...onko kasvattajalla oikeus pyytää maksu koiranpennusta, vaikka en ole sitä vielä nähnytkään? Entä jos maksan ns. varausrahan ja päätänkin pennun nähtyäni jättää sen ostamatta - jääkö varausraha kasvattajalle?!
Koiranpennun maksu!
13
6333
Vastaukset
mutta eihän sinun ole pakko suostua. voi olla että koira sitten myydän jollekkin toiselle.
miksi et mene katsomaan pentua?
varausraha jää yleensä myyjälle.mulla on myös tapana pyytää varausmaksu mikäli pennun kyselijä haluaa varata multa pennun. Ennen maksua on kyllä jo sitten joko nähty tai keskusteltu useaan otteeseen.
Varausmaksu perustuu minun tietojeni mukaisesti siihen, että kun se varattu pentu sitten pitäisi hakea tai varaajien tulla sitä katsomaan, ei heistä kuulu yhtikäs mitään.
Kasvattaja ei voi mielestäni luvata samaa pentua monelle ottajalle.
Mikäli pentu josta olet kiinnostunut on rotuyhdistyksen/rotujärjestön pentuelistalla uskaltaisin maksaa varausmaksun, e l l e n jostakin syystä kuten pitkän välimatkan vuoksi pääsisi paikan pääle katsomaan pentua. Muussa tapauksessa en maksaisi näkemättä.
Tuontipennun kanssa on eri asia, sillä välimatkat ovat suuret. Silloin on vain luotettava kasvattajaan. Toki silloinkin on jo etukäteen oltu ulkolaiseen kasvattajaan yhteydessä ja varmistettu mahdollisemman pitkälle että kyseessä on luotettava kasvattaja.
Mitä tulee varausmaksun palauttamiseen, niin jos kyse on vain siitä että ostajaehdokas muuttaa mielensä ilman painavaa syytä, en palauttaisi varausmaksua.
Kasvattajalla on oikeus pyytää varausmaksu, tai olla pyytämättä.- n.sorsa
Kasvattajalla on oikeus pyytää varausmaksu pennusta, sen suuruus on 10-15% pennun hinnasta.
Jos et tiedä kasvattajasta mitään ei kannata maksaa varausmaksua, näkemättä pentuja, ei edes Suomessa, meinaa voipi kasvattaja varata pennun sinulle, mikä ei kaikilta osin vastaa välttämättä rotumääritelmää, tämmöisiä tapauksia on sattunnut Suomessakin valitettavasti, vaikka kasvattajan pennut olisi rotuyhdistyksen pentuvälityksessä.
Aina kannattaa mennä katsomaan pennut itse paikanpääle ja jos rotu on outo tai kyseesä on ensinmäinen koira, ottaa mukaan ihmisen mikä tietää koirista/rodusta.
Kasvattajalla on oikeus pitää varausmaksu itsellään.
http://www.freewebs.com/hleppa/koirankauppa.htm- se kohta
johon viittaat:
Milloin sopimus koiran kaupasta syntyy?
Mikäli kauppa jää syntymättä ostajasta johtuvasta syystä, pentua varattaessa peritty varausmaksu (käsiraha) jää kasvattajalle. Tällöin voidaan ajatella ostajan rikkoneen sopimusta ja siten käsirahan luonne on vahingonkorvausta. Varausmaksun on kuitenkin oltava kohtuullinen, kohtuullisena pidetään yleensä 10-15% kauppahinnasta Sopimuksen koiran kaupasta voidaan katsoa syntyneen silloin, kun tahdon ilmaisu on molemminpuolinen tyyliin: ostaja: “Minä haluan ostaa tämän pennun” myyjä “Minä myyn sinulle tämän pennun” Kasvattajalla on oikeus periä maksua pennun hoidosta, jos ostajan kanssa sovitaan, että pentu luovutetaankin tavanomaista luovutusikää myöhemmin. Ennen luovutusikää aiheutuneista hoitokuluista ei voida periä maksua, koska nämä kulut olisivat syntyneet joka tapauksessa. Kirjallisen sopimuksen merkitys on olematon silloin, kun asiat sujuvat hyvin ja uskomattoman tärkeä silloin, kun asiat mutkistuvat.
Kopioitu tuosta n.sorsan linkistä.
- n.sorsa
sikasäkissä varauksia Suomalaisilta kasvattajilta, niin tässä kolme esimerkkiä ennen, kun poistun taka vasemalle tai ainakin ulos. Sikaasäkissä ostettiin englannista koira mille tuli kolmas kives ja lekuri totesi yhden kiveksen palloksi, kun kasvattaja luuli ettei toinen kives laskeudu normaalisti. Saksa: ostettiin koira ja kun koira tuli Suomeen ylläri ylläri ei ollut rotumääritelmän mukainen koira väritykseltään. Ranska: koira tuli Suomeen, niin omistaja totesi koiralla koukkuhännän, mikä on rodulle virhe.
Yleinsä ottaen Sumalaiset kasvattaja on aika rehellisiä, mutta kuiteskin, kannattaa nähdä pennut, kun varausmaksua makselee, löytyy, niitä euronkiilto silmissä olevia kasvattajia Suomestakin ja saattaa pahimmassa tapauksessa varata ihan jotakin muuta mitä halusit. Lähtökohtahan on kuitenkin se,että kannattaa itse miettiä,mitä tekee.
Kuten varaako pennun ylipäätään näkemättä olosuhteita,koiria ym.
Eli kuten Sorsakin sanoi,riskipeliä ;)
Jos ennen syntymää varaa varausmaksulla,niin kannattaa sitten tarkoin sopia,mitä jos ei löydykkään itseä miellyttävää pentua,jostain syystä.Miten sitten toimitaan rahojen kanssa ;)
Itse en ole varausmaksun kannattaja.Paljon helpompi on kun hommat hoidetaan niin,että vielä kauppahetkellä on ostajalla helppo perua pennun otto,ilman että se varausmaksu kummittelee mielessä.Eli raha vaihtaa omistajaa vasta sitten kun pentu on kainalossa :)- arkipiru
mihin tahansa, siis oman mielensä mukaan, mutta se onkin sitten aivan eri asia, kenelle ostajalle sellainen sopii.
Minulle ei ainakaan ja juuri sen takia olenkin aina ostanut haluamani koiran pennun. - otan
Minulla on tapana, kun pennut ovat syntyneet ja noin 3-5 viikkoisia tavata ostajaehdokkaat. Jos koti tuntuu sopivalta ja päätän myydä pennun, pyytää varausmaksu. On tympeää myydä muille kysyjille "eioota" ja pentujen ollessa luovutusiässä huomata, ettei pentujen aiemmista varaajasta kuulu mitään.
Elikkä, ostajat ovat nähneet pennun ja kasvuolosuhteet ja hyväksyneet ne. Minä olen nähnyt osatjat ja hyväksynyt heidät.
varausmaksun pidän, mikäli kaupan peruuntumiseen ei ole todellakin pätevää syytä.lisään vielä....jos kasvattaja tulee katumapäälle, eikä haluakkaan myydä pentua jostain syystä jollekkin joka on varausmaksun maksanut, niin hän palauttaa varaajalle sen varausmaksun kokonaisuudessaan..
- ja jää
kasvattajalle, jollei ole muuten sovittu. Varausmaksu on juuri varausmaksu, ja sen pitääkin jäädä kasvattjalle, onhan hän tehnyt osuutensa ja varannut sinulle pennun. Jos sinä sitten perut kaupat, niin kasvattajallehan tulee ylimääräistä työtä, joutuu ehkä laittamaan uuden ilmoituksen, taas viettää aikaa puhelimessa kaikenlaisten tinkaajien kanssa jne. No, jos kauppa kuitenkin toteutuu, niin varausmaksu sitten vähennetään loppuhinnasta.
- varrausmaksu!!
miksi luulet et se on nimel varausmaksu?? jokainen meist tietää suunnilleen mitä rotua tai koiraa on hakemassa.. ja varausmaksun maksaa jos kasv.niin haluaa. se tarkoitttaa sit että varmasti otat pennun.ja jos et ota,kasvattaja pitää rahan itsellään, ja sinä varailet seuraavalla kerralla koiran sitten kun tiedät että olet valmis sen ostamaan. kaikkien pitäs pyytää pennusta varausmaksu.mun mielestä. kusettajia liikaa tässä harrastuksessa. ja lisäksi kenenkään ei pitäs myyä osamaksulla enää nykysin pentua.ei kellekkään. sen ver dillee sakkia on nykyään liikkeellä.
Puhutko nyt kusettajista tarkoittaen pennun ostajaa vai kasvattajaa?
En kyllä ymmärrä mitä tekemistä kummassakin yhteydessä on varausrahalla.- ookkona sit yks niist dille...
molossi kirjoitti:
Puhutko nyt kusettajista tarkoittaen pennun ostajaa vai kasvattajaa?
En kyllä ymmärrä mitä tekemistä kummassakin yhteydessä on varausrahalla.että jos lupaa hakea koiranpennun,ja muut kyselijät eivät sen takia saa pentua,eli joutuu pettymään..ja sitten ei ilmoitakkaan ostaja ehdokas ettei ostakkaan pentua,niin menee moni homma pipariksi.eli tää ostajaehdokas on kusettanutturhilla lupauksilla.ja tietty jos olis toisinpäin ettei oliskaan myyä enää pentua vaikkapuhelimes olis luvattu,niin sekin olis kusetusta.kun nimellinen varausmaksu on maksettu,kusetuskin vähenee puolin ja toisin.tahvo.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!
"IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its4068892Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa
Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.1743328- 181801
- 771156
- 761068
- 271055
Sylikkäin.
Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta641011Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!
"Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss79995- 55973
- 65930