1.4.TSI kokemuksia?

TSP

Onko kellään omakohtaisia ajokokemuksia Passatista 1.4 TSI -koneella (ei kaksoisahdettu, vaan tämä nykyinen kone)? Miten mahtaa suoriutua verrattuna vastaavan kokoiseen autoon "tavallisella" 1.8 koneella (Esim. Toyota Avensis)?
Nyt ei haeta urheilullisuutta, mutta normaalissa liikenteessä pitäisi pysyä vaivatta mukana. Autokauppiaan mukaan ominaisuudet vastaavaat perinteistä 2.0 konetta.

13

17448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minäkin tein niin

      Sitä vartenhan liikkeissä on autoja tarjolla!

      Valitettavasti minulla ei ole omakohtaisia kokemuksia 90-kilowattisesta 1.4 TSI:stä Passatissa. Rohkenen silti vastata.

      Tuo 90-kilowattinen 1.4 TSI riittää takuulla Passatiin, jos tavoitteena on "pysyä vaivatta mukana". Suurin osa tämän päivän liikenteessä olevista 2-litraisista jää toiseksi.

      Itselläni on 2-litrainen 97-kilowattinen vapari (muu merkki kuin VW). Sen huippuvääntö 180 Nm häviää reippaasti 1,4-litraisen Passatin lukemalle 210 Nm (joka löytyy laajalta alueelta eikä kapeana huippuna). Kummallekin ilmoitetaan sama huippunopeus 203 km/h, mutta Passat vie kiihdytyksissä pidemmän korren paremman vääntönsä ansiosta.

      Ihme on, jos ei tuolla pysy suomalaisessa normaaliliikenteessä mukana!

      Itselläni on toisessa autossa (Golf Variant) se tehokkaampi 1.4 TSI (118 kW), mutta totta puhuen se 28 kW lisätehoa menee jo vähän turhamaisuuden piikkiin... Jos 90-kilowattisella kerkiää, niin tällä kerkiää vielä vähän paremmin!

      • voin,

        43v ja 15 uuden autonostaneena kertoa,
        että ainakaan minä en osaa koeajolla vertailla autoja kun on sitä omalla autolla ajoa vuosia takana.

        Aina uus on paljon hienompi, vaikka se sitten olisikin huonompi kun kuukauden uudelleen vertailee ostamisen jälkeen.

        (olen kaikki myynyt suoraan pois ja ole siksi ajellut molemmilla)

        Minulla ainakin uuden auton valinta vaatii 2-3 iltaa tai viikonlopun koeajot,
        niin olen tehnytkin,muta valinta on onnistunut aina, jokaisella olen ajanut yli 150tkm, useimmilla yli 200tkm, enne kuin vaihto on tullut mieleen.


    • Riittänee
    • takana

      ...!,4 Passat variantilla ja kovasti olen pitänyt. Eteneminen huomattavasti kevyempää kuin entisellä 1,8 140hv Zafirallani varsinkin kevyellä pintakaasulla.
      Liikenneympyröistä voi lähteä hyvin kolmosella ja kutosella vetää hyvin jo 60 km/h alkaen ja siitä sitten kiihtyy vaivatta maantievauhteihin.
      Kyllä on kuskista kiinni, jos tällä ei kerkiä normaaliajossa.

      • Vääntäinen

        Vääntöhän se normaaliajossa ratkaisee. Huipputeho löytyy vasta sellaisilla kierroksilla, joita ei Suomen oloissa liikenteessä käytetä, ei edes ohituskiihdytyksissä.

        Zafiran 1,8-litrainen vääntää parhaimmillaan 175 Nm ja tämä tapahtuu vasta käyntinopeudella 3.800 1/min.

        Passatin 1,4-litrainen turbo vääntää 210 Nm laajalla alueella, jo 1.500 1/min lähtien!

        Autot ovat aivan samanpainoisia (Zafira 1.503 kg, Passat 1.504 kg).

        Huipputehoerolla (Zafira 103 kW / Passat 90 kW) ei ole normaaliajossa yhtään mitään merkitystä.

        Vääntö ja vaihteiston välityssuhteet ratkaisevat.


    • varmasti
      • ..........

        Eipä vaan minun Passatissani ole kylmä. Ei todellakaan kestä mitään 20 minuuttia lämpenemiseen. Älä tule selittää sellaisesta mitään mistä sinulla ei ole omaa kokemusta.


      • Lämpiää

        Itsellä Tdi joka lämmennyt esim. tämän talven kovilla pakkasilla erittäin hyvin ja veikkaan että toi Tsi lämpenee vielä nopeammin, koska on bensakone. Taitaa taas joku katkera tilittää täällä, jolla ei ole varaa Passattiin.


      • Mä vaan

        että ne on kaikki ostettu Lahden Laakkoselta?

        ja nuo kaikki on 103 kilowattisia TSI:tä ja myös kaksoisahdettuja. 90 kilowattinen on 90 kilowattinen eikä 103 klowattinen. 90 kilowattinen ei myöskää ole kaksoisahdettu. Sen vaan tiedän, että kun menin käymään autoliikkeeseen ja katsomaan mitä omalle autolle kuuluu niin näin kuin samanlaista Golf Variantia (tosin tää oli musta TSI) kuin mulla tuotiin hinausauton lavetilla samaan aikaan pihaan. Tosin sitä en tiedä oliko se kaksoisahdettu ja hajosko siitä moottori tai vaihteisto vai mikä oli syy et sinne tuotiin.

        Eikä mulla hajonnut moottori eikä mikään periaatteessa hajonnut vaan oli kyllä viottunut ja ihan ajamalla auton sinne vein. Hihna pykinyt ja vinossa/luisti niin mulle sanottiin ja ohjainrullat&kiristin vaihdettiin samalla. Ne vaihdetaan aina kun joku hihna vaihdetaan oli ne huonot tai ei.


      • tiedän
        Mä vaan kirjoitti:

        että ne on kaikki ostettu Lahden Laakkoselta?

        ja nuo kaikki on 103 kilowattisia TSI:tä ja myös kaksoisahdettuja. 90 kilowattinen on 90 kilowattinen eikä 103 klowattinen. 90 kilowattinen ei myöskää ole kaksoisahdettu. Sen vaan tiedän, että kun menin käymään autoliikkeeseen ja katsomaan mitä omalle autolle kuuluu niin näin kuin samanlaista Golf Variantia (tosin tää oli musta TSI) kuin mulla tuotiin hinausauton lavetilla samaan aikaan pihaan. Tosin sitä en tiedä oliko se kaksoisahdettu ja hajosko siitä moottori tai vaihteisto vai mikä oli syy et sinne tuotiin.

        Eikä mulla hajonnut moottori eikä mikään periaatteessa hajonnut vaan oli kyllä viottunut ja ihan ajamalla auton sinne vein. Hihna pykinyt ja vinossa/luisti niin mulle sanottiin ja ohjainrullat&kiristin vaihdettiin samalla. Ne vaihdetaan aina kun joku hihna vaihdetaan oli ne huonot tai ei.

        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=580&posting=22000000042912305

        Itselläsi on apulaitteen hihna hajonnut, mm. TSi:n ongelma on jakoketjun kiristäjä, joka hajotessaan tuohoaa koko koneen (venttiilit ja männät kohtaavat). Omassa autossasi on ollut vaikka mitä vikoja, mutta silti olet varmasti erittäin tyytyväinen, kuten VW-miehet yleensä.

        Ennen ajettiin Ladalla, nyt samat miehet ajavat VW:llä.


      • ssssssfawee
        Lämpiää kirjoitti:

        Itsellä Tdi joka lämmennyt esim. tämän talven kovilla pakkasilla erittäin hyvin ja veikkaan että toi Tsi lämpenee vielä nopeammin, koska on bensakone. Taitaa taas joku katkera tilittää täällä, jolla ei ole varaa Passattiin.

        Se että diesel on lämmin, ei tarkoita sitä, että myös bensaTSI olisi yhtä lämmin. Oletko itse kokeillut TSI:tä pakkasella? Ainakin Golf TSI:tä on autolehdissä moitittu hitaaksi lämpiämään, suorastaan kylmäksi. Dieseleissä oli aikaisemmin samanlaisia kylmyysongelmia, mutta VW:n Suomidieseleissä on jo pitkään 1kw sähkövastus,joka muuttaa tilanteen. Tiedän mistä puhun, koska itselläni on VW TDi, jossa sähkövastus on. Todella lämmin auto. Autolehdissä on jo pohdittu sitä, pitäisikö TSI-koneisiin myös asentaa sähkövastustukset kuten dieseleissä. AutoBild lehden mukaan monilla automerkeillä dieselmallit ovat nykyään huomattavasti lämpimämpiä kuin vastaavat bensamallit.


      • Mä vaan
        tiedän kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=580&posting=22000000042912305

        Itselläsi on apulaitteen hihna hajonnut, mm. TSi:n ongelma on jakoketjun kiristäjä, joka hajotessaan tuohoaa koko koneen (venttiilit ja männät kohtaavat). Omassa autossasi on ollut vaikka mitä vikoja, mutta silti olet varmasti erittäin tyytyväinen, kuten VW-miehet yleensä.

        Ennen ajettiin Ladalla, nyt samat miehet ajavat VW:llä.

        on turbo ja jakopää ketjulla. Niihin liittyy oikein kampanjoitakin ja niissä on ollut aika paljon juuri tuota kiristimien rikkontumisa ja ketjujen ohjaimien vaihtoja ja jakopään öljyvuotoa jonka tuo/nuo rikkontumiset aiheuttaa. Toki joku 5-vaiht. manuaali vapaastihengittävällä pienellä moottorilla on riskittömämpi peli, helpompi huoltaa ja korjata sen myönnän sulle ja kaikille muillekin ihan hattu kourassa. Mutta se ei tarjoa yhtään sporrtisuutta, vääntöä tai voimaa eikä sitä ns. ajamisen nautintoa siksi moni on halukas ottamaan tämmöisen riskin ja hommaa TSI:tä ja DSG:tä.


      • Mä vaan
        tiedän kirjoitti:

        http://keskustelu.suomi24.fi/autoilu_show.fcgi?category=95&conference=580&posting=22000000042912305

        Itselläsi on apulaitteen hihna hajonnut, mm. TSi:n ongelma on jakoketjun kiristäjä, joka hajotessaan tuohoaa koko koneen (venttiilit ja männät kohtaavat). Omassa autossasi on ollut vaikka mitä vikoja, mutta silti olet varmasti erittäin tyytyväinen, kuten VW-miehet yleensä.

        Ennen ajettiin Ladalla, nyt samat miehet ajavat VW:llä.

        nuo autot on Lahden Laakkoselta joissa moottori hajonnut/reistaa siis tuossa ketjussa. Siinä on myös toinen kirjoittaja ja hän ei ole Laakkoselta autoa hankkinut eikä ainakaan Lahdesta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

      Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      48
      3130
    2. Ruumis kanavassa

      Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan
      Suomussalmi
      27
      2894
    3. Pieni nainen, paras nainen

      Näin se nyt vaan on. Mieheltä
      Ikävä
      121
      2326
    4. Onko tässä paljon lääkettä..

      Keski-ikäselle 43v Ketipinor 100mg Brintellix 10mg Venlafaxin 75mg Xanor 1mg Propral 40mg Xatral CR 10mg Esomepratsol 4
      Ikävä
      228
      1432
    5. Ei mitään menetettävää

      Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo
      Ikävä
      163
      1336
    6. Tapani Kiminkine n on ammuttu Helsingissä

      Kertoo poliisilähteet...
      Maailman menoa
      11
      1316
    7. Oi! Jorma Uotinen ja Helena Lindgren paljastivat yllätysuutisen: "Rakkaudella"

      Professori, tanssija, koreografi, Tanssii Tähtien Kanssa -tuomari Jorma Uotinen ja Suomen meikkitaiteen pioneeri, laulaj
      Suomalaiset julkkikset
      12
      1083
    8. Mitä sä ajattelet

      Musta tällä hetkellä? Onko vihaa, rakkautta vai halu vältellä jotta unohtaa
      Ikävä
      74
      989
    9. Pakko tulla tänne

      jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      39
      922
    10. Riittäisi juoruakkoille puhumista tässä kylässä

      On mennyt mahottomaksi touhut. Taksi renki kuskaa akkaansa töihin lienekkö mitään lupaa yrittäjältä tähän touhuun. Kylän
      Hyrynsalmi
      13
      802
    Aihe