Miten kauan

kuntoutustuella

Itse olen ollut nyt 1,5 vuotta kuntoutustuella, työkyky ei ole palannut (useita sairauksia). Eläkkeelle ei toivoa iän puolesta(kaan). Kysyisinkin miten kauan itse kukin on pystynyt "roikkumaan" kuntoutustuella, siis että aina lääkäri on kirjoittanut uuden B-lausunnon ja eläkevakuutuslaitos tai Kela on myöntänyt jatkoa kuntoutustuelle. Toinen kysymys koskee yksittäisen kuntoutustukijakson pituutta. Mulla on aina haettu ja myönnetty puolivuosittain. Kun menen seuraavan kerran lääkäriin kannattaisko pyytää kerralla pitempi sairauslomatodistus (nämä minun taudit eivät enää parane jos ei uusia ihmelääkkeitä keksitä). Toivon asiallisia vastauksia.

24

4051

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vuosi kuntoutustuella,

      aluksi vuosi kerrallaan, nyt 2 vuotta samalla päätösellä.
      Miksi ihmeessä sinulla on vain 6 kk:n jaksoissa, koko ajan saa olla uutta hakemusta laittamassa?? Kirjoittaako lääkäri vain sen 6 kk vai Kelassako se pätkäistään tuohon 6 kuukauteen?

      • aloittaja

        Tähän asti B-lausunnon on aina ekana "ehtinyt" kirjoittamaan yhden erikoisalan lääkäri (siis sen sairauden osalta hänen mielestään on puoli vuotta silloin riittänyt). Koska muille erikoislääkäreille keskussairaalaan on aina kuukausien odotus, en ole sitten kerennyt siihen hätään muista sairauksita pyytää lausuntoa. Olen katsonut että en sitten jokaiselta erikseen pyydä koska yhdellä lausunnolla jo kuntoutustuki myönnettiin. Mulla maksajana on Kuntien eläkevakuutus. Nyt on edessä niin hyvä tilanne, että kaikilla neljällä erikoislääkärillä käynti on ennen tämän kuntoutustukijakson loppumista. Siksi juuri tätä asiaa täällä kyselen, että uskallan pyytää nyt pitemmäksi aikaa B-lausunnon. Hyvä tietää että kaksikin vuotta voi saada. Sais edes yhden niin vois vähän huokaista välillä. Puolen vuoden jakson kun aloittaa niin tuntuu, että heti perään pitäis olla uusia lääkärintodistuksia ruikuttamassa. Minkäs ikäinen sinä olet, onko toiveita työkyvyttömyyseläkkeelle pääsystä? Onko aina tullut myönteinen päätös eka hakemisella? Minä olen 53 v. Niin, kiitos vastauksesta:)


      • ja neuvoja
        aloittaja kirjoitti:

        Tähän asti B-lausunnon on aina ekana "ehtinyt" kirjoittamaan yhden erikoisalan lääkäri (siis sen sairauden osalta hänen mielestään on puoli vuotta silloin riittänyt). Koska muille erikoislääkäreille keskussairaalaan on aina kuukausien odotus, en ole sitten kerennyt siihen hätään muista sairauksita pyytää lausuntoa. Olen katsonut että en sitten jokaiselta erikseen pyydä koska yhdellä lausunnolla jo kuntoutustuki myönnettiin. Mulla maksajana on Kuntien eläkevakuutus. Nyt on edessä niin hyvä tilanne, että kaikilla neljällä erikoislääkärillä käynti on ennen tämän kuntoutustukijakson loppumista. Siksi juuri tätä asiaa täällä kyselen, että uskallan pyytää nyt pitemmäksi aikaa B-lausunnon. Hyvä tietää että kaksikin vuotta voi saada. Sais edes yhden niin vois vähän huokaista välillä. Puolen vuoden jakson kun aloittaa niin tuntuu, että heti perään pitäis olla uusia lääkärintodistuksia ruikuttamassa. Minkäs ikäinen sinä olet, onko toiveita työkyvyttömyyseläkkeelle pääsystä? Onko aina tullut myönteinen päätös eka hakemisella? Minä olen 53 v. Niin, kiitos vastauksesta:)

        Se on erittäin yleistä, että myönnetään 6kk. Se ilmeisesti myönnetään helpommin kuin pidempi ja jokunen lääkärikin tietää sen. Olen kuullut parista tapauksesta, että vuosi on myönnetty. Vaikka lääkäri kirjoittaa parin vuoden todistuksen, niin vakuutusyhtiö voi myöntää vain 6kk.
        En osaa neuvoa, kannattaisiko jo hakea eläkettä kaikkien erikoislääkärien todistusten mukaan. Voihan sitä yrittää, mutta jos tulee hylky, niin ei mitään valitusprosessia, vaan "päätaudin" lääkärille ja häneltä sellainen todistus, että jo sillä irtoaa eläke ja uutta hakemusta, maksavat kyllä takautuvasti.
        Erittäin tärkeä on myös se kohta, jonka itse täytät: miten sairaus vaikuttaa työelämääsi tms. Siinä on parin sentin tila ja siihen pitää kirjoittaa kts. liite ja vaikka käsin kirjoitettu sivun mittainen sepustus siitä, että sinusta ei enää työkykyistä tule.
        Toivotan onnea, mutta takapakkia voi tulla, yleensä sinnikkyys kuitenkin kannattaa.
        Ps. niin ja kuntoutustuella voi olla viisikin vuotta.


    • ***

      Hei,
      mä sain 3 vuoden sairasloman keskussairalatutkimusten jälkeen. Sitä jatkettiin vuodella ja saman tien, kun vuodella oli jatkettu, tuli päätös pysyvästä työkyvyttömyyseläkkeestä. Ensin kuitenkin kuntoutustuella, sitten työkyvyttömyyseläkkeellä, kun kuntoutustuki on lopunut. Sain kuitenkin heti työkyvyttömyyseläke-kortin.

      Käsittääkseni mulle oli käynyt niin, etten itse ollut ilmaissut halua jäädä työkyvyttömyyseläkkeelle, siksi jatkoivat vain kuntoutustukea, kun niitä kuntoutussuunnitelmia tuli. Sossu soitti työeläkelaitokseen ja sai sen selville - teimme kirjeen työeläkelaitokselle, että pyydän pysyvää työkyvyttömyyseläkettä näillä lääkärinlausunnoilla. Päiväys ja allekirjoitus. Ikä 43, liikenneonnettomuus.

      - Siksi tuo ikä-juttu ei ole ihan itsestään selvää, minkä ikäisenä eläkkeelle pääsee/joutuu.
      Olen kyllä kuullut ihan 30-v eläkeläiseistäkin.
      - 6 kk:n sairaslomista olen kyllä kuulut myös, mutta kananttaa ehkä pyrkiä keskussairaala-tasoiseen tutkimukseen, Kela hyväksyy ne kolmen vuoden pediodilla. Saattaa olla, että lääkäri pitää myös sun puolia sillä, että myöntää vain puolivuosittain, sillä hylkyjä satelee tasaiseen tahtiin. Mutta en tiedä, onko vielä, kun on jo saanut kuntoutustuen, hylyt mahdollisia, jos tilanne ei ole muuttunut???

      Todennäköisesti sunkin kohtalona on käydä jokin työkykyselvitys työeläkelaitoksen piikkiin. Voisit alkaa siihen jo varautumaan, selvittelet, mikä olisi sinulle parhain selvittelylaitos, kysele vertaistuesta, siis maantieteellisellä sijainnilla ei ole merkitystä, vaan sillä, ovatko työeläkelaitoksen rahapussin vartijoita vai ovatko hoitava taho, joka tutkii sinun työkykyä ja sairautta. Laitostutkimus on paras, poliklinikalla tulee vain sutta ja sekundaa.
      Oma kokemus Hus/Mäntytiestä aikoinaan.

      Ylipäätään, kuntoutustuen aikana kannattaa pitää itsestä húoli, jos pystyt, käy jumpassa ja tee kaikkea omaehtoista kuntoutusta. Ja jos tarvitset jotain muuta, kalliimpaa kuntoutusta, ota yhteyttä kunnan omalääkäriin ja pyydä kunnalta. Yleensä pyydettävä lääkinnälliseltä kuntoutusryhmältä. Ja jos vaivat ovat invalidisoivia, ota yhteyttä vammaistyön sosiaalityöntekijään ja toimintateraapeuttiin.

      Ja jos joudut paljon tekemisiin kunnan kanssa,
      pyydä kuntoutussuunnitelma sekä palvelusuunnitelma. Kunnan tekemä kuntoutussuunitelma on yleensä "surkea", koska pyrkivät säästämään kaikessa. Joutuvat kuitenkin sen tekemään Kelaa varten, ellei sinua itseä varten.

      Keskussairaalatasoinen kuntoutussuunitelma on hyvä, sillä eivät hirveästi (ainakaan Hus:issa) miettineet kustannuksia. Ja kuntoutussuunnitelmahan on sellainen, jota suositellaan, mutta ei välttämättä toteuteta.


      Tsemppiä kevääseen :)

      • vaan itselle

        Kansanterveyslaki ja asetus, jotka ovat olleet voimassa jo vuodesta 1972 lukien, sisältävät oikeuden kuntalaisen oikeudesta kuntoutukseen ja myös kuntoutussuunnitelmaan. Jokaisella on oikeus saada kuntoutussuunnitelma, josta saa itselleen kopion ja se voidaan toimittaa myös esim. Kelalle. Olen itse tapellut itselleni kuntoutussuunnitelman menemällä laki kourassa terveyskeskukseen. Kun sain sen, siinä oli että tehdään kuntoutussuunnitelma kelalle. En hyväksynyt sitä. Menin terveyskeskukseen ja sanoin että kela ei tartte kuntoutussuunnitelmaa vaan minä itse, joka olen kuntoutettava. Kela tarvitsee vain kopion siitä, jotta voi hoitaa osuutensa. Sehän tässä maassa onkin vialla, että lausuntoja tehdään viranomaisia varten, eikä huolella asiakkaan tarpeita varten. Senkin opin, että työkykyselvittelyt eivät ole työeläkelaitosten eikä kelan juttuja. Työkyky kuuluu tertveydenhuollon tehtäviin. ELäkelaitokset hoitavat kuntoutusselvittelyt sen jälkeen kun terveydentila ja jäljellä oleva työyky on selvillä.


      • putki..

        42 vuotiaana kuntoutustuelle, ja se jatkui yhtäjaksoisesti 48 vuotiaaksi jolloin se vaihtui pysyväksi työkyvyttömyyseläkkeeksi.


    • KRINU

      Minä olin ensin vuoden sairaspäivärahalla, sitten sain kuntoutustuen puoleksi vuodeksi. Sairauteni ei kuitenkaan parantunut, niin jatkoksi sain kuntoutustukea kaksi vuotta (loppuu 30.6.2010). Ikää minulla 45v.

      • aloittaja

        Kiitos hyvistä ja selventävistä vastauksista. Yks asia (yksikö vain;)mietityttää. Jos hakisinkin suoraan työkyvyttömyyseläkettä ja tulis hylkäävä päätös niin tyssääkö siihen myös kuntoutustuki?! Vai voiko ja haluaako eläkelaitos jatkaa kuntoutustuen myöntämistä vaikkei myönnä eläkettä. Minusta on mukava että olette vastanneet ja ottautuneet tuntemattoman ihmisen ongelmiin asiallisesti:) Näillä palstoilla kun on monenlaista vastaajaa - valitettavasti. Toivotan sydämestäni ihanaa ja kivutonta kevättä teille kaikille.


      • en osaa
        aloittaja kirjoitti:

        Kiitos hyvistä ja selventävistä vastauksista. Yks asia (yksikö vain;)mietityttää. Jos hakisinkin suoraan työkyvyttömyyseläkettä ja tulis hylkäävä päätös niin tyssääkö siihen myös kuntoutustuki?! Vai voiko ja haluaako eläkelaitos jatkaa kuntoutustuen myöntämistä vaikkei myönnä eläkettä. Minusta on mukava että olette vastanneet ja ottautuneet tuntemattoman ihmisen ongelmiin asiallisesti:) Näillä palstoilla kun on monenlaista vastaajaa - valitettavasti. Toivotan sydämestäni ihanaa ja kivutonta kevättä teille kaikille.

        vastata varmasti mutta ei pitäisi vaikuttaa kuntoutustukeen. Ehkä muut tietää siitä enemmän.

        Kerron vain, että olin kuntoutustuella 1.5 vuotta ja pyysin itse, lääkärin kirjoittamaan b-lausuntoon, koska vaivat on pysyviä, että eläke olisi ainoa oikea päätös. Eläke hyväksyttiin ensimmäisellä kerralla. Olin sitä ennen ollut mm. työkykyarvioinnissa kuntoutuskeskuksessa ja vuosi sen jälkeen kontrollitarkistuksessa samassa kuntoutuslaitoksessa. Eli kannattaa hankkia hyvät lausunnot jos niitä ei ole ennestään.
        Ikää oli silloin 48. Laita vaan paperit vetämään.


      • kerralla se
        en osaa kirjoitti:

        vastata varmasti mutta ei pitäisi vaikuttaa kuntoutustukeen. Ehkä muut tietää siitä enemmän.

        Kerron vain, että olin kuntoutustuella 1.5 vuotta ja pyysin itse, lääkärin kirjoittamaan b-lausuntoon, koska vaivat on pysyviä, että eläke olisi ainoa oikea päätös. Eläke hyväksyttiin ensimmäisellä kerralla. Olin sitä ennen ollut mm. työkykyarvioinnissa kuntoutuskeskuksessa ja vuosi sen jälkeen kontrollitarkistuksessa samassa kuntoutuslaitoksessa. Eli kannattaa hankkia hyvät lausunnot jos niitä ei ole ennestään.
        Ikää oli silloin 48. Laita vaan paperit vetämään.

        vuosi, ei 6 kk, eli 6 kk on harvinainen aika olla kunt.tuella.
        Sen verran vain oikaisua honkun mutu-kommenttiin.
        (työn puolesta näiden asioiden kanssa tekemisissä)


      • kiistellä
        kerralla se kirjoitti:

        vuosi, ei 6 kk, eli 6 kk on harvinainen aika olla kunt.tuella.
        Sen verran vain oikaisua honkun mutu-kommenttiin.
        (työn puolesta näiden asioiden kanssa tekemisissä)

        Sanoisin kuitenkin, että on erittäin harvinaista heti sairausloman jälkeen saada vuoden kuntoustuki. Aivan selvissä tapauksissa se myönnetään, esim pyörätuolissa, suljetulla osastolla, akuutti etenevä MS-tauti jne. Kelan lääkäri myöntää sen helpommin kuin vakuutusyhtiön lääkäri. Vakuutustyhtiö voi vaatia kuntoutussuunnitelmaa ja jopa itse maksaa kuntoutustutkimuksen. Ajat olivat toiset muutama vuosi sitten, nyt tarvitaan todella päteviä todistuksia, että eläkkeelle pääsee, hylkyjä tulee liukuhihnalla, vakuutusyhtiöllä säästyy rahaa, kun ihmiset ovat työkyvyttömiä työnhakijoita ja silloin valtio maksaa. Kyllä 6 kk menee läpi helpommin kuin vuosi ja paljon riippuu myös siitä B-todistuksesta.
        Minulla ei ole mutua vaan ihan oikeata tietoa ja tilastojakin on pitänyt tuijottaa.
        Etsi nyt itse ne tilastot, sieltä ilmenee, että eläkehakemuksista tulee hylkynä n. 33%, paitsi että nykyään prosentti on paljon suurempi, 6 kk:n kuntoustukea myönnetään n. 80% hakijoista, vuoden hakijoille n. 45% ja sitä pidempiaikaisia n,10%.
        Löytyy ihan googlettamalla.


    • aloittaja

      Nyt on tullut kommentteja kahteen suuntaan. Hyvä tietää vähän kaikkia vaihtoehtoja. Kyllähän erikoislääkäreittenkin pitää varmaan tietää jonkin verran siitä, minkälainen kuntoutustuki itse kunkin sairauksien osalta on mahdollista mennä läpi. Kiitos mielipiteistä, lisävalaistuskin on tervetullutta!

      • takanaan useampi

        lyhyt kuntoutustukijakso. Ensim. usein onkin 6 kk pituinen, mutta eivät jatkot.


    • aloittaja

      Nyt sain sitten yhdeltä lääkäriltä sairauslomalle jatkoa 8 kk. Saa nähdä irtoaako kuntoutustukipäätös myös tällä yhden lääkärin lausunnolla. Parin viikon päästä on käynti kahdella muulla erikoislääkärillä. Täytynee yrittää tingata heiltä lausuntoja myös tueksi tuolle jo saamalleni. Toivottavasti saa nyt taas vähän aikaa huokaista, että olis suurien rahojen;) tulo taattu ens helmikuun loppuun. Kiittelen vielä kannanotoista ja neuvoista.

      • i4894i

        6 vuotta nyt oltu kuntoutuksessa ja sama ralli jatkuu...


      • yt5y65
        i4894i kirjoitti:

        6 vuotta nyt oltu kuntoutuksessa ja sama ralli jatkuu...

        6 vuotta? miten tuo on edes mahdollista? ei käy kateeks....


      • rottinki55
        yt5y65 kirjoitti:

        6 vuotta? miten tuo on edes mahdollista? ei käy kateeks....

        ei ehkä totta kertoma, provoja on paljon. uskon että 1/2 vuotta voi olla kuntoutustuella ja sitten eläkeelle...kertokaa jos on toisin?


      • useita vuosia
        rottinki55 kirjoitti:

        ei ehkä totta kertoma, provoja on paljon. uskon että 1/2 vuotta voi olla kuntoutustuella ja sitten eläkeelle...kertokaa jos on toisin?

        No nyt uskomuksesi on aivan väärä. Tiedän monia jotka ovat parikolme vuotta olleet kuntoutustuella. Sen aikanahan ihmistä yritetään kuntouttaa vielä työkykyiseksi ja puoli vuotta on siihen monella liian lyhyt aika. Itse olin ekaks noin vuoden sairaslomalla ja sen jälkeen on meneillään vuoden kuntoutustuki ja uskoaksi nyt kun on kulunut siitä 7 kk niin lisää joudun hakemaan.


      • koettu
        rottinki55 kirjoitti:

        ei ehkä totta kertoma, provoja on paljon. uskon että 1/2 vuotta voi olla kuntoutustuella ja sitten eläkeelle...kertokaa jos on toisin?

        terve! minulla kesti 5 vuotta kunt.tuke ja sitä enne n5 vuotta sairaslomaa eli kaiken kaikkiiaan 10 vuotta sairaalareissuja, nyt ikää 34 ja eläkkeellä ja kivut alko n.23 vuotiaana ja ja aina saikulla olin


      • elämä kitumista
        yt5y65 kirjoitti:

        6 vuotta? miten tuo on edes mahdollista? ei käy kateeks....

        8vuotta työkyvyttömyyttä,välillä kuntoutusta,vajaakuntoisena työnhakijana,välillä 300pvää kelan saikkurahoilla,työkokeiluja ja ns.orjatöitä joihin ei kunto riitä,sitten taas työmarkkinatuella ja sossun tuella,koskaan ei myöntävää päätöstä edes kuntoutustuesta. Näillä varmaan mennään sitten hautaan asti kun ei kelpaa kelan lääkäreille erikoislääkärien lausunnot ja sairaus on pysyvä ja pahentunut. Tai sairaudet.. Välillä tekis mieli ottaa kättä pidempää ja antaa "palautetta",saiskohan sitten hullun paperit. Sitäkään ei voi oikein tehdä ettei sossu vie lasta..


    • kinuski pelle

      määräaikainen kuntoutustuki hylätty.Seuraavat toimenpiteet menee hitaasti jos menee lainkaan.Ihminen jätetään oman-onnensa nojaan.. Kela ei kohtele kansalaisiaan yhdenvertaisena.Myöskään sairaslomissa jne. Nekin saatetaan hylätä.Aina saa tapella vatsaan laittaa paperia paperin perään..Miettikää toipumista,sairauksista josta vois toipua,, se ei todellakaan ala..tressipisteet on korkeet ja miten elämä..syrjäytyy jo siks kun on rahatta kuukausia ..tämä on suomi.

    • 54656

      kattokaas ylempää "peruseläketurva" osiosta miten jotkut menneet eläkkeelle ilman mitään työkokeiluja ja kunt reissuja. ei mene onnen lahjat tasan....

    • mara65

      Liekö syy diagnosissa? Vaikean ja/tai ennusteeltaan erittäin huonon sairauden eläkeperusteluksi saattaa riitttää lääkärin tekemä, diagnoosiin perustuva arvio siitä, ettei hakija ole enää työkykyinen mihinkään työhön, jolloin kuntoutusselvitystä ei tarvita eikä välttämättä edes kuntoutustukiaikaa.. Näitä esim. vaikea, psykoottinen masennus etenkin jos se on toistuva, sekä erilaiset persoonallisuushäiriöt.

    • ahdistunut....

      9vuotta kuntoutustuella ja sitä ennen 300pvää saikulla. Diagnoosina vaikea ahdistuneisuushäiriö. Kuntoutus (terapia) alkanut vasta pari vuotta sitten, sitä ennen sain vain psykpolin hoitajien jutustelutuokioita pari kertaa kuussa, eli vuosikausia olin hoidon suhteen aivan heitteillä. Kunt.tukea kirjoitettu 6kk pätkissä. Itse en haluaisi vielä eläkkeelle (ikää 33v), mutta kuntoutukseen, esim. terapian jatkumiseen, on hyvin hankalaa saada rahoitusta. Vaikka uskon, että kuntoutus maksaisi esim. omalla kohdallani vielä itsensä takaisin, sillä työvuosia olisi vielä paljon jäljellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      150
      2451
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1968
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1948
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1759
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      67
      1520
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1296
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1200
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1188
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1167
    Aihe