On aika tarkastella kiihkottomasti alkoholin hyötyjä ja haittoja tasapuolisesti. Tervetuloa Dr.Prof Mörköisen kanssa matkalle:
Etanolihan on lievästi myrkyllinen aine, ja erityisesti juomisen jälkeinen toksikaation aiheuttama myrkytys eli krapula on terveydelle haitallinen. Kuten muillakin alkoholeilla, etanolin hapettuminen tuottaa aldehydiä (asetaldehydi), joka on myrkyllinen. Alkoholin käyttö alentaa immuniteettia ja haittaa hermosolujen toimintaa. Erityisesti humalatilan aikana reaktio- ja havainnointikyky heikkenee, mikä aiheuttaa onnettomuusriskin kasvamista.
Suuret alkoholiannokset ovat hengenvaarallisia. Tyypillisiä alkoholimyrkytyksen oireita ovat oksentelu, elimistön kuivuminen, hengitysvaikeudet, tajuttomuus sekä juoppohulluus. Raju kertakäyttö voi johtaa aivojen vahingoittumiseen tai aiheuttaa haimatulehduksen tai ohimeneviä dementiaoireita. Alkoholimyrkytys aiheuttaa Suomessa vuosittain yli 400 kuolemantapausta. Myös alkoholin nauttiminen yhdessä joidenkin lääkkeiden kanssa saattaa aiheuttaa hengenvaaran. Yli viiden promillen humalatila on tappava lähes kaikille, mutta kokemattomalle juojalle jo alle kolme promillea voi aiheuttaa todellisen hengenvaaran.
Vuodessa arvioidaan alkoholin vuoksi menetettävän Suomessa noin 5 miljoonaa työpäivää eli 2,5 työpäivää palkansaajaa kohden. Alkoholihaitat heikentävät työterveyttä, työkykyä, työturvallisuutta ja työn tuottavuutta. Juomakierteiden ja alkoholisairauksien aiheuttamat työstä poissaolot johtavat pitkittyessään ennenaikaiseen eläkkeelle siirtymiseen. Näin menetetään arvokasta osaamista ja kokemusta työelämän kaikilla tasoilla.
Alkoholin suurkulutus kuormittaa merkittävästi terveydenhuoltoa. Vuonna 2005 alkoholisyyt nousivat Suomessa työikäisten miesten suurimmaksi kuolinsyyksi ja naisillakin alkoholisyyt ovat toiseksi yleisin kuolinsyy heti rintasyövän jälkeen. Lääketieteellisten ja sosiaalisten ongelmien lisäksi alkoholin suurkulutus on muodostunut kansantaloudelliseksi rasitteeksi. On arvioitu, että alkoholin käyttö aiheutti suomalaiselle yhteiskunnalle 640-850 miljoonan euron välittömät kustannukset vuonna 2005.
Alkoholi voimistaa egoa, lisää aggressiivisuutta ja aiheuttaa uhkarohkeutta, josta seuraa kohonnut onnettomuusalttius. Seitsemän kymmenestä Suomessa tehdystä väkivaltarikoksista on tehty alkoholin vaikutuksen alaisena. Sosiologit ovat havainneet korrelaation käytetyn alkoholin määrän ja väkivaltatapausten kasvun välillä. Alkoholin väärinkäyttö myös tuhoaa monien lapsien lapsuuden epäsuorasti vanhempien alkoholismin kautta, ja aiheuttaa monia muita sosiaalisia ongelmia kuten ongelmia avioliitoissa ja muissa ihmissuhteissa. Suurimpia alkoholin aiheuttamia yksittäisiä ongelmia on rattijuopumus.
Alkoholismi on päihderiippuvuus, jossa alkoholisti ei pysty hallitsemaan alkoholinkäyttöään vaan juo suuria määriä alkoholia, erityisesti huolimatta työ-, tai muista velvollisuuksista. Hoitamattomina vieroitusoireet (kuten delirium tremens) ovat hengenvaarallisia. Alkoholismin haittavaikutuksiin kuuluu vakavia ajattelu- ja havaintotoimintojen häiriöitä, henkistä taantumista, psykooseja, ravitsemushäiriöitä, diabetes, kihti, sydän- ja verenkiertosairauksia, rasvamaksa, alkoholihepatiitti, maksakirroosi, epilepsiaa ja aivosairauksia ja -häiriöitä ja aivovaurioita kuten Korsakovin syndrooma (Wernicke-Korsakoff's syndrome, WKS). Erään tutkimuksen mukaan alkoholi nostaa psykoosin riskiä miehillä 800 % ja naisilla 300 %. Muita erityisiä haittoja ovat ääreishermosto-, ja lihassairaudet, närästys ja ylävatsan, vatsalaukun ja suoliston sairaudet, kuten mahahaava, krooninen haimatulehdus, sydämen vajaatoiminta, rytmihäiriöt sekä sydänperäiset äkkikuolemat, kohonnut verenpaine, impotenssi, kivesten surkastuminen ja hedelmättömyys, osteoporoosi (luukato) molemmilla sukupuolilla ja anemia. Miehillä esiintyy rintarauhasten suurentumista ja naisilla munasarjojen toimintahäiriöitä, kuukautishäiriöitä ja hedelmättömyyttä. Alkoholisteissa esiintyy useammin vakavia tulehdussairauksia kuten verenmyrkytys, keuhkokuume ja tuberkuloosi.
On osoitettu, että alkoholi kasvattaa ainakin suu-, kurkku-, nielu-, suolisto-, ruokatorvi- sekä rintasyöpien riskiä. Lisäksi alkoholin runsas ja pitkäaikainen nauttiminen saattaa aiheuttaa maksakirroosia, joka puolestaan kasvattaa huomattavasti maksasyöpään sairastumisen riskiä. Alkoholinkäyttö altistaa maksasairauksien lisäksi mm. krooniselle haimatulehdukselle, joka on haimasyövän riskitekijä. Kansainvälisen syöpätutkimusjärjestön (IARC) raportin mukaan muutama tuoppi päivässä nostaa kaksin-kolminkertaiseksi riskin sairastua suuontelon, nielun, kurkunpään ja ruokatorven syöpiin täysin raittiisiin verrattuna.
Alkoholin käytön yhteyttä keuhkosyövän syntyyn on tutkittu, mutta yhdysvaltalaisen syöpäjärjestön teettämässä tutkimuksessa kasvaneesta riskistä ei saatu viitteitä. Jotkut tutkimukset väittävät toista, mutta useimmat tutkijat uskovat mahdollisen yhteyden johtuvan siitä, että alkoholin käyttäjät myös tupakoivat muita yleisemmin. Juomisen vaikutus eturauhassyövän riskiin ei ole huomattava. Myöskään leukemian syntyyn alkoholin kulutuksella ei tiedetä olevan osuutta.
On arvioitu, että juovilla ja polttavilla henkilöillä on noin 10–100-kertainen riski sairastua johonkin syöpätautiin kuin niillä, jotka eivät tee kumpaakaan. Vähäinenkin alkoholin käyttö kasvattaa naisten rintasyöpäriskiä jonkin verran.
Ai niin, se hyöty sitten! No, joidenkin mukaan alkoholin nauttiminen rentouttaa.
Alkoholin hyödyt
16
2677
Vastaukset
- Paukku
Haluaisin kertoa oman tarinani, jos se auttaisi jotakuta raitistumaan tai ainakin miettimään omaa viinan juontiaan. Olen alusta lähtien (15 v.) juonut humalahakuisesti, mutta nuorempana homma pysyi vielä jotenkin koossa, kävin töissä tunnollisesti ja opiskelin. Jossain vaiheessa homma alkoi riistäytyä käsistä, tuli ensimmäiset krapulapoissaolot töistä, ensimmäiset potkut viinan takia jne. 90-luvun lopulla aloin alkoholisoitua vakavasti kovasti viinaa vetävän poikaystävän rinnalla. Krapularyypyt ja korjaussarjat astuivat kuvaan, kapakkaan mentiin jo 9:ltä aamulla jne. Alkoi tulla kaatumisia, loukkasin pahasti kasvoni, muistamattomuutta, kauheita darroja, ahdistusta, paniikkihäiriöitä ja rauhottavia kului. Nyt viimeisen kolmen vuoden aikana mopo on totaalisesti karannut käsistä, en ole välittänyt, ei ole ollut motiivia hillitä juomista, kaikki rahat menee kaljaan ja kapakassa istumiseen, ajatukset pyörivät vaan kännäyksen ympärillä. KUNNES: vedin runsaan kahden viikon juomaputken, kännissä aamusta iltaan, enkä edes muista koko ajasta kunnolla juuri mitään. Tulos: akuutti MAKSATULEHDUS, maksa-arvot taivaissa, silmät ja kasvot aivan keltaiset, zombi olo. Olin sairaalassa viikon, että arvot lähtivät korjaantumaan ja kortisonilääkitys jatkuu vielä kuukauden. Lääkäri sanoi, että minulla oli 50/50 mahdollisuus KUOLLA. Ja samassa kunnossa olevia potilaita on tuotu sairaalaan ja ovat siitä huolimatta KUOLLEET. Lääkäri sanoi että jos jatkan samaan tahtiin, kuolen tai sitten kuolen myöhemmin maksakirroosiin. Mutta minä haluan elää -terveenä. Olen vasta 42-vuotias, puolet elämästä vielä edessä. Olen valinnut raittiuden ja elämän. Sain toisen mahdollisuuden, jonka aion käyttää paremmin kuin ensimmäisen.
Tällä kirjoituksella haluaisin varoittaa teitä viinan/oluen/viinin kanssa läträäjiä: ei se ole se pelkkä krapula lieveilmiöineen, viinaan voi kuolla. Minulla on jo rasvamaksa, mutta raittiudella se korjaantuu ja tulen toipumaan täydellisesti, luojan kiitos. Mutta ihmisellä on vain YKSI maksa, jos se vaurioituu, ei ole varaosia.. eikä alkoholisteille tehdä maksansiirtoja. En halua moralisoida tai saarnata, mutta kannattaa välillä miettiä määriä ja pitää vaikka vähän taukoa välillä, että maksa saa levätä. Tämäkin on yksilöllistä, joidenkin maksa sietää enemmän kuin toisen.
Nyt olen ollut energinen, saanut paljon aikaan, syönyt terveellisesti, käynyt fillaroimassa joka päivä ja muutenkin pitänyt itsestäni huolta. Uniongelmat tosin jatkuvat, mutta niidenkin pitäisi korjaantua ajan myötä.
Keväisin terveisin
Pia- kaffeemuki
Kiitos tarinastasi, hienoa kuulla että kolikko kallistui vielä elämän puolelle ja sinulla on nyt mahdollisuus katsella elämää eteenpäin sellaisena kuin se todellisuudessa on, ei sumun läpi.
Kevättä kohden,
t. Kaffeemuki - Paukku
kaffeemuki kirjoitti:
Kiitos tarinastasi, hienoa kuulla että kolikko kallistui vielä elämän puolelle ja sinulla on nyt mahdollisuus katsella elämää eteenpäin sellaisena kuin se todellisuudessa on, ei sumun läpi.
Kevättä kohden,
t. KaffeemukiOlen todellakin kiitollinen, että sain vielä uuden mahdollisuuden, mutta läheltä liippasi. Kai mä sen tarvitsin, että herään todellisuuteen. Kummisetä raitistui sillä tavalla, että sai haimatulehduksen ja lääkäri sanoi, että jos jatkat samaan malliin, seuraava kerta on sitten se vihoviimeinen kerta. Kyllä se kummasti pistää miettimään, kun henki on kyseessä.
Nyt on vielä shokki päällä ja kuolemanpelko, mutta tiedän, että tulevaisuudessa tulee varmaan olemaan vaikeitakin hetkiä, mutta yritän varautua niihin henkisesti ja kerätä tahdonvoimaa ja saada mahdollisimman paljon hyviä fiiliksiä raittiista, uudesta elämästä.
Paukku - Raitis alkoholisti
Onnea raittiudelle paukku.
Itse olen ensimmäistä kertaa tällä palstalla enkä
ehtinyt montaa juttua lukemaan.
Ihmettelin kuitenkin kun en vielä törmännyt yhteenkään AA kokemukseen.
Itse olen saanut olla raittiina reilut 3 vuotta ja
se on kyllä AA.n ansiota. loppusalla olin perinteinen tuurijuoppo ja vedin aina 1-2 viikon putkia. Sitten taas kuukauden ja maksimissaan 7 kuukautta raittiina. Mutta aina sama toistui. Homma meni siihen että en kyennyt enää lopettamaan
omin apuni enää yhtään ryyppyputkeani.
Aina katkasuun, milloin tk.hon ja toisinaan
päihdehoitolaan. Kerkesin saada monta
tosi pahaa viinakramppia. Niihin olisin luultavasti kuollut jos olisin ollut
yksin eikä apua olisi pian ollut saatavissa.
Tätä jatkui ties kuinka monta vuotta ja olin tosi pohjalla. Viimeisellä katkasukerralla tk.ssa
rupesin miettimään että turhaan tässä nyt valitetaan ja kerjätään hoitajilta aina
vaan voimakkaampia lääkkeitä.
Seuraavan kerran kun tekee mieli ryypätä niin sitten valitetaan ja ollaan kovana että ei
yhtään ryyppyä. Samalla tein päätöksen mennä
AA ryhmään. Olin kyllä tiennyt AA.sta
aikaisemminkin mutta jostain syystä en vain
ollut sinne mennyt. Kait minä en ollut ryypännyt vielä tarpeeksi. Onneksi menin ja nyt olen käynyt
ryhmässä reilut 3v ja on kannattanut.
Varmaan käyn siellä lopun elämääni, koska se on
lääke tähän sairauteen niinkuin on insuliini
diabeetikolle.
Luettuani tarinaasi niin halusin vain tällä tavalla rohkaista. Koska liian myöhäistä
se ei ole milloinkaan. Juomisen himo lähtee suht pian pois ja sen jälkeen nautit päivä päivältä enemmän elämästä. Unirytmit ja muut elämän rutiinit ovat palanneet ja nyt niitä arvostaa
hyvin korkealle sen helevetin jälkeen.
Ei se raitistuminen missään tapauksessa helppoa
ole mutta se kannattaa. Itse olen 47 v
ja nyt kyllä osaan nauttia tavallisesta arkielämästä. Ryhmästä saan tukea ja erittäin hyviä neuvoja, niitä tässä elämässä tarvitaan.
Eipä muuta kuin voimia alkavalle raittiudelle. - Paukku
Raitis alkoholisti kirjoitti:
Onnea raittiudelle paukku.
Itse olen ensimmäistä kertaa tällä palstalla enkä
ehtinyt montaa juttua lukemaan.
Ihmettelin kuitenkin kun en vielä törmännyt yhteenkään AA kokemukseen.
Itse olen saanut olla raittiina reilut 3 vuotta ja
se on kyllä AA.n ansiota. loppusalla olin perinteinen tuurijuoppo ja vedin aina 1-2 viikon putkia. Sitten taas kuukauden ja maksimissaan 7 kuukautta raittiina. Mutta aina sama toistui. Homma meni siihen että en kyennyt enää lopettamaan
omin apuni enää yhtään ryyppyputkeani.
Aina katkasuun, milloin tk.hon ja toisinaan
päihdehoitolaan. Kerkesin saada monta
tosi pahaa viinakramppia. Niihin olisin luultavasti kuollut jos olisin ollut
yksin eikä apua olisi pian ollut saatavissa.
Tätä jatkui ties kuinka monta vuotta ja olin tosi pohjalla. Viimeisellä katkasukerralla tk.ssa
rupesin miettimään että turhaan tässä nyt valitetaan ja kerjätään hoitajilta aina
vaan voimakkaampia lääkkeitä.
Seuraavan kerran kun tekee mieli ryypätä niin sitten valitetaan ja ollaan kovana että ei
yhtään ryyppyä. Samalla tein päätöksen mennä
AA ryhmään. Olin kyllä tiennyt AA.sta
aikaisemminkin mutta jostain syystä en vain
ollut sinne mennyt. Kait minä en ollut ryypännyt vielä tarpeeksi. Onneksi menin ja nyt olen käynyt
ryhmässä reilut 3v ja on kannattanut.
Varmaan käyn siellä lopun elämääni, koska se on
lääke tähän sairauteen niinkuin on insuliini
diabeetikolle.
Luettuani tarinaasi niin halusin vain tällä tavalla rohkaista. Koska liian myöhäistä
se ei ole milloinkaan. Juomisen himo lähtee suht pian pois ja sen jälkeen nautit päivä päivältä enemmän elämästä. Unirytmit ja muut elämän rutiinit ovat palanneet ja nyt niitä arvostaa
hyvin korkealle sen helevetin jälkeen.
Ei se raitistuminen missään tapauksessa helppoa
ole mutta se kannattaa. Itse olen 47 v
ja nyt kyllä osaan nauttia tavallisesta arkielämästä. Ryhmästä saan tukea ja erittäin hyviä neuvoja, niitä tässä elämässä tarvitaan.
Eipä muuta kuin voimia alkavalle raittiudelle.Kiitos mukavasta kannustuksesta! Mulla on kaveri, joka kävi myllyhoidon kahdesti ennen kuin nappas. Nyt on ollut raittiina viisi ja puoli vuotta. Hän käy AA:ssa, ja suositteli minullekin. Olemme sopineet, että lähden hänen mukaansa katsomaan ja kokeilemaan. A-klinikalla meille on kerrottu AA:sta, mutta sitä uskontojutskaa vierastan ja se on ollut suurin kynnys ylittää. Kaverini kyllä vakuutti, että siellä saa uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta. Hän käy myös siellä säännöllisesti ja sanoi että vertaistuki on aivan korvaamatonta. Sen kyllä allekirjoitan.
Kesää odotellessa
Paukku - Raitis alkoholisti
Paukku kirjoitti:
Kiitos mukavasta kannustuksesta! Mulla on kaveri, joka kävi myllyhoidon kahdesti ennen kuin nappas. Nyt on ollut raittiina viisi ja puoli vuotta. Hän käy AA:ssa, ja suositteli minullekin. Olemme sopineet, että lähden hänen mukaansa katsomaan ja kokeilemaan. A-klinikalla meille on kerrottu AA:sta, mutta sitä uskontojutskaa vierastan ja se on ollut suurin kynnys ylittää. Kaverini kyllä vakuutti, että siellä saa uskoa mihin haluaa tai olla uskomatta. Hän käy myös siellä säännöllisesti ja sanoi että vertaistuki on aivan korvaamatonta. Sen kyllä allekirjoitan.
Kesää odotellessa
PaukkuKyllähän siellä puhutaan korkeammasta voimasta,
mutta jokainen käsittää sen omalla tavallaan.
Minä en ole sen kummemmin uskovaiseksi muuttunut.
Itse ajattelin sinne mennessä, että
puhuttiinpa siellä mitä tahansa, aivan sama,
pääasia että tämä juontihelevetti loppuu.
Sen uskohommanhan voi kääntää hyväksi
syyksi voidakseen taas alkaa juoda.
Sanoo vaan että ei passannut mulle ja
alkaa dokata.
On tosi hyvä että sulla on AA ystävä.
Kannattaa sinne mennä ja käydä siellä
vähintään 20 kertaa, ja sitten verrata ja muistella niitä kuolemaan vieviä hetkiä nykyiseen. Se entinen elämä odottaa siellä korkin alla minuakin koko ikäni ja löytyy sieltä heti kun sen avaa. On aivan mukava vaihtaa tällä tavalla ajatuksia Tämä on mulle aivan uutta.
Voimia sulle.
avaa
- Oolofi
Kohtuudella käytettynä. Esim. eilen join kolme pullollista kepardia, eli sen mitä suositellaankin. Litukka päivässä = 14 annosta viikossa. Eli juuri se kohtuukulutuksen raja.
Joskus olen kyllä juonut korillisenkin päivässä, mutta sitähän ei lasketa. Vai mitä?
Joskus olen juonut jopa 0.7 L TAPIO-wiina pullon päivässä!- egojgoj
>Joskus olen kyllä juonut korillisenkin päivässä, mutta sitähän ei lasketa. Vai mitä?
vain nykyhetki ratkaisee.nyt itse otan olutta,maistuis varmaan teillekin!
- nuorelle miehelle
oli että kännissä uskalsi yrittää ja välillä saikin.
- Mörköinen
Taisi minunkin poikuuteni lähteä pienessä pilsnerissä. Mutta jo kymmenen viinavuoden jälkeen viina ností etupäässä halun (jos nosti) mutta tappoi kalun.
Seuraavan kerran alkoi olla laajemmin tuoretta vipinää, kun olin ollut jonkin aikaa raittiina ja järki palannut elämään ja tavat siistytyneet, lompakossa muutakin kuin kuitteja.
Ehkäpä siis psykologisista estoista vapautuminen selvin päin vähentäisi alkoholiongelmaa.
- Päihdelääkäri.
17 annosta vuorokaudessa on terveydelle optimaalinen määrä.
- 19+5
Kyllä sitä nuorena keksi aina paljon hyötyjä alkoholille. Mutta se OLI nuorena. Kun on lähtenyt työt alka, perhe hajoaa ja itse löydät itsesi oksentamassa verta jossain puskassa niin silloin itse vasta tajusin että taitaa haitat olla isommat kuin ne kuvitteelliset hyödyt.
Nyt vuosia myöhemmin. Työt luistaa, perhe on onnellinen, rahaa on aivan eritavalla ja elämä on mahtavaa. Sitä sopii miettiä että mihin sitä alkoholia joskus muka niin tarvitsi? - 14+3
Sama täällä. Raittiina jo vuosia,enää ei alkoholi kiinnosta.
Elämä mallillaan,mutta silti muistan miltä tuntui maata keltaisena
sairaalassa. Nyt elämää arvostaa niin paljon enemmän. - niinpäniin4
niinpä
- Kokenut_sisätautilääkäri
17 keskiolutta päivittäin on täysin turvallinen annos.
- kaIervo
Ja löylykauha tanakasti percesilmässä.
Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1017443
Siekkilässä ajettu ihmisten yli- mitä tapahtui? Länsi-Savo ei ole uutisoinut asiata
Manneja, vaiko matuja?805028- 794859
- 1324258
Alavuden sairaala
Säästääkö Alavuden sairaala sähkössä. Kävin Sunnuntaina vast. otolla. Odotushuone ja käytävä jolla lääkäri otti vastaan103048- 522689
- 402586
- 502237
Törkeää toimintaa
Todella törkeitä kaheleita niitä on Ylivieskassakin. https://www.ess.fi/uutissuomalainen/8570818102211Suudeltiin unessa viime yönä
Oltiin jossain rannalla jonkun avolava auton lavalla, jossa oli patja ja peitto. Uni päättyi, kun kömmit viereeni tähtit211840