kuonon leveys. Mutta sitten taas monilla ei sitä näy ollenkaan, joten uskon että tämä on trimmauksen avulla korjattavissa?
Eli en pidä tämännäköisestä kuonosta:
http://www.rowntree.biz/gallery/bilder/lagotto/Ulla_Huv_19man.jpg
Mutta kutakuinkin tällainen kuono (sekä turkinmitta) olisi loistava:
-http://www.koirat.com/kuva.phtml?id=18515
-http://www.koirat.com/kuva.phtml?id=22128

Eli avain tuohon olisi vain oikeanlainen trimmaus? (En halua kuulostaa liian pinnalliselta mutta kun koiran hankin, haluan että se miellyttää minua sekä luonteen, että ulkonäkönsä mukaisesti).

Sen verran mitä Espanjanvesikoirasta selvää olen ottanut, sen ulkonäkö on todella nätti, sekä luonne mukava. Kenties Lagoton kaltainenkin? Hintakin olisi halvempi, mutta yksi mikä Lagotossa erityisesti kiehtoo, on sen kyky etsiä sieniä. Haluaisin kouluttaa omasta Lagotostani sienenmetsästäjän, mutta en ole täysin varma, osaisinko kouluttaa oikein. Kokemusta koirista ei ole kuin yhden lapsena perheessä olleen koiran verran, jota ei hirveämmin koulutettu.

Ja haluan koiran ihan seurakoiraksi ja jos päädyn Lagottoon niin sienimetsälle. En usko että rupeaisin agilitya tai tokoa harrastamaan, eli pelkkä peruskoulutus olisi riittävä. (Istu, paikka, vapaa, tulee luokse kutsuttaessa, ei hauku yksinollessaan,sisäsiisteys, osaa olla myös yksin, ei hauku ja murise vieraille, ei vedä liikaa hihnassa, osaa olla asiallinen jos lenkillä tulee vastaan koira yms...)

Eli kokemuksia kaipaisin molemmista koirista, sekä hyviä että huonoja puolia, erittäin iso plussa olisi jos jollain olisi kokemusta molemmista koirista ja osaisi kertoa oman mielipiteensä kumpi olisi sopivampi.

15

16903

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • päädyimme...

      espanjanvesikoiraan vajaa vuosi sitten. Harkinnassa oli siis nuo molemmat rodut - lagotto sekä espanjalainen.

      Myönnän, että espanjalaiseen käännyimme pinnallisesti juuri ulkomuodon vuoksi, sillä itse en pidä lagoton trimmaustyylistä juuri pään seudulla. Lisäksi espanjanvesikoiran trimmaus on tosi helppoa - "sileäksi" vain ilman muotoiluja.

      Molemmat rodut ovat ns. aktiivisia rotuja, eli kaipaavat tosi paljon tekemistä, mutta mielestäni kaikkien ei todellakaan tarvitse harrastaa agilityä yms. Riittää siis, kun keksii koiralle pään vaivaa, kunnollisia ulkolenkkejä ym. mukavaa tekemistä, sillä mitään sohvaperunan koiria ne eivät ole. Peruskoulutus on mielestäni kaikkia rotuja koskeva edellytys, sillä hallitsematon koira on todella rasittava.

      Luonteeltaan molemmat rodut ovat omistajilleen uskollisia, mutta jotkut yksilöt saattavat olla tosi arkoja vieraita kohtaan, joka ilmenee pelokkuutena, haukkumisena yms. käyttäytymisenä. Koirat pitää siis kunnolla sosiaalistaa jo pennusta lähtien! Itse kutsuisin perroa "rakkimaiseksi" koiraksi. :) Siitä löytyy luonnetta, jos tarvitaan.

      Terveysongelmia roduissa on, niin kuin varmaan kaikissa jalostetuissa koiraroduissa. Suosittelen tutustumaan vesikoirat.fi sivustoon, jos on kiinnostusta espanjanvesikoiraan. Sieltä löytyy kaikenlaista tietoa rodusta ja linkkejä keskustelusivustoille.

      Oma tarinamme koiramme kanssa päättyi ikävästi ennen kuin pentu ehti täyttää edes vuottakaan. Koira sairastui äkillisesti, mutta eläinlääkäritkään eivät osanneet diagnosoida tapausta. Odottelemme tuloksia Eviralta, jossa koiramme tutkitaan, sillä haluamme tietää, että oliko kysymys jostakin perinnöllisestä sairaudesta vai mistä. Suosittelemme ehdottomasti vakuutusta koiralle!

      Vielä hinnasta sen verran, että mielestäni molempien rotujen hinnat menevät suurin piirtein samoissa summissa - eli n. 1100 eurosta ylöspäin.

      Uskon, että molemmat rodut ovat miellyttäviä, ja jokainen koirahan muotoutuu perheensä mukaan. Aikaa ja vaivaa ne vievät, huoliakin tuovat, mutta myös paljon iloa ne tuottavat elämään.

      Uutta perheen jäsentä odottelemme keväällä saapuvaksi meille - espanjalaista tälläkin kertaa. :)

      • koirahullu

        Meilläkin oli aikaa sitten ensin harkinnassa kummatkin rodut ja otimme sitten espanjanvesikoiran ja parempaa kaveria ei olisi voinut toivoakaan, meidän Elvis. Aivan mahtava luonne, mutta vähän pelkuri, eikä oikeen tykännyt vieraista, muuten todella herttainen ja tosi älykäs! Omat kokemukset ainakin kallistuvat vahvasti espanjanvesikoiran suuntaan :)


      • ellupelluellupelluellupellu

        Koiraa hankkiessa ei hinnalla pitäisi olla merkitystä, sillä HALPAA TAI ILMAISTA KOIRAA EI OLEKAAN! Esim. meidän "halpa" sekarotuinen, joka ostaessa oli 150€ on tullut myöhemmin kalliiksi, kun piti steriloida ja käydä eläinlääkärissä ties mistä syistä, joten älä lähde hinnan perustella valitsemaan.

        Lagotoista vain sanon sen, että tuntemani ovat energisiä ja hyvin kiintyneitä omistajiinsa.


      • Aloittaja
        ellupelluellupelluellupellu kirjoitti:

        Koiraa hankkiessa ei hinnalla pitäisi olla merkitystä, sillä HALPAA TAI ILMAISTA KOIRAA EI OLEKAAN! Esim. meidän "halpa" sekarotuinen, joka ostaessa oli 150€ on tullut myöhemmin kalliiksi, kun piti steriloida ja käydä eläinlääkärissä ties mistä syistä, joten älä lähde hinnan perustella valitsemaan.

        Lagotoista vain sanon sen, että tuntemani ovat energisiä ja hyvin kiintyneitä omistajiinsa.

        Hinta ei todellakaan ole suuri tekijä, varsinkin kun näiden kahden rodun hinnat ovat niin lähellä toisiaan. Toin vain faktat esille, tai asiat mitä olin kuullut/ottanut selvää molemmista roduista. Tiedän tottakai että ostohinta ei jää ainoaksi kuluksi mitä koira aiheuttaa.

        Itse uskon että kallistun lopulta Lagottoon. Mutta vielähän tässä on aikaa pohtia.


      • koira
        Aloittaja kirjoitti:

        Hinta ei todellakaan ole suuri tekijä, varsinkin kun näiden kahden rodun hinnat ovat niin lähellä toisiaan. Toin vain faktat esille, tai asiat mitä olin kuullut/ottanut selvää molemmista roduista. Tiedän tottakai että ostohinta ei jää ainoaksi kuluksi mitä koira aiheuttaa.

        Itse uskon että kallistun lopulta Lagottoon. Mutta vielähän tässä on aikaa pohtia.

        Lagotto ja espanjanvesikoira on ulkonäöltään aivan samannäköisiä. Itse pidän lagotomme turkkia suht lyhyenä kesäisin, jotta lämpö ei vaivaisi koiraamme. Talvella päästän sen pidemmäksi mutta aivan villinä en anna sen olla, muuten koirasta tulee ruma ja lisäksi turkin mukana sisälle tulee aivan liikaa hiekkaa. Kuten aijemmin oli mainittu ei lagotto todellakaan ole sohvaperuna vaikka jossain niin on tosiaan mainittu. Aktiivisempaa koiraa saa tosiaan etsiä, eikä monen tunnin ulkoilut saa koiraa väsyneeksi.


      • jashe
        koira kirjoitti:

        Lagotto ja espanjanvesikoira on ulkonäöltään aivan samannäköisiä. Itse pidän lagotomme turkkia suht lyhyenä kesäisin, jotta lämpö ei vaivaisi koiraamme. Talvella päästän sen pidemmäksi mutta aivan villinä en anna sen olla, muuten koirasta tulee ruma ja lisäksi turkin mukana sisälle tulee aivan liikaa hiekkaa. Kuten aijemmin oli mainittu ei lagotto todellakaan ole sohvaperuna vaikka jossain niin on tosiaan mainittu. Aktiivisempaa koiraa saa tosiaan etsiä, eikä monen tunnin ulkoilut saa koiraa väsyneeksi.

        Lagotto ja perro ei ole aivan samannäköisiä. Lagotto on enemmän neliömäinen, perro pidempi. Lagotto on aikuisena hieman hintelämpi.

        Luonteista, lagotto on hieman rauhallisempi perusluonteeltaan kuin perro. Mutta kumpikaan ei todellakaan ole mikään vihannes, kuten kaikki muutkin sanoi. Itselläni on puolitoistavuotias perrouros jonka kanssa murrosiästä ollaan pääsemässä yli :)


    • dult

      jos ei ole paljoa kokemusta koirista, ni suosittelisin lagottoa. (uros) perron käsittely ei onnistu kaikilta koiriin vihkiytyneiltäkään. alkukantaisena rotuna sen koulutus vaatii omat niksinsä, ihan toisenlainen koulutettava kuin esim. saksanpaimenkoira. monilla perroilla on voimakkaat vietit, joko paimennukseen, vahtimiseen tai metsästykseen, eikä se välttämättä ole toivottava piirre seurakoiralla ja lenkkikaverilla.. ulkonäön ei saa antaa tässä hämätä! perro on nallemaisesta ulkokuorestaan huolimatta sitkeä ja toimintaa vaativa työkoira.

      sienikoiran saa koulutettua melkeinpä rodusta kuin rodusta, ja jokainen rotu vaatii koulutusta ja muutakin puuhastelua lenkkeilyn lisäksi. helppoa koiraa ei olekaan, mutta jotkut ovat vaativampia kuin toiset. omasta mielestäni perro on vaativampi kuin lagotto (luonteensa puolesta).

    • Espanjalainen

      Meillá on 2 vesikoiraa ja ne ovat aivan mahtavia tapauksia molemmat! Ja aivan erilaisia kumpainenkin, Minulla olisi ihan erilainen kásitys perroista rotuna jos olisin vain yhden perron onnellinen omistaja. Kuten monet edellä ovat maininneet ne ovat álykkäitä, vilkaita ja uskollisia perheelleen, mutta voivat olla epäluuloisia vieraita kohtaan. ja joskus aivan liian nokkelia, siksi niistä sanotaan ettá ovat haasteellisia kouluttaa, itse en ole kokenut sitä niin. Sienikoiraksi varmasti saat espanjalaisen koulutettua ja moneen muuhunkin, omat koiramme rakastavat metsässä juoksentelua ja monesti 3 tunnin sienireissun jälkeen varsinkin uroksemme on valmis lähtemäán uudelle kierrokselle, kun lähestymme autoa. lasten kanssa koirat ovat myös valloittavia ja jaksavat kársivállisesti telmiá lasten ehdoilla. Nämá meidán espanjalaiset ovat valloittaneet koko perheen ja koko naapurustonkin sydámmet

    • _Suffeli_

      Minulla itselläni ei ole kumpaakaan rotua, mutta molemmat vaikuttavat näkemäni perusteella vaativan määrätietoisen peruskasvatuksen. Käyn oman kääpiöpinserini kanssa agilityssa ja tokossa. Molemmissa ryhmissä on edellä mainittujen rotujen edustajia, ja niillä kaikilla on ongelmia. Pari räyhää omistajalleen, ja muut räyhäävät muille koirille.

      Varmasti ongelmat johtuvat kasvatuksesta, joten ei muuta kuin perushuomioimattomuus heti käyttöön, niin ei tule tuollasia omistajan komennusongelmia.

    • -malle-

      Minä olen lagoton kannalla! :) Meille onkin tulossa sellainen ensi viikolla, koko perhe odottelee jo ihan innoissaan. :)

    • ponskutin

      Moi! Mitäs sanoisit, kun meille on tulossa kahdeksi viikoksi hoitoon vesikoira.
      Se on n. 3v. :) Kertokaa tietoa!

    • pehmolelu paras

      Jos kerran etsit vain seurakoiraa, niin miksi etsit vesikoirista ?

      Silloin pitää etsiä seurakoirista seurakoiraa, jos ei ole harratuksia.

      MIKSI muuten ajattelit hankkia koiran? jos ei ole sen kanssa harrastuksia ?

      Käviskö Anttilan leluosastolta joku pehmolelu .

    • peace perro

      Hei.

      Minulla ei ole kokemusta Lagotoista, mutta Espanjanvesikoirasta jo 4,5vuoden ajalta.

      Eli tosiaan meillä on aina ollut metsästyskoiria ja kun aika tuli (yo-juhlat) sain toivomani espanjanvesikoiran, uroksen, luonnonhännättömän pojan suoraan espanjasta. Sain kuulla kunniani monilta kasvattajilta (=haukut) kun lähdin tuontikoiraa ostamaan, mutta en todellakaan halunnut tukea toimintaa, jota täällä suomessa monet kasvattajat harrastavat. Halusin kotikoiraa, ei näyttelyitä yms.!! Tietenkin muuta aktiviteettia, mutta en halunnut mihinkään kehään koiraani.
      No suomalaisia kasvattajia kontaktoin noin kymmenen ja kaikilla oli ihan ihmeelliset ehdot: Ensinnäkin pennun hinta lähti siitä 1100e ylöspäin. No eipä siinä, mutta sitten tulee lisäehtoja: Käyt näin ja näin monissa näyttelyissä ja luonnetestin ja minkä lie kokeen. Mitä helevettiä? Ja vielä kirsikkana kakun päällä minulle sinisilmin tarjottiin TUPLA LEACHING - sopimuksia, eli että maksan koirastani täyden hinnan ja silti kasvattajalle jää siitosoikeudet (jos uros) ja jos narttu niin saa pennuttaa kerran ja olisin saanut siitä 10% tuotoista. NO EIPÄ MITEN PASKOJA DIILEJÄ. Siinä siis perustelu, miksi minulla on tuontikoira. Keskustelin kasvattajan kanssa, joka tuo koiria espanjalaisesta kennelistä (Criadero del bolanio, jos jotakin kiinnostaa).. Ja vakuutuin.

      Olen ollut todella tyytyväinen koiraani, joka on saanut pitää pallinsa uskomattoman luonteensa takia. Koira ei ikinä murise eikä tulisi mielenkään että se puree. Ainoastaan haukahtaa pari kertaa ovikelloa. Koirapuistossa oikein malliyksilö ja rakastaa kaikkia eläimiä ja lapsia. Leikkinyt mm frettien kanssa.

      En todellakaan suosittele koiraa ensimmäiseksi. Espanjanvesikoirat ovat äärettömän itsepäisiä ja fiksuja. Heikompaa isäntää ne vedättää ihan 100-0. Eli pitää olla tiukka. Ja vaikka miten söpö se onkaan silloin pentuna, niin anna se hoitoon jopa päiviksi ystävillesi, jotta se sosiaalistuu ja oppii luottamaan muihinkin ihmisiin. Minun koiralle olen silmäterä, mutta hän luottaa muihin ihmisiin ja voin antaa kevein mielin koirani hoitoon jos lähden vaikka matkalle. Hoitajienkin on vain tehtävä selväksi, että kuka on pomo.

      Jos meinaat kasvattaa koiraa parhaana ystävänäsi, älä valitse lagottoa äläkä perroa. Nämä ovat liian fiksuja koiria sellaiselle ihmiselle. Ihan kuin ihmislapsillekin, niin jos ei kuria niin ei ole turvaa. Ja jos ei ole turvaa, niin nokkimisjärjestys menee sekaisin ja koira/lapsi ylittää "valtuutensa". Ole siis jämäkkä, mutta rakastava niin koirakin rakastaa sinua ja on tasapainoinen. :)

      Liikaa on luonnevammaisia omistajia ja koiria liikenteessä. Ja monesti huonon käytöksen takana on kelvoton koulutus. Muista komentaa koiraa selkeästi äläkä lässytä kun komennat, koska se ei ole uskottavaa ja koira menee vaan sekaisin. :D !

      Ps. koirani on ollut todella terve, vaikka on tuontikoira. Hännättömyys on opettanut minua lukemaan koiraa uudella tasolla, älä siis pelkää hännätöntä koiraa ;) Kyllä sen oppii!

      Kaikkea hyvää koiraihmisille ja pidetään koirat kiltteinä ja onnellisina sekä omistajat myös! :)

    • ttttt2

      Espanjanvesikoira on mun suosikki

    • haumau1

      Mä oon saanu sen käsityksen et lagottoi olis vähemmän ja sen takii geenipooli pienempi ja tauteja enemmän..voin olla väärässäkin

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      78
      5791
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2526
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      2007
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      62
      1765
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1611
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1317
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      14
      1311
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1249
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1203
    Aihe